Paard in volle galop is niet meer te stoppen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjojo

Paard in volle galop is niet meer te stoppen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 19:19

Hallo ik heb weer eens een vraagje. Ik ben vorig weekend mer mijn wesh k Mir gaan rijden. Voor het eerst een grote rit. Hij is nu eindelijk weer helemaal topfit. Dit was de 8e keer dat ik op hem reed maar het is een 14 jarige die dressuur, springen en recrea heeft gedaan. Het ritje ging fantastisch, soms een keertje dat hij iets spannend vond en niet verder wilde maar als mijn rijbud met zijn arabier dan even voordeed hoe het moest was er geen probleem meer. Hij is superbraaf en ik vond het niet nodig om hem voor de rit te longeren. Helaas want hij was zeer hevig eenmaal buiten. Hij luisterde wel enorm goed maar liet wel voelen door te dribbelen dat hij actie wilde *D . Dus wilde ik hem laten draven en de energie er wat uitlaten.
Amai hij stoof weg in galop maar was uiteindelijk terug te halen. opnieuw een drafje en jahoor na enkele drafpassen zaten we weer in galop. Dus dat werd niets en vervolgden ons ritje in stap. N *D g enkele keren proberen te draven en neen galop dat was wat hij wilde en als dat echt niet kon omdat ik hem inhield dan deed hij maar zijn supersnelle drafpas <<) . Achja het ritje ging super voor een paard dat op onbekend terrein was. Op het einde, moesten nog een kilometer gaan, wilde ik hem toch nog even zijn zin geven. Het was een stuk dijk, lekker lang en mooi recht. Daar gingen we ik en mir voorop in galop, springend over de plassen. Toen mijn rijbud naast mij wilde komen ging hij nog harder. Ik wilde hem wat terughalen maar dat lukte niet. Ik trok en trok en op den duur zaagde ik maar maar helaas hij was met mij de loop op %) .
Met zo'n snelheid :oo !!! We naaderden een kruispunt (2 dijken in verbinding) en gelukkig dat er niemand was want meneer was op top snelheid en hoe erg ik ook me verzette hij kwam niet terug. Uiteindelijk minderde hij zelf vaart (omdat we de afslag voor de korste weg naar huis voorbij waren) en kon ik hem stil krijgen. Heb me nog nooit zo ziek gevoeld als toen!

Ik rij met een dubbel gebroken bitje, wat raden jullie aan? Een ander bit of toch maar eerst logeren. Het probleem is dat hoe warmer hij wordt hoe leuker hij het lopen vindt.

Sorry voor het verhaal maar ben tegelijk ook trots op hem dat hij zo braaf was op onbekend terrein. Natuurlijk wil ik dit echt niet meer meemaken :n veels te hard!!!!

Anoniem

Re: Paard in volle galop is niet meer te stoppen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:23

Tip 1. Ga NOOIT naar huis toe galopperen, dan 'ruiken' ze stal en zijn de meesten niet meer te houden. Als je dan toch een handrem nodig hebt, dan raad ik je dit aan:

x_Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:39

Zoals hierboven, gallopeer nooit naar huis, de paarden zijn slim genoeg. Probeer hem op een volte of cirkel te zetten maar ga niet constant lopen hangen in zijn mond want daar gaatie alleen maar harder van gaan. Gebruik je stem en ga diep in je zadel zitten. Hierboven is ook een prima hulpmiddel!

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 20:52

ja de one rein stop ken ik en heb er al gebruik van gemaakt. Alleen is hij niet uit te voeren als je op een steile dijk rijdt, anders had ik het geprobeert.
Tja twas inderdaad misschien niet de beste timing om te gaan galoperen maar moesten zeker nog kilometer. Zal in het vervolg beetje oppassen met het galoperen op de terugweg.
Hebben jullie nog een tip?

Ben diep in het zadel gaan zitten, HO hielp niet, kwaad zijn hielp niet, Zijn naam zeggen op vermanende toon hielp ook niet, zagen hielp niet, ben echt plat gaan liggen om aan teugels te trekken (tja wil geen kruispunt overvliegen ookal is het zandweg). Heb zelfs zo hard getrokken dat ik blaren op hand had ;( , tussenpozen gelost getrokken, zagen, ... niets hielp. Vind het ook sneu voor hem maar op dat moment kon het niet anders.

Zou ik volgende rit weer met zelfde bit gaan rijden of straffer bit? Vroeger werd hij gereden met een enkel gebroken dikke trens. Of hem toch eerst wat energie laten kwijtspelen met te longeren?

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 21:00

wel mooi filmpje!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 22:38

Persoonlijk vind ik dat dit paard niets verkeerd deed, hij vond het lopen best leuk, en jij was niet bij machte om hem te overtuigen het iets rustiger te doen.
Waar denk je dan dat het probleem zit ????? idd dat zit bij jou en niet bij het paard.
Je houdt het paard te veel tegen, te veel stap, als jij wil draven en het paardje wil galoperen, tjaaa geen probleem hé, gewoon laten doen, maar wel op jouw manier dan, even stelling links dan weer rechts, even een beetje travers, even schouder voor, en zo verder tot hij even minderd in snelheid dan dadelijk belonen, door druk totaal weg te laten vallen.
Maar zo te lezen is jouw rijtechnische kennis onvoldoende om dit klaar te krijgen, dus één gouden tip.
Neem les, privéles dus.
Op deze manier is het onverantwoord om buiten te gaan rijden.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:25

one rein stop idd.
En met dit paard tijdelijk niet meer naar huis op in galopperen. Wil je dat terug kunnen moet je iets in je technieken aanpassen. Als je het goed doet heb je zelfs geen teugels meer nodig om een paard te doen stoppen (heb mijn paard op die manier van onhoudbaar naar huis op in kunnen veranderen naar ogenblikkelijke vertraging op verplaatsing van mijn gewicht naar achteren). Als je wil stuur ik je daar nog een pb over.

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 13:51

Tuurlijk ben ik het probleem :j , Mir deed helemaal niets fout, heb dat ook nergens vermeld. Hij heeft het net super gedaan op onbekend terrein, ben trots op mijn kereltje. Met mijn merrie heb ik totaal geen probleem, die rij ik bijna elk weekend en ken ik door en door, maar dat doet er niet toe. Het feit is dat ik inderdaad geen kracht had en dat hij niet reageerde op mijn ho. Ik wil meer met hem rijden zodat hij zijn energie wat kwijt kan.
Alleen wat zou ik doen, het bit veranderen of hem gewoon niet meer laten galoperen richting huis. stelling en tavers geen idee wat je ermee bedoeld, ben gewoon recrea rijder. Mijn rijbud en tevens lesgever zegt dat ik nog niet direct moet veranderen van bit maar ik vond dat ik echt niks te zeggen had >;) .

@jensvl: je mag me zeker een pb doen, probeer dat altijd al te doen, mijn merrie reageert er super op maar met Mir was dit dus de 1e keer een langer ritje dus hij zal me ook moeten leren aanvoelen. trouwens wil altijd wel iets bijleren rijtechnisch. Ik heb elke zondag prive les maar dan wel op buitenrit :j . Zo ben ik nu 1 jaar bezig en is super om op die manier les te krijgen: als we een probleem tegen komen op een buitenrit dan toont hij hoe het moet, al veel bijgeleerd en mijn merrie ook trouwens.

Dus nu is echt nog de vraag zou je al van bit veranderen of nog een keer met het dubbel gebroken bitje moet proberen? Hij heeft een moeilijke tijd achter de rug en toen ik hem pas had kon je hem niet krijgen om zijn bit in te doen, maakte afweerbewegingen en steigeren.... En als je dan zijn bit in had en het zadel oplegde dan ging hij helemaal pompen en zweten. Sindsdien doen we alles langzaamaan tot vorige zondag :roll: .

Sjisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:24

jensvl schreef:
one rein stop idd.
En met dit paard tijdelijk niet meer naar huis op in galopperen. Wil je dat terug kunnen moet je iets in je technieken aanpassen. Als je het goed doet heb je zelfs geen teugels meer nodig om een paard te doen stoppen (heb mijn paard op die manier van onhoudbaar naar huis op in kunnen veranderen naar ogenblikkelijke vertraging op verplaatsing van mijn gewicht naar achteren). Als je wil stuur ik je daar nog een pb over.

Zou je mij daar ook een pb van willen sturen? Mijn paardje is namelijk soms ook niet meer te stoppen, vooral als ik op het land ga rijden, zou het toch wel fijn vinden wat meer controle te hebben!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:09

Ik zal proberen dat tegen het einde van het weekend af te hebben.

Sjisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:15

Okee super fijn, dankje!

Joshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:39

ik zou eerst maar eens je paard onder controle leren houden in de bak. levensgevaarlijk dit :=
en lijkt me ook totaal niet fijn voor je paard als jij vol in de teugels hangt.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:44

ik zet even een stipje zodat ik het morgen even goed door kan lezen ! :)

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:54

jensvl schreef:
Ik zal proberen dat tegen het einde van het weekend af te hebben.

Zou je het mij ook kunnen sturen :o Het lijkt me namelijk wel handig informatie :D

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 23:00

Zet maar in dit topic, dan heeft iedereen er profijt van, hoef je niet iedereen apart een pb te gaan sturen :D

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 23:01

Haha kan ook xD

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 23:21

Ben ook wel heel benieuwd naar wat er in die pb staat

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 23:36

Ai. Dit soort verhalen zijn niet voor herhaling vatbaar. Fijn dat het goed afgelopen is!
Zou niet direct naar een zwaarder bit grijpen, of een ander hulpmiddel, maar heel rustig bij jezelf afgaan wát er gebeurde, hoe jij reageerde en hoe dat misschien anders/eerder had gekund. En daarmee aan het oefenen slaan. Dan heb je dat zwaardere bit, of dat longeren denk ik helemaal niet nodig.
Ik vind het super dat je de oplossing bij jezelf probeert te zoeken! Dat sowieso :)

Ik denk dat jij je paard ongemerkt, in al zijn braafheid, te veel de leiding hebt laten nemen. Juist omdát hij zo braaf was. En dan volgt al snel dat gezegde over vingers geven en handen nemen...

Ik ga even heel kritisch je verhaal analyseren, hoop dat je het kunt zien als aanwijzingen en niet als kritiek!
Eerste alinea: 'hij liet het voelen door te dribbelen dat hij actie wilde, dus wilde ik hem laten draven'.
Dus... hij was de aanleiding dat je ging draven. Je ging niet draven omdat jíj wilde draven.
'hij stoof weg in galop'. Nog erger! Eigenlijk was je dus aan't stappen, maar omdat je paard dat wilde ging je draven, en vervolgens, als kers op de taart, kwam hij er mee weg dat hij ervandoor stoof in galop!
'toen mij rijbud naast mij wilde komen ging hij nog harder.' Niet zo gek, paard heeft tot nu toe in dit verhaal al het tempo bepaald, dus waarom nu dan niet?

Ik denk dat je even terug moet naar de basis. Paard heeft vier benen, en als het goed is bepaal jij precies waar en wanneer ieder been beweegt. En hoe. Dat zou ik, als ik jou was, héél serieus nemen. Van het moment dat je hem poetst (netjes stilstaan) tot opstijgen (niet lopen) tot in het bos lopen (niet stiekem om waterplassen heen). Als je stapt, niet draven omdat hij dat wilt. Lekker wachten tot hij er niet om vraagt, en dan aandraven. Enzovoorts.
Het idee is: jíj bepaalt! En als jij in de kleine dingen duidelijk en helder bent, zul je uiteindelijk in de grotere dingen ook minder of geen vragen of discussies met je paard krijgen, omdat hij het gewoon als 'waar' aanneemt.
Als je het gevoel hebt dat je in de galop de controle kwijt raakt buiten, galoppeer je gewoon even niet daar, totdat je wél het gevoel hebt dat het gecontroleerd kan. Afhankelijk van hoe het gaat kun je dat rustig weer uitbouwen (gaat vaak een tijdje overheen).

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:45

Ik zal de inhoud van de pb in dit topic plaatsen, omdat er toch veel vraag naar is blijkbaar. De raad van raya00 is heel goed.
Hieronder volgt de inhoud dan.

Er is iets dat ik zeer zeker wil afraden. En dat is om een scherper bit in te steken. Ik raad dat altijd af, omdat je dan in een vicieuze cirkel geraakt. Als het paard niet reageert met normaal materiaal zal hij dat ook niet lang doen met pijnlijker materiaal. Het probleem zit in de eigen technieken, en zolang je dat niet onder ogen wil zien, zal je geen oplossing vinden voor je probleem.

Het principe achter de techniek:
Het principe is gebaseerd op de wil van paarden om het comfortabel te hebben. Paarden willen eerst veilig zijn vervolgens zo weinig mogelijk energie nutteloos verbruiken en als laatste het comfortabel hebben waar ze zijn. Dat wil dus zeggen dat ze zo weinig mogelijk druk willen hebben om iets anders te doen dan waar ze mee bezig zijn. Het leuke is dat we op die 3 principes kunnen inspelen om ze te laten doen wat we willen. Concreet wil dat zeggen dat ze zich bij ons veilig moeten voelen en bij wat we doen. Pas als een paard zich veilig voelt en je dus vertrouwt kan je beginnen werken met een paard. Voor de training en kleine problemen daarbij gebruik je het gegeven dat ze zo weinig mogelijk druk willen krijgen in hun omgeving. Dat kan veel inhouden. Dat kan gaan van het paard aankijken tot met je volle gewicht tegen het paard hangen of duwen. Bij al die dingen zal het paard zoeken naar een manier om van de druk die jij oplegt af te geraken. Sommige paarden al wat gevoeliger dan anderen natuurlijk. Dus als je iets wilt van een paard werk je met druk, en als het paard doet wat je wil, laat je onmiddelijk alle druk vallen. Het paard leert van dit wegvallen van de druk. Dus het moment waarop de druk wegvalt zeg je eigenlijk tegen het paard dat dat is wat je wil, en dat als je die druk geeft dat die onmiddelijk weg gaat als hij datgene doet waar hij mee bezig was op het moment dat de druk wegviel. Voor problemen die groot zijn (vaak door foute behandeling van paarden) begin je ook hetzelfde. Alleen bouw je dan eventueel verder uit naar het energieverbruik. Hierbij is het de bedoeling dat het paard merkt dat als hij doet wat jij vraagt hij minder energie moet verbruiken. In alle trainingssituaties is het de bedoeling het paard de keuze te laten tussen doen wat hij wil of doen wat jij wil. Je moet er alleen voor zorgen dat hij in het geval van luisteren naar jou het minste energie moet verbruiken en het minste druk zal hebben in zijn omgeving. Dan zal je paard naar je luisteren. Het leuke is dat je paard dit heel snel begrijpt en er echt voor kiest naar jou te luisteren. Als je in heel de training zo handelt zal je paard je beslissingen na een tijdje niet meer tegenspreken. Hij zal je dan in alles navolgen omdat hij weet dat wat jij van hem vraagt het beste voor hem is. Dit was zeer beknopt het principe achter een paard lichter maken. Ik ga nu het voorbeel bespreken van hoe je een paard dat te snel wilt, kunt afremmen.

Het paard lichter maken:
Hoewel dit voor veel mensen een moeilijke taak is, is het eigenlijk iets dat weinig kennis of techniek vergt. Het belangrijkste is eigenlijk je fantasie om situaties zo te maken dat het paard het het beste vindt om te doen wat je vraagt en dat op een lichte druk. De reden dat veel mensen een paard hebben dat ongevoelig is voor hulpen is omdat ze denken dat een paard alles snapt door het paard te straffen als ze niet het juiste (in hun ogen) doen. Straffen werkt niet als een paard niet het juiste antwoordt weet. En dat juiste antwoordt moet hij vinden en jij kan hem daarbij helpen door de druk-techniek toe te passen. Even herhaling van wat dat inhoudt: Dat wil zeggen dat je een bepaalde druk die hoort bij jou vraag aan je paard heel licht begint en langzaam in fasen opbouwt. Als het paard de juiste reactie geeft, moet dan vervolgens alle druk onmiddelijk gelost worden, en het paard weet dan dat waarmee hij bezig was op het moment dat de druk wegviel, het goede was. Alleszins voor hem is dat altijd het beste want hij is dan van de druk af. Een veel voorkomende fout hierbij is dat de druk op het foute moment wordt gelost (vaak zonder dat de trainer het weet) en dat het paard denkt dat dat gedrag (het foute) het juiste is. Het volgende dat ten allen tijde vermeden moet worden is dat je in een gevecht met je paard geraakt. Ik bedoel dan niet dat je echt met een paard vecht maar dat je constant bezig bent met hem wat aan te doen (zoals heel grote drukken opleggen of slaan,...). Zodoende heb je geen energie meer over om te zien wat het paard allemaal probeert om het juiste antwoordt te vinden. Er is een mooie regel met paarden. Als jij bereid bent te vechten met je paard, zal je paard bijna altijd bereid zijn te vechten met jou. Het goede is dat het paard zelfs tijdens dit gevecht nog probeert het juiste antwoordt te vinden. Maar dus voor je eigen gemak, begin niet met vechten. Als je paard niet doet wat je vraagt heeft dat 2 hoofdredenen:
Pijn.
Onbegrip.
Van dezen komt pijn het vaakste voor, en onbegrip neemt zowat al de rest van de problemen in die niet bij pijn horen. Er zijn nog wel andere redenen, maar dat zijn eerder uitzonderingen.

Maar nu terug naar de techniek om paarden lichter te maken.
Het is belangrijk te zoeken naar de actie van het paard die voorafgaat aan de actie die jij wil. Dat is eigenlijk een beweging waarmee het paard vraagt of wat hij met die beweging doet, als hij daarmee verder gaat, het juiste antwoordt is. Het nadeel van dit is dat je echt het paard moet aanvoelen. Die bewegingen zijn namelijk maar kleine bewegingen. Maar in de voorbeelden zal dat beter tot uiting komen.

Om een paard af te remmen dat te snel wilt, moet je eerst weten waarom het paard zo snel wilt. Als je dat weet, is het tijd om er een remedie tegen te vinden. In deze pb heb ik stukken gekopieerd die ik naar andere mensen heb gestuurd. Hieronder volgt het stuk hoe het paard te leren achterwaarts te gaan op lichte druk. Ik zet deze techniek erbij omdat veel achterwaarts gaan, het paard sowiezo al makkelijker doet afremmen, en omdat het eigenlijk hetzelfde is dat je moet doen als bij vertragen. Hier volgt dus de techniek voor het achterwaarts gaan.

Begin deze oefening met een halster zonder bit aan. Ga voor het paard staan. Neem het halstertouw/teugels vast. Zet nog geen druk maar houdt ze enkel vast. Na 2 sec begin je contact te maken met zijn hoofd. Als je dat contact heb, wacht je minstens een halve minuut. Reageert hij niet dan begin je in fases druk op te bouwen. (fase 1=10g druk, fase 2 =30g, 3=50, 4=100) En zo ga je door in stapjes tot een druk van 250 g. Tussen elke fase laat je minstens een halve minuut, liefst 45s tot een minuut. Op de laatste fase van 250g hou je de druk een 2-3 minuten vast, en dan los je weer om duidelijk te maken dat de druk ooit weer weg gaat, maar laat heel langzaam los. Wat je hier eigenlijk doet is het paard onder druk zetten om iets te ondernemen. Als het paard al weet wat hij moet doen, zal hij dat uitvoeren. Weet hij dat niet, dan zal hij beginnen zoeken naar een antwoordt. Dat zoeken moet je voelen. Meestal moet je niet tot de hoogste fase van druk gaan. Waarschijnlijk zal je iets beginnen voelen in fase 1 tot 3. Wat kan dat zijn? Bvb iets dat vaak voorkomt:
Tegen de druk in willen gaan.
Hoofdschudden.
Met het hoofd opzij willen gaan.
Het hoofd omhoog willen doen.
Dit alles is geen vechten tegen druk zoals de meesten zeggen, maar het stellen van vragen van zijn kant. Met al die bewegingen zegt hij eigenlijk “bedoel je dit?” “of dit?”, ...
In bovenstaande bewegingen zit er geen gewenste bij. Bij dit alles laat je de druk niet vallen, maar je bouwt de druk ook niet meer op. Want het opbouwen van de druk is om te bereiken dat hij gaat zoeken naar het juiste antwoordt. Juiste bewegingen kunnen volgende zijn:
Een zeer kleine beweging van de neus naar het lichaam.
Een wat grotere beweging van de neus naar het lichaam.
Een zeer lichte verplaatsing van zijn lichaamsgewicht naar achteren (is dus nog geen stap).
Een klein stapje achterwaarts (of tweifelend 1 van de benen van voor naar achter bewegen zonder de grond te raken).
In al deze gevallen is dat het begin van het juiste antwoordt: Het achterwaarts gaan.
Als je dus 1 van deze dingen opmerkt moet je onmiddelijk alle druk laten vallen. Het moment van het laten vallen van de druk is het allerbelangrijkste in de hele opleiding van het paard. Dit verteld het paard namelijk op welk moment hij het juiste deed.
Als je deze oefening een paar keer doet, zal je opmerken hoe snel het paard elke keer het probeert (elke keer sneller). Na 1-4 keer (gemiddeld) proberen zal het paard een stap achterwaarts zetten. Daar beloon je op door een paar minuten rustpauze in te lassen. Maak hem even los en laat hem wat grazen (bij sommige paarden is het nodig om 1 keer iets meer druk te geven om echt tot de stap te geraken). Deze hele procedure maakt dat het paard binnen een half uur (gemiddeld. Soms veel sneller soms ook wat langer.) op een heel lichte druk verschillende meters achterwaarts kan en wil gaan. Als dat goed lukt op de grond is het tijd om (de volgende dag pas na herhaling van op de grond) in het zadel te beginnen, met eventueel het bit als je dat wil. Je herhaalt de hele oefening maar dan met de teugels en vanop de paardenrug.
Onthoud bij dit alles dat je niet in een gevecht met het paard mag komen. Vermijd het dus elk moment om hard te trekken aan de teugels. Als het niet goed schijnt te lukken in het zadel kan het goed helpen om je ogen dicht te doen. Zodoende zie je niets meer, en ben je verplicht alles wat het paard doet te voelen. Dan ga je echt zeer kleine bewegingen voelen die je daarvoor nooit gevoeld hebt. Bij dit alles is het uiterst belangrijk om alle druk te laten vallen als het paard het juiste doet (dat kan ook nog iets anders inhouden dan de door mij vermelde dingen). Je zal merken dat het paard echt licht wordt en beter reageert. Met het achterwaarts gaan, kom je niet snel in een gevaarlijke situatie terecht, zoals bij afremmen wel het geval kan zijn. Daarom is het het beste eerst het paard te leren hoe hij goed moet reageren op een heel lichte druk van de teugels, terwijl je achterwaarts vraagt te gaan aan je paard. Bij vertragen doe je eigenlijk hetzelfde. Het voordeel is ook dat je wss met vertragen al veel minder (of zelfs geen) problemen meer zult hebben als je eerst het achterwaarts doet. Bij vertragen is het enige verschil dat de one-rein stop komt als hoogste fase in de druk.

Deze techniek kan je echter gebruiken om het paard volledig te trainen. Ik ga het hierbij houden want als ik elke beweging moet gaan uitleggen, dan ben ik de eerste pagina's nog niet klaar. Het is de bedoeling om je een gedachtegang mee te geven. De technieken erin beschreven zijn zeer algemeen. Dit is niet iets dat ik zowat bij elk probleem klakkeloos kopieer en verstuur. Hoewel de principes bij elk paard werken, is elk paard een individu. Om dus specifieker te gaan heb je veel meer info nodig. Dit is eigenlijk geschreven voor een paard dat eigenlijk geen verleden heeft. Zoals voor een veulen dat met de training begint. Meestal werkt het ook bij andere paarden als er precies wordt gehandelt zoals er hier staat uitgeschreven, maar er zijn altijd uitzonderingen. Het kan zijn dat de situatie anders licht. Hierdoor kan het zijn dat je bij een bepaald paard de druk veel sneller moet opbouwen of net veel trager. En er kunnen nog tal van dingen verschil maken. Ik heb de basisgedachtegang gegeven. Het is de bedoeling dat je er zelf ook over nadenkt om deze technieken op je eigen paard toe te passen. Ik ben er dus niet voor om klakkeloos anderen hun technieken te volgen, dus ik verwacht en wil ook niet dat jullie dat doen. Laat je eigen hersenen werken om het leuker te maken voor het paard om naar je te luisteren dan om dat niet te doen (en dan bedoel ik niet door het geven van snoep). Ik laat het dus ook aan jullie over om voor alle andere dingen die je een paard kan doen, zelf verfijningen te vinden. Ik zal als laatste nog 1 keer de belangrijste punten aanhalen.
Werk met het laten wegvallen van druk.
Vecht niet met je paard.
Voel de beweging waarmee het paard probeert het antwoordt te vinden en beloon dat.

Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat je zo zelfs met probleempaarden kunt werken en er succes mee kunt boeken. Het komt erop aan dat je meer probeert met het paard te werken dan ertegen. Een paard zoekt eigenlijk altijd een goede leider. Hij wil doen wat je vraagt (toch in zowat alle gevallen). Luister dus meer naar wat je paard je probeert duidelijk te maken. Ze maken echt veel duidelijk. Als ze ergens niet meer overweg kunnen, begint het protest. Dat begint zeer klein. Als je daar niet op inspeelt door te onderzoeken waarom ze er niet mee overweg kunnen, zullen die kleine dingen toenemen totdat het geen paardenproblemen zijn maar probleempaarden. En eigenlijk is dat ook fout uitgedrukt want het zijn eigenlijk de mensen die het probleem zijn. Luister dus beter dan vele anderen. En probeer om deze techniek voor alles toe te passen. Binnen heel korte tijd heb je een paard dat enorm licht reageert. Mijn eigen paard was in het begin ook zwaar, maar vanaf ik op deze manier begon te werken (heb het ook pas later ontdekt), was hij heel snel zo licht dat ik hem volledig kon besturen met zit en kijken. Gewichtsverplaatsing om snelheid te bepalen en kijken naar de richting waar ik naar toe wilde. Dat is pas echt paardrijden. Dan voel je je echt vrij, en heb je een goede band met je paard.

Het kan zijn dat je af en toe de rode draad in deze tekst niet goed kunt volgen, maar dat komt omdat ik een groot stuk heb gebruikt dat ik oorspronkelijk voor iemand anders had opgesteld. Ik heb zo goed mogelijk geprobeert het aan te passen aan dit geval, maar het kan zijn dat dat hier en daar niet heel goed gelukt is. Ook heb ik kleine stukjes uit de pb weggelaten die specifieker zijn voor het probleem van de TS. Maar probeer vooral de gedachtegang goed te volgen en je deze eigen te maken in het werken met paarden.

Als je nog vragen hebt omtrent wat hier geschreven is, mag je die altijd stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:55

jensvl schreef:
Begin deze oefening met een halster zonder bit aan. Ga voor het paard staan. Neem het halstertouw/teugels vast. Zet nog geen druk maar houdt ze enkel vast. Na 2 sec begin je contact te maken met zijn hoofd. Als je dat contact heb, wacht je minstens een halve minuut. Reageert hij niet dan begin je in fases druk op te bouwen. (fase 1=10g druk, fase 2 =30g, 3=50, 4=100) En zo ga je door in stapjes tot een druk van 250 g. Tussen elke fase laat je minstens een halve minuut, liefst 45s tot een minuut. Op de laatste fase van 250g hou je de druk een 2-3 minuten vast, en dan los je weer om duidelijk te maken dat de druk ooit weer weg gaat, maar laat heel langzaam los.

Ik geef toe niet alles in detail doorgelezen te hebben (wat een lap tekst zeg :') ) maar op dit stukje wil ik alvast even ingaan, dit is hetzelfde principe als Parelli gebruikt, alleen dan iets anders. Ik wil even naar dat laatste toe, je zegt dat je door kan gaan tot de laatste fase van 250g, deze langer vasthouden en uiteindelijk toch loslaten. Weet je wat mijn pony dan doet (eentje dan, de andere zie ik al eerder proberen)? Absoluut helemaal niks, want baasje geeft het uiteindelijk toch op, dus waarom moeite doen ... Dit zal niet voor elk paard zo zijn, maar ze zijn er zeker wel. Belangrijk is om de laatste fase een fase te maken waarop ze MOETEN reageren, om zo tot de ontdekking te komen dat de druk dan wegvalt en daar hun voldoening uithalen. De volgende keer zullen ze dat eerder gaan zoeken, aangezien ze weten dat ze uiteindelijk toch moeten. Hoe je ervoor zorgt dat je paard moet verschilt weer bij elk paard, maar uiteindelijk naar fase 25 gaan om dan toch weer te lossen als het paard niet reageert gaat je nergens brengen denk ik persoonlijk, toch niet bij die paarden waar je al naar fase 25 moet gaan ;)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 15:07

Ik neem aan dat je paard weet hoe hij moet wijken voor druk, maar voor paarden die dit niet weten is het belangrijk dat ze weten dat de druk echt wel weer weg gaat. Een paard dat weet hoe hij moet reageren, moet je sterkere druk geven en langer vasthouden (idd gewoon tot hij reageert). Dat is een belangrijk verschil. Een paard dat nog niet kan wijken voor druk kan gestressd en raar beginnen reageren als de druk in zijn ogen blijft aanhouden. Dit geld dus enkel voor paarden die nog niet beleerd zijn en niet weten hoe ze moeten wijken voor druk.

Het paard van TS valst volgens mij niet in de categorie van "niet willen" maar van "niet begrijpen". Daarom dat ik dit erbij heb gezet in pb aan TS.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 15:24

[***] schreef:
Ik geef toe niet alles in detail doorgelezen te hebben (wat een lap tekst zeg :') ) maar op dit stukje wil ik alvast even ingaan, dit is hetzelfde principe als Parelli gebruikt, alleen dan iets anders. Ik wil even naar dat laatste toe, je zegt dat je door kan gaan tot de laatste fase van 250g, deze langer vasthouden en uiteindelijk toch loslaten. Weet je wat mijn pony dan doet (eentje dan, de andere zie ik al eerder proberen)? Absoluut helemaal niks, want baasje geeft het uiteindelijk toch op, dus waarom moeite doen ...

En daarom is het toch raadzaam om de gehele tekst te lezen, want wat jensvl aanhaalt (en zo denk ik er ook al langer over) is een paard trainen geen gevecht.
Er is geen 'winnen', 'verliezen', 'opgeven'. Want dat wil dus idd zeggen dat de mens ook kan verliezen en dat willen we niet waardoor frustratie en dwang heel snel om de hoek loeren.
Ik zou kunnen parafraseren wat jens bedoeld in een korte alinea, maar volgens mij gaat dan heel veel betekenis verloren, dus ik zou je toch aanraden om er even voor te gaan zitten en de tekst te lezen.
Om toch even een poging te doen: wanneer wij iets aan ons paard vragen, weten wij de methode waarop wij dat doen en weten wij ook welk perfect antwoord wij daarop verwachten. Een paard weet dit echter niet en zal proberen het antwoord te zoeken. Logischerwijze zal het paard dus ook vaak eerst verkeerde antwoorden aanrijken (maar dat weet het paard dus niet). Het paard dan onder meer en meer druk zetten en nooit eens de druk te lossen, wekt alleen maar meer spanning op. Want het paard is zo aan het zoeken naar het juiste antwoord en toch wordt die iedere keer meer en meer onder druk gezet zonder aflaten.
Om even op jouw pony terug te komen. Doet die echt helemaal niks of geeft die heel kleine tekenen/antwoorden die jij gewoon (nog) niet kan opvangen?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 15:29

Bedankt voor de aanvulling. Is kort idd samengevat wat er bedoeld wordt. En een goede vraag.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 15:35

wat ik in het hele verhaal mis is wat deed jij op dat moment met je benen en hoe reageerde het paard op de druk van de teugel? Onderhals erop? Opkrullen in de hals? bit tussen de tanden?

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 15:43

Er is al gezegd dat een dijk niet de perfecte plaats was om te galopperen, maar wat dan wel?
galoppeer de volgende keer op een plaats waar je de ruimte hebt om voltes te rijden (bijvoorbeeld open plek in het bos, grasland waar je in mag)
Dan kun je figuren rijden in stap / draf, galoppeert dan rustig aan op de volte. Lijkt iets meer alsof je in een buitenbak rijdt dan en is niet meteen een recht stuk vooruit.

Dit is natuurlijk niet dé oplossing, het is nog steeds belangrijk dat jij controle gaat hebben over het rijden, ook op de lange baan.
Maar het kan in het begin net wat makkelijker zijn op een locatie waar je de ruimte hebt.