Paard staakt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Gillian_

Paard staakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 17:25

Hoi bokkers !

Ben juist terug met men paard van buitenrit en pff, wat ging die slecht.
Gisteren dezelfde tocht gedaan en ging super goed !
We kwamen bij een kudde paarden, gisteren geen enkel probleem, maar vandaag…
ze ging staken, halt houden, achteruitgaan, terug keren. Ik kon haar op geen enkele manier voort laten gaan, uiteindelijk afgestapt en zo is ze toch meegegaan.
Op dezelfde weg, wou nog even stelling en buiging oefenen op ons oefenveldje, dat is een grasveld.
Daar is ze altijd super te rijden, ze doet heel veel moeite e.d.
Maar vandaag, ging ze weer staken, zakte ze haar hoofd en ging grazen. Heb haar onmiddellijk weer omhoog gezet en wou naar stap gaan.
Geen enkele zet !
Na enkele passen en goede stellingen, heeft ze mogen grazen, maar wou ze niet naar huis. Zelfde verhaal ; heb moeten afstappen voor haar verder te krijgen.

Heeft iemand dit al meegemaakt ? En wat deden jullie eraan ?
Tips zijn welkom !
P.S Het is een merrie van 14 jaar.

_Gillian_

Re: Paard staakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-12 17:50

Het kan wel zijn dat ze wat hengstig stond, maar daar heb ik toch nog niets van gezien, heb onmiddellijk na het rijden gekeken, maar niets te zien.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 18:25

Paard voelde zich waarschijnlijk slecht in zijn vel. Het is goed om daar rekening mee te houden, zoals je zo te horen ook gedaan hebt. Wss gaat het volgende keer weer gewoon goed.

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 13:32

dank je voor je antwoord, zal volgende keer wel beter gaan hoop ik (:

M_arije

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:10

Soms is een paard ook gewoon vervelend, net zoals kinderen.
Volgende keer zweepje meenemen, wat meer vragen en anders gewoon weer naar huis.
Gevecht aangaan is nooit de oplossing, maar een keer boos worden is nooit verkeerd.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:18

_Gillian_ schreef:
Het kan wel zijn dat ze wat hengstig stond, maar daar heb ik toch nog niets van gezien, heb onmiddellijk na het rijden gekeken, maar niets te zien.

En waar, als ik vragen mag, heb je naar gekeken dan? :D Ik wil wel bijleren hoor!
Een hengstige merrie kan heel wisselend reageren op een ander paard. Misschien stond er net een nieuwe ruin tussen de kudde waar je langs kwam? Was ze net even meer hengstig dan normaal, dus op haar hoogtepunt, wie zal het zeggen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:38

M_arije schreef:
Volgende keer zweepje meenemen, wat meer vragen en anders gewoon weer naar huis.
Gevecht aangaan is nooit de oplossing, maar een keer boos worden is nooit verkeerd.

boos worden vind ik nochtans uit den boze bij paarden, en er zijn veel beroemde paardenmensen die dat ook vinden.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:44

Hangt er vanaf hoe je boos word. Ik doe het met woorden: "en nou is het afgelopen met dat gesodemieter!", doet je paard geen pijn, maar hij merkt aan je lichaamstaal wel dat het menens is.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:03

Boos worden uit den boze bij paarden?
Ik zal niet weten waarom?
Je mag wel eens boos worden hoor, op je paard, op je kind, op je buurvrouw...iedereen is dat toch wel eens?

Met boos worden op je paard, word niet bedoeld dat je hem direct in het elkaar moet rammen!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 07:15

Bedoel ik ook niet. Maar een paard is enorm gevoelig voor eender welke emotie. Boos worden zal meestal niet veel helpen en erin resulteren dat je langzaamaan je geduld steeds meer verliest.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 09:45

Ik denk dat je dan eerder geirriteerd bedoelt. Als je met een geirriteerd gevoel paardrijdt, dan heeft dat geen nut. De truc is om, als je paard aan het klieren is, even boos te worden en dan, als het goed gaat, direct dat weer te laten varen.
Vaak laat je het een poos gaan, terwijl je steeds chagrijniger wordt, tot je uitbarst in woede en daar ben je dan ook niet zo weer vanaf.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 09:50

Check eerst of ze geen rugproblemen heeft, als dit vaker voor komt.
Heb dit namelijk ooit ook meegemaakt met een lief verzorgpaard dat ineens moeilijk ging doen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:17

nynke55 schreef:
Ik denk dat je dan eerder geirriteerd bedoelt. Als je met een geirriteerd gevoel paardrijdt, dan heeft dat geen nut. De truc is om, als je paard aan het klieren is, even boos te worden en dan, als het goed gaat, direct dat weer te laten varen.
Vaak laat je het een poos gaan, terwijl je steeds chagrijniger wordt, tot je uitbarst in woede en daar ben je dan ook niet zo weer vanaf.

Daar ben ik het wel mee eens.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:04

_Gillian_ schreef:
Hoi bokkers !

Ben juist terug met men paard van buitenrit en pff, wat ging die slecht.
Gisteren dezelfde tocht gedaan en ging super goed !
We kwamen bij een kudde paarden, gisteren geen enkel probleem, maar vandaag…
ze ging staken, halt houden, achteruitgaan, terug keren. Ik kon haar op geen enkele manier voort laten gaan, uiteindelijk afgestapt en zo is ze toch meegegaan.
Op dezelfde weg, wou nog even stelling en buiging oefenen op ons oefenveldje, dat is een grasveld.
Daar is ze altijd super te rijden, ze doet heel veel moeite e.d.
Maar vandaag, ging ze weer staken, zakte ze haar hoofd en ging grazen. Heb haar onmiddellijk weer omhoog gezet en wou naar stap gaan.
Geen enkele zet !
Na enkele passen en goede stellingen, heeft ze mogen grazen, maar wou ze niet naar huis. Zelfde verhaal ; heb moeten afstappen voor haar verder te krijgen.

Heeft iemand dit al meegemaakt ? En wat deden jullie eraan ?
Tips zijn welkom !
P.S Het is een merrie van 14 jaar.

mag je paard grazen terwijl ze aan het werk is, als beloning voor het (m.i slecht geleverde) werk? dan zie ik het probleem al.

een onderdanig paard gaat aan de kant als er een dominanter dier aan komt. het feit dat jij dus haar rust geeft om te eten, betekend dat jij onderdanig is. en waarom zou een dominant paard naar een onderdaan luisteren? gewoon klieren, des te eerder mag ik eten. :P

misschien heel zwart/wit gezegd, maar eten doen ze maar in hun eigen tijd, of als IK dat zeg. en zoiets zeg ik nooit als ik aan het werk ben, of heb gewerkt en nog op de werkplek ben.

maar misschien zit ik er wel helemaal naast.

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 17:00

Sorry voor het late antwoord, maar ik was op een kamp (:
@aerdenhot1 Wanneer ze hengstig staat, geeft ze een witte vloeistof achtig iets af.
@paintless ; dat heeft m'n instructrice gezegd, maar ze mag alleen eten wanneer ik het zeg, wanneer ik haar naar beneden duw, dan mag ze eten anders niet, hoor !
@iedereen ; ik kan niet echt geïrirteerd geraken op men paard, dan word ik eerder boos. Het boos zijn helpt meer dan het irriterend gevoel.
Dankje voor de reacties !

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:37

jensvl schreef:
M_arije schreef:

boos worden vind ik nochtans uit den boze bij paarden, en er zijn veel beroemde paardenmensen die dat ook vinden.

nou heb je wel eens gezien hoe paarden met elkaar omgaan?
het zijn kuddedieren, met rangen en orde,
jouw paard blijkt boven jou te staan...
en zo ziet die dat ook...

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 11:11

@enomis123 : We doen grondwerk, mijn paard respecteert mijn ruimte. Op de grond gaat alles prima, erop ging ook alles goed tot die dag, dat ik hierboven beschrijf.
Ik heb het niet zo voor zweepjes, het is niet nodig bij haar en dat wil ik zo houden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:21

Heb je dit probleem nu ook in de bak of echt alleen op een buitenrit?

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 12:37

@tigra ; wij hebben geen bak, maken altijd buitenritjes. En sinds die dag staakt ze :( We zijn gisteren weer gaan rijden, weer hetzelfde probleem, daarvoor had ze het niet.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:40

als een paard staakt doet de ruiter het meestal fout, je geeft haar teveel ruimte en zoals iemand eerder al zei, laat haar nooit eten gedurende het werken.
Probeer de staakmogelijkheden te voorkomen, dan maar niet over gras rijden, jij bent de baas, niet het paard.
De volgende stap is dat het paard op jou gaat rijden :j

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 12:47

@piezze ; dankje voor je reactie, wat bedoel je met : dat het paard op jou gaat rijden ?
Wij gaan binnen enkele minuutjes een wandeling maken en gaan het gras vermijden !

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:01

_Gillian_ schreef:
@piezze ; dankje voor je reactie, wat bedoel je met : dat het paard op jou gaat rijden ?
Wij gaan binnen enkele minuutjes een wandeling maken en gaan het gras vermijden !

ik zei dat een paard niet moest eten tijdens het werken.

ze bedoeld met het paard op jou gaat rijden, dat ie het helemaal over neemt. dan bepaald op een gegeven moment het paard waar het heen gaat, hoe lang, hoe snel, en of je mee mag of niet :P

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:13

_Gillian_ schreef:
@tigra ; wij hebben geen bak, maken altijd buitenritjes. En sinds die dag staakt ze :( We zijn gisteren weer gaan rijden, weer hetzelfde probleem, daarvoor had ze het niet.

Ik denk dat ze nu in de gaten heeft dat ze er iets mee bereikt. Dus ik zou ook strenger optreden.
Je had ook een keer over je instructrice laat haar anders een op je paard misschien dat je dat weer even op weg kan helpen.

Heike1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:35

Misschien kan je iemand meenemen? Zolang het goed gaat, loopt die persoon gewoon langs/voor/ ... je en als 'ie weer gaat staken, en het lukt je niet zo goed, kan die persoon eventjes het touw aan het halster/hoofdstel vastmaken en haar meeleiden. Wanneer ze terug rustig is/ terug aan de hulpen/ niet meer staakt, kan je terug wandelen zonder dat die persoon haar vasthoud. Veel succes! :D

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 14:14

We hebben zaterdag les, dan zal ik alles uitleggen en eens horen wat zij zegt.
@heike 1998 ; ja, hoor, hebben we geprobeerd,m'n bompa ging mee. Maar zodra hij haar losliet hadden we weer hetzelfde probleem -.-
We waren derjuist gewoon een wandelingetje gaan maken, zonder zadel en niet erop. Had zin om erop te springen dus had het touw vastgemaakt en als teugels gebruikt. Hier luistert ze super goed, maar we waren het gras niet gepasseerd. Ik laat jullie zaterdag iets weten (: