Galop, naar buiten vallen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gemmeke

Galop, naar buiten vallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 13:50

Tips gevraagd!

Ik rij nu een half jaar een haflinger die deze maand 4 is geworden. Eigenlijk gaat bijna alles naar wens, hij draaft braaf, wordt al goed nagevelijk, de overgangen zijn heel netjes en wordt alles met de week beter....

Maar nu het grote probleem, de galop.

Aanspringen gaat oké, nog niet altijd meteen op het goede been, maar ja daar is hij 4 voor.
Maar als ik hem in de rechtergalop op de volte wil zetten, pakt hij zijn bit vast en gaat naar de uitgang van de bak. Hij maakt zich dan sterk is dan ook niet meer te sturen. Het lijkt er dus op dat hij naar buiten valt.

Wie heeft er tips om dit op te lossen?

Ps. We hebben les, en ook zij weet helaas ook niet hoe ik dit moet oplossen.

Doubtless

Re: Galop, naar buiten vallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:18

Als zij niet weet hoe ze dit op moet lossen lijkt het mij niet de juiste instructrice voor zo'n jong paard. Hoe galopeert hij aan de longeerlijn op de rechterhand? Hij wordt schijnbaar ergens mee geconfronteerd op die hand, wat hij liever ontwijkt. Dit kan pijn, onkunde, angst of misschien toch een stukje dominantie zijn.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 14:29

O ja vergeten, ook aan de longeerlijn doet hij dit, niet zo erg als onder de man.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:32

Loopt hij echt naar de uitgang of valt hij uit de volte? Dat is namelijk nogal een verschil. Het eerste is gedragsgerelateerd, het tweede heeft waarschijnlijk met balans te maken.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 14:37

Hij doet het met name met rennen naar de uitgang. Maar ook balans twijfel ik aan, hij is natuurlijk jong daarom heeft hij van mij de tijd gekregen om de balans meer te ontwikkelen wat ik ook zeker merk. Linksom trekt hij in de galop niet, hij is rustig, geen neiging tot rennen, dus enkel rechtsom.
Galop is ook iets waar we niet al 6 maanden mee bezig zijn, ik heb eerst de draf en stap goed bevestigt. Dus nu ongeveer 4 maanden de galop erbij.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:40

Wat betreft balans: ik zou lekker veel buitenritten gaan maken en hem fijn laten galopperen op lange stukken. Da's hartstikke goed voor de spierontwikkeling, daar kun je dan ook je rechtergalop oefenen. Al die bochten zijn zwaar, vergeet dat niet.

Wat betreft de uitgang, wellicht heb je iets aan dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=ORd_DX_fDnw
Sowieso leuk om te kijken, hij vertelt heel leuk :)

Ik ga er nu overigens even voor het gemak vanuit dat je alle medische oorzaken al hebt uitgesloten :)

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 14:48

Filmpje bekeken, kan ik zeker wat mee!

Qua buitenritten, is lastig, hij is niet van mij en staat niet in een omgeving waar wij lekker naar buiten kunnen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:02

Oh dat is wel vervelend. Buitenritten zijn zo leuk! :)
Wat je kunt oefenen is de rechtergalop over de middenlijn. Dan hoeft ie toch geen bochten te maken en zo maak je hem sterker in de rechtergalop, waardoor het makkelijker zal gaan in de bochten :)

Let trouwens op dat je hem niet téveel laat werken als je de methode uit het filmpje toepast ;) kleine rondjes draven kan zwaar zijn. Achtjes is dan een beter plan, dan wissel je rechts en links af.

TripleStiple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:06

oook heel misschien een idee, iemand die ik ken heeft precies het zelfde probleem, ook een jong paard van 4
hun laten de paarden tandarts komen want hun zijn ook tenijnde raad en ze willen alles uitsluit. misschien ook een idee? ik lees het en moest daar gelijk aan denken misschien heb je er wat aan. veel succes :)

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 15:07

Thx voor de tip, maar het kleine voltes draven zijn we pas net meebegonnen, dus dat hele korte ga ik zeker nog niet doen, de achtjes wel!

Het gekke is, vind ik althans, dat hij het niet doet in draf, das dan denk ik toch weer meer aan balans....

Heb zoiezo met de eigenares afgesproken voorlopig geen voltes te doen in de rechtergalop, en proberen op deze manier meer balans te creeeren. Dan later weer proberen halve voltes te rijden.

O ja medisch is meneer in orde.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 15:08

TripleStiple schreef:
oook heel misschien een idee, iemand die ik ken heeft precies het zelfde probleem, ook een jong paard van 4
hun laten de paarden tandarts komen want hun zijn ook tenijnde raad en ze willen alles uitsluit. misschien ook een idee? ik lees het en moest daar gelijk aan denken misschien heb je er wat aan. veel succes :)

Tandarts is een maand geleden geweest, natuurlijk het kan, maar dat is niet het eerste waar ik aan denk.

TripleStiple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:20

het was gewoon het eerste wat in me op kwam dus d8 zeg t gewoon even ;)

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 15:21

Meedenken vind ik helemaal top! Bedankt!

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 18:01

bedankt idd voor het meedenken.
lijkt echt ook vluchtgedrag en het liefst gewoon aan de bak kleven. vanwege de balans...

longeren valt hij niet zo erg naar buiten dan onder de man..

gem... je kan wel leuk buiten rijden hoor.
moet je keer door het land gaan en dan langs de molen terug naar huis..
vind hij echt heerlijk..
mare niet echt een stuk waar je effe recht kan galopperen
ja stukje bij de molen.. of langs de ringvaart richting de brug.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 11:13

Wat mensen gesproken over het naar buiten vallen.....

Eigenlijk zegt iedereen dat ik iets snel wil, dus ga terug naar rondjes galopperen op de hoefslag, zodat hij wat steun heeft aan de bak rand. Dus sterker maken.

Waarschijnlijk zijn de voltes op de rechterhand voor hem nog zwaar, te zwaar.

Hebben jullie nog andere tips?

Chrishiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:11

op de binnen hoefslag gaan! als ie naar buiten valt buiten been eraan en heeeeeeeeel veel rechte lijnen! daar worden ze sterker van en krijgen ze meer balans. probeer dan wel echt recht te rijden. valt ie door het been dan probeer je de schouders te begrenzen. succes!!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:30

Rechte lijnen zijn vaak erg lastig voor jonge paarden. Ik zou juist voor het verbeteren van de balans adviseren om die kort te houden. Voltes afwisselen met lijntjes van bijv b naaar f en e naar m. Als je de binnenhoefslag neemt trekken ze vaak toch alleen maar naar de bakrand toe.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 13:46

Bedankt voor jullie reacties.
Mijn ervaring met hem nu is dat hij zoiezo naar buiten toe trekt, zelfs als ik een volte rij, het inbuigen op de rechterhand om een volte op te gaan vindt hij moeilijk, lees hij pakt zijn bit vast en gaat naar de bakrand.

Mijn buitenbeen en/of zweep tegen de buitenhand op bv zijn hals, doen hem dan niets. En hem er doorheen slaan is niet mijn ding, ga ik dus ook niet doen. Ik begrens ook goed met mijn buitenhand, maar hij valt dus letterlijk naar buiten.

Voltes afwisselen met rechte lijnen gaat dus niet, want ik kom de voltes niet eens op.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:29

Als je met een 4 jarige geen volte kunt draven en je instructrice weet niet hoe ze dat op moet lossen denk ik dat het tijd is voor een andere instructrice. Hoe lang is ie onder t zadel!

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 18:47

Er staat volgens mij nergens dat ik geen volte kan draven, dat doet hij namelijk heel goed!
Maar in de galop is de inbuiging te moeilijk, tenminste zo lijkt het. De problemen zijn dus enkel in de galop.

Hij is nu serieus onder de man vanaf januari. Zadelmak gemaakt in september, daarna er een paar keer opgezeten tot januari, vanaf toen iedere week minimaal 1 keer onder de man.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 22:45

Die tips van lijntjes en voltes waren voor de draf ;)

Hoe galopeert hij aan de longe?

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 23:53

Het is fijn om te lezen dat mensen meedenken :j
Oke in draf doet hij het eigenlijk juist heel goed, ook de rechte lijnen. Ook de voltes, en dat oefenen we dan ook veel, we rijden ook veel de op 2de hoefslag.

De galop aan de longe, rechterhand, ook dan trekt hij naar buiten, minder dan onder de man, linksom blijft hij netjes op de volte.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 20:15

gisteren ging het onwijs goed rechtsom aan de longeer. heel relax galopje zonder te trekken
oefenen oefenen oefenen dan zullen we een heel eind komen

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 20:23

Gemmeke schreef:
Er staat volgens mij nergens dat ik geen volte kan draven, dat doet hij namelijk heel goed!
Maar in de galop is de inbuiging te moeilijk, tenminste zo lijkt het. De problemen zijn dus enkel in de galop.

Ik denk dat de problemen in galop naar vóren komen, maar niet dat de galop zelf het probleem is. Ik zou in stap en draf veel inbuigwerk gaan doen, schouderbinnenwaarts, renvers, travers (kan je in eerste instantie aan de hand oefenen) zodat hij zijn achterbenen goed onder leert zetten in die zijgangen. Zo maak je hem veel sterker. Bijna alle paarden hebben een voorkeurskant, door hun natuurlijke gebogenheid. Daar lijkt het bij deze pony ook op. Om hem rechtsom in galop sterker te maken zonder dat hij er letterlijk van weg wil lopen moet je hem dus eerst inbuiging trainen beide kanten in stap en draf en kan hij zijn spieren oprekken en flexibel maken.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 20:44

Schouderbinnenwaarts, travers zijn we nog totaal niet mee bezig.
Af en toe een stapje zijwaarts en dat is het.

Persoonlijk denk ik dat de haflinger nog meer balans moet vinden in het galopperen, dus sterker moet worden. We gaan dus hem in de stap en draf sterker maken en wat galop betreft een paar rondjes galopperen maar geen voltes, liever gecontroleerd een rondje dan hem stress geven voor een volte. Komt vanzelf....