Hoe aanspringen in galop vanuit rustige draf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EliseLukas

Hoe aanspringen in galop vanuit rustige draf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 10:36

Hallo,

Even een vraagje. Mijn pony is 6 jaar oud en eigenlijk heb ik hem de laatste jaren heel weinig gereden etc omdat ik hem nog erg jong vond. Met als resultaat dat hij nu eigenlijk nog steeds niks kan en ik heb er wel spijt van. Hij heeft erg problemen met balans en is scheef. Hij loopt rechtsom op de volte ook over zijn schouder. Als ik in galop wil springen lukt me dat alleen vanuit een snelle draf waardoor hij in galop valt. Hoe moet ik dit aanpakken? Moet ik nog wachten met galop oefenen? Of moet ik andere oefeningen doen om hem sterker te maken? Alle tips zijn welkom!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:38

Aan de ene kant is het goed dat je even wachtte met rijden, maar aan de andere kant ook jammer!
Misschien ook een idee voor een ostheopaat? Dat ie misschien wat losser word?
Qua rijtechnisch zou ik hem rechtrichten, dit kan ook aan de hand. Heb je les :)?

EliseLukas

Re: Hoe aanspringen in galop vanuit rustige draf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 10:40

Ja, rechtrichten wil ik ook gaan doen ja. Ik heb allemaal boeken van de bibliotheek gehuurd. Ik heb geen les omdat ik het lastig vind een goede instructrice te vinden. Ik zou wel graag een weekendcursus rechtrichten willen doen oid.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:41

Hmmm lastig dat er geen fijne instructeurs zijn bij jou in de buurt. Misschien wil een bokker die dichtbij woont je helpen :)?

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 10:47

Ja, dat zou fijn zijn! Of als iemand een goede instructeur weet... Hij staat in de buurt van Leiden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:50

Doet hij dat aan de longe ook? Ik denk dat het vooral te maken heeft met balans en kracht. Wat bij mij erg hielp is een stemcommando te gebruiken. Aan de longe sprongen ze wel rustig aan op een kusgeluidje, dus dat gebruikte ik ook bij de overgang naar galop. Daardoor reageerden ze sneller op de hulp en konden ze vanuit een rustige galop aanspringen. Verder zou ik korte stukjes galop doen, en idd de achterhand sterker maken door overgangen en figuren te rijden.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:01

Ik sta ook op het punt om een jonkie te kopen nu, ze heeft ook nog erg veel problemen met aangalopperen op haar slechte kant... Wat ik nu doe om het haar aan te leren is lichtrijden op het verkeerde been (enkel als je in de eerstvolgende bocht gaat aangalopperen!!) en dan veel drijven en blijven lichtrijden en dan valt ze uiteinedlijk in de bocht in de juiste galop omdat ze dan zo goed als haar evenwicht even verliest. Terwijl je drijft en lichtrijdt ga je met je benen in de houding die je ook gebruikt om later juist te kunnen aangalopperen, zo leert je paard vanzelf dat als hij de benen op die plaats voelt, hij moet aangalopperen. Er kruipt wat tijd in, maar dat hoort nu eenmaal bij het inrijden van een paard :j Doe vooral niets overhaast en beloon telkens heel uitbundig als je paard het juist doet :) Dat belonen bouw je na een tijdje natuurlijk weer af naar een gewoon klopje op de hals of een "goed zo" :) Het is uiteraard na lang oefenen en als je paard het heeft begrepen niet meer als normaal dat hij naar je luistert als je dit vraagt :j

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:52

Ik heb het gedaan met galopbewegingen maken. Dus meebewegen alsof je paard al galoppeert. En volgens mij zijn de hulp voor aangalopperen en de hulp voor versnellen 2 verschillende hulpen :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:54

Oefenen oefenen oefenen :)
Misschien helpt het om een paar buitenritten te gaan maken waarbij je een stuk kunt galopperen op het rechte stuk? In de bak heb je relatief veel bochten, dus galopperen op een lang zandpad is ideaal om lekker die spieren te laten werken aan beide kanten :)

Succes!

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 10:23

Ja, op zich kan hij wel in galop, en hij blijft er ook steeds beter in alleen dat aanspringen gaat zo slordig. Dat gaat buiten ook zo. Maar ik denk idd dat hij nog te zwak is achter en dat ik hem daar eerst sterker voor moet maken. Kan dat ook gewoon door aan de teugel rijden? Want op zich doet hij dat wel in stap en draf.

ZieJeWel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 10:44

Mijn paard had hier in het begin ook last van, maar die vond het sowieso lastig om zich recht te richten, vooral op de rechterhand! Aanspringen in galop was daarom ook een hele klus.

Wat ik je aanraad, dat heb ik tenminste gedaan, eerst zorgen dat hij ook tijdens het gewoon rijden fijn over de rug kan lopen van uit de ontspanning. Vervolgens veel stellingoefeningen doen. Op deze manier kon ik op een gegeven moment vanuit de ontspanning, met de juiste stelling gaan beginnen met het aanspringen in gegalop. En de fout die ik wel eens maakte, omdat hij niet direct aansprong, ben je geneigd om naar voren te gaan zitten om hem zo een beetje mee in gelop te ´duwen´ (?) dit moet je dus echt NIET doen, gewoon recht blijven zitten scheeld al heeeel veel voor het paard.

Ohja, mijn paardje was ook 6 toen hij zadelmak gemaakt was!

Ik hoop dat je goede oplossing kunt vinden :)

Eala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:25

Ik zit hier ook mee, ik ben blij dat ik dit topic vind.
Omdat het onzin is een nieuw te starten over hetzelfde, hoop ik dat iemand dit leest en nog wat aanvullend advies kan geven.

Mijn paardje is net 4, en op zich netjes zadelmak gemaakt, door iemand anders. Ik heb haar nu een maand.
Ze luistert heel goed, ik hoef maar 'drrrr' te zeggen en ze draaft. Ook kan ik heel zachte teugelhulpen geven. Ik probeer veel vanuit de zithulpen te doen en met de stem.
Maar: ze snapt niet hoe ze in galop moet aanspringen. Ik merk aan haar dat ze het gewoon niet begrijpt.
Ze gaat alleen maar harder draven, en dat vind ik niet de juiste manier. Ze wordt dan ook onrustig. Dus neem ik haar meteen terug omdat ik ook niet wil aanleren om vanuit steeds harder draven min of meer in de galop te 'vallen'.
Maar hoe dan wel?
Wat ik geprobeerd heb: in de hoek proberen aan te springen, dus vanuit een ronding, alleen hulpen met het binnenbeen, met de stem gà-lop... maar dat begrijpt ze dus niet.
Wat ik van plan ben: hulp vragen van iemand die wat meer ervaring heeft dan ik, eerst aan de longe oefenen, maar daar heb ik zelf weinig ervaring mee.
Ik wil niet met zweepjes tikken of 'dwingen', ze is zo braaf en wil zo graag, ze snapt het alleen niet.

Iemand goede tips?

Emily__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:40

Je kan ook proberen dit eerst met hem aan de longe te oefenen, dan kan hij zelf zijn balans zoeken zonder ruiter op ze rug. Als je dat af en toe doet, word hij 'ervaren', dus dan weet hij wat er van hem verwacht word, en heeft hij het vertouwen dat hij het kan.

Verder kan je hem tijdens het rijden een beetje overvallen. Dan bedoel ik niet plotseling hard gaan schoppen want dan snapt hij het niet. Maar dat je wel goed voorbereid een iets te grootte hulp geeft. Een extra grote prikkel. De bedoeling is dan dat hij zonder na te denken aan gallopeert, omdat het wat dwingender overkomt dan normaal.

Ik weet niet of ik het nu helemaal goed verwoord heb maar ik hoop dat je mijn bedoelng snapt:)

Eala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:49

Ik heb een zeer ervaren ruiter gevraagd een keer met haar te galopperen, en sindsdien is het geen probleem meer. Misschien was mijn paardje het 'vergeten' en moest ze er weer even aan herinnerd worden hoe het ook alweer ging. Ze heeft wel de neiging érg opgewonden te worden van een galopje, maar ach, dat komt vast ook weer goed.
En misschien moest ik ook even leren doorzetten. :-)

KimvdE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:59

Bij jonge/onervaren paarden is oefenen en herhalen inderdaad het sleutelwoord. Te vroeg beginnen is niet goed, maar het paard teveel ontzien wordt ie natuurlijk ook niet beter van;)! Fijn dat je paard de galop nu wel weer doet. Vaak zit het probleem hem in de schouder voorzetten. Als je de schouder van een paard dat het nog moet leren even extra voorzet en je binnenhand van de hals haalt vergemakkelijk je het aanspringen in de goede galop ook al. Het snelle galopperen (en waarschijnlijk ook "plat door de bocht") komt voort uit onbalans. Veel rechte lijnen rijden, goed door de hoeken rijden en dan komt de rest vanzelf! Succes!

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 14:49

Bedankt voor jullie tips tot nu toe. Ik denk echt dat ik het moet zoeken in het sterker maken van de achterhand en dan met balkjes en overgangen. Hij is ook nog erg instabiel. Ik heb een filmpje... Er is maar een klein stukje galop in, ongeveer halverwege geloof ik.

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:00

Wij hebben ook lang gewacht met intensief trainen van mijn bijrijdpaard! Als ik erop terug kijk ben ik er erg blij mee, ze kwam wat onrustig binnen en helemaal uitverhouding haha. Het is een draver merrie en heeft ook moeite met aanspringen. Echter helpt het niks als je er een zweepje of wat dan ook bij neemt (bij ons dan tenminste). Luisteren doet ze namelijk prima, het is alleen heel erg moeilijk voor haar. Dingen die ik vooral in de 2e helft van de training oppak is de overgang draf-halt-terug-draf. Ik wil binnekort ook balkjes draven oppakken. Ik merk dat als ik haar achterhand meer train, ze met alles makkelijker word! Misschien werkt dat bij jou ook?

Btw, de draver is bij ons ook 6!

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 15:06

Ik ga het in ieder geval proberen. Ik heb ook 12 jaar een draver gehad. Leuk hoor! Die had nog meer moeite met galop. Maar daardoor ben ik ook niet ervaren met galop want ik heb het nooit echt goed kunnen doen. Die ging helemaal vlak door de bak zegmaar. Als een plank op de volte haha. Maar zij kwam op haar 9e van de baan dus dan is het denk ik ook lastiger.

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:15

zeker! deze was ongeschikt. das dus een 'gelukje' geweest. galop kan erg frustrerend zijn, vooral als ze als een gek gaan draven maar als het eenmaal lukt is het heel fijn!

merel32

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:18

Hoi Hoi,

Wat me een beetje opvalt in het filmpje is dat je je teugel iets te lang hebt. Als je deze iets korter pakt loopt hij makkelijker nagevelijk. Op sommige stukjes buigt hij wel in maar verliest dan zijn kontakt met jou. Als dit goed gaat en je wil aanspringen naar de galop geef je van voren een kleine ophouding met je hand zodat je voorkomt dat hij met je aan de loop gaat. Been goed aanleggen stem erbij gebruiken en mocht hij niet direct reageren even met een dressuur zweep (deze is nl langer) een tikje achter je laars geven. Succes!!!!!

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 15:24

Dankjewel merel32, normaal heb ik ze korter. Ik ben zelfs geneigd mijn armen vast te zetten. De zadelpasser was er en heeft gefilmd en aangezien galop en aanspringen erin zit dacht ik eraan het hier te posten. Hij gaat niet echt aan de loop maar versnelt eerst een paar stappen in draf voor hij aanspringt. Hij was tijdens het filmpje erg onrustig, het waaide en hij was wat stug in zijn mond. Ik ga dan mijn handen vast zetten wat niet goed is van mezelf dus daarom heb ik mijn teugels los. Het is mijn eigen valkuil waar ik echt wat aan moet doen. Die strenge handen vind ik echt heel erg nl.

Maar bedankt voor je tip. Ik ga het iig op die manier proberen want ik geef nooit een kleine ophouding voor het aanspringen. Ik ga het proberen!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 22:36

Hallo dag Elise, ik heb je filmpje bekeken en ga proberen enkel opmerkingen te maken.
Neem het niet aanvallend op, ik sta een beetje bekend om het zonder franjes , gewoon wit-zwart te vertellen.
Jouw paardje is een supper braaf en eerder rustig type paard, beetje een locomotief eens op snelheid moeilijk terug te nemen, eerder meer naar een koudbloedtype paard toe.
Dit op zich is zeker geen enkel probleem, het paard is nu eenmaal zoals het is, maar dit geeft zeker een deel beperkingen.
Wat jouw houding betreft, tjaaa je zit vrij recht en das dus al goed, maar je hakken zijn heel dikwijls opgetrokken, die moeten echt lager, en zoals je zelf ook al zei je zet soms je armen en handen een beetje vast, dat kan je idd heel goed zien en is eigenlijk ook fout.
Maar wat veel erger is je gaat lichtrijden en af en toe eens doorzitten, op zich geen probleem , maar je blijft helemaal niet in het ritme van het paard, je botst dus heel regelmatig, en daar verwoest je eigenlijk elke mogelijkheid tot een contact met het paard mee.
Je handen zijn echt helemaal niet rustig die schokken en snokken vrij erg, en het paard zal daar zeker op reageren, en ook harder in de mond van worden, minder gaan opletten op kleine tekens van jou, want door die ongecontroleerde bewegingen zijn die kleine tekens gewoon onherkenbaar.
En voor dit in orde is in de stap en de draf, is het eigenlijk onbegonnen werk om te gaan oefenen op de goede galop.
Mijn advies , neem privé-les, verbeter je houding, je ontspanning, het meebewegen en volgen van het paard, en denk je bewegingen in jezelf in, wees één met je paard.
Oefenen en oefenen en oefenen, dit gaat je best nog een hele tijd kosten, maar als je er echt je best voor doet komt het zeker in orde.
succes.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 00:13

Dankjewel voor je advies! Ik kan wel tegen een stootje gelukkig. Ik heb nog wel een ander topic lopen die over mijn zadel gaat. Ik kan er totaal niet op rijden. Ik hoop eigenlijk dat dat deel over het lichtrijden gaat over het deel waarin ik zonder beugels lichtrij. Ik heb dat echt al 16 jaar niet meer gedaan denk ik, op zadel, zonder beugels lichtrijden. Dat deden we soms ik de les toen ik klein was. Ik ben het verder helemaal met je eens. Ik vind het heel lastig zitten op het zadel en dit neem ik mee in mijn gehele zit. Vind je het zonder zadel wel iets rustiger? Mijn hand is idd echt een aandachtspunt. Ik zet hem inderdaad vast en dat is heeeeel erg slecht. De ongecontroleerde bewegingen geef ik vooral de schuld aan mijn zadel omdat ik mij daar echt niet prettig op voel, maar een nieuw zadel zou daar uitsluitsel over moeten geven ;). Bij mijn vorige paard heb ik nooit zo gereden en daar lag een ander, fijn zadel op. Ik ben van plan voorlopig even zonder zadel te gaan rijden, ben je het daar mee eens? Ik kan echt totaal mijn draai niet vinden op deze en ook hakken uitdrukken lijkt gewoon onmogelijk terwijl ik daar nooit last van heb gehad. Helaas is het moeilijk een passend zadel voor hem te vinden. Deze past, maar hindert mij zo dat ik hem toch weg ga doen. Voor mijn handen is totaal geen excuus te vinden, ik moet niet vastzetten en moet ze ontspannen!!! Daar ga ik ook echt op letten en ik zal zoals je zegt gaan oefenen de stap en draf wat meer gecontroleerd te hebben en ontspannen.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 00:22

Ik zie idd wat je zegt over het lichtrijden... ik dacht de eerste keer 'owja... daar ging ik een overgang rijden en die staat er niet op' en de tweede keer 'owja, hier dacht ik dat hij zou gaan schrikken dus ging ik zitten', maar idd, ik doe dat wel en verderop volgens mij ook zonder echte reden, het is een rommelig geheel. Ik wil niet alle schuld op mijn zadel afschuiven hoor, maar ik hoop dat je ook aan mijn benen wel kunt zien dat ik totaal geen steun of wat dan ook heb en dat die ook alle kanten op schuiven. Ik voel mij zekerder zonder zadel dan met. Omdat ik echt niet kan zitten op dit zadel. Maar dan kan ik idd beter zonder zadel rijden dan met en is dit nog meer een aanmoediging om toch echt voor een ander zadel te gaan kijken. Reageer gerust, want ik sta voor alles open. Ik ga ervan uit dat het goedbedoeld is en niet om mij te kwetsen. Ik heb het beste met mijn paardje voor en doe echt mijn best en vind ook echt wel dat ik dingen fout doe (heel fout, mijn handen). Dus maak je geen zorgen, zeg wat je denkt! Als je maar eerlijk bent ;) Ik vind het juist fijn als ik er iets van kan leren.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 00:55

Bedankt voor je open en eerlijke houding, en van mijn kant is het ook eerlijk bedoelt, en zeker niet om jou te kwetsen.
Ik ben zelf instructeur en train ook paarden, geef ook les, ik bedoel ik ben dagelijks met paarden bezig.
Ieder type zadel zit idd een beetje anders, en het kan soms een tijd duren voor je je op een bepaald zadel ook correct kan zitten. Maar oefening baart kunst, een goeie instructeur een goeie trainer kan ook op een slecht zadel toch wel redelijk goed zitten, dus zoek de fout idd bij jezelf en niet bij het materiaal.
Maar een heel goed bij jou passend zadel zal het zeker makkelijker maken, zonder twijfel.
Als ik zelf een paard train, gebruik ik ook het liefst mijn eigen zadel, je bent dit gewoon, je voelt je er beter op, je voelt je er ook veiliger op.
Je bent goed bezig hoor, maar mijn advies is en blijft volg privé-les, het zal je zeker helpen.
Het is zeker niet dat je iets verkeerd doet, maar de manier waarop, moet een beetje aangepast worden.
Ook het type paard speelt hier ook een beetje een rol in, dit zijn van nature niet echt galop gerichte paarden, ze kunnen het wel maar is zeker niet hun favoriete gang, eerder de stap en een drafje.
Het vluchtgedrag van een paard moet je bij deze type paarden net een beetje gaan aanwakkeren, en dus zeker niet rustig rustig aan, stuur het vluchten, maar onderdruk het niet.
Het plaatsen van een filmpje is echt het beste, maar is soms ook een beetje beschamend, het is een openbaar tentoonstellen en ieder wil wel zijn mening kwijt, ik wou je enkel een eerlijk advies geven en hoop dat je er iets aan hebt.
succes verder hoor.