Flower aan de longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Flower aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 22:25

Vandaag sinds hele lange tijd eens gelongeerd. Omdat ' gewoon' los rondjes laten rennen ook alleen maar hard gaat eens wat geprobeerd met een oude teugel (afgekeken van stalgenoten).

Pony is nogal zwaar van voor vergeleken met achter en crosst eigenlijk alleen maar door het bos dus zou best eens wat beter gegymnasticeerd mogen worden... Is dit een beetje een leuk begin?

Pony is 10jr, dit voorjaar ernstig ziek geweest dus zijn aan het oppakken.

Beetje spanning.. " wat hebbie nu weer om mn lijf gehangen? Zo kan ik toch niet hard"
Afbeelding

Ontspanning is gelukkig ook aanwezig.. Ja die voorhand is sterk genoeg om zowat al t gewicht op te vangen :P
Afbeelding
Afbeelding

Andere kant vond ze duidelijk nog lastiger. Spanning....
Afbeelding
Maar..
Afbeelding
Langzaam..
Afbeelding

Liep ze eigenlijk best lekker
Afbeelding

Geryon

Re: Flower aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:49

Ik vind dit zeker een leuk begin! Je zet je paard niet vast, je dwingt hem niet in een bepaalde houding, dus zo overvraag je haar niet in het gymnasticeren.

Ik longeer mijn paarden ook altijd zo en vind het een fijne longeerhulp.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 03:01

Ik vraag me af waarom je je paard zonder longeerlijn longeert? Aangezien je de longeerhulp nu zelf 'gemaakt' hebt heeft hij geen ring waar te touwen samen komen die ervoor moet zorgen dat het paard niet in de touwen kan gaan staan. Zeker aangezien je paard dit niet gewend is zou ik kiezen voor wat meer controle. Verder is het een fijne longeerhulp voor het rug gebruik, ik gebruik hem voor mijn paard ook. Op jouw foto's zie ik voornamelijk een paard wat zijn rug weg drukt en weg rent. Mijn tip om hem aan de longe te doen om zo het tempo ook te kunnen reguleren. Succes! :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 06:44

Ik ga inderdaad een kleine aanpassing doen dat de lijnen onder haar borst vast zitten. Nu zal zij er niet in komen te staan (dan moet ze heel gek doen, en dat doet deze pony niet) maar 't blijven dieren he.

Opzich kan ik het tempo prima bepalen hoor, maar als ik haar laat 'joggen' gaat ze 'sjokken'. En als ik haar wat meer naar voren vraag word het vaak meteen racen, omdat die tussengang waarschijnlijk nog te moeilijk is. Dus ik probeer constant die overgang te vragen van joggen naar nouja, racen in dit geval en dan zitten er wel mooie stukjes tussen. Die tussengang zal als ze wat sterker is vanzelf wel goed komen.

Ik zie trouwens geen weggedrukte rug hoor. Misschien niet optimaal over de rug omdat ze die bespiering nog niet zo ontwikkeld heeft (en 2 fotos met spanning omdat ze ontdekte dat haar hoofd vast zat) maar wegdrukken is ook weer een uiterste wat ik er eigenlijk nog nooit heb zien doen. (geleende foto van een paard waarvan ik zeg, ja die drukt zijn rug echt weg: http://i7.photobucket.com/albums/y266/j ... CF2346.jpg )

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 07:47

Ik zou helemaal de lijn eraf halen, want wat voegt het toe, met los werken is het al helemaal heel vreemd dat je dit doet , waarom in godsnaam?
Aan de lijn moet je je eigen gevoel ontwikkelen, neem longeer les , zo,n hulpteugel is puur dwang en onkunde van de ruiter, dus als je echt wil leren je paard te trainen , ga het dan ook echt leren en leer eens wat theorie, wat voegt zo,n ding toe dan?
Het is op dit moment mode om ze te gebruiken, maar verplaats je eens door naar je paard , echt paardvriendelijk is het niet hem aan zijn bit aan de singel vastbinden , waar denk je dat het bit voor is ??
Daar moet hij zichzelf niet mee moeten corrigeren daar hoor jij met verfijnd gevoel mee te kunnen omgaan, dus ga niet verder knutteseln maar gooi dat ding weg en ga goed leren longeren.het paard krijg hier echt geen goeie bespiering van

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:17

nageven komt altijd vanuit de aanleuning. Net als met gewoon rijden is het een combinatie van voorwaarts rijden / motor aanzetten en verbinding met de paardenmond. Daarom vind ik dat je altijd met een longe moet longeren als je echt gaat trainen (wat jij nu doet, omdat je er een hulpteugel aan hebt hangen.). De hulpteugel die je gebruikt vind ik niet eens zo gek hoor, vind het wel goed gedaan eigenlijk. Succes verder.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:57

Dus jij wilt zeggen dat zij zonder hulpteugel moet gaan longeren midgie? Nee, dáár krijgt je paard bespiering van.. Niet dus. Zie daarvoor maar de twee discussietopis over trainen zonder contact (ondertredende achterhand en correcte stelling/buiging). Zal je ook zien dat het bit er is voor het nageven. (bij bitloos geeft het paard ook na, maar op een andere plek.)

Longeren zonder hulpteugel is geen training (tenzij je longeert met dubbele longe zodat je voor aanleuning kunt zorgen, de voorkant op kan vangen zodat het paard van achter actief wordt etc).
Ja, je kunt ermee trainen dat je paard beter reageert op stemhulpen en lichaamstaal, maar het paard wordt er lichamelijk niet beter op.

Je ziet hier goed dat het paard zelf de ontspanning op zoekt. De longeerhulp staat niet strak, paard kan het hoofd gewoon best hoog houden, er is dus geen sprake van absolute dwang.

Overigens gebruik ik deze hulpteugel aan het bit maar vaker gewoon aan het halster.

TS, ik zou gewoon lekker zo doorgaan en er ook een longeerlijn aan doen. Daar kan je wat meer mee controleren. Ik neem bijvoorbeeld ook wat zijgangen mee.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:56

Ziet er goed uit!
Paard heeft de vrijheid, gaat lekker zakken met het koppie!
Ik zeg ook altijd, longeren zonder hulpteugel, vind ik géén goede training!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:10

midgie schreef:
Ik zou helemaal de lijn eraf halen, want wat voegt het toe, met los werken is het al helemaal heel vreemd dat je dit doet , waarom in godsnaam?
Aan de lijn moet je je eigen gevoel ontwikkelen, neem longeer les , zo,n hulpteugel is puur dwang en onkunde van de ruiter, dus als je echt wil leren je paard te trainen , ga het dan ook echt leren en leer eens wat theorie, wat voegt zo,n ding toe dan?
Het is op dit moment mode om ze te gebruiken, maar verplaats je eens door naar je paard , echt paardvriendelijk is het niet hem aan zijn bit aan de singel vastbinden , waar denk je dat het bit voor is ??
Daar moet hij zichzelf niet mee moeten corrigeren daar hoor jij met verfijnd gevoel mee te kunnen omgaan, dus ga niet verder knutteseln maar gooi dat ding weg en ga goed leren longeren.het paard krijg hier echt geen goeie bespiering van

Dit is een van de vriendelijkste methodes die er is om te longeren - vindt ik dan toch- mits er nog een ringetje aanzit zodat het paard er niet in kan blijven hangen. Maar dat is TS al van plan. Deze methode dwingt een paard niets, hij kan prima met hoofd omlaag, hoofd naar voren, hoofd hoger terwijl bij de meeste hulpteugels de houding word vast gezet.
Longeren met hulpteugel bevorderd de bespiering en ruggebruik. Longeren zonder hulpteugel is praktisch enkel voor energie kwijt te geraken en conditie opbouw. Maar daardoor worden er weinig spieren opgebouwd.

Trouwens, hier word nergens een singel gebruikt. Dus je stelling klopt verder al helemaal niet. Dit is gewoon een touw over de rug, tussen de benen en naar het bit. Indien het paard wil trekken zal die trekken, indien hij geen druk op de mond wil zal hij ook niet trekken... Zoals je kan zien hangt hij op bijna elke foto door, dus paard-onvriendelijk is het niet.

@TS: als je een longeerlijn bevestigd kan je ook meer de achterhand te activeren, als je nu je paard drijft gaat hij sneller gaan. Als je een longeerlijn bevestigd kan je meer van achter naar voren werken. Ik zie het liever met lijn, maar het is al een mooi begin.
Over het rugwegdrukken, ik zie het enkel in een mini-vorm op de eerste en derde laatste foto, maar dat komt door de spanning. Verder ziet het er goed uit, zeker voor een begin.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:26

Ik vind dwang niet vriendelijk, als het paard het hoofd omhoog gooit dan heeft hij geen keus , hij moet wel zakken om van de druk af te komen, als hij er in gaat hangen ben je echt niet technisch goed aan het longeren, en denk aan de druk die op 1 werfel komt als het paard boven in blijft lopen, met enkelen lijn kun je voelen naar het paard en het binnen achterbeen bereiken met dwang gaat het paard nooit zijn rug goed gebruiken en zoals ik op de foto zie is hij in de lage stand niet goed over de rug aan het lopen, dus het zijn gewoon ondingen die door iemand uit gevonden is die totaal niet weet hoe een paard te trainen vanuit de hand, het blijft dwang en een ding voor ruiters die niet kunnen longeren, want echt longeren doe je niet met hulpmiddelen . Longeren doe je ook niet aan het bit als je het goed wil doen, want je hebt namelijk alleen de onderkaak in de hand en wat wil je daar mee bereiken ?daar bereik je nooit de achterhand mee.

Iedereen is altijd bezig met je paard zo vriendelijk mogelijk trainen, maar op deze manier vin dik persoonlijk niet erg vriendelijk naar het paard toe en echte onkunde van de trainer van het paard, je kan dit soort dingen bij elke ruitersport zaak kopen dat vind ik ook echt absurd , want er word niet bij vertelt wat het doet en dat als je er dan al mee werkt dat je echt moet weten en voelen hoe het paard loopt en wees eerlijk dat weet merendeel van bokt niet(oei dat is tegen het zere been, maar wel de waarheid)
Wat is longeren nu echt waar kun je dat nog leren op een goeie manier??
Veel zien longeren idd om het paard energie kwijt te laten raken, maar een paard wat voldoende buiten staat heeft een normalen energie en een paard wat veel op stal staat heeft verkeerde energie , maar is dat ook niet de verantwoording van de ruiter om te zorgen dat het paard voldoende buiten komt en dan heb ik het niet over uur, want de rest is het dan eenzame opsluiting en daar word ook een paard niet beter van , wat gebeurd er in de stal met de spierne van een paard, ga ze eens een dagje opserveren zou ik zeggen??

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:24

Nu is dit geen discussietopic, maar omdat TS in haar OP de vraag stelt of dit een leuk begin is, zal ik wel even reageren :D

Een paard zal niet uit zichzelf de goede spieren gaan gebruiken. Daarom heeft je paard een hulp nodig, iets dat aangeeft wat/dat het (dat) moet doen. Bij het longeren is dat een longeerhulp/dubbele longe, bij het rijden zijn het je teugels, been en zit.

Hoe kun je het binnenachterbeen bereiken met alleen een longeerlijn, hoe wil je dat doen?

Het gaat er verder niet om wat longeren is..
Longeren met een longeerhulp is ter verbetering van het lichaam van het paard. Longeren zonder verdere hulpen is gewoon beweging geven. Het paard zal niet uit zichzelf gaan ondertreden of de juiste spieren gebruiken.

Longeren zonder longeerhulp heeft het paard niks aan. Het zal misschien wel luisteren, maar het is geen training. Je kan het paard niet vragen onder te treden, je hebt geen aanleuning dus kan het paard ook niet correct nageeflijk gaan lopen.

[RT-D] achterhand onderzetten aan de losse teugel?
[RT-D] Correcte stelling en buiging zonder teugels

Misschien handig om door te lezen. Mijn informatie komt vanuit die topics en praktijk :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 18:12

Ik longeer mijn paarden allemaal aan de enkelen lijn en kan heel goed het achterbeen bereiekn en zelfs het buiten achterbeen kun je goed bereiken als je hem de travres hebt geleerd aan de hand.
Dus longeren aan de enkelen lijn is wel degelijk met een doel en niet zomaar beweging geven, het voordeel is dat je het hele paard kan bereiken en voelt waar het ms gaat en aanwijzingen kan geven , met een hulpteugel kun je je eigen geveol niet ontwikkelen en naar mijn idee ook het paard spiertechnisch niet zo goed trainen als zonder , hoe voel je met longeerhulp dat het paard niet hangt , met je eigen hand kun ej dat voelen en hem daar in begeleiden

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 18:44

Ik longeer ook regelmatig zo, het is een vraag naar onder, geen dwang ;)

Carlii11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:04

Zeker een goed begin, vind dit echt een fijne manier voor paarden die nog niet zoveel gewend zijn wat 'hulpteugels' betreft. Is inderdaad veel meer vragen, zonder ze meteen volledig te dwingen. En dat ie nog niet perfect over de rug loopt, tja.. wat verwacht je bij zo'n eerste keer, komt vanzelf!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:13

Ik vind het er niet dieronvriendelijk uitzien...

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:16

@midgie, op het moment dat je paarden trainen zielig vind, wat heel vaak het geval is. maar dit dus niet.

is dat niet een beetje hypocriet? je houd je paard in een weiland, stal of weet ik veel niet wat? is dat eerlijk dan? hebben ze ook niets over te zeggen.

deze training laat het paard ontspannen lopen, Op een zeer vriendelijke manier.
echt dieronvriendelijk inderdaad... :')

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:06

Ik kan het toch wel eens zijn met Midgie. Daarnaast krijg ik een gevoel van 'gemakzucht' bij de foto's. Begrijp met niet verkeerd, het is namelijk héél goed om je paard te gymnastiseren. Maar ik krijg hierbij echt gevoel dat er wat teugels aan elkaar zijn geknoopt, paard los en zie maar waar het schip strand, laat hem 't maar uitzoen. En dát noem ik geen trainen. Trainen doe je samen.
Dan nog kort over wat ik zie op de foto's. Paard loopt niet in de lengtebuiging. Dus mijn vraag is: hoe wil je dan het achterbeen trainen? Dat train je toch juist doordat het paard het been onder de massa plaatst en daar heb je nu nul grip op. Op de laatste 2 foto's zie ik een paard wat naar binnen valt en ook dat kan je op deze manier niet corrigeren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 23:31

femo schreef:
@midgie, op het moment dat je paarden trainen zielig vind, wat heel vaak het geval is. maar dit dus niet.

is dat niet een beetje hypocriet? je houd je paard in een weiland, stal of weet ik veel niet wat? is dat eerlijk dan? hebben ze ook niets over te zeggen.

echt dieronvriendelijk inderdaad... :')

Idd je houd een paard al in gevangen schap , wees dan in elk geval eerlijk om hem op een fijne maniet te trainen.
Stal is idd helemaal uit den boze zeker als ze maar 2 of 4 uur buiten komen en als het regent helemaal niet dat is ook een verantwoording van de eigenaar,
Het juist trainen van een paard doe je niet met hulpteugels maar juist vanuit de hand, je kan een paard zijn spieren niet juist trainen met hulpteugels, dat is nu eenmaal zo, een paard komt van nature tegen de druk in en zal nooit toegeven aan een hulpteugel ja als hij maar lang genoeg er in hangt dan zal hij wel moeten, maar dan train je hem niet op de juiste manier om hem b.v te leren onder te stappen om jou gewicht te kunnen dragen,
Ik zou zeggen kom eens langs dan kun je zien hoe je paarden wel kan trainen aan de enkelen lijn zonder dwang maar vanuit respect en gevoel, met een hulpteugel aan je paard is je respect naar het dier al weg en ja de mijne leven ook in gevangenschap , maar dan wel dag en nacht buiten in kleine kuddes en ik zit er ook op en train ze ook, maar wel op een manier dat ze hun natuurlijke beweging behouden en niet gedwongen worden in een houding die zo onnatuurlijk is dat het paard er lichamelijk en mentaal aan kapot gaat. Kijk potver eens in de ogen van een paard wat in een gedwongen houding moet lopen, daar word je echt niet blij van als paarden liefhebber, een paard moet voor je willen werken en niet zo getraint worden dat hij het alleen nog maar doet om te overleven, je kan heel veel van een paard eisen maar zijn instinct kun je nooit wegnemen.Dus heb daar respect voor.
Snap dat de meeste dit niet willen horen, iedereen maakt fouten , doe ik ook, maar heb respect en leer van je fouten en ga opzoek naar het besten wat je een dier in gevangenschap kan bieden en dat is niet eenzamen opsluiting en aansluitend vast gezet worden aan hulpteugels.

De longeerhulp laat het paard miss ontspannen ogend lopen voor een onervaren ruiter ,maar technisch klopt het voor geen meter , zulke dingen worden alleen gekocht door mensen die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn en denken met dwang een paard mooi te kunnen laten lopen , maar is het niet een kunst om je paard te laten lopen uit eigen vrije wil ? en uit eigen hand en gevoel en vooral respect??

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 12:20

Lengte buiging is lastig zo ja, dat heb ik ook al ervaren. Ik heb geprobeerd door mijn 'drijvings' positie aan te passen haar wat meer lengte buiging te laten aannemen maar dat werkt niet goed genoeg. Op de foto's ben ik natuurlijk niet actief bezig omdat ik moest verplaatsen voor een foto. Niet helemaal handig nee.
Als iemand tips heeft hoe lengte buiging mee te kunnen nemen (met eventueel een lijn) zou ik die graag horen.
Volgens mij is het lastig om met één lijn de buitenkant te begrenzen en buiging te vragen, vandaar dat ik onder het zadel meer op de lengte buiging focus. Dan heb ik mijn benen om stelling te vragen etc. Het leek me alleen geestelijk en voor de belasting om de rug ook juist lekker om ook 2x in de week in de roundpen te werken.

Ik longeer níet om overbodige energie kwijt te laten raken, trouwens. Dat heeft pony helemaal niet en staat gewoon hele dagen in kudde buiten ;-) Dus de hele discussie over hele dag op stal staan en opsluiting (en in houding dwingen) is bij deze pony al niet echt van toepassing ;-)
Snap dat het lastig beoordelen is vanaf foto's maar als ik haar 'longeer' dan dus zonder lijn ben ik wel zeer actief met haar bezig, hoor ;-) Je zou moeten zien hoe goed wij dan samenwerken ;-) Heeft niets met 'ff snel' te maken.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 12:22

Dat het technisch nog niet juist is klopt trouwens ook! Ze is dus net 'beter' van een lange, ernstige ziekte periode en daarvoor was het technisch ook al niet perfect. Lange weg te gaan ;-) maar je moet ergens beginnen!

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:31

Goed dat je dat zelf ook al in de gaten had, van die lengtebuiging. Om er voor te zorgen dat je met 1 lijn (zonder bijzet) kan longeren met behoud van lengtebuiging zonder dat het paard over de schouder naar buiten valt moet het paard in balans leren lopen. Daar moet je naar toe werken en is lastig uit te leggen zo via internet. Het kost ook wel wat tijd om dat voor elkaar te krijgen. Vandaar dat ik bijzet al snel als gemakzuchtig omschrijf ;) Wat ik er op tegen heb is dat veel (ik zeg niet ALLE) ruiters dan verder niet meer letten op de correctheid van de beweging. Alsof de bijzet dan al het werk doet.. dat vind ik een grote valkuil.

Edit: en als je het paard in balans hebt aan de longe heb je ook absoluut geen bijzet meer nodig! Is mijn ervaring, als je het paard maar tijd gunt om de balans te zoeken en wat meer kracht te krijgen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:37

femo schreef:

Ja? Vanuit het standpunt van het paard is het eenvoudig, hoofd omhoog = een snok in je mond bij iedere stap, hoofd omlaag is einde gesnok in je mond. Dus gaat hij met zijn hoofd naar beneden lopen. Dat is wat je ziet, bravo, paard geleerd om het bit te ontwijken. En meer niet. Gymnastiek? Nee hoor..

Robynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:42

Ik vind het niet dieronvriendelijk, maar dat het beter voor de bespiering zou zijn met bijzet als zonder vind ik onzin.
Als je een paard hebt dat moeilijk ontspant is dit natuurlijk een hele goede oplossing, maar ook zonder bijzet kan een paard ontspannen. Kwestie van oefenen.

Het is een goede start hoor! Maar zodra je gaat merken dat je paard uit zichzelf gaat ontspannen is een bijzet onnodig, dus die heb je dan ook niet meer nodig.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 17:15

Moderatoropmerking:
Graag nu ontopic verder, de discussie over longeren kan elders op bokt worden besproken.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 17:48

Huh die opmerking snap ik niet Coby.. TS vraagt toch of dit een leuk begin is? Nou, dat is het volgens sommigen niet, mag je dan niet uitleggen waarom niet en hoe het anders kan? Of mis ik hier nu de hele clou van het topic? Snap dat er meerdere topics over longeren lopen, maar ik weet niet hoe je anders op dit topic zou moeten reageren. Dat er hier en daar wat meer achtergrondinfo wordt gegeven lijkt mij juist goed voor de onderbouwing waarom je iets wel of niet zou doen. wat ik nu typ mag zeker ook niet :o