Fjord Megan longeren. Focus: lang en laag.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meganyr

Fjord Megan longeren. Focus: lang en laag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 12:37

Graag zou ik willen weten wat het grote Bokt van deze filmpjes vind.
Megan is 21 jaar en de eerste 20 jaar van haar leven heeft ze bar weinig aan dressuur gedaan. Sinds we TREC rijden lopen we steeds vaker tegen kleine dingen aan. De PTV was vaak het betere hang en trekwerk om mijn superenthousiaste kanarie een beetje met beleid door het parcours te krijgen. Vorig jaar kwam bij mij het inzicht om toch maar te gaan lessen.

Voorbeeld tijdens de PTV. Dit is dus niet de bedoeling.
Afbeelding

De eerste periode lag de focus op het temperen van Megan's looplust en het leren dat been aanleggen niet gelijk 'gas' betekent. We zijn bezig gegaan met stelling, afbuigen, achterbeen activeren en alle andere basis dingen. Mijn zit moest verbeteren en ook mijn handen/armen zijn een probleem.

De laatste les hebben we gewerkt aan het laten zakken van Megan's hoofd. Het doel is haar te laten ontspannen en daarmee het 'sjouwen' te bevorderen. Dit lukte ook een halve volte lang in de les en dat gevoel was geweldig. De pony veranderde in een paard onder me.

Twee dagen erna heb ik haar gelongeerd om het 'zakken' te herhalen zonder mijn gewicht én met hulp van het longe-elastiek. Zo weet ze wat de bedoeling is en zou het bevestigd moeten worden... In dit langzame tempo gaat het nu goed, naar zodra ik het tempo omhoog voer wil het nog niet. Wat kan ik hieraan doen?

Anyway, de filmpjes staan op volgorde, de eerste is van de eerste rondjes, de laatste van het einde dus. Ik ben erg benieuwd of ik hiermee op de goede weg ben of dat ik iets anders zou kunnen doen. Ik ben me pas een jaartje aan het verdiepen in de dressuur en vind het moeilijk sommige dingen te zien.

Filmpje 1

Filmpje 2

Filmpje 3

Filmpje 4

Alle tips zijn welkom!
Alvast bedankt!

MirandaMalik

Re: Fjord Megan longeren. Focus: lang en laag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:53

Je paard loopt wel al graag naar beneden, maar de achterhand is er totaal niet bij, ze loopt achter heel stijf en in de draf neemt ze achter echt heel kleine stapjes.
Ik weet niet hoe ze zonder elastiek loopt, of ze dan ruimer is, maar daar zou ik toch eerst op focussen.
Ze moet nl toch eerst actiever zijn voordat je wat met die voorkant wil, van achter naar voren.
Ook al doet ze dan haar hoofd omhoog, dat actieve van de achterhand moet eerst goed zijn, dan duurt het misschien wat langer om te ontspannen, maar dan is er pas echt sprake van goed gebruik van de rug.
Ik weet niet hoe je begint met longeren, doe je haar gelijk het elastiek om, of laat je haar eerst actief rondgaan en dan pas het elastiek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:00

Zoals boven gezegd wordt zou ik ook niet teveel focussen op lang en laag, maar op een actieve pony. Maar ik vind haar heel beperkt draven van achteren, daar zou ik me eerder druk om maken.
Het is sowieso beter om een longeerlijn te gebruiken, dan kun je voltes vergroten en verkleinen en wat meer spelen met ophoudingen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:12

Als ik jou was zou ik even een stuk van de bak afzetten. Is voor jou ook makkelijker te doen. Ook is het beter om een longeerlijn te gebruiken in het begin. En een zweep daarmee kun je de achterhand beter actieveren. En zorgen dat ie voorwaarts blijft.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 22:06

Bedankt voor de reacties!
Megan heeft inderdaad hele stijve achterbeentjes. Dit heeft ze altijd gehad. Of dit (op haar 21e) nog te verbeteren valt weet ik niet.

Ik begin altijd met los warmstappen en een paar rondes draf voordat het elastiek eraan gaat. Ik ben me ervan bewust dat ze aktiever moet lopen, maar ze zet de nek dan vast en gaat duwen en `rennen'. Moet ze van daar uit leren ontspannen of andersom zoals ik nu probeer?
Ik zal volgende keer een longeerlijn gebruiken :)

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 00:02

Ten eerste, wat fijn dat jullie zo lekker bezig zijn! Super!

Zo van de filmpjes krijg ik het idee dat ze niet heel soepel is in het SI-gewricht en een aantal plekken in de achterhand. Het is niet dat ze niet wil, of niet probeert, maar ik denk dat ze vastzit op plekken, waardoor de bewegingen die ze maakt láng niet de bewegingen zijn die zou kúnnen maken.

Je zegt het al, haar bewegingen zijn kort, maar als ik het zo zie denk ik dat het zeker te verbeteren is. Met 21 ben je niet de jongste meer, maar in haar type (fjord, haf enz.) en leeftijd ken ik er genoeg die écht niet onder doen voor jongere dieren!

Wel eens sportmassage geprobeerd? Denk dat dat, in combinatie met stretches en oefeningen die je kunt bijhouden, best eens voor grote veranderingen kan zorgen, waar je in het rijden ook profijt van kunt hebben en op die manier lekker zelf actief steeds een stap verder kunt komen. Mocht je hierover vragen hebben, pb staat open :)

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 08:49

Raya: Op het moment staat ze onder behandeling bij een Bowen therapeute. Zij vertelt inderdaad dat er nog het één en ander vast zit, ze wil dit op een hele rustige manier losmaken, om zo andere belastingsblessures te voorkomen. We hebben de tijd :).

Haar achterhand is inderdaad een probleempje, voornamelijk het linker achterbeen. Hier is pas geleden onderzoek naar gedaan, zie mijn topic: [MD] Geen spat, wel licht kreupel op spronggewricht. Ervaringen?.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 09:37

ik zie ook een pony met voornamelijk hele stijve korte pasjes achter, mijn 16jarige heeft dit ook heel erg gehad, en is behandeld door heleen slebos zij is osteopaat daarna is hij echt met sprongen vooruit gegaan en heeft die achterbeentjes nog nooit zo soepel bewogen!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:21

Ja, ik denk dat je dan ook gewoon met de achterhand aan de slag moet, het is belangrijker dat ze daar lekker loopt dan van voor, dat maakt het volgens mij alleen maar extra zwaar voor haar om de achterhand vrij te bewegen.
Je moet het natuurlijk ook zo zien dat ze vanaf haar hak tot haar oren langer moet worden, ik vind dat wel veel gevraagd nog als dat de eerste 21 jaar nog niet is gebeurd.
Voor haar is het makkelijker actief te zijn en niet te laag ingesteld te worden, dat hoeft niet persé slecht of niet ontspannen te zijn, ik zou dat toch echt liever zien dan.
Op de eerste foto waar je erop zit loopt ze trouwens wél actief met het achterbeen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 13:15

Ziet er op zich heel ontspannen uit, maar technisch klopt het idd niet, ze loopt laag maar wat wil je er mee bereiken, je wilt tenslotte de achterhand aan het werk krijgen en op deze manier kom je niet door, ze loopt soms zelfs in 2 stukken, zelf vind ik longeren met hulpmiddelen meer een dwang ding, waarom longeer je niet vanuit de hand? je kan daar veel meer mee , b.v de stelling en een goed ondertredend achterbeen, los op een cirkel met een hulp teugel zou ik zo ie zo nooit doen, longeer vanuit de hand en nooit aan het bit, want wat wil je alleen met de onderkaak, met een kaptoom kun je de schedel plaatsen en hou ej de mond puur voor de verfijning,

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 13:29

Ik ben een stuk wijzer, bedankt.
Eigenlijk longeer ik nooit, het was dit keer de bedoeling om de lage hoofdhouding te 'bevestigen' voor de volgende les.

Met lessen zijn we juist erg bezig met het actief maken van het achterbeen/achterhand.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:19

Misschien is het handig om je lesgever te vragen even te kijken met longeren, zodat ze kan uitleggen wanneer je paardje goed loopt.
Want opzich is longeren wel goed om te ontspannen voor het paard, je moet alleen even precies weten hoe je het aan moet pakken.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 15:32

Volgende keer gaan we het samen doen!
Woensdag heb ik weer les, ik ga kijken of ik dan wat kan filmen. Dat is voor mij ook weer leerzaam en ik kan zien of ze dan anders op haar achterbenen loopt!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:35

Ja, ik denk dat als ik de eerste foto zie het toch iig wel wat beter moet kunnen met die achterpootjes, leuk als je filmt, voor jezelf heel handig en natuurlijk ook leuk voor ons *D

ericalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 08:56

probeer eerst mooi voorwaarts te houden. Zij wordt van zelf wel ontspannender. als je der nu teveel aan het hoofd komt wordt ze mischien traag aan het been
Succes ;)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 18:51

Pony zakt duidelijk in de hals is niet verkeerd hoor maar inderdaad mist die de ruime actieve sterke pas in het achterbeen.
Je longeert nu op elastiek je bevorderd daarmee alleen maar het hangen en op de voorhand vallen. althans dat kunnen ze gaan doen, en ik zie bij jouw fjord dat deze dat doet.

Ik weet niet of je een pessoa tuig wel eens hebt geprobeerd? deze vraagt naar beneden (is dus niet dwingend) kun je op laag en hoog instellen hoe jij het wilt en door de lijn die om de achterhand zit (met een bontje) word de achterhand ook gestimuleerd om onder de massa te plaatsen.

Verder een stukje bak afzetten en aan de longeerlijn. zo door de bak sjokken hoeft ze minder achterhand voor te gebruiken dan dat ze op de volte moet werken. Op de volte longeren word mee bereikt om het onderplaatsen van het binnen achterbeen beter te maken. :j

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 10:21

Gisteren hebben we weer les gehad en we zijn bezig gegaan met spiraalsgewijs sluiten en openen van de volte, iets wat hier denk ik goed op aansluit.

Ik heb mijn camera op de bakrand gezet, maar ik weet niet of het filmpje goed is gelukt. Ik zal er even naar kijken en als het het plaatsen waard is doe ik dat zsm.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:33

Om haar lang en laag de laten lopen heb je de touwtjes tegenstrijdig vast gemaakt. Touwtjes aan de bovenkant moet je aan de zijkant vast maken..hoe hoger het touwtje hoe moeilijker het onderin lopen. Verder veel gaan schakelen zo met touwtje zodat ze achter scherper en actiever wordt. Ze ziet er wel super uit zeg voor een paard op leeftijd!

hAfbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:42

Op zich ben je goed bezig door haar te laten ontspannen.
Maar punt met dergelijke rassen (Fjorden, Haflinger, Tinkers soms ook) is dat ze prima rondjes willen sjokken met het neusje over de grond maar dat iets meer oprichting en actieve achterhand een heel ander probleem is. Dan loop je weer tegen het hangen aan en ze maken zich zo graag sterk, als ze dat eenmaal doen kom je daar moeilijk vanaf.

Ik zou het touwtje laten zoals je het nu hebt en veel overgangen gaan maken en haar heel scherp en actief maken. Misschien is een dubbele longe daar handiger voor.
Proberen om haar ook in een vlot en actief tempo fijn in aanleuning te houden zonder dat ze hangerig wordt.

Hoelang ben je hier al mee bezig?

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 11:20

Mooi plaatje hierboven en bedankt voor de complimentjes :).

De reden dat ik hem zo heb vastgemaakt is dat ik ook de 'echte' teugellijn wilde houden (bit-hand), zodat ze dat misschien bij het rijden de volgende keer zou 'herkennen'. Heel stom misschien.

We doen dit 'ontspannen' pas een paar weken, hiervoor moest ik haar flink kort houden om haar niet te laten rennen onder het werk uit. Dit is wat ze al die tijd heeft gedaan. Liet ik haar te lang dan was het bij elke hulp 'kop erin en rennen'. We hebben er een jaar aan gewerkt om dit eruit te krijgen en nu kan ik haar meer ruimte aan de voorkant geven zonder dat ze gelijk versnelt bij elke hulp.

Dat was de reden van deze longersessie, om haar te laten ontspannen (sjokken was dus eigenlijk ook oké) met haar hoofd laag. Dit deed/doet ze nl nooit uit zichzelf, altijd ging het hoofd alleen maar naar voren.

Ik weet niet of ik veel vaker ga longeren, zou dat wel nuttig zijn? Dan zou ik misschien kunnen kijken naar een pessoa.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:39

Natuurlijk is longeren nuttig, als je het maar goed doet.
Heb je er ook dressuurles bij?

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 11:41

Ja ik heb om de week dressuurles, zoals hierboven ook staat.

Verder rijden we veel buiten en mennen we ook regelmatig.

cleopetra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:59

wat ik je mee zou willen geven is om niet steeds goed zo enz te zeggen of steeds te klikken om haar in tempo tehouden
maar ga haar leren dat 1 keer vragen tot een tempo betekend het zelfde tempo blijven lopen.. en dat bij jou komen betekend ik heb het goed gedaan
daarnaast zou ik een actievere gang willen zien die niet perse harder hoeft te zijn

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 14:48

Ja dat is waar! Ze bleef terugvallen in haar tempo, en elke beweging naar beneden werd uitgebreid beloond :D.

Het was ook best lastig om haar goed in het tempo te houden en tegelijkertijd een camera te richten. Ik ben even een filmpje aan het maken van goede en slechte momenten van de les. Komt er zo aan.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 17:37