Rijden met zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dieselpaard

Rijden met zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 12:40

Hallo bokkers!

Ik zat het mij ineens af te vragen, gewoon uit nieuwsgierigheid. Hoe leer je je paard dat jij met een zweep in je hand kunt rijden?
Mijn paardje is net 4 en herstellende van een blessure. Ik rij hem momenteel iedere dag een half uurtje, omdat hij spieren moet opbouwen om weer op het land te mogen staan. Alleen kakt ie met stappen nog wel eens in. Met draven maak ik lekker veel overgangen, zodat hij goed luistert naar mijn been, maar ja, 2x 10 minuten stappen zorgt er dan wel weer voor dat hij weer in kakt.
Nu zat ik mij af te vragen of ik misschien een zweepje moet gebruiken. Hij is wel bekend met de longeerzweep, maar voor zover ik weet nooit bereden met zweep. Alleen....hoe ga ik hem aanleren dat ik met zweep ga rijden?

En nog een vraag: waarom heb jij je paard aangeleerd dat je met zweep kunt rijden?

Bo_Cassey

Re: Rijden met zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:46

Mijn paard was dermate getraumatiseerd dat ze alleen heel hoog steigerde als ik met zweep reed. Ik heb toen een tijd zonder zweep gereden, en toen ze mij vertrouwde werd de zweep onderdeel van haar rehabilitatie. Ze was uiteraard net zo bang voor de longeerzweep.
Later ben ik trouwens weer zonder zweep gaan rijden, ging prima zonder en ik vind zo'n ding vasthouden vervelend. Maar het trauma was verdwenen.

Ik zou er gewoon opstappen met een zweepje. Als hij inkakt en je been negeert, klein tikje geven om te laten weten dat je een extra prikkel hebt om te gebruiken. Mijn ervaring is dat ze er snel genoeg aan wennen. Zolang je het maar consequent gebruikt, zodat het voorspelbaar is bij welk gedrag je het gebruikt en wanneer niet. Als je dat duidelijk houdt, wordt het paard niet zenuwachtig met het gevoel dat hij elk moment een mep kan krijgen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:49

Als je paard gewoon goed reageert op een zweep is het volgens mij helemaal niet moeilijk om hier mee te rijden. Ik heb dat nooit aangeleerd is onderdeel van de training ook aan de hand dat er een zweep is dus heel normaal onder het zadel ook. Niet dat ik er altijd een vast hebt maar zweep moeten ze op de grond ook accepteren en dan zou er volgens mij weinig problemen moeten zijn om het onder het zadel erbij te nemen.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:53

Ben momenteel een driejarige aan het doorrijden en daar heb ik op een gegeven moment gewoon een zweepje bijgepakt. Op het begin natuurlijk niet meteen 'n flinke tik op z'n billen maar even rustig doen. Hier gaf 'ie er helemaal niks om!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:56

Ik zou hem gewoon de volgende keer dat je erop gaat meenemen en er gewoon mee gaan rijden. Beetje opletten natuurlijk dat je niet per ongeluk aan gaat tikken, maar bij de meeste paarden is dit geen probleem.

Klein tikje achter je kuit als hij niet doorloopt, dat snappen ze meteen wel :)

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:02

ik heb mijn zweep altijd in mijn laars.
Ik weet dat het gevaarlijk is, maar als ik hem in de hand heb gaat mijn paard ervandoor.
Ik moet hem toch in de buurt houden want hij heeft soms van die uitprobeertrucjes.
De laatste tijd gaat het goed dus ik rij zonder zweep nu.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:20

Mijn paard is ook nooit met zweepje gereden, ben er gewoon opgestapt met zweepje zonder erbij na te denken eigenlijk... Op een klein tikje reageerde hij al niet, ik moest gelijk een harde klets geven. Ligt aan de dominantie van je paard denk ik. Mijn paard is zeer dominant.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:25

Narita schreef:
Mijn paard is ook nooit met zweepje gereden, ben er gewoon opgestapt met zweepje zonder erbij na te denken eigenlijk... Op een klein tikje reageerde hij al niet, ik moest gelijk een harde klets geven. Ligt aan de dominantie van je paard denk ik. Mijn paard is zeer dominant.

Nee hoor, dát ligt aan hoe afgestompt je paard is in dit geval. Een paard dat niet reageert op een prikkel (tik) is afgestompt.

De zweep vast hebben is in principe (al zullen de extreem sensibele paarden het misschien al wel als prikkel ervaren maar dat zijn over het algemeen uitzonderingen..) geen prikkel net zoals bij wijze van spreken, jouw tok dat niet is. Maar kan wel eng zijn. Dát is een kwestie van laten wennen.

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:40

die van mij was toen ze net beleerd was zo moeilijk in galop te houden of uberhaupt te krijgen, dat ik wel een zweep moest gebruiken met rijden. alleen gebruikt als het nodig was, nu luistert ze ook wel goed naar mijn benen.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:49

PP >> RT-P

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:54

Ayasha schreef:
Narita schreef:

Nee hoor, dát ligt aan hoe afgestompt je paard is in dit geval. Een paard dat niet reageert op een prikkel (tik) is afgestompt.

Wat bedoel je met afgestompt?

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 15:36

@Narita Een paard dat niet reageert op een prikkel (tik) is afgestompt
Dus als een paard niet meer op kleine/subtiele prikkels reageerd

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 15:48

toevoeging: hij heeft dan te veel te sterke prikkels gehad.
Als hij telkens een schop krijgt raakt hij gewend en reageert hij niet meer op een normale hulp. Zoiets is vaak een neergaande spiraal waarbij steeds extremere maatregelen aan te pas komen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 17:23

Bo_Cassey schreef:
toevoeging: hij heeft dan te veel te sterke prikkels gehad.
Als hij telkens een schop krijgt raakt hij gewend en reageert hij niet meer op een normale hulp. Zoiets is vaak een neergaande spiraal waarbij steeds extremere maatregelen aan te pas komen.

en die allemaal even nutteloos zijn.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 17:26

Allereerst: bedankt voor de reacties!

Toch wel bijzonder om te lezen dat iedereen er gewoon mee is opgestapt. Ik denk dat het meer tussen mijn oren zit dan dat hij het eng vindt. Veel dingen vindt mijn paard eng, maar door hem overal aan te laten ruiken zijn we al heel ver gekomen.
Als we gewoon aan het rijden zijn, dan reageert hij goed op de hulpen: stap, draf, galop. Als hij niet luistert naar 1x been geef ik m meestal een schop. Dan vliegt ie vooruit, neem ik hem terug en doen we het opnieuw. Daarna gaat het eigenlijk altijd goed.
Ik vraag me dus af of het de moeite is om hem nu nog 2 weken met zweep te gaan rijden, aangezien ik m eigenlijk nog niet nodig heb gehad met de trainingen.

Mijn paard is trouwens helemaal niet dominant. Die volgt je graag en doet alles voor je. Op dit moment is ie aan het puberen, waardoor hij van alles wil gaan uitproberen. Dit doet ie vooral als je ernaast loopt. Als je erop zit, doet ie geen stap verkeerd.

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 17:50

Gewoon een keer opstappen met zweep en zien wat er gebeurt :P Ik denk dat dat het beste is, en als hij wat inkakt bij het stappen gewoon even (al been niet helpt) even een zacht tikje, en kijken wat ie dan doet. (:

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 18:42

Als je bang bent dat je paard het eng vindt kun je toch van te voren oefenen en de zweep meenemen in grondwerk. Ik vindt heel normaal om een paard met een zweep overal aan te kunnen raken zonder dat ze eigenlijk reageren zo is er niets engs aan als je er mee opstapt.

Saarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 18:45

Ik zou inderdaad eerst met grondwerk oefenen, kijken hoe je paardje reageert.
En als je er dan opklimt, doe het voorzichtig. Geef niet gelijk een tik op z'n bil, maar begin met kleine tikjes op z'n schouder of achter je been. Als hij daar niet op reageert kun je het opbouwen natuurlijk, maar begin klein. ;)

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 09:15

Bedankt voor de tips! Hij was vandaag vrij onrustig door het weer, dus dan reageert ie super fijn op hulpen ;)
Ik zal van de week eerst beginnen met grondwerk met de zweep idd. Daarna zal ik ermee opstappen en kijken hoe het gaat. Van de week zal ik een update plaatsen.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 10:55

Gewoon een keer gaan rijden en evt dat iemand je hem aangeeft tijdens het rijden :).
Die van mij vind zweepjes ook helemaal niks. Dus ik had hem dan zo in de hand,dat als ik een tik gaf het eerst op mijn eigen laars kwam, dus hoorde je het tikje wel.. Nou dan ging de turbo al direct aan.
Die van mij heeft een schurfthekel aan dat tikkende geluid van een zweep (net zoals het tikkende geluid van 't stroomdraad..
Kwestie van oefenen oefenen oefenen :D

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 12:43

Ik zou hem wel aanraken met de zweep (aaien) maar geen kleine tikjes om aan te wennen. Je wilt namelijk dat hij op die kleine tikjes reageert, en niet ze negeert. Dan moet je straks een ferme tik geven om hem te laten luisteren, terwijl hij eigenlijk exact doet wat je hem geleerd hebt. Dat is niet eerlijk en verwarrend.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:24

Ayasha schreef:
Narita schreef:

Mijn paard reageert op mijn been heel goed, ik rijd alleen met mijn been en zonder teugels, rijd namelijk bitloos western. Ik kan hem sturen, voorwaarts laten gaan en stoppen met alleen mijn benen. Hij is totaal niet afgestompt, voordat ik hem kocht was er nog nooit met zweepje op gereden, alleen met leadrope. De reden dat ik een zweepje nam is om hem wat extra voorwaarts te krijgen (is nogal een sloom paard.. :+ ) maar dat werkte dus niet. Nee, mijn paard is niet afgestompt, reageert alleen niet goed op de zweep, snapt het principe niet goed, denk ik.
Ik vraag me af hoe een paard afgestompt kan zijn als er nog nooit met zweepje op was gereden, vraag ik mezelf af hoe die dan afgestompt zou moeten zijn, maar goed.
Nee, ik denk niet dat jij een goed beeld van mijn paard hebt. Is nogal een aparteling, kan je niet goed over oordelen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:41

Sommige zijn het van nature. Heb zo een hengst geweten die ook geen jota op zweep reageerde en verder was ie van tijd te scherp op je hulpen. Maar kwa zweep was ie van nature gewoon afgestompt. Die reageerde nog niet als ze er met twee zwepen op kropen.
in zo'n geval heeft een zweep gewoon geen enkel nut maar de meeste doen zoals bovenstaande; een zweep er bij nemen of harder slaan. Daar bereik je niks mee behalve een geërgerd paard.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 16:09

Het kan erger hoor: ik ken iemand die ooit een hengst had die steeds door het schrikdraad heenrende. Ze heeft hem toen met ijzerdraad eraan vastgebonden om hem bang te maken. Het enige dat gebeurde is dat zijn hoofd steeds met een klein schokje bewoog als hij een stroomstoot kreeg. Sommige paarden reageren gewoon niet...

Kleine opmerking hierbij: dit ging om een zigeunerfamilie hier in de buurt, en die hanteren methodes die andere mensen niet hanteren. Ik wil geenszins een discussie starten over hoe vreselijk zoiets wel niet is, en hoe erg die mensen zijn. Dan gaan we helemaal off topic.
Ik gebruik dit enkel om te illustreren dat sommige paarden van zichzelf al niet op bepaalde prikkels reageren.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:10

Ayasha schreef:
Sommige zijn het van nature. Heb zo een hengst geweten die ook geen jota op zweep reageerde en verder was ie van tijd te scherp op je hulpen. Maar kwa zweep was ie van nature gewoon afgestompt. Die reageerde nog niet als ze er met twee zwepen op kropen.
in zo'n geval heeft een zweep gewoon geen enkel nut maar de meeste doen zoals bovenstaande; een zweep er bij nemen of harder slaan. Daar bereik je niks mee behalve een geërgerd paard.

Klopt. Ik heb een jong paard die er nog al eens bokkend vandoor wil gaan en dan gebruik ik wel een zweep, als een waarschuwing natuurlijk. Laatste keer reageerde hij wel heel heftig op de zweep (ligt er maar aan hoe het hoofd van mevrouwtje staat :+ ).
Mijn paard reageert van nature eigenlijk al niet heel erg op dingen.. Niet snel onder de indruk.