Tips voor zadelmak maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Tips voor zadelmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:47

Hallo!

Ik ben op dit moment bezig met het zadelmak maken van mijn verzorgpaard Zarascha. Ze doet het allemaal heel goed, maar is een beetje een bangerikje. Voor ik haar verzorgde heeft een meisje van een jaar of 8 er - onder begeleiding - mee gewerkt. Op een gegeven moment is ze er op gaan zitten, en toen is het fout gegaan. Zarascha ging helemaal door het lint. Nu kon ik helemaal opnieuw beginnen, maar dat geeft niet. Ze heeft al heel veel vooruitgang geboekt! Toen ik het voor de eerste keer met haar deed kon ik mijn voet nog niet in de beugel zetten zonder dat ze in paniek raakte mét begeleiding. Nu lukt het al om zonder begeleiding ( natuurlijk wel met hulp naast de bak ) erover te gaan hangen. Dit hebben we gedaan zodat Zarascha leert mij te vertrouwen. En ik heb het idee dat het nog werkt ook. Het longeren gaat nu ook helemaal foutloos. ( voor een jong paard dan ) Het longeren met zadeltje staat op de planning. Nu ben ik benieuwd of er nog tips zijn voor het zadelmak maken wat betreft het hangen en gaan zitten. ( Heb nog niet gezeten omdat ik eerst wil dat ze me volledig vertrouwt en ook vertrouwt is met het zadel, hangen en gewicht ) Omdat ik alles zo goed mogelijk wil doen en Zarascha een redelijk moeilijk paardje is, heb ik het liefst wel tips waar je zeker van bent, en geen tips waarvan je niet zeker weet of het wel goed is.

Ik weet niet of jullie er wat aan hebben maar hier nog wat info over Zaras:
Leeftijd: 3 jaar, 1 maand & 25 dagen.
Ras: Anglo Arabier
Opgegroeid op een ponyclub in kuddeverband ( Kan dus ook niet zonder haar maatjes ). Is erg druk, heeft een gigantisch uithoudingsvermogen, buitenwereld is heel interessant maar meestal niet eng. Zadeltje is niet eng, maar wel spannend. Als het er eenmaal op ligt is het net of het er niet is. Ze is erg sociaal naar mensen, kinderen en dieren. Schrikt niet van geluidjes naast de bak, maar zoals ik al zei is het wel even spannend als er (bijv. ) kinderen langs rennen.

Alvast bedankt voor de reacties!
Groetjes Marlissa

P.s. Sorry als ik in de verkeerde rubriek zit, heb totaal geen verstand van Bokt!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: Tips voor zadelmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 06:24

HAW-> RT-P

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 07:13

Laat het zadelmak maken lekker aan de eigenaar over :D
Zelf niet aan beginnen en zeker niet in je eentje.... in je eentje is echt levensgevaarlijk.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 07:20

Ik heb mijn merrie eerst gelongeerd met zadel in alle gangen en ook met loshangende beugels (beugelriemen hangen onder het zweetblad dus liggen redelijk stil) Vervolgens via een krukje gaan hangen. Braaf? stoppen. Keer daarna even longeren voor de ontspanning, via het krukje gaan hangen halve volte stappen, braaf? stoppen. Hetzelfde en dan een hele volte en stoppen. Daarna via het krukje in de stijgbeugel en in het zadel gaan zitten met beleid, dit heb ik toen een keer of 3 gedaan achter elkaar en toen gestopt. Vervolgens opgestapt en een rondje gestapt. Etc.
Mijn idee, kijk naar je paard, laat een oefening niet te lang duren, neem de tijd geef eens een dag rust (of meer), zorg voor afwisseling (wandelen, schriktraining etc) maak kleine stapjes voorwaarts. Als je te snel gaat krijg je protest en moet je een stapje terug langer uitbouwen.
Ik werk ook met de clicker en dat is heel duidelijk en consequent. Nog steeds beloon ik haar met een click als zij keurig naast het krukje stilstaat en ik met losse teugel op kan stappen. Ideaal.
Het krukje gebruik ik overigens niet omdat ik er anders niet op kan komen maar om haar niet teveel te belasten. Jong paard weinig bespiering etc. Ik kan er wel zonder krukje ook op klimmen.

Bij praktisch alles wat ik deed had ik hulp. Behalve bij het longeren want dat was niets nieuws maar verder hoefde ik alleen maar te hangen of te zitten en mijn "begeleider" stuurde, beloonde mijn paard.

Succes!!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 07:26

Is het paard er wel aan toe? Je schrijft dat het paard nog maar net 3 is en voor jou heeft er al een meisje mee gewerkt .. ?

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 07:51

Lijkt mij ook een beetje vroeg..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 08:20

In ieder geval alles met begeleiding doen, en wel iemand die weet waarmee hij bezig is. Als je hier een topic moet openen voor tips, dan moet je er niet aan gaan beginnen, al helemaal niet omdat het al eens fout is gegaan. Samen met iemand die veel vaker jonge paarden zadelmak maakt, dat kan, maar niet als beide daarmee onbekend zijn. Kortom: vraag je ervaren begeleider wat te doen, heb je die niet, ga dan ook niet op eigen houtje wat proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:48

Laura_x_ schreef:
Is het paard er wel aan toe? Je schrijft dat het paard nog maar net 3 is en voor jou heeft er al een meisje mee gewerkt .. ?

Ja hoor. We zijn ook nog niet aan het inrijden, alleen zadelmak maken. En met mij gaat het hartstikke goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:53

Angela schreef:
In ieder geval alles met begeleiding doen, en wel iemand die weet waarmee hij bezig is. Als je hier een topic moet openen voor tips, dan moet je er niet aan gaan beginnen, al helemaal niet omdat het al eens fout is gegaan. Samen met iemand die veel vaker jonge paarden zadelmak maakt, dat kan, maar niet als beide daarmee onbekend zijn. Kortom: vraag je ervaren begeleider wat te doen, heb je die niet, ga dan ook niet op eigen houtje wat proberen.

Ik opende dit topic omdat ik me afvroeg of er misschien nog tips zijn. Of mijn begeleidster weet waar ze mee bezig is weet ik ook niet, maar het lijkt me wel. Omdat Zarascha niet mijn paard is, ze op een ponyclub/stichting staat die nog maar net rondkomt is er geen geld om iemand in te huren die vaker jonge paarden zadelmak maakt. We zijn volledig afhankelijk van vrijwilligers. Ik werk al 3 jaar met Zarascha, en dat kan je merken aan haar. Ik probeer zeker niet op eigen houtje. Ik heb al 2x eerder paarden zadelmak gemaakt en ingereden. Ik vroeg gewoon om tips. Bijvoorbeeld van mensen die ook eerder een drukke arabier hebben ingereden. Onschuldige tips zoals: Benen veel of juist weinig bewegen. Of zoiets. Ik ga zeker door met het verder zadelmak maken van Zarascha, dus hier tegenin gaan heeft geen zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:54

Ik vraag om tips voor het zadelmak maken, niet voor andere dingen!

Erna_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:12

ik heb ook mijn eigen pony met 3 jaar zadelmak gemaakt en geloof me hij leeft nog hoor :j

ik heb ook veel gewandeld met hem, ik legde alles op zn rug, mijn jas, de borstels tijdens het poetsen en tijdens het poetsen ook op zijn rug leunen en met mn hand aan de andere kant van zijn lichaam kloppen en aaien, oren hals enzovoort. dit doe je ook met zadel alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. ga is een stukje wandelen met het zadel op, gewoon ernaast lopen.

belangrijkste is dat je dit met rust doet, je moet er ook niet met n maand op willen zitten, vanuit de rust en ontspanning ( dit kun je in je longeren mee pakken, hals lang en laag ( bij voorkeur zonder bijzet/hulpteugel). misschien kun je zelfs een stukje NH meepakken dat ze jouw ziet als leider zowel erop als ernaast dat er vertrouwen is en komt. maar uit jouw verhaal begrijp ik dat jij die vaardigheid en geduld wel hebt:)

succes *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:30

Erna_89 schreef:
ik heb ook mijn eigen pony met 3 jaar zadelmak gemaakt en geloof me hij leeft nog hoor :j

ik heb ook veel gewandeld met hem, ik legde alles op zn rug, mijn jas, de borstels tijdens het poetsen en tijdens het poetsen ook op zijn rug leunen en met mn hand aan de andere kant van zijn lichaam kloppen en aaien, oren hals enzovoort. dit doe je ook met zadel alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. ga is een stukje wandelen met het zadel op, gewoon ernaast lopen.

belangrijkste is dat je dit met rust doet, je moet er ook niet met n maand op willen zitten, vanuit de rust en ontspanning ( dit kun je in je longeren mee pakken, hals lang en laag ( bij voorkeur zonder bijzet/hulpteugel). misschien kun je zelfs een stukje NH meepakken dat ze jouw ziet als leider zowel erop als ernaast dat er vertrouwen is en komt. maar uit jouw verhaal begrijp ik dat jij die vaardigheid en geduld wel hebt:)

succes *\o/*

Heb ik ook gedaan, veel op de rug leggen. Gaan wandelen met zadel wil ik wel, stond ook op de planning, maar omdat ik dit niet alleen wil doen ( het is en blijft een jong paard ) en anderen geen tijd hebben moet ik dit steeds uitstellen. Hoe reageerde jouw paard als je ging hangen?

Erna_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:56

in eerste instantie wel gespannen hoor, hij had op dan moment ook geen hoofdstel in, ik wilde daar geen druk in leggen. ik heb een voedsel gericht paard en ik had kleine stukjes wortel bij me. ging ik hangen en dan kreeg hij wat. beetje langer hangen en als dat goed gaat beetje wiebelen en overal aanraken en terwijl je er op hangt kijken of je pony in 1e instantie op het voedsel gericht blijft en uiteraard belonen. dit doe je elke keer dat je er bent. en toen ik als ik er naast stond op een krukje mijn knie op zijn rug kon leggen en ook leunen, toen ben ik er pas op gegaan. dit vond hij spannend en wilde in 1e instantie niet lopen onder mijn gewicht, maar hij accepteerde het wel. (zonder zadel weliswaar, moest nog aangemeten worden)

het leunen en hangen op zijn rug deed ik na verloop van tijd ook gewoon op de poetsplaats, goed vastzetten en als het dier ontspannen is deed ik dat, hij leerde stilstaan bij een krukje en na verloop van tijd kon dit ook in de rijbak, ik ging er niet opzitten, maar puur en alleen het stilstaan bij het krukje en kijken wat hij deed. ging op het krukje staan en leerde hem dat dingen die achter zijn schouder gebeurden niet eng waren, want dat was bij hem zijn angst. tot hij 2 was accepteerde hij dat niet hij was te bang. nu kun je er achterste voren opzitten en aan de achterkant eraf glijden:) hij is nu 4

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:04

Heeel veel ernaast springen! Op krukjes gaan borstelen, op verhogingen staan, vanaf t krukje voorzichtig op haar rug leunen om te poetsen. Verder vanaf het krukje wat met je armen zwaaien, overal aanraken en doorgaan tot zij het niet meer eng vind.

Het engste gedeelte is vooral dat je plots groter dan ze bent, dan je achter ze staat (achter hun blikveld) en het bewegende gewicht op hun rug.

Verder raad ik je aan om zo veel mogelijk hulpen vanaf de grond te bevestigen, dit scheelt een hoop stress onder het zadel. Stemhulpen aan de longe, vooral hooo, stap, draf etc! Stuurhulpen door middel van lange lijnen. Dus bijvoorbeeld 2 longeerlijnen aan het bit, beginnen vanaf de schouders (dan bied je wat extra steun) en zo door de bak of longeerbak lopen. Als ze op een gegeven moment de hulpen vanaf de schouder begrijpt, ga er dan achter staan en doe precies hetzelfde.

Het heeft hier ontzettend geholpen, nadat hij de stem en stuurhulpen goed kende, was het letterlijk opstappen en wegrijden. Eerst aan de longe, maar al gauw in stap los geklikt.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:44

Erna_89 schreef:

succes *\o/*

Wat leuk! Ik heb het precies zo gedaan. (zijn nog bezig)

Ik ga verder ook helemaal mee met de tips hier. Gewoon met alle rust en geduld. Je moet het niet te snel willen doen, ze is nog jong en moet alles leren. Verder gewoon naar de mensen luisteren om je heen, dat kan ook veel helpen!

P4ralyzed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:36

Ten eerste zou ik zelf niet beginnen met zadelmak maken, en ten tweede al helemaal niet in je eentje. Er zal altijd iemand bij moeten zijn die je moet kunnen helpen als dat nodig is. Ik zou het inrijden mooi aan de eigenaar overlaten of hem naar een stalletje sturen waar hij voor je word ingereden.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:44

Angela schreef:

Als je het mij vraagt is dit de enige juiste oplossing.
Wat jammer dat daar niets mee gedaan wordt.

Het belangrijkste bij zadelmak maken is een ervaren begeleider.
Die ziet aan de kleinste gedrags uitingen of er verder gegaan kan worden of niet.
Zadelmak maken op een correte manier is een leven lang waardevol. Jammer dat juist daarop bezuinigd word.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:50

P4ralyzed schreef:
Ten eerste zou ik zelf niet beginnen met zadelmak maken, en ten tweede al helemaal niet in je eentje. Er zal altijd iemand bij moeten zijn die je moet kunnen helpen als dat nodig is. Ik zou het inrijden mooi aan de eigenaar overlaten of hem naar een stalletje sturen waar hij voor je word ingereden.

Als je goed leest dan zie je dat het geen zin heeft om dit te gaan vertellen. Dit weet ze maar er is geen andere keus.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:08

Ik doe heb het wel gedaan in mijn eentje. Alles uit een basis van rust en vertrouwen. Spelenderwijs met je paard aan de slag gaan en zien wat ze aangeeft. Vanuit daar ga je verder of juist een stapje terug.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:15

ik heb nu ook bijna een jaarling. het is een rustige en al heel mak, maar no way dat ik het alleen ga doen... durf ik nog niet aan, wil geen risico's nemen.

TS, ik zou nu sowieso zo veel mogelijk informatie verzamelen en misschien mensen pb'en met wat je het beste kunt doen. Geduld is in ieder geval een schone zaak en zo te lezen heb je dat wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 22:12

Batlow schreef:
ik heb nu ook bijna een jaarling. het is een rustige en al heel mak, maar no way dat ik het alleen ga doen... durf ik nog niet aan, wil geen risico's nemen.

TS, ik zou nu sowieso zo veel mogelijk informatie verzamelen en misschien mensen pb'en met wat je het beste kunt doen. Geduld is in ieder geval een schone zaak en zo te lezen heb je dat wel

Daarom opende ik dit topic ook. Dus niet omdat ik niet weet hoe het moet.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 22:18

Jessix schreef:
Ik doe heb het wel gedaan in mijn eentje. Alles uit een basis van rust en vertrouwen. Spelenderwijs met je paard aan de slag gaan en zien wat ze aangeeft. Vanuit daar ga je verder of juist een stapje terug.

We hebben een goede band, en je kunt duidelijk zien dat ze me erg vertrouwd. Ze geeft goed aan wanneer ik moet stoppen en wanneer ik op het goede pad zit. Of wanneer zich aansteld, haha.. :P Tot nu toe gaat het echt super. Iedere week kun je duidelijk de vooruitgangen zien. Ze heeft er ook écht plezier in, en ik ook.. Ze mag er dan wat langer over doen dan anderen ( alhoewel het bij haar volle zus ook erg lang duurde ) maar het is het waard. <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 22:24

P4ralyzed schreef:

Het zadelmak maken doe ik ALTIJD als er anderen bij zijn. Voor het werken aan de longe of het grondwerk hoeft er niemand bij te zijn. Als het fout gaat weet ik hoe ik moet handelen, maar dat is nog niet gebeurd. Bovendien zou ik dan nauwelijks met haar kunnen werken omdat ik de meeste tijd die ik daar ben alleen ben. Ik zou haar sowieso niet naar een andere stal sturen, ik vind het leuk om met haar te werken en zij ook met mij. Alles kost tijd, dus dit ook. Als ik iemand in zou huren, wil in ieder geval helpen. Er mag natuurlijk altijd iemand komen helpen, maar naar een andere stal sturen is voor haar geen optie. Vooral omdat ze erg gehecht is aan haar kuddegenoten en personen die ze kent, ze zou helemaal door het lint gaan als geen van allen bij haar zou zijn.

Het is wel duidelijk te zien wie van de bokkers geduld heeft en wie niet.
Maar ongeduldig zijn hoeft niet altijd negatief te zijn!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 07:13

MarZarascha schreef:
Jessix schreef:

We hebben een goede band, en je kunt duidelijk zien dat ze me erg vertrouwd. Ze geeft goed aan wanneer ik moet stoppen en wanneer ik op het goede pad zit. Of wanneer zich aansteld, haha.. :P Tot nu toe gaat het echt super. Iedere week kun je duidelijk de vooruitgangen zien. Ze heeft er ook écht plezier in, en ik ook.. Ze mag er dan wat langer over doen dan anderen ( alhoewel het bij haar volle zus ook erg lang duurde ) maar het is het waard. <3

Dat is het absoluut waard. Je komt over als een evenwichtig persoon. Tips vragen is altijd goed. Blijven leren ook, maar durf ook op jezelf te vertrouwen en op je paard. Een ander kan wel zeggen dat je er op kan of dat hij/zij hem vast heeft, maar het moet voor jou en je paard op dat moment goed voelen. En de beste tip die ik je kan geven is, ga er af zodra het niet meer goed voelt. Vertrouw je instinct. En geniet van elk moment, want je bent een vriendschap aan het opbouwen. Wat is er nog mooier als dat?! Succes!

Erna_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 10:19

er is een verschil tussen zadelmak en ruitermak en dat merk ik word in dit topic door elkaar gehaald.
zadelmak is het zadel accepteren, singel hoofdstel stijgbeugels enzo dat het allemaal goed is.
er op gaan zitten is al ruitermak maken. dus eropleunen aanraken terwijl je dat doet en wat er verder bij komt. ( dit alles in rust en onspanning;)

eerst zadelmak en dan ruitermak dus eerst vertrouwen kweken en dan lekker aan de gang in het tempo wat het dier aangeeft. mijn pony was met 2,5 jr zadelmak maar met 3 pas ruitermak en hij heeft nog geen stap verkeerd gedaan. mede dankzij onze vriendschap en hechte band

daarin ga ik volledig met jouw mee Jessix!!