Equator voor het eerst op HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_x3

Equator voor het eerst op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 16:35

Dag iedereen,

Bij deze wil ik jullie mijn paardje Equator voorstellen. Hij is net 8 jaar geworden en is sinds augustus van mij.
Het is een BWP Ferro x Jazz. Hij heeft dus wel een karakterje :)
Een superlief paardje maar jammer genoeg kan hij nog niet zoveel.. We krijgen nu wekelijks dressuurles, en het gaat al veel beter.
Hij kan nu al wijken, schouderbinnenwaarts etc.
Deze zomer start ik mijn eerste wedstrijd, dus ik ben heel benieuwd!
Aandachtspunten:
- hielen uitdrukken
- mooi rechtop zitten

De foto's zijn al van een paar maanden geleden, maar ik heb geen recentere..

Commentaar mag, maar wees aub vriendelijk ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het zijn er niet veel, maar het geeft toch een ideetje ;)
Laatst bijgewerkt door Coby op 19-06-12 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aandachtspunten toegevoegd.

upendo

Re: Equator voor het eerst op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:38

Ik moet zeggen dat ik de laatste foto het fijnst vind ogen. :)
Daar loopt hij lekker met zijn hals op lengte en zoals je zegt: hij kent nog niet zoveel..
Dan hoeft hij wat mij betreft nog niet opgericht te lopen. Probeer hem meer op een fijne lengte te houden.
Ik denk dat hij daar best baat bij kan hebben gezien hij daardoor meer door zijn lijf heen kan lopen.

Voor de rest vind ik het een erg gaaf dier om te zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:41

Idd dat ben ik met je eens Upendo, de rest oogt allemaal best strak, en hij lijkt me hier nog niet toe aan oprichting. Het is wel een mooi compact paard dus als hij sterker wordt zal het hem makkelijker afgaan zonder dat hij verzet toont of zijn hoofd kantelt.
Succes en ik ben benieuwd naar recente foto's :)

Celine_x3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 16:44

Ik vind het inderdaad ook op de foto's.. Ik zal proberen de volgende keer iemand mee te sleuren naar de manege om nog eens foto's te trekken :)

Celine_x3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 16:52

Dit zijn iets recentere foto's :)

Afbeelding

Hier loopt hij niet rond, maar voorlopig moet ik hem loslaten van mijn lesgever
Afbeelding

Afbeelding

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:16

ik vind dat je paardje veel te gespannen loopt, geef m zoals je instructrice al zegt alle ruimte.
verder zou ik je benen mooi lang laten, hakken naar beneden. misschien zelfs je beugels een gaatje langer.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:19

Ook vind ik dat je erg in de 'stoelzit' zit. Probeer idd zoals je zelf al aangeeft je hakken wat meer uit te drukken en je onderbeen nog iets naar achter.
Succes!

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:38

De laatste foto van je beginbericht vond ik erg mooi; lekker ontspannen, lang laag.
Probeer vooral daar naar toe te werken!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:38

Wat een leuk paard!
Je beugels moeten langer, maar ik weet niet of je het doet omdat je wat onzeker bent?
Voor je zit zou het iig beter zijn, want je moet wat meer in het diepe gedeelte van je zadel gaan zitten.
Ik ben blij dat je lesgever zegt dat je niet vast moet houden, want op de foto's kun je zien dat daardoor de achterhand helemaal achter blijft.
Dat is dan ook het eerste wat je nu moet trainen, het actief en sterker worden van het achterbeen!
Succes!

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:28

Ik zie je teugel liever 10cm langer. Geef je paard wat meer ruimte. En ontspan je hand.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:34

voorwaarts-neerwaarts... rij hem in het begin maar lekker lang/laag maar wel wel aan de hand. daarna kan je hem oppakken. leert die lengte pakken in zn hals maar dr toch aanblijven.
suc6 ermee! wel leuk paardje om te zien!

Donnaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:06

Aiii, vind de eerste foto's nog niet fijn ogen. Jullie zijn natuurlijk nog niet heel lang een combinatie, maar zorg eerst dat je elkaar beter aanvoelt en lekker voorwaarts neerwaarts rijden, zoals de laatste foto.
De recentere foto's zien er alweer een stuk beter uit!
Richt je ook nog niet teveel op de oefeningen zoals wijken en schouderbinnenwaarts. zorg eerst dat de basis er goed in zit, dan komen de oefeningen vanzelf.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:16

Leuk paard! Ik ben het eens met het commentaar dat je paard wat strak lijkt en niet ontspannen in de rug, probeer steeds of je je paard richting het halsstrekken kunt rijden, als dat lukt kun je hem iets meer oppakken, maar volgens mij heb je goed les, dus het komt vast goed! Heel veel succes samen! :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:31

Vooral de laatste foto van de OP geeft een fijn beeld, en daar zou ik als ik jou was ook meer op trainen. Vanuit die houding je paard langzaam oppakken, maar alleen als je voelt dat je paard je hand ook naar beneden zou willen blijven volgen.

PaardAukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 12:46

Erg leuke combi jullie. Maar let op bovenstaande en dat je zelf goed je schouders recht houdt(borst vooruit), nu neig je heel erg naar voren te komen, waardoor je houding minder goed wordt. Lijkt me niet erg lekker, zowel voor jou als voor je paard!

Ik weet dat t makkelijker gezegd is als gedaan;) Ben er zelf ook hard mee bezig!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:39

Ik ben het eens met Angela. Oprichting biedt je paard als het ware zelf aan, doordat hij meer op de achterkant komt.
De laatste foto in de OP vind ik heel prettig ogen, ik zal zeker op die manier door blijven trainen. Vergelijk eens deze foto met de rest van de foto's, wat zie je aan zijn rug? Hij bolt zijn rug daar meer, terwijl hij hem wegdrukt bij de andere foto's. Ik vind de recente foto's al veel vriendelijker ogen, maar ik ben echt van mening dat je paard nog niet toe is aan deze oprichting.

Dus: Begin het rijden met een lage hoofdhalshouding, in alle gangen, pak hem dan op tot een iets hogere halshouding, maar wel lager dan hoe je nu rijdt. Met die hoogte ga je (de achterhand) trainen. Je paard zal daar veel ruimer van gaan lopen, veel lekkerder van gaan zitten, dat is veel beter voor zijn lichaam. Wissel soms iets af, pak hem soms even op en laat hem weer zakken enz. Dan komt de oprichting vanzelf. Oprichting is niet voor niets pas vanaf de M.

Succes! Het is een leuk paard, dus het zou zonde zijn als deze verkeerd getraind zou worden.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 06:29

[url][/url]Wat een mooi paardje heb jij zeg! Geniet er maar van maar wees er zuinig op!
Wat de oprichting betreft geef ik mijn voorgangers gelijk, laat hem maar nog even op eigen benen lopen. Goed gebruik van rug en achterhand zijn nu belangrijker dan het 'aan de teugel' lopen vooraan.

Maar je zit wel in een stoelzit en je valt voorover. Dit komt waarschijnlijk omdat je zadel wat achteroverligt en jij op de lepel zit in plaats van in het zwaartepunt, daardoor wordt je voorover 'gegooid' omdat de lepel van je zadel schuin loopt. De boom van je zadel is zo te zien te smal waardoor je zadel vooraan te hoog op zijn schouders ligt. Het is erg belangrijk dat je zadel aan de schouders goed past anders kan hij spieren verliezen op de schouders.
Zie ik het goed dat je een Wintec hebt? In dat geval kan je gewoon de boom verwisselen, je kan best eens opzoeken hoe je kan zien of je zadel in balans ligt en niet achterover helt.
Hier op de site van agradi leggen ze dat uit met foto's: http://www.agradi.nl/informatie/Maattabellen/Zadels%20passen

Celine_x3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 19:02

Aan iedereen bedankt voor de commentaar! Ik zal erop letten dat ik Equator meer teugelvrijheid geef! Ik vond het inderdaad ook toen ik de foto's zag.
Wat het zadel betreft is de commentaar volledig terecht, wij hebben dit enkele maanden geleden ook gemerkt en sinds 2 weken heb ik een nieuw zadel.
Het is een dressuurzadel en is op maat gemaakt, dus passen doet het zeker! (Heb er 10 weken op moeten wachten maar het is het waard geweest)
Binnenkort komen er nieuwe foto's van Torreke en mij! :D

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:21

Ik vind dit paard ook wat overvraagd en gespannen ogen op de eerste foto's. Probeer hem lekker voorwaards neerwaards te rijden, helemaal losgooien zou ik denk ik niet doen maar dat is uiteraard per paard verschillend. Vind de laatste foto van de eerste post ook zeker wel de beste en het beeld waar je eerst naar toe moet, je kunt hem daarna als hij ontspannen is altijd stukjes oprichten in je les bijv. als je daar aan toe bent ( zo rond m niveau).

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 21:14

Wat een prachtig paard! laat ik dat eerst zeggen!
Ik heb ook een schimmeltje en die is ook erg gespannen, ik weet dus ook hoe moeilijk het is om "los te laten' maar je moet het gewoon doen probeer zoveel mogelijk op je zit te rijden en je handen minimaal te gebruiken. Ik denk dat een nieuw zadel ook al de helft scheelt!

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 09:53

Je paard loopt erg gespannen, vooral op de eerste drie foto's. Hij gebruikt zijn rug nu niet optimaal. De laatste foto geeft een super fijn beeld, je paard loopt ook veel ontspannen. Ga hiernaartoe werken. Ook zou ik je beugels ene gaatje langer doen, je moet je benen lekker lang laten en je hakken uitdrukken. Ook je paard meer ruimte geven wat al eerder in dit topic is gezegd.

nienke_teun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 14:41

WAT EEN LEUK PAARD!!!! echt I love schimmel en dan zon schoonheid! ziet er goed uit alleen nog wat spanning bij je paard heb ik ook kijk mar ff bij deze link [RT-HAW] Coco voor het eerst in RT-HAW zie je het zelfde bij mij met die spanning maar ziet er goed uit hoor mag je trots op zijn!

suus_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:24

De laatste foto is fijn, de rest vind ik niet fijn om naar te kijken. Probeer is gewoon een lichte verbinding te houden en je paard zelf je hand op te laten zoeken, daaruit komt een veel fijnere nageeflijkheid.

corinezomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:16

het paard toont een beetje gespannen geef hem gewoon de ruimte en probeer hem je eigen hand op te laten zoeken hoe beter je paard ontspannen is hoe makkelijker ze wil zakken ook als ik jou was zou ik mijn beugels wat langer doen dan vind ik het ook makkelijk om recht op te zitten probeer veder ook je hakken goed uit te drukken
veder heb je wel een super leuk paardje!! ;)

Room_Amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:16

Hij loopt erg gespannen probeer zelf ook wat ontspannender te gaan zitten.
Maar k vind t een erg mooi beesie!