Tosca en ik dressuur (tips?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lunaeekie

Tosca en ik dressuur (tips?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 22:04

Hai allemaal.

Ik vond een filmpje, die ik had gemaakt om op bokt te zetten xD maar vervolgens vergat ik het _O-
Nouja nu vond ik hem dus weer, en ik zou er graag tips/commentaar op hebben.

het vorige topic:
[RT-HAW] Tips, tosca en ik in de bak

Even wat informatie:
Tosca is 14 jaartjes jong. We rijden geen officiele wedstrijden ofzo. Dus niet echt een bepaald niveau.
In de galop gooit ze meteen haar hoofd omhoog in het filmpje, dit is nu al iets minder geworden :) Het gaat nu sowieso al wat beter als in het filmpje :)
Nouja ik zou graag tips en commentaar hebben op het filmpje. Ik kan wel wat hebben, maar wel opbouwend graag, zodat ik er ook wat mee kan.

(ik heb ook nog een ander filmpje, van diezelfde dag. Die toch wel een ander beeld geeft vind ik)

Lau

Re: Tosca en ik dressuur (tips?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:28

ik zou in de draf iets meer tempo willen zien,
en als ze zich verzet niet gelijk je hand vast zetten maar juist los laten en rustig weer naar de ontspanning rijden. Ook vind ik je erg streng in de hand robeer iets meer los te laten en je zult zien dat ze vanzelf ook wat meer gaat ontspannen. Probeer anders eerst een tijdje lang en laag te rijden en dan langzaam oppakken dit heeft bij mij en mijn paard erg geholpen.

Verder vind ik jullie een leuke combi :D

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:37

Inderdaad, je mag hem wel wat actiever aan het werk zetten, het is nu saai om naar te kijken in de draf.
Ook kunnen je beugels wel een paar gaten langer, je komt nu hoog en blijft daar even hangen en door actiever te rijden zal je waarschijnlijk jezelf ook niet helemaal meer in de beugels meer moeten zetten maar word je "geveerd".
De voltes die je nu rijd, zijn eigenlijk vierkantjes, probeer de volte rond te maken en maar 4 punten te raken, dus niet door de hoek heen bij A of C al stelling vragen waardoor je een ronde volte kan maken.
Dit dus:
Afbeelding
En rijd wending geleidelijk, bij de S trok je hem de bocht om en stelde je op de AC lijn ook niet recht.

Maar wel een hele leuke Fjord en dat komt wel goed! :j
En ik hoop dat je wat aan de tips hebt :)

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 09:20

Ik vind het aan de teugel in draf niet echt 100%. Ze doet dan wel af en toe haar hoofd omhoog.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 09:59

Als je pony een beetje nageeflijk loopt laat je meteen 15cm los, dan kan ze je hand niet meer volgen.
Als je wil ontspannen in je hand kun je dat doen door je hand iets te kantelen, dan krijg je 3/4 cm ruimte.

Leuke combi!
Veel succes!

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 10:12

Dankjullie wel voor de tips, hier kan ik wat mee.
Ik ga ermee aan de slag.
En ohja, de beugels heb ik nu al een stuk langer :D

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:30

ik vind dat je hem van voor veel meer los mag laten, en voorwaartser moet rijden. je ziet dat hij zijn bewegingen niet lekker afmaakt, omdat jij hem daarin tegenhoud, snap je? probeer het is met een iets langere teugel, en hem op je binnenbeen naar buiten sturen, en een beetje stelling vragen met je binnenhand. misschien werkt het! :) ik vind je fjord al een heel stuk mooier dan in je vorige topic, dus je bent zeker op de goede weg. :)

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 10:32

jokenicky schreef:
ik vind dat je hem van voor veel meer los mag laten, en voorwaartser moet rijden. je ziet dat hij zijn bewegingen niet lekker afmaakt, omdat jij hem daarin tegenhoud, snap je? probeer het is met een iets langere teugel, en hem op je binnenbeen naar buiten sturen, en een beetje stelling vragen met je binnenhand. misschien werkt het! :) ik vind je fjord al een heel stuk mooier dan in je vorige topic, dus je bent zeker op de goede weg. :)

Dankjewel. Ik snap het. We gaan ermee aan de slag. Ik zal dan over een weekje ofzo een nieuw filmpje plaatsen, omdat deze ook al ietsje ouder is :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:06

Het eerste wat me opvalt is dat ik vindt dat je je zadel te ver naar voor hebt liggen. Zou nog wel wat meer naar achteren kunnen.
Verder de beugels inderdaad wat langer maar ik zie dat je dat al doet nu.
En verder zou ik iets meer met je zit en benen gaan werken voor de wendingen nu is het te abrupt, let ook op je handen af toe krijgt hij een "rukje" in z'n mond dus probeer ook een nette stille hand te houden, ik denk dat hij daarom af en toe in verzet komt met z'n hoofd.

Maar gaat vast allemaal goed komen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:10

Knappe Fjord heb je daar!
Ik zou hem wat meer met je benen en wat minder met je handen gaan rijden. Je hebt je handen best onrustig, in draf gaan ze met jou mee. Probeer ze stil te houden.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:24

Wat ik zie op het filmpje is dat hij met name in de galop enorm zijn balans verliest, dat uit zich in het omhoog doen van zijn hoofd. Vervolgens houd jij vast, dat geeft een hele hoop onnodige spanning. Daar kan je hem ook niet 'doorheen' rijden. Dit moet je oplossen door hem beter op zijn eigen benen te leren lopen, hij moet zijn balans vinden (en wellicht ook sterker worden) met jou op zijn rug. Ga veel aan lengtebuiging werken, zodat het achterbeen onder gaat treden. Liefst onder begeleiding van goede instructie, zodat je leert voelen wanneer hij goed ondertreedt op de volte. Eerst in stap en als dat goed gaat in draf. Galop zou ik even laten zitten.. of aan de longe, gaat dat wel goed (zonder bijzet)? Verder ga ik mee met bovenstaande reacties, minder met handen rijden. Succes met je leuke fjord!

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 12:30

Ansie schreef:
Wat ik zie op het filmpje is dat hij met name in de galop enorm zijn balans verliest, dat uit zich in het omhoog doen van zijn hoofd. Vervolgens houd jij vast, dat geeft een hele hoop onnodige spanning. Daar kan je hem ook niet 'doorheen' rijden. Dit moet je oplossen door hem beter op zijn eigen benen te leren lopen, hij moet zijn balans vinden (en wellicht ook sterker worden) met jou op zijn rug. Ga veel aan lengtebuiging werken, zodat het achterbeen onder gaat treden. Liefst onder begeleiding van goede instructie, zodat je leert voelen wanneer hij goed ondertreedt op de volte. Eerst in stap en als dat goed gaat in draf. Galop zou ik even laten zitten.. of aan de longe, gaat dat wel goed (zonder bijzet)? Verder ga ik mee met bovenstaande reacties, minder met handen rijden. Succes met je leuke fjord!

Dat heb je helemaal goed gezien. Ze gallopeerd op het filmpje nog heel schuin, maar dit is van de laatste weken ook beter geworden.
Ik probeer nu ook vaker te longeren, en dat helpt zeker. :D Ze gallopeerd al een stuk rechter, en wat meer ontspannen. Bedankt voor je tips

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:33

Lunaeekie schreef:
Dat heb je helemaal goed gezien. Ze gallopeerd op het filmpje nog heel schuin, maar dit is van de laatste weken ook beter geworden.
Ik probeer nu ook vaker te longeren, en dat helpt zeker. :D Ze gallopeerd al een stuk rechter, en wat meer ontspannen. Bedankt voor je tips

Oh sorry, hij is zij :o

Fijn dat het nu beter gaat! Longeren kan daar inderdaad goed bij helpen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:39

Eerst zou ik het paardje meer naar voren laten lopen, veel overgangen maken zodat de achterhand actiever wordt, daar na pas oppakken.
Als je zorgt dat je paard actief blijft lopen zou ik hem juist van voor dan meer erdoorheen rijden, zodat het niet op dit punt blijft hangen.
Ook in galop, (als het in draf goed gaat)wel actief blijven maar ook meer erdoorheen, ik denk niet dat het zin heeft van voren te blijven loslaten, dan kom je ook niet verder.
Wel heel belangrijk is, als je eenmaal nageeflijkheid hebt, is dat je zelf zacht moet blijven, ook niet zagen maar je handen rustig stil houden.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:56

@MirandaFuego: daar ben ik het niet meer eens. Er doorheen rijden doe je met druk en geeft dus spanning.. nageeflijkheid komt vanuit ontspanning. Ik geloof niet dat als je een paard dwingt met zijn hoofd omlaag te lopen hij dan ooit fijn nageeflijk wordt. En dat je anders op dit niveau blijft hangen ligt helemaal aan de ruiter zelf. Een paard biedt uiteindelijk (dat kan enige tijd duren) zichzelf aan in de hand. Daar moet je aan werken en dat moet je niet afdwingen door hem er dan maar doorheen te rijden omdat het anders te lang zou duren. Zolang een paard het niet zelf aanbiedt, loopt ie niet lekker in de balans, is niet sterk genoeg, heeft een blokkade enz. En moet je dus aan al het andere werken in plaats van aan zijn hoofd te gaan zitten. Goede nageeflijkheid komt van achteruit, dus alles wat het paard aan de voorkant niet doet, doet hij van achter te weinig. Dit betekent overigens ook niet 'gas erop'..

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 14:54

Ansie schreef:
@MirandaFuego: daar ben ik het niet meer eens. Er doorheen rijden doe je met druk en geeft dus spanning.. nageeflijkheid komt vanuit ontspanning. Ik geloof niet dat als je een paard dwingt met zijn hoofd omlaag te lopen hij dan ooit fijn nageeflijk wordt. En dat je anders op dit niveau blijft hangen ligt helemaal aan de ruiter zelf. Een paard biedt uiteindelijk (dat kan enige tijd duren) zichzelf aan in de hand. Daar moet je aan werken en dat moet je niet afdwingen door hem er dan maar doorheen te rijden omdat het anders te lang zou duren. Zolang een paard het niet zelf aanbiedt, loopt ie niet lekker in de balans, is niet sterk genoeg, heeft een blokkade enz. En moet je dus aan al het andere werken in plaats van aan zijn hoofd te gaan zitten. Goede nageeflijkheid komt van achteruit, dus alles wat het paard aan de voorkant niet doet, doet hij van achter te weinig. Dit betekent overigens ook niet 'gas erop'..

Vanuit de stap bied ze het wel zelf aan. Ze loopt dan gewoon goed. Ik heb meer de neiging om haar tegen te houden, omdat ze als ze iets moeilijk vind er gewoon voor weg rent. En dat is dus wat ik niet wil. Maar dat gebeurd altijd na de galop, dus hou ik haar dan meer tegen

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:05

Wat je daar omschrijft is ook precies het balansprobleem. Dat uit zich bij dit paard dus enerzijds in het hoofd de lucht in steken en rennen (voorover denderen). Vandaar dus ook dat ik schreef; op eigen benen leren lopen. Het is niet goed als jij dat met je handen moet gaan corrigeren, daar schiet je niets mee op. Zo gaat het paard ofwel op je hand hangen ofwel de druk ontwijken door achter de teugel te lopen. Dit paard zal wellicht er doorheen gaan hangen of hoofd er helemaal uitdrukken (zoals in galop duidelijk te zien is). Overigens was bovenstaande post niet aanvallend bedoeld hoor. Het is een verdere uitleg waarom IK bepaalde dingen niet zou doen met dit paard, bijv. dwingen om naar beneden te lopen onder het mom van; ze moet er even doorheen. Dat werkt op de lange termijn zeker niet. Het probleem los je er niet mee op.
Fijn dat ze zich in stap wel aanbiedt, dit komt denk ik doordat ze in stap beter in zelfhouding loopt en beter horizontaal evenwicht kan houden, zodra je gaat draven en galoperen verliest ze de zelfhouding en het horizontale evenwicht. Hopelijk kan je dat met longeren verbeteren.

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 15:06

Dankje. Ik vatte het ook niet zo op hoor ;)
Al het commentaar zie ik als nuttige tips, en dingen waar ik aan kan werken. :D

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:11

Ja, je moet hier altijd voorzichtig zijn op Bokt. Voor je het weet pakken mensen het verkeerd op ;)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:15

Een paard loopt nageeflijk omdat je het vraagt, hij wijkt voor druk.
Zo rijdt je je paard bij elkaar, hij loopt van achter naar voor, daar hou je hem tegen zodat hij een meer opwaarste beweging gaat maken, daarbij hou je lichte druk, tot een bepaald punt, tot hier en niet verder.
Sommige paarden mag je best tijdelijk wat meer druk geven, (ik ben helemaal geen voorstander van in de krul trekken) anders blijf je juist in deze positie hangen met veel druk en alleen maar spanning.
Het is dus niet erg om door te vragen, als je paard goed actief is, zeker een paard wat zich gemakkelijk sterk maakt.
Juist paarden die iets moeilijk vinden mag de druk wat hoger zijn, het kan ook steun bieden, juist op bepaalde momenten, dat mag, zolang het geen touwtrekken wordt, je moet kunnen meegeven als ze bij je blijft lopen.
Het is belangrijk dat je het gevoel leert kennen tussen zelf vasthouden, dat is nl. niet de bedoeling, vooral terugkomen vanuit galop moet op je zit gebeuren, de zithulpen zijn heel belangrijk om je paard nageeflijk te krijgen/houden.
Ik vind dat jou paardje best lekker kan lopen, het is net een kwestie dat ze ertegnaan zit maar net niet doorheen, daar moet je ook niet bang voor zijn dan, je zal zien dat als ze er net wat meer doorkomt het veel makkelijker wordt.

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 15:18

Ansie schreef:
Ja, je moet hier altijd voorzichtig zijn op Bokt. Voor je het weet pakken mensen het verkeerd op ;)

Ja, ik weet het. Maar ik denk altijd: als ik niet tegen commentaar kan, moet ik er maar niks op zetten. Want hier op bokt komt het bijna niet voor dat je een topic opent en alleen maar positieve reacties krijgt.
Al vind ik opbouwend commentaar juist heel fijn. Zo weet ik wat ik kan verbeteren :)

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:46

@MirandaFuego: risico is inderdaad dat ze dan gaan hangen. Vandaar dat ik er zelf voor kies om zo min mogelijk druk te pakken. Wat ik wel doe is een kleine ophouding en bijv. schouders naar binnen plaatsen als een paard over de schouder naar buiten dreigt te vallen. Maar vervolgens weer druk er af zodat hij weer zelf op zoek kan naar balans. Dus eigenlijk alleen corrigeren als het nodig is. Dan komt de nageeflijkheid vanzelf. Vaak zie je bij het tegenhouden, tegen de hand aan rijden, op een bepaald punt toch spanning in de kaak ontstaan en dat is nu precies wat je niet wil hebben bij nageeflijkheid.
Ach, belangrijk blijft in ieder geval; voelen waar je mee bezig bent. :j

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 16:07

Wat het probleem kan zijn bij 'te lief' zijn,(vooral bij dit type paard) is dat je net niet doorvraagt, het paard op de voorhand blijft doorhobbelen, de ruiter maar blijft vragen en niets krijgt, ze krijgen alleen maar een harde mond.
Hier is het namelijk ook te zien, dat de druk niet constant is maar telkens links-rechts vragen en dan weer te los zonder na te geven, zo werk je zelf de onbalans en spanning in de hand.
Dan kun je beter gelijke druk geven, het is niet altijd handig bij onbalans je paard los te laten, dan gaan ze op de voorhand rennen en er zijn er genoeg bij die dan echt niet tot ontspanning komen, meestal alleen in stap.
Als je op een goede manier nageeflijkheid vraagt, krijgt je paard geen spanning in de kaak, omdat je je zodra hij nageeft weer licht bent, dat is ook de beloning voor het paard.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 16:16

Ik snap wat je bedoelt. Al vind ik 'lief' niet het goede woord. Jij ook niet anders had je het niet tussen aanhalingstekens gezet ;) Weinig druk aan de voorkant betekent niet dat ik niet consequent en duidelijk ben. Zoals ik schreef, corrigeren wanneer het nodig is. Liever 1 keer duidelijk, dat ben ik zeker met je eens. Om te voorkomen dat ze op de voorhand vallen, zet je ze op de volte en vraag je het achterbeen onder te treden, door steeds te drijven op het moment dat het binnenachterbeen van de grond komt (dat moet je wel leren voelen). Zo maak je het achterbeen activer zonder het overdreven te laten stuwen. Ze worden dan vanzelf lichter aan de voorkant. Althans, dat is mijn ervaring.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:48

Dit paardje is natuurlijk al 14 en ik denk niet zo heel makkelijk meer te corrigeren.
Jouw manier is opzich goed, maar ook heel moeilijk als je niet weet hoe dat moet, het is niet zo makkelijk te voelen wanneer je nu wél of niet moet corrigeren.
Tuurlijk zou ik normaal gesproken ook zeggen laat die voorkant voorlopig maar zitten, maar bij dit paardje lijkt me dat nu net niet de tactiek.
Ook wat betreft het drijven, vind ik dat als je been gewoon aangelegd is, je paard al (ook achter) actief moet zijn, van dat elke stap drijven worden ze ontzettend lauw, gewoon op je zit naar voren en weer terugnemen maakt een paard veel hanteerbaarder van voor zonder dat constant drijven, je kan dan veel gemakkelijker op je zit terugrijden zonder aan de mond te zitten.
Idd moet er wel veel meer gedaan worden aan figuren en overgangen, dat maakt het ook allemaal beter.