“Klassieke Dressuur” helaas nare bijsmaak door bokkers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KasparovX

“Klassieke Dressuur” helaas nare bijsmaak door bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 11:33

Vroeger zag ik de klassieke dressuur als iets moois, iets waar ik ook naar streefde aan te doen. Dressuur voor het paard en niet om wedstrijden te winnen, maar gewoon om iets moois neer te zetten en jezelf en je paard te ontwikkelen.
Helaas heeft het door het meelezen in topics op bokt een nare bijsmaak gekregen, en denk ik tegenwoordig bij “klassieke dressuur” aan:
- onaardige mensen
- betweterigheid
- bekrompenheid en niet open staan voor andere meningen/ideeën
- alles afkeuren wat anderen doen, of het nou Bokkers zijn of beroemdheden, maar zonder iets van zichzelf te laten zien
- gezeur over vertalingen van Duits naar Nederlands en ruzie maken als iemand een iets andere vertaling gebruikt voor een woord dat eigenlijk niet te vertalen is (ik begrijp niet dat mensen hier boos over worden, je kunt toch gewoon zeggen "volgens mij is de Nederlandse vertaling ... en dus ... ")

Hoe zou dat toch komen?
Is het frustratie doordat ze geen erkenning krijgen in de wedstrijdsport? (ik zeg niet dat klassiekers nooit scoren in de wedstrijdsport, maar het zou kunnen dat dat voor frustratie zorgt bij deze bokkers)
Ik denk dat er ook bescheidenere klassieke bokkers op het forum zitten. Helaas worden die dan overstemd door deze praatgrage zelfkickers…

Ik heb wel interesse om eens les te nemen van een goede klassieke instructeur. Maar bij het uitzoeken dacht ik steeds: onee, straks is het één van die bokkers! Daar hoef ik geen les van want die mensen staan al jaren stil in hun ontwikkeling omdat ze zichzelf zo graag horen praten.
Laat maar zitten, ik pak wel een goed boek. Misschien iets oud-Duits of zo. :D
Ik denk dat de echte goede instructeurs niet op bokt zitten, die hebben vast wel wat anders te doen dan hier rond te bazuinen dat iedereen het fout doet.

Maar ik vind het heel jammer. Klassieke dressuur was zo iets moois voor me. Dat is het natuurlijk nog steeds maar ik heb moeite die wrange bijsmaak weg te spoelen die bepaalde “klassieke bokkers” bij me veroorzaakt hebben. Het idyllische is er bij mij wel vanaf.
Ik zou zeggen, ga vooral zo door jongens (en meisjes) en bezorg naast de wedstrijdsport ook de klassieke dressuur een slechte naam!

Meer mensen met dit gevoel?

knollentuin

Re: “Klassieke Dressuur” helaas nare bijsmaak door bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 11:39

haha, ja! ik les ook behoorlijk klassiek,maar ik les ook bij een wat meer van nu-mens zeg maar. dat schijnt niet te kunnen volgens sommige strak klassieken, ik denk maar zo : ik ben nooit uitgeleerd , ik weet allemachtig nog lang niet alles en over alles kunnen helemaal maar op houden..open staan voor een ieders mening en of het dan bij je past mag een ieder voor zichzelf bepalen.maar dan nog met respect voor de rest.

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 11:44

Sluit me hier ook bij aan :D je bent op dood om er iets over te vragen of laat staan een foto te plaatsen!
Ik rij ook klassiek dressuur met een grote vleug van mijn instructrice....een beetje van Parelli en een stukje van mezelf.......
Iedereen moet doen waar of die zich prettig bij voelt.....maar goed denk altijd maar, de beste stuurlui staan aan wal :+

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 11:55

Sluit me hier ook bij aan.
Alleen mijn mening is gelukkig niet veranderd door Bokt.
Volg heel vaak ook de topics,alleen dan komen bepaalde bokkers binnen met hun vertalingen en geruzie, ja en dan is het topic niet meer informatief om te volgen.
Dat is het vervelende ervan.
Dan denk ik ook wel eens.....laat eens wat van jezelf zien. Maar dat gebeurd nooit.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:04

Hetzelfde geldt ook voor degene die in het moderne systeem trainen! Ik irriteer me aan beide. Ik ben van mening dat je moet trainen naar hetgeen wat je paard het beste past. Ik sta open voor alles zolang het maar goed is voor mijn paard zijn ontwikkeling. Mijn instructrice werkt ook niet met een bepaalde methode maar kijkt vanuit het paard!

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:13

Precies lianne.
Ik rij zelf niet veel meer,onze dochter daarentegen wel.
Zij rijdt met 2 pony`s op Z2 nivo.
2 heel verschillende pony`s,ze heeft ook les van 2 instructeurs.
Geven allebei ook anders les en deze lessen passen precies bij de pony`s.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 15:44

Geldt voor mij in het algemeen voor mensen die vast zitten aan 1 systeem en geen ruimte laten voor andere denkwijzen. En dat kan van Klassiek tot Academisch en van Bitloos tot Grand Prix dressuur. Als er naar 1 waarheid is, dan hoef ik het verhaal al niet te horen.

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 16:57

Leuk om te horen dat meer mensen zich hieraan storen. :)

loriene schreef:
Sluit me hier ook bij aan.
Alleen mijn mening is gelukkig niet veranderd door Bokt.
Volg heel vaak ook de topics,alleen dan komen bepaalde bokkers binnen met hun vertalingen en geruzie, ja en dan is het topic niet meer informatief om te volgen.
Dat is het vervelende ervan.
Dan denk ik ook wel eens.....laat eens wat van jezelf zien. Maar dat gebeurd nooit.

Het is wel een keer gebeurd dat zo iemand een filmpje van zichzelf plaatste. Kreeg in dat filmpje les van een andere bokker die hier continue iedereen de grond in boorde , net zoals zij zelf deed onder het mom van wat jullie doen is geen klassiek en wij zijn de enigen die dat goed kunnen. Wat ze zelf deden op dat filmpje leek ook nergens op, en ze werden flink aangepakt door de rest van bokt. Deze keer was het gewoon echt boontje komt om z'n loontje want hun kritiek op anderen was echt niet te zuinig! :=
Als je gewoon je fatsoen houdt tegen anderen dan verdien je het niet om zo aangepakt te worden, maar voor deze ene keer vond ik het wel verdient. ;)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 17:26

Wat is klassiek?
Ik heb het idee als je tegenwoordig van achter naar voor rijd, dus een actief werkend achterbeen- een ontspannen lijf- en een hand die de energie zacht opvangt, dat dit tegenwoordig al heel klassiek is.
Ik zie te vaak gerommel aan de voorkant. Een voorbeen dat geweldig naar boven komt. Maar wel regelmatig 1 voorheen alle druk draagt in draf dus uit de takt is.
En een achterhand die niet meer daalt.
Ik heb nooit klassieke les gehad maar bij de moderne rijderij is het helaas alleen spektakel.
Maar hoe het heet, wie dat uitvoert allemaal en wie dat oo bokt zijn? geen idee.

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:37

Anoeska schreef:
Geldt voor mij in het algemeen voor mensen die vast zitten aan 1 systeem en geen ruimte laten voor andere denkwijzen. En dat kan van Klassiek tot Academisch en van Bitloos tot Grand Prix dressuur. Als er naar 1 waarheid is, dan hoef ik het verhaal al niet te horen.

Amen _/-\o_

Als je alleen maar je standaard verhaaltje hebt om af te draaien, ben je in mijn ogen niet interessant om mee te discussiëren (en dat terwijl Klassiek, Academisch, Bitloos en Grand Prix dressuur allemaal wel hele interessante gezichtspunten hebben om te verkennen).

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 06:07

Ik ga hier niet teveel aan vuilmaken, want ik kan jullie ergens begrijpen. Maar klassiekers zijn zo onvriendelijk omdat we het niet begrijpen dat mensen steeds een andere , kortere weg zoeken naar een resultaat met de problemen van doen en daarbij de gezondheid van een paard te vergeten. Het is niet omdat het diervriendelijk oogt in iemands ogen dat het ook zo is. Daar zijn genoeg voorbeelden van.
Verder denken ook veel mensen dat ze van achter naar voor rijden, zoals de AR... maar daar moet dat hoofd wel EERST heel laag lopen, wel dan prutst u eerst aan de voorka t en dan de achterkant, dus van voor naar achter, maar ze willen het niet zien. Dit geeft de LDR tenminste toe, alsook geeft ldr tenminste een eigen naam aan hun baksel, terwijl de AR steeds beweerd klassiek te zijn, maar toch geen klassieker wil zijn in een discussie. Ik zie hier een vorm die draait als de wind, dikke zever dus.
Ik denk dat veel mensen gewoon een correcte basis missen, maar die is lang en moeilijk en dat wil men tegenwoordig niet meer doen...

Over dat filmje, als die mensen kritiek hadden, wil het zeggen dat de anderen het correcte niet kenen, uiteraard geven die dan kritiek want ze in hun ogen is dit foutief... verder is een training bedoelt om de problemen aan te kaarten en aan te werken, als men gewoon steeds een show zou opvoeren dan ben je ook niet met die training.
heeft iemand ze ondertussen al bezig gezien? Ik denk dat het hier gaat over quadripes. Die heb ik laatst ontmoet omdat ik kritisch ben en hen klassiek wou bezig zien. Ik zag een lipizaner die de naam mocht dragen, ik zag een work-in-progress en zag een piaffe die men eindelijk nog eens een piaffe mag noemen. Ging alles heerlijk? Nee gelukkig niet, er is altijd ruimte voor verbetering en werk. Maar zag vooruitgang tegenover wat ik lees, terwijl ik bij velen na een jaar of meer, gewoon iemand zie die vast zit, geen verdere vooruitgang maakt, gewoon omdat dit niet kan door hun rijtechnic en stijl...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 07:07

Ik snap eigenlijk niet wat je bedoelt........

Je gaat je mening toch niet staven aan een handje vol bokkers? Als je lang genoeg op bokt zit, dan weet je dat er altijd strijd is tussen groepen mensen hier, welkom in de paardenwereld.......

Dan zijn er bij die graag klaar staan om met hun kennis een ander de grond in te trappen, dsn gedrag ken je toch wel bij de plaatselijke rijvereniging waar de luitjes met hun peerdjes van huis af aan komen en het altijd beter weten, beter hebben en beter kunnen? Altijd de beste instructeur en die van jouw zou ik maar laten staan.....

Je eigen ding doen, rijstijl gaan leren waar jij je goed bij voelt en als je dsn ook nog kijkt of jouw paard zich daar ook goed bij voelt en het lichamelijk aan kan, dan heb je toch plezier?

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 07:09

_/-\o_ russel

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 07:40

Mensen denken al snel in hokjes en op iedereen die buiten dat hokje valt is niet goed bezig..
Geen paard en ruiter is gelijk
Voor mij betekent klasiek, ontspannen rijden met rechtrichten als rode draad en vooral netjes recht op je paard zitten
De hulpen met je zit geven en bij alle oefeningen een hele lichte verbinding met de mond houden
Belangrijk vind ik dat mijn paard een vrolijke uitstraling heeft en de dingen die ik vraag graag voor me doet

en hoewel ik als doel heb dat mijn paard voor de loodlijn blijft stap ik daar regelmatig vanaf
Dan mag mijn paard ook best (te) laag lopen om alles even goed op te rekken
Lang niet elk paard wordt beter van alleen maar opgericht rijden..

Met de academische rijkunst heb ik persoonlijk niet zo veel mee
Die dribbelpasjes aan de hand is niets voor mij
Hoe wel het prima kan zijn als oprek oefening vind ik dat het weinig tot niets voor de conditie doet
omdat de paarden erna ook niet zweten of buiten adem zijn dus niet naar mijn idee niet echt gewerkt hebben

Verder moet je vooral doen waar je jezelf en je paard prettig bij voelen
Een quarterhorse bv zal niet vrolijk worden van opgericht lopen

LDR heb ik helemaal niets mee kan me niet voorstellen dat een paard het prettig vind om zo te lopen
Laatst bijgewerkt door unamie op 04-07-12 07:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 07:45

Ik vind dit gelden eigenlijk voor iedereen die heel stug vast zit in z'n eigen hokje. Sommige parelli beoefenaars vind ik net zo irritant hun mening altijd opdringen aan iedereen.
Russel, ik ben het helemaal met jou eens. Volg je eigen pad, goed kijken naar je eigen paard en kies zorgvuldig je lesmensen uit. Als dat lesmensen van verschillende methoden zijn, prima. Pak je gewoon je eigen gedeelte daaruit.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 07:54

Tja ik denk dat je dit in elke discipline wel tegenkomt. Er zijn nu eenmaal altijd mensen die 1 methode hanteren en niet meer verder kijken dan hun neus lang is. Als ze dan vervolgens ook nog eens gaan proberen om zoveel mogelijk mensen van hun gelijk te overtuigen dan krijg je het resultaat waar jij je zo aan ergert. Ik denk altijd maar zo, ik sta open voor nieuwe dingen maar het moet wel bij mij en mn pony passen. Is dat niet het geval, dan kun je op je kop gaan staan als klassiek/AR/Western/Parelli-goeroe, maar als het voor mij niet werkt dan werkt het niet.

Dus wellicht je iets minder laten leiden door al die schreeuwerds en lekker voor jezelf uit gaan zoeken waar jij en je paard je prettig bij voelen? Want dat is waar het uiteindelijk om draait!

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:13

Als ik dit zo lees dan lees ik een tekst van iemand die waarschijnlijk niet begrepen heeft wat er precies in de teksten van de 'Klassiekers' staat.
En daar ligt het probleem.

Tegenwoordig zijn er nieuwe termen bedacht in het paardrijden. Deze termen zijn bedacht om het rijden te vergemakkelijken. En daar gaat het al fout. Rijden is Rijden en dat is niet makkelijk en dat kan vooral ook niet makkelijker!
Dat er steeds weer mensen zijn die het wiel opnieuw uit willen vinden is niet de fout van de Klassiekers maar van de persoon die dat probeert en de volgelingen!
Die begrijpen namelijk niet meer waarom vakuitdrukkingen vakuitdrukkingen zijn, waarom die zo zijn en wat er mee bedoeld wordt. Als een ruiter niet bekend is met de vakuitdrukkingen kan het ook niet goed lessen volgen, en als er in de lessen niet gebruik gemaakt wordt van de juiste vakuitdrukkingen is de instructeur niet bevoegd om les te geven. Kortom, er is een tijd geweest dat iemand de Dressuur wereld op zijn kop heeft gezet, er een 'nieuwe' (of beter gezegd oude) draai aan heeft gegeven, om het zo makkelijker te maken. En daardoor worden ruiters niet meer volgens de juiste manier opgeleid, omdat de instructeurs niet zo worden opgeleid en de mensen die instructeurs moeten opleiden ook niet zo worden opgeleid.

Dan het punt betweterigheid. Er zijn mensen die al langer rondlopen in de paardenwereld dan jij en ik. En door de tijd heen leer je dingen en dat wordt steeds meer en meer. Doordat je ziet dat dit in de praktijk werkt bij 100e paarden hoef je niet meer te twijfelen dat wat jij doet verkeerd is (dat wil niet zeggen dat je geen les meer nodig hebt, ik heb het nu puur over de manier van trainen). Dan vind ik dat je recht hebt te zeggen waar jij voor staat en wat jouw kijk is op het houden en rijden van paarden.
Dat wat diegene zegt veel te ver boven de kennis van de gemiddelde ruiter staat wil niet zeggen dat die persoon betweterig is, dat wil zeggen dat die persoon meer weet dan dat jij weet.

En dan kom ik eigenlijk gelijk op het punt niet open staan voor andere meningen. Wat ik hierboven al uitleg, als je meerdere male gezien, gevoeld en ervaren hebt dat iets werkt en andere mensen proberen jou een hele andere manier van paardrijden aan te praten dan hoef je daar niet in mee te gaan. Als je met iemand kunt praten die jou wat kan leren, in hetzelfde straatje als waar jij in zit, hetgeen waarvan jij gezien hebt dat, dat de manier is om paarden te trainen dán kun met iemand daarover praten, discussiëren en vooral leren. Maar niet met andere mensen die denken het wiel opnieuw uitgevonden te hebben. Die voor de weg 'sneldressuur' gaan. Daar wil je als echte ruiter, paardenman of vrouw niets mee te maken hebben.
En waarom niet? Dressuur is Dressuur, het kan maar op een manier het beste omdat er ook maar een manier is.

En het komt dat wij tegenwoordig denken dat er niet EEN manier is omdat er telkens weer mensen zijn die ergens geld in zien, dit groot maken en er een stempel op drukken 'Academische Rijkunst, 'Rollkur', 'LDR' etc etc. Dat zijn 'nieuwe' of beter gezegd oude manieren van rijden die op ten duur weg zijn gevallen omdat de mensen die vóór ons leefden al zagen dat, dat niets met correct paardrijden te maken had. Dat 100 jaar later een persoon denkt daar goud in te zien is zijn goed recht maar het is jammer dat mensen dan denken dat Dressuur rijden op verschillende manieren kan.
En mensen denken dat omdat je tegenwoordig niet snel meer ergens werkelijk kunt leren paardrijden.

'Klassiekers', beter gezegd Ruiters, wat dat zijn het. Ruiters die Dressuur rijden, scoorde vroeger op wedstrijd zoals het hoorde. Als de combinatie nog niet goed genoeg was kreeg het mindere punten en als een andere combinatie wel goed genoeg was kreeg het daarvoor de punten die het verdiende.
Toen waren de wedstrijden ervoor om te toetsen waar je toen stond. En je werd beloond met punten en met die punten kon je een klasse verder komen. Hetzelfde zoals het nu is maar toen was het Skala de rode draad door de gehele opleiding. Nu draait het niet meer om het best gaande paard maar om het spectaculairst ogende paard. En daar is het mis gegaan. Dressuur is geen spektakel, Dressuur is er voor het paard en een goed afgerichte combinatie straalt harmonie, tevredenheid, losgelatenheid en plezier uit.

Er zitten inderdaad maar weinig mensen op Bokt.nl die nog rijden zoals ik hierboven heb beschreven. Omdat ze inderdaad veelal bij de paarden te vinden zijn. Maar tegenwoordig, in deze moderne wereld hebben we moderne mobiele telefoons die overal met ons mee naar toe gaan, en weet je wat? Nog met internet ook!! :D
En daarnaast is er een groot probleem. Wat ik hierboven al zeg. De Dressuur is niet meer Dressuur zoals het bedoeld is, de kennis is stukken minder geworden, bij leraren en leerlingen. En dan krijg je problemen zoals over de vakuitdrukkingen maar ook over vele andere belangrijke dingen. Het Skala wordt niet meer begrepen. En welke persoon heeft er zin in om mensen, die het vaak ook niet willen begrijpen omdat ze van mening zijn dat er 'meerdere wegen naar Rome leiden' iets proberen te leren via het internet. Paardrijden is de theorie leren maar ook zeker begrijpen en dat zal je pas kunnen als je de praktijk er bij leert. Doordat de goed opgeleidde leraren schaars zijn in Nederland is het voor heel veel mensen niet mogelijk de praktijk te leren dus kunnen ze de theorie niet snappen. Dit geeft boze, gefrustreerde mensen (die dus deze berichten zoals die van jou plaatsen, niets tegen jou als persoon ik noem het even als voorbeeld). Als je iets niet begrijpt en ook niet de mogelijkheid krijgt om het te begrijpen dan wordt het gewoon heel lastig. Dan lijken de mensen die wel wat weten 'betweterig' maar dat zijn ze niet. Het zijn mensen met kennis en pas als je weet hoe het in de praktijk in zijn werk gaat kun je tussen de zinnen door lezen wat er nog meer staat. Dat er meer staat in een zin dan 5 woorden. Je leert begrijpen wat die woorden betekenen. En dan kan alleen als je bereid bent om te leren, bereid bent om kritiek te ontvangen, zelfkritiek hebt en bereid bent ontzettend hard te werken.

En daarom is de 'sneldressuur' ook weer terug gekomen. Mensen zijn niet meer bereid tot... het bovenstaande. Tijd is geld en geld is macht en macht is natuurlijk alles :)

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:29

Ik ben in Nederland juist niet klassiek getraind...
Ik verhuisde naar Canada en begon hier bij Joe te trainen.
Joe is 80 jaar oud met 100 jaar ervaring, ontzettend klassiek én de beste instructeur die een mens kan hebben.
Hij heeft maar weinig leerlingen, dus ik ben ontzettend trots om bij hem te trainen :D

Hier op bokt moet je altijd een grote zak zout bijhebben en vergeet niet dat de beste stuurlui aan wal staan ;-)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:36

Sombra, jouw stuk typeert dus echt die "nare" bijsmaak :j

Je zal het best "goed" bedoelen, maar het komt over alsof jij en een zeer klein aantal het enige "juiste" weten en de rest bljikbaar niet :x

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:40

Zoals voor alles geldt: C'est le ton qui fait la musique, en dan merk ik in de post van Sombra ook weer heel erg. Zal allemaal best waar zijn wat je zegt, maar het komt bij mij niet aan. Ik zit ook al 30 jaar ofzo in de paardensport, kom dus niet net uit een ei. En heb ook al meer dan zat paarden gereden, boeken gelezen en weet hoe de verschillende theorieën in elkaar zitten. Maar ik sta wel open voor meerdere meningen, andere manieren van denken over paarden(sport). Dat merk ik bij anderen op dit forum ook, dat zijn prettige discussiepartners. Mensen die meningen die buiten hun eigen kadertje komen niet direct afdoen als onzin, maar gewoon een kijken wat ze daarmee kunnen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:42

dat idee had ik dus ook ,het begint al in de eerste zin die ik aan het lezen was en meteen dacht : en ja , daar gaan we al..
het zal inderdaad goed bedoeld zijn maar het komt erg 'belerend' over allemaal. en dat is precies wat ts aan wil halen, de spijker op de kop dus.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:54

En volgens jou is dat alleen bij de klassieke dressuur??
In elke tak vind je dit soort verhalen, of het nu gaat om VD, springen, mennen, western, de beste stuurlui staan altijd aan wal!
Maar aan de andere kant maakt het de discussie 's vaak heel interessant!
En zeker als je open staat voor de menig van een ander kan het ook nog heel leerzaam zijn!
Ik zit al dik 40 jaar in de paarden, maar leer... en ook via bokt... toch nog steeds bij.

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:59

Sombra sorry, maar mijn haren staan recht overeind bij het lezen van jouw tekst... brr!

wat een eeuwige discussie.. ieder doet wat bij hem/haar en zijn/haar paard het beste aansluit.. soms past een methode of manier uiteindelijk niet, daar leer je dan weer van.. maar om nou te zeggen dat er maar 1 manier is,.. nee daar ben ik het niet mee eens

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:11

Ik heb vroeger (en dan bedoel ik toch ruim 20 jaar geleden) les gehad, volgens de methode van achter naar voren rijden.
Wat ik nu vaak zie, als ik een dressuurles bekijk, of iemand vrij zie rijden, is opstappen, ruk naar links ruk naar rechts, indien dit niet direct werkt, dan nog maar een paar keer, en dan zo, peerd loopt "aan de teugel", nu kunnen we gaan rijden.
En ja idd, dan hebben ze vaak nog geen meter gereden.
En toch rijden deze mensen vaak de hoogste punten op wedstrijden.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:16

Ik zit ook dik 30 jaar in de paarden.

Wat bedoel je precies met vakuitdrukkingen Sombra.

Ik rij zelf nu niet zo vaak meer,onze dochter des te meer maar heb wanneer ze les krijgt nog nooit woorden gehoord die ik kan beschouwen als vakuitdrukkingen.

Hier beschouwen wij wedstrijden wel om te kijken hoever we in de training zitten.
Over het spectakel gesproken.....1 van onze pony`s is als 3 jr bij ons gekomen,rustig aangereden en mag nu Z2 starten.
Eerst liep hij zoals wij zeggen ...gewoontjes.
Nu loopt hij spectaculair.Dit is gewoon gekomen door goede training en goed les krijgen.
Vind het een beetje vreemd dat jij dat zo op af doet.