Anoek (Flemmingh X Goodtimes) voor het eerst op Bokt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien_x

Anoek (Flemmingh X Goodtimes) voor het eerst op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 17:28

Ha alle Bokkers!

Vandaag presenteer ik u mijn lieve paardje Anoek!

- Anoek is van Flemmingh X Goodtimes
- 8 jaar
- 1.63
- Merrie
- Niveau: richting B

Anoek is een lief, werkwillig maar een échte merrie. Ze gaat voor je door het vuur, wil voor je werken en pakt de dingen snel op. Maar als ze er geen zin in heeft, dan krijg je dat ook duidelijk te merken. Niet saai dus ;-).
Anoek is op haar 5e ongeveer ingereden. Daarna heb ik er ongeveer 1 jaar op gesukkeld, niet echt gereden maar meer een beetje onbegeleid op gehobbeld. Toen ze 6.5 was heeft ze een veulen gekregen en daarna is mijn paardrijden op een lager pitje gegaan doordat ze drachtig was en ik druk was met mijn studie. Nu, ongeveer een jaar later, heb ik haar weer opgepakt en ben ik onder goede begeleiding aan de gang gegaan. Ik rijd haar nu ongeveer 2 tot 3 keer per week en krijg om de week les (ben student, kan niet meer betalen haha).

Misschien dat je sommige mij herkennen, ik heb net een topic geopend over mijn probleem met haar op de rechter galop. Daar is echter tijdens de training die gefotografeerd is niet aan gewerkt. Doordat er meerdere mensen in en om de bak aan het werk waren kon ik haar niet echt ontspannen. De dingen waar wij als duo aan werken zijn:

- Lang en laag: ze heeft nogal haar eigen houdinkje waar ze snel in schiet. Dit is opgekropt en in een krul. Ik vind het lastig om haar hieruit te krijgen, maar we zijn er mee bezig. Op sommige momenten laat ze dit los en loopt ze erg fijn.
- Korte pasjes: Anoek kan niet echt stappen aan het begin van de training, dit heeft haar moeder precies hetzelfde. Ze dribbelt als het ware, alsof we de passage aan het oefenen zijn. Ik denk dat ze ongeduldig is en op het begin vaak energie over heeft. Ze heeft dan echt drift naar voren. Dit laat ze het vaakst aan het begin van de training zien. Als ik tussendoor aan het stappen ben dan stapt ze over en dribbelt ze niet meer.
- De rechter galop: hier zijn we mee bezig en in het andere topic ontvang ik veel tips. Bij deze foto's zul je geen galop zien omdat ik daar vandaag niet op getraind heb.

Waar ik als ruiter aan moet werken:
- ik vertoon eigenschappen van een stoelzit (moeilijk om daar vanaf te komen, tips?)
- Ik vind mijn paard erg mooi, waardoor ik teveel naar beneden kijk.
- Na het zien van de foto's vind ik dat mijn teugels een stuk korter kunnen en de handen een stuk hoger.

Opmerking: je ziet bij sommige foto's een berg zand in de bak: dit klopt! De eigenaar is een stuk grond aan het uitgraven en dit zand wordt in de bak gelegd. Alleen was deze berg nog niet over de bak verdeeld. Erg handig, zo'n bult zand midden in je bak.

Nou let's go!

Even een paar rondjes aan de longe, ze heeft een paar dagen stil gestaan. Dit doe ik altijd, dan kan ze haar 1e energie al kwijt.
Afbeelding

Dit bedoel ik met de korte pasjes, ik pak haar hier net op na aan een losse teugel ontspanning te krijgen (dus zonder dribbelen). Zodra ik de teugels oppak moet ik daar opnieuw mee beginnen omdat ze dan meent dat ze moet gaan dribbelen, dan krijg je deze foto)
Afbeelding

Ik vind dat ze hier wel ontspannen loopt, maar ze kan nog meer lang en laag. Verder kan mijn been er meer aan en mag ik wat trotser gaan zitten.
Afbeelding

Ik moet hier trotser gaan zitten, haar beengebruik is hier wel prettig. Deze kant wil ik op!
Afbeelding

Hier zie je dat ze alles nog wel lastig vindt. Ze heeft een geconcentreerde blik maar loopt niet helemaal juist. Dit is redelijk een voorbeeld van haar eigen houding.
Afbeelding

Tot slot, ik kijk gigantisch naar beneden, maar hier zie je wel wat van prachtig beest ik eigenlijk onder mijn kont heb. Ik vind het een mooie foto van mijn meisje!
Afbeelding

Ik heb commentaar gegeven naar mijn inzichten, maar mijn inzichten zijn misschien helemaal verkeerd! Ik heb goede begeleiding en zij wijst mij op de goede dingen, maar desondanks ben ik wel benieuwd naar jullie tips en tops! Zouden jullie er wel rekening mee willen houden dat het paard en ik een duo in working zijn. Dus we werken hard aan de weg, maar perfect is het nog lang niet!

Ik hoor graag van jullie!

Groetjes,
Jolien

Anoniem

Re: Anoek (Flemmingh X Goodtimes) voor het eerst op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:33

Waar jij vind dat ze ontspannen loopt, kropt ze zich juist heel erg op en heeft ze heel veel spanning in het lijf haha ;) Ze drukt haar rug weg, zet haar onderhals erop en komt achter de teugel.
Ik zou zeggen, geef lekker lengte, laat haar je handen opzoeken door goed activiteit te vragen. Ze wilt natuurlijk in haar eigen houding lopen omdat dat lekker makkelijk is maar op deze manier nodig je haar uit om de rug wat los te laten en ontspanning te zoeken. Ze moet merken dat zakken fijn kan zijn. Verwacht niet dat het ineens veranderd, daar moet je ruim de tijd voor nemen. Sommige paarden vinden dat gewoon heel moeilijk. Longeren is ook goed om haar dan op eigen benen te laten lopen. Je kunt dan de passoateugel mooi gebruiken om haar uit te nodigen haar hele lijf te gebruiken.

Heel veel succes met deze knappe dame! :)

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 17:39

Joolien schreef:
Waar jij vind dat ze ontspannen loopt, kropt ze zich juist heel erg op en heeft ze heel veel spanning in het lijf haha ;) Ze drukt haar rug weg, zet haar onderhals erop en komt achter de teugel.
Ik zou zeggen, geef lekker lengte, laat haar je handen opzoeken door goed activiteit te vragen. Ze wilt natuurlijk in haar eigen houding lopen omdat dat lekker makkelijk is maar op deze manier nodig je haar uit om de rug wat los te laten en ontspanning te zoeken. Ze moet merken dat zakken fijn kan zijn. Verwacht niet dat het ineens veranderd, daar moet je ruim de tijd voor nemen. Sommige paarden vinden dat gewoon heel moeilijk. Longeren is ook goed om haar dan op eigen benen te laten lopen. Je kunt dan de passoateugel mooi gebruiken om haar uit te nodigen haar hele lijf te gebruiken.

Heel veel succes met deze knappe dame! :)

Leuke naam haha!
Bedankt! Ja ik moet zelf ook nog een heleboel leren op het gebied van aanvoelen hoe het allemaal wél goed is. Bedankt voor je tips, ik ga er zeker aan werken :)

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:45

leuk paard :).
als je nog nooit met passoa hebt gelongeerd wel hulp vragen de eerste keren ;). anders kun je ook flink veel verpesten.

corinezomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:46

wat hier boven mij word gezegt vind ik ook
mijn opmerkingen over jou houding zijn probeer je hakken uit te drukken,naar voren te kijken,je handen bij elkaar houden en je polsen niet naar buiten te draaien ;)
jullie zijn wel een hele leuke combi :j

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:47

"zitten en mooi zijn" dat zei m'n mama altijd. denk daar maar aan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:50

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:52

Ik zou proberen je eigen rug boller proberen te maken. Je paardje valt op de voorhand, maar doordat jij zelf ook de neiging te hebt om met holle rug te rijden, versterk je dit. Ook zou ik je paard eerst alle ruimte geven om balans te zoeken. Probeer het dribbelen tegen te gaan niet door de iets met de teugels te doen, maar je zit aan te passen.

hansipansi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 18:20

Ben het eens met hierboven, verder gewoon lekker ontspannen zitten en zoals je al zei iets trotser! mooi paard trouwens :)

WillOtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 19:14

wat een mooie merrie.
ik heb een paard gereden die ongeveer dezelfde kenmerken heeft als jouw paardje.
mijn tip is voor het lang en laag: niet te veel aan de teugels zitten! wel contact houden natuurlijk,
en natuurlijk 'ik ontspan, jij ontspant' theorie. Bij mij heeft dit heel erg gewerkt.
foto 4 ziet er zeker goed uit! Compliment!
ik heb misschien een tip; probeer niet te ver uit het zadel te komen in de draf, zo heb je meer controle en het is ontspannender. Ik vind het vreselijk als mensen kritiek en commentaar hebben en doen alsof ze je paard kennen etc. Ik hoop dat dit niet zo lijkt ! Geloof in jezelf, je komt er wel. En heb vooral veel plezier in het rijden, veel plezier met je paardje :-)

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 20:04

Wauw wat een vriendelijke reacties! Echt top :)
Ik zie een heleboel herkenbare en zeker bruikbare tips, morgen maar eens uitproberen!

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:32

Ik ga helemaal mee met Joolien.
Veel werken naar die ontspanning en lang-laag. Ze kruipt nu met haar spanning helemaal vast in haar eigen houding. Probeer naar die lengte toe te rijden, zo dat ze uiteindelijk ook dat stukje hals voor je zadel gebruikt, en haar rug goed gebruikt. Mijn eigen heeft daar ook best wel moeite mee gehad en het kan wel even duren voordat ze dat knopje door hebben wanneer ze laag moeilijk vinden, maar proberen daarin steeds een stapje verder te kunnen komen.
Ik vind het een heel leuk paardje, waar volgens mij hele leuke gangen in zitten en helemaal als jullie over een tijdje wat meer ontspanning hebben gevonden :)
Dat stappen in het begin zal ik me op dit moment trouwens niet te veel aan storen wanneer ze het alleen in het begin doet. Waarschijnlijk zal dit beter gaan wanneer ze zich leert te ontspannen en je haar uiteindelijk ook in het begin al wat makkelijk laag kan vragen.
Je mag je handen inderdaad wel iets meer voor je plaatsen, en opletten dat je ze rechtop houdt (niet van die 'hanghandjes'). Verder vind ik je houding niet zo erg, wanneer je voor je uit zal kijken met je schouder goed naar achter zit je volgens mij direct goed. Ietsje minder ver in het zadel gaan zitten, en hakjes naar beneden.

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 14:49

_BlackPearl_ schreef:
Ik ga helemaal mee met Joolien.
Veel werken naar die ontspanning en lang-laag. Ze kruipt nu met haar spanning helemaal vast in haar eigen houding. Probeer naar die lengte toe te rijden, zo dat ze uiteindelijk ook dat stukje hals voor je zadel gebruikt, en haar rug goed gebruikt. Mijn eigen heeft daar ook best wel moeite mee gehad en het kan wel even duren voordat ze dat knopje door hebben wanneer ze laag moeilijk vinden, maar proberen daarin steeds een stapje verder te kunnen komen.
Ik vind het een heel leuk paardje, waar volgens mij hele leuke gangen in zitten en helemaal als jullie over een tijdje wat meer ontspanning hebben gevonden :)
Dat stappen in het begin zal ik me op dit moment trouwens niet te veel aan storen wanneer ze het alleen in het begin doet. Waarschijnlijk zal dit beter gaan wanneer ze zich leert te ontspannen en je haar uiteindelijk ook in het begin al wat makkelijk laag kan vragen.
Je mag je handen inderdaad wel iets meer voor je plaatsen, en opletten dat je ze rechtop houdt (niet van die 'hanghandjes'). Verder vind ik je houding niet zo erg, wanneer je voor je uit zal kijken met je schouder goed naar achter zit je volgens mij direct goed. Ietsje minder ver in het zadel gaan zitten, en hakjes naar beneden.

Bedankt voor dit lieve bericht!

Verder: Ik heb op aanraden van mijn instructrice nu een dubbel gebroken bit in gebruik. Hier reageert ze SUPER op! Kan een ander bit voor zo'n omslag zorgen? (Ik ben van enkel naar dubbel gebroken gegaan) Ik heb veel aan jullie tips en ben nu vooral lang en laag aan het trainen. Ze is haar eigen balans nog aan het zoeken op sommige momenten, maar nu zitten er al fijne stukken bij! Hartstikke bedankt allemaal nogmaals. Ik heb er echt heel veel aan gehad :))

KimvdE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:06

Het lijkt inderdaad voor jou misschien alsof je paard op die foto waar jij haar "ontspannen" noemt ontspannen loopt. Dit komt doordat zij haar hoofd daar wegdrukt waardoor ze achter de druk van de teugel kruipt en jij dus geen druk op de teugels voelt. Hierdoor lijkt het misschien dat ze ontspannen loopt. Echter moet je haar op dit punt juist meer lengte geven en naar voren rijden. Ze moet lange passen gaan maken en het neusje eruit en naar beneden.... probeer vanuit daar wat meer te gaan oprichten. Dan pas loopt ze ontspannen. Het is wel een hele mooie dame! Succes!

danytsiaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 00:32

leuk paard :j, maar blijf wel rechtop zitten en druk je hakken mooi uit laar met longeren je longeerlijk niet in een boogje vallen als die dan op zij springt dan zit het paard met zijn voeten in het touw en dan kan er veel gebeuren. (dat wil je niet!) sucses! :j

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 01:03

Hallo, ik heb een jong paard die nog erg moet leren om op der eigen benen te lopen en lekker lang laag waardoor ze de rug ontspant. Dit touw helpt echt erg goed bij haar!
Zelf hoef je 'nergens' op te letten (zoals bij pessoa) en vooral het paard zelf laten ontspannen.
Succes :)

Oja duts ben ik ook..
De link: http://i45.tinypic.com/2wee8o0.jpg
Laatst bijgewerkt door Coby op 20-07-12 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 posts samengevoegd.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 09:54

Oefen de stelling ook eens aan de lange lijnen zodat je er achter staat en kan zien waar haar problemen zitten , ik heb het idee dat ze hardstikke scheef is en daarom zich zo opkropt.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 16:55

wat een leuk paard zeg.!!!!..je ziet het goodtimes bloed er wel van af.....

ze kropt zich op en gaat voor in haar eigen houding lopen, waardoor ze niet lekker door dr lijf loopt.....

op 1 stapfoto zou ik zeggen dat ze niet fijn doorstapt, haar linkervoorbeen is veel te vroeg geland....

paard laag en rond rijden maar wel met lengte in de hals...vooral de lengte is hele belangrijk en das moeilijk....maar je bent al op de goede weg.....als je paard kort door de hals laat, heb je grote kans dat ze achter de teugel gaat en in stap bv naar telgang gaat neigen......

succes er mee.....

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:43

Hey wat grappig dat je een Flemmingh x Goodtimes hebt. Die van mij is ook een Flemmingh x Goodtimes (zie profiel).

Volgens mij weet je zelf wel de punten waar je aan moet werken. Die zijn ook aangegeven in je openingspost. Desondanks zou ik niet aan alles tegelijk willen werken maar punt voor punt aanpakken. Probeer haar allereerst wat meer naar die ontspanning te rijden, lang en laag kunnen houden. Zelf mooi rechtop zitten en schouders ontspannen.

Mooie merrie verder (kan ook niet anders met zo'n afstamming :D ) en als dat zich een beetje positief ontwikkelt dan heb je vast en zeker een blikvanger in de ring.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:51

leuk dier inderdaad! ik heb met mijn vorige paard net als jij problemen gehad met spanning in de stap bij het oppakken. wij hebben dit uiteindelijk opgelost door aan een lange teugel, en dan bedoel ik vasthouden bij het uiteinde, zo groot mogelijk (en vlot) te stappen, totdat je alle onderdelen onder je los van elkaar voelt bewegen. daarna passantje voor passantje oppakken en te proberen zo min mogelijk terug te komen in tempo. bij omhoog komen of spanning, meer lengte geven, uitbundig belonen bij ontspanning :) leert zowel jezelf als je paard om met meer ontspanning te stappen, heb je ook profijt van als je aandraaft en het zorgt ervoor dat je paard door het lichte contact met het oppakken en uitleggen je hand meer op gaat zoeken. ik was in die periode rustig 15 tot 20 minuten aan het losstappen, en het heeft ook een aantal weken geduurd voordat het goed ging, maar het heeft ons enorme winst opgeleverd, hoop dat jij er ook iets aan hebt :)

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 19:17

Wat een prachtige paard! Echt een plaatje om te zien!
Ze heeft ook aardig wat hals voor een merrie. En een mooie zelfhouding.

Het is waarschijnlijk al gezegd, maar ze zou nog wel wat meer lengte in de hals mogen hebben. Wat fijner over de rug. Probeer haar regelmatig hals te laten strekken en veel te varieren in de hoofd halshouding en natuurlijk ook in het tempo.

Mooie merrie hoor! Ik ben fan!

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 20:28

Jeee wat lijkt jouw Flemmingh best wel veel op die ik rijdt!

Hij kropt zich inderdaad best wel op probeer hem wat uit te leggen juist naar voren te rijden.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 12:50

Waar jij zegt dat ze langer en lager kán lopen, daar is het aan jou om dat er ui te halen ;) Ze gaat zo heus niet vanzelf lopen... Ook vindt ik dat er veel spanning is en ze haar rug een beetje wegdrukt. Probeer haar goed voorwaarts te rijden en de teugels wat langer te houden ;)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:33

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

Danielle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:12

Hee!
Ik zie dat jij je hand keurig losjes hebt.(probeer wel contact te blijven houden) alleen jou paardje volgt je hand niet.. Heeel veel met je kuit drukken en drukken en drukken tot je hem helemaal fijn knijpt voor jou gevoel want hij loopt gewoon netjes aan t teugeltje maar heel erg opgekropt.. hij moet zakken in zn hals voor dat ie rond kan worden in zn lijf en zn hoofd-halshouding. eerst zakken, naar beneden met die hals en vanuit daar kun je hem 'oprollen' (zoals mijn instructie dat atijdd zegt. :) haha) in zn hals zodat ie mooi rond wordt. heel veel succes met je leuke paardje. x