Ik rijd namelijk altijd buiten, en soms waait het wat, maar soms is het ook erg warm. Ik rijd met een veelzijdigheidszadel die op maat gemaakt is met een normale dikte dekje eronder. Ik heb weleens een bontje gehad maar dat ging schuren. Ik heb dit bit:

Verder rijd ik met spoortjes maar die heb ik zo laag mogelijk. Verder weleens een dressuurzweep maar vaak niet nodig.
Nou wil ik bijv. ergens langs, en als mijn pony het daar dus niet mee eens is gaat hij steeds hupjes maken en als je dat wel naar de kant stuurt waar je heen wilt, been geeft naar die kant of een tik geeft, dan steigert hij. Dat doet hij ook als ik een volte wil rijden en hij wil er niet langs, dus wat ik doe: Ik doe de teugels wat losser en laat hem naar de kant stappen waar hij wél heen wil. Maar effect heeft het niet. Maarja, wie ben ik dan om te zeggen, ga jij er maar gewoon langs met gevolg dat hij dus echt gaat steigeren?! En het enge eraan is, is dat hij dat dus altijd bij de bakrand doet, en daar hebben wij binten, met stalen buizen eraan en daaronder een draadje. Dus ik wil niet dat hij vast komt te zitten of dat ik eraf vlieg.
Maar dit is heel lastig, want zo kan ik gewoon niet doen wat ik graag wil doen, en dat is dus voltes rijden en andere figuren rijden. Hij heeft dat op de manege nog niet 1 keer gedaan.
Het is ook begonnen nadat er een trekker was, die van die vierkante hooibalen ging verpakken met dat zwarte plastic. Dat maakte een heel snerpend geluid. Toen de hooibalen er nog gewoon lagen zonder verpakking vond hij ze al eng. En met helemaal, ook tijdens het verpakken wilde hij het liefst zo snel mogelijk weg.
Sinds die tijd doet hij het. En de tandarts was laatst ook nog geweest, en gewoon normaal de haakjes er een beetje afgehaald, want hij had niet echt grote haken.
Ik vraag me nu echt af wat ik nu moet doen, want ik ga dus niet wél been geven\tik geven of ertegenin gaan. Want ik wil niet dat er wat met hem of mij gebeurt.
Wat kan ik doen!?
Alvast bedankt!