hoe krijg ik mijn pony alleen mee naar buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Doerak51

hoe krijg ik mijn pony alleen mee naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 13:45

Ik heb een superleuke; zeer verkeersmakke pony.
Gaat graag mee naar buiten. Schrikt helemaal nergens van. Kortom je droom pony voor buitenritjes.
Maar...tja er schijnt toch altijd een maar te zijn!
Alléén ermee naar buiten wordt een heel ander verhaal. Het gaat prima zolang er iemand naast loopt of fietst of voor loopt/fietst. Hij komt ook van een plek waar er altijd in groepsverband werd buitengereden.
Als je alleen een poging waagt gaat hij zodra hij buiten het erf komt achteruit lopen; scheef lopen; parkeert je op zijn gemakje in het boerenland of een sloot. Maakt hem niet uit. Hij wil maar een kant op en dat is terug naar huis. Aansporen om vooruit te gaan ongeacht of je het met zweepje of voeten probeert heeft geen effect.
Je kunt er eindeloos op- en afstappen en hem een stukje verder te lopen maar zodra je erop zit keert hij zich om en wil een retourtje stal. We gaan nu continue met zij tweëen . Eentje erop. Eentje ernaast. Wie gaat me een oplossing aandragen?
We hebben ook al geprobeerd de afstand tussen voorganger en paard steeds te vergroten maar dat heeft geen enkel effect.

123horse123

Re: hoe krijg ik mijn pony alleen mee naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:48

Je zou misschien eerst kunnen proberen met appel enzo mee te lokken en als ie dan merkt dat hij al verder buiten is vind hij het miss niet meer zo erg, maar dat zou ik eerst met wandelen proberen want als je er op zit en hij rent bokkend en racend terug is ook niet zo fijn... :=

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:50

Lokken met voer heeft geen nut, is alleen maar een bevestiging voor het dier.

Wat doet de pony als je eerst een tijdje er niet op maar naast gaat. Blijkbaar heeft hij het vertrouwen niet in jou als leider als je in het zadel zit. Je zou eerst kunnen oefenen er naast en dit langzaam opbouwen naar er op.f

123horse123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:51

Ja ik weet niet hoe lang je al probeert naar buiten alleen met hem te gaan, maar anders kan je misschien wandelend ja,

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:55

Zelfde probleem hier... Ik kwam het pad niet eens af naar de weg (zo'n 200 meter) veel oefenen aan de hand, samen met mijn vader en nu kan ik alleen het pad af.

Langs de weg doen we nog wel samen maar ben nu alleen gaan wandelen met haar en dat ging wel aardig op wat kleine opstootjes na! Dus ik kies voor wandelen, samen (iemand op de fiets) en gewoon langzaam opbouwen. Niet klakkeloos erachteraan laten sukkelen maar beetje voorop laten lopen. Het is gewoon onzekerheid en dat kun je alleen maar met vertrouwen opbouwen.

Veel succes!

Doerak51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 14:19

Wandelend kunnen we overal naartoe. Over viaducten; langs snelwegen. Kan niet dol genoeg zijn. Echt bomproof.
Ik heb hem ook al aan de hand meegenomen naar de bosrand. Best een heel eind lopen. Dacht dat hij het bos aantrekkelijker zou vinden dan de weg terug. Nou niet dus. Ik zat er nauwelijks op toen hij zich omkeerde en in volle vaart richting huis ging. Heb hem toen maar op een volte ergens een tuin ingetrokken want de provinciale weg waar men met minstens 80km/u overheen raast kwam snel dichterbij.
Weer ernaast; stukje gelopen enz, enz. Uiteindelijk moet je het dan voor die dag weer maar opgeven he..

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:24

Ik ben erachter dat het echt een 'state of mind' van jezelf is.
Had hetzelfde probleem, ernaast kilometers wandelen zonder enig probleem, met anderen mee kunnen we de hele wereld aan, maar alleen op stap is eng! En waar dat verschil in zit, joost mag het weten. :)

Doerak51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 14:48

vanLotje schreef:
Ik ben erachter dat het echt een 'state of mind' van jezelf is.
Had hetzelfde probleem, ernaast kilometers wandelen zonder enig probleem, met anderen mee kunnen we de hele wereld aan, maar alleen op stap is eng! En waar dat verschil in zit, joost mag het weten. :)

Dat meen je niet serieus toch. Heb er vanochtend een topruiter op gehad omdat ik bijna ging twijfelen aan mezelf. Nou niet nodig hoor want ook zij kreeg hem het pad niet af.
Dus mijn state of mind zal denk ik het laatste zijn dat hem belet om lekker buiten te kunnen rijden.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:51

Doerak51 schreef:
Wandelend kunnen we overal naartoe. Over viaducten; langs snelwegen. Kan niet dol genoeg zijn. Echt bomproof.
Ik heb hem ook al aan de hand meegenomen naar de bosrand. Best een heel eind lopen. Dacht dat hij het bos aantrekkelijker zou vinden dan de weg terug. Nou niet dus. Ik zat er nauwelijks op toen hij zich omkeerde en in volle vaart richting huis ging. Heb hem toen maar op een volte ergens een tuin ingetrokken want de provinciale weg waar men met minstens 80km/u overheen raast kwam snel dichterbij.
Weer ernaast; stukje gelopen enz, enz. Uiteindelijk moet je het dan voor die dag weer maar opgeven he..

Oh echt!! Oei wat lastig!! Ik was gister zo jaloers op een meisje... Zo met haar pony de wei uit, andere paarden bleven achter, hinnikt een keer en gaat zo lekker een rondje rijden zonder gehannes en getrek en geduw en geknor en geblaas!

Ik hoop dat er een tip komt voor je!

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 15:03

Je kunt ook aan bijv. een vriendin vragen of diegene elke x op een bepaalde plek wil gaan staan met iets lekkers en dan rijd je er naar toe, als hij tot daaraan is gekomen krijgt hij zijn lekkers en stap! je weer rustig terug. Als hij dat een paar x door heeft kun je langzaam aan weer wat verder gaan staan met het lekkers.
Maar let er vooral op dat ie rustig terug stapt!
Veel succes alvast!

Doerak51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 15:35

roombolletje schreef:
Je kunt ook aan bijv. een vriendin vragen of diegene elke x op een bepaalde plek wil gaan staan met iets lekkers en dan rijd je er naar toe, als hij tot daaraan is gekomen krijgt hij zijn lekkers en stap! je weer rustig terug. Als hij dat een paar x door heeft kun je langzaam aan weer wat verder gaan staan met het lekkers.
Maar let er vooral op dat ie rustig terug stapt!
Veel succes alvast!

Denk dat je het te simpel voorstelt! Je krijgt hem (met heel veel moeite!) net buiten de poort en dan zet hij al geen stap meer in de goede richting. Alleen maar opzij en achteruit lopend. Dus zelfs een afstandje van pak hem beet 10 meter gaan we niet samen rijden op deze manier.
En het mooiste is dat ik hem heb gekocht na mijn ervaring met hem op (tuurlijk) een fijne buitenrit. Via provinciale wegen zo naar het bos en lekker rondspattend in het water. Superbraaf en gehoorzaam.
Maar toen liep ik niet alleen met hem. Er waren nog 3 paardjes bij :D

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 15:38

Zelfde probleem hier,
ik volg even :)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:28

Ook hier hetzelfde probleem, alleen lukt het dan wandelend ook niet..

Palooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:35

die van mij doet nog erger, bokken omdraaien stijgeren achteruitdraven ofzo.
en zelfs voor de autos is ie niet bang. die stoppen wel.
lopen heeft bij hem geen enkel effect.

dus ik ga ook even volgen,
en lopen gaat heel goed met n ander paardje erbij ook maar ik erop is alles doen om mij er af te krijgen.

dat is wel gebeurt na mijn breuk, ik heb mn pols gebroken gehad door hem en toen was hij zijn vertrouwen in mij kwijt en anderzom.
in de bak was in het begin ook drama maar gaat nu weer goed.

tips zijn welkom. xxx

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:06

Blijven proberen :-)

Wat het meestal het makkelijkste werkt is als je langzaam maar zeker verder weg rijdt van degene die ernaast loopt of fietst. Begin met je pony voorop en de wandelaar/fietser erachter en daarna langzaam maar zeker de afstand uitbreiden.
Voordat je het in de gaten hebt rijdt je pony alleen :-)

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:23

Apple schreef:

Wat het meestal het makkelijkste werkt is als je langzaam maar zeker verder weg rijdt van degene die ernaast loopt of fietst. Begin met je pony voorop en de wandelaar/fietser erachter en daarna langzaam maar zeker de afstand uitbreiden.

Ja precies! Eerst liep ze zo'n beetje in mijn jaszak en langzaam vergroot je die afstand. Is dat misschien een idee om daarmee te beginnen? En heel veel belonen, die van mij wordt helemaal blij van het woordje "braaaaaaaf" doordat ik vaak een beetje gespannen op haar zit vergeet ik dat weleens.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:27

Dat paarden zulk gedrag vertonen is natuurlijk en begrijpelijk, het blijven kuddedieren.
Dit paard vind het dus niet fijn om alleen te zijn. Wat ik heb meegekregen tijdens een clinic gegeven door de Balingehof, is dat als je alleen naar buiten gaat eerst een heel klein rondje probeert en de volgende keer iets groter en dat dan steeds opbouwt.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:30

Apple schreef:

Wilde ik ook zeggen, de afstand vergroten en uiteindelijk opsplitsen!
Steeds een stukje verder alleen!

_Larissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 15:15

Pff, wat vervelend zeg! Heb je een paardje gekocht om lekker mee naar buiten te gaan, ben je alsnog afhankelijk van anderen om naar buiten te kunnen.

Inderdaad is het belangrijk om vooral de passen naar voren overdreven te belonen ('braaaaaffff') en kalm maar daadkrachtig te blijven op momenten dat hij in zijn achteruit gaat. Als hij echt helemaal blokkeert, is het vaak effectiever om hem niet recht naar voren te willen rijden maar eerst een klein voltetje te draaien. En als hij met een noodvaart terug naar stal wil: alles inzetten om hem te stoppen! Laat hem niet onder je vandaan lopen, jij bent de baas. Bosjes zijn soms ook erg handig ;)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 15:21

Blijven proberen en ook belangrijk: houd je dier voorwaarts :)
En inderdaad, zoals Apple zegt: Afstand leren nemen.

En niet denken, bij ieder treuzel stapje: Wat doe je?
Nee, wees streng en laat je pony voorwaarts lopen.

Buitenritje in draf beginnen? Prima :) als je paardje maar niet stopt/omdraait.

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:10

Het kan soms ook gewoon de aard van het beestje zijn. Ik rij een merrie die principieel niet alleen wil zijn (kruipt letterlijk over de voorstang heen als ze alleen in een trailer staat, breekt haar stal af als de andere paarden weg zijn). De eigenaar (een ervaren instructrice) heeft uiteindelijk na heel veel pogingen (en gevaarlijke situaties en blessures) besloten dat het gewoon iets is waar we mee moeten leren leven. Ik ga dus altijd met iemand anders naar buiten. Wel zo gezellig ;).

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:13

mijn verzorgpony heeft verlatingsangst, die deed hetzelfde maar dan met in de bak rijden. zolang ik er naast bleef lopen, of longeren schaapmak. als ik opstapte was het een ander paard.

ik heb gewoon veel aan het onderling vertrouwen gewerkt, en dat hielp heel goed. nu kan ik gewoon alleen rijden zonder problemen. dus zoek wat grondwerk oefeningen op, en ga daar mee aan de slag.

Doerak51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 19:07

Ben de raad aan het opvolgen van het splitsen en we gaan vooruit. Eerst wandelen we hem met zijn tweetjes naar het bos.
Dan ik erop en mijn dochter die hem aan een halstertouw mee vasthoudt en er pal naast loopt.
Daarna touwtje losgekoppeld en dochterlief er nog steeds pal naast. Hij bleef rustig stappen en leek er even zelfs van te genieten.
Mijn dochter is uiteindelijk op een paadje ernaast gaan lopen zodat we haar nog steeds zagen maar hij toch wel wist dat hij 'voorop' liep. De weg terug naar huis probeerde hij wel het tempo op te voeren maar liet zich ook terugnemen en zelfs stilzetten.
Bij de provinciale weg waar we over moeten steken heeft hij keurig het verkeer voor laten gaan.
Daarna versnelde hij redelijk maar maakte zeker niet meer zo'n paniekerige indruk. Toen we bij het paadje naar zijn stalletje kwamen raakte hij even van slag. Mijn dochter liep namelijk het paadje voorbij en ik stuurde hem er juist in: we waren immers weer thuis.
Even stond hij helemaal stil en besloot toen niet mijn dochter te volgen maar lekker mee naar huis te gaan.
Ik heb er goede hoop op dat met veel geduld het met mijn paardje en mij wel goed gaat komen.
Bedankt voor de gegeven adviezen!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:12

Ach gosh het is ook wat voor zo'n beessie he :P Mooi dat je een oplossing gevonden hebt :)

Talia123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:35

Ik heb dit ook gehad met mijn paardje. Gewoon blijven doorbijten en oefenen ook veel buiten gaan met een paardje dat de leiding heeft. Zodat je paardje enkel moet " volgen" . :D