pony wilt niet in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

pony wilt niet in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 17:12

ik heb nu nog een pony erbij gekregen te rijden
Prachtig beestje sjouwt lekker
Maar hij wil niet in galop
Niet aan de longe en niet ohz
Er zit tuiger in dus die mensen zeiden dat het daar misschien aan lag
En klein spoortje aandoen om hulp wat te verfijnen
Maar ik wil gewoon zonder kunnen rijden met m (ben nu ook bezig dat die lekker om mijn been loopt als ik mijn been aanleg dat ze opzij moet)
Maar wat kan ik er aan doen dat ze in galop gaat
Ze is wel in galop geweest ohz maar dat is heel lang geleden ze heeft ook tijdje stil gestaan
Ik zit er ook niet langer dan een kwartier tot 20 min op en daarvoor 10 min longeren dat ze wat rustiger is
Ik wil gewoon 2 galopsprongetjes dan terug en dat uitbreiden
Dus hebben jullie tips?
Ik ga zowieso les nemen maar dan wil ik eerst nog 2 weekjes wachten dat we mooi aan elkaar gewend zijn
Vandaag merkte ik dat ze al meer vertrouwen had in mij dan gisteren

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:09

Als ze dit aan longe ook nog niet doet zul je daar moeten beginnen. Pas al het met het longeren goed erin zit kun je het onder het zadel gaan doen.
Wat misschien het handigst is om het paard los te laten lopen op een halve bak of longeer cirkel. En haar op lichaamstaal te laten aanspringen als ze dit zelf zonder dat er iemand op zit nog niet kan/snapt is het niet handig om het al onder het zadel te willen. Stap voor stap en m.i. begint dat op de grond.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 12-06-12 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

corientjuhh

Re: pony wilt niet in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 22:10

Ik heb ook een meisje gesproken die er eerder op heeft gereden
En die zei dat t wel kwam
Lekker rijden en longeren dan komt t wel
Maar ik ga zeker aan de longe ook lekker aan de slag :)
Ik merk dat ze dan met het rijden ook een stuk fijner is

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:34

Het kan inderdaad komen doordat ze meer gefokt is voor de draf. Dit is een probleem wat bij mijn ras (Dales Pony) ook wel voorkomt, al is dat niet zo hardnekkig als wat jij beschrijft.
Mijn Cassey kon, vanwege het gebrek in aanleg, niet rustig galopperen. Haar galop was als gang trouwens prima, het was puur een tempo kwestie. Reden hiervan was dat je voor rustige galop evenwicht nodig heb en dat ontbrak. Het kan zijn dat jouw paardje ook dit probleem heeft, en dat ze zich wat onzeker voelt in galop.
Wat ik deed: paard laten galopperen op een tempo waarin ze hun evenwicht beter kunnen houden (en dat is sneller dan je zou willen). Van daaruit steeds meer terugwerken in tempo. Wat overgangetjes rijden, en niet te lang doorgaan. Ik zou met deze mate van galop weigeren tevreden zijn met de eerste paar keer enkele rondjes galop.
Belangrijk hier is natuurlijk wel dat je je paard onder controle hebt. Het is niet de bedoeling dat je in een ongecontroleerde galop belandt.

Grondwerk is altijd de plek om te beginnen, maar in mijn ervaring ging het beter als ik erop zat. Je kan je paard aan de longe ook wel in galop jagen, maar voor het evenwichtsgevoel en daadwerkelijk trainen om rustig te galopperen zou ik in het zadel willen zitten.

Het heeft bij ons een hele tijd geduurd voordat het goed ging, ook omdat Cassey de dressuurhulpen op haar 12e nog moest leren. Ik ging vooral lekker rijden met mijn paard met hier en daar wat stukjes echte training, dan blijft het ook leuk voor allebei.

_Larissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 15:29

Het kan helpen om de galopshulpen pas te geven als je in een hele snelle draf zit. Eigenlijk laat je dan het paard in galop vallen, ipv een overgang te maken, maar zo te horen heeft je paard al moeite met het hele concept galop. Dan is het belangrijk dat ze wel eerst die ritme te pakken krijgt, wat je zo zou kunnen proberen. Daarna kan je dan wel aandacht verleggen naar het op een juiste manier aangalopperen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 11:22

Heeft het paard geen beperking? galoppeert hij wel in de wei ?
Onder het zadel kan het een balans probleem zijn zeker ook als de ruiter niet in balans is, maar als het aan de longe ook nieyt lukt zou ik zeker onder het zadel voorlopig niet galopperen , maar gaan gymmen in stap en draf om het dier sterker te maken,

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 11:33

Ik zou sowieso kijken of er niks medisch is.

Wanneer hij gezond is kan hij misschien wat stijf zijn. Ik doe vaak voor het rijden aan de hand met mijn pony een paard oefeningen. Ik doe dan ook veel vrijheids dressuur waar ik hem mee los maak. Of longeer idd van te voren!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:14

Als het aanspringen niet lukt kun je ook een klein sprongetje neerzetten, meestal springen ze dan wel in galop aan.
Dit kun je eerst aan de longe doen, met een duidelijke stemhulp erbij, dan leert ze de stemhulp wel en als het aan de longe lukt kun je het ook onder het zadel proberen.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 21:17

Het is vandaag gelukt
Eerst los in de bak toen erop
Wel met zweepje
Ging niet zo netjes en in de bochten uit balans maar half rondje gedaan gestopt en de andere kant op
Nu kwestie van trainen dat het gecontroleerd gaat en dat ze direct in galop aanspringt ipv eerst hard draven en dan.in galop
Tips (&tricks) zijn nog altijd welkom
Volgende week woensdag misschien les

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:21

Het belangrijkste is dat ze begrijpt dat ze moet aanspringen, de rest is trainen! :j

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 21:42

Ja dat snapt ze galophulp geven tikje met de zweep en jaa toe maar
Nu is het trainen trainen trainen (uiteraard onder begleiding)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:46

Dat het niet gaat lukken als het paard aan de longe ook niet galoppeert vind ik wel eigenlijk een beetje onzin... Mijn paard kan het ook niet aan de longe, maar onder het zadel kan hij het prima :Y)

Ik ben begonnen met de galop buiten, lange stukken zijn vaak veel makkelijker voor een paard dan in de bak. Als je er niet mee naar buiten mag/kan/durft, dan kan je het ook in het land doen eventueel, daar kan je vaak ook langere stukken achter elkaar rechtuit rijden. Laatst voor het eerst in de bak geprobeerd, in de hoek de hulp gegeven en alleen het lange stuk gedaan, wil dit nu gaan uitbreiden door ook door de bochten te gaan :) In het land laatst kon ik zowaar een nette grote volte rijden, haha.

Fijn dat het is gelukt! Nu trainen en oefenen inderdaad.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 21:56

Jorinda bedankt voor je tips
Naar buiten durf ik nog niet met haar
Ze is binnen nog te schrikkerig gaat dat goed dan in de buitenbak oefenen gaat dat goed dan misschien na buiten
En wil haar ook keer meenemen naar de manege ik les bij smit in pesse hebben ze hele fijne bak
Kan ik ook gewoon uurtje rijden

Ik ga met alle tips aan de slag :)
Ook lekker grondwerken ook om vertrouwen te winnen
Ik hou jullie op de hoogte

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 09:05

Wat goed dat de galop is gelukt! Les nemen is heel verstandig. Heel veel succes!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 16:04

Vandaag alleen maar gelongeerd en ze ging in galop :D
Super trots
Ik rij voorlopig niet meer tot ik een goed zadel heb (zadel paste op de pony maar mij niet waardoor ik bang was dat ik pony ging belemmeren in de beweging)
Dus eerst een nieuw zadel dan de rest
En nog vrij laten springen
1e keer mega sprong
2e keer neemt ze een balk mee
3e keer ging het goed
Ze vind t heel leuk maar ze kan t gewoon niet ga ik ook mee aan de slag
Maar eerst de basis er goed in dan uitbouwen en uiteindelijk eens een sprongetje en dat uitbouwen alles op zn tijd

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:08

Als ze eenmaal in galop zit, hoe galoppeert ze dan? Een nette rustige galop, of ietwat onstuimig, snel of onwennig?

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 16:10

Het is nog wel snel en onwennig (helemaal los)
Maar onder het zadel word dat ook steeds rustiger in het begin vooral
En overgang terug naar draf draaft ze heel snel
Maar moeten we hard aan werken ligt denk ik ook aan haar balans
Ik merk wel verbetering dat wel
Afgelopen maandag les gehad en heb er veel aangehad (niet echt de les maar vooral grote bak en onbekende omgeving)
Veel rechtuit kunnen galoperen heel lekker ging t
Alleen bochten waren een probleem

xBeauuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 20:38

hoe oud is je pony eigenlijk ?

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 20:38

4

xBeauuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 20:40

Ah, het kan dan toch ook zijn dat hij nog niet helemaal goed beleerd was, mijn vorige pony had dat namelijk ook . Die was ook 4 , had pas een paar keer gegallopeerd, en kon de hulp nog helemaal niet. Maargoed , ze gallopeerde wel (uiteindelijk) aan aan de longeerlijn...

RomyNeron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:37

hoi!
ik heb dit ook mee gemaakt met mijn paardje gehad ik heb hem vanaf zn 3e n is nu net 5!
Een zweepje helpt erg goed als ze daar op staakt en bokt of iets meteen een tik geven en zo lan door gaan tot dat ze naar jou luisterd!
het klinkt sneu maar je wil dek ook niet dat ze je gaat negeren ;)
succes en doorzetten he!

mvg romy

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 21:42

Nee ik los t eerst op om aan de longeerlijn te gaan dat uitbouwen onder het zadel
Als ze eerst maar in galop gaat al is t maar hard en een halfrondje dat gaan uitbouwen :)
Zweepdoe ik als t echt niet anders gaan
Ze gaat niet in de staak alleen maar hard draven
Ze gaat in de staak als ze stil moet staan maar dat is een ander punt wat ik zelf.makkelijker kan oplossen dan dit :)
Negeren doet ze me niet
Als ik op stal kom direct hoofd uit de stal en me volgen en in de bak loopt ze altijd achter me aan
Zit ik erop dan houdt ze me heel goed in de gaten wat ik doe etc

bartje123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:19

hoi jongens

ga vooral niet teveel met de zweem slaan of dreigen het kan zijn dat je paard
daar angsten van gaat krijgen je moet het natuurlijk wel helemaal zelf weten
maar alles op zijn tijd want als een jong paard een keer staakt of weigert kan het zijn dat hij het niet snapt blijf dus rustig en geduldig

groeten :)

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 00:35

Dit paard lijkt me erg onzeker. Het is een goed teken dat ze wel galoppeert terwijl dat duidelijk niet haar voorkeur heeft, het betekent namelijk dat ze voor je wil werken. Die zweep zou ik lekker laten liggen, die zou ik alleen gebruiken bij serieus fout gedrag, zoals extreem bokken of je been tegen de muur aanpletten ofzo. Sporadische bokjes op de momenten dat het echt moeilijk voor haar is kan je negeren, die zijn uit frustratie. Wanneer ze dan ook nog eens op haar flikker krijgt neemt de frustratie toe en zal ze steeds minder geneigd zijn haar best te doen.

Wanneer ik iets heel moeilijks van een paard wil vragen, laat ik de zweep liever helemaal weg. Dan hoef je er ook niet op te letten dat je per ongeluk een tik geeft en kun je je 100% concentreren op je taak. Je kunt altijd nog iemand om een zweep vragen....

Wellicht een goed idee om in de hoek aan te springen. Dan hoeft ze de hoek niet in galop in te gaan, ik weet uit ervaring dat dit voor een paard moeilijk is wanneer ze galop niet onder de knie hebben.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 06:07

Zoals ik zei zweep ga ik ook niet gebruiken behalve als ze gaat bokken.of steigeren
Ze wilt heel graag voor je werken
Onzeker klopt want zodra ik erop zit is alles eng etc
Wat bedoel je in de hoek aanspringen?
Je zegt in de hoek aanspringen dan.hoeft ze niet i. De hoek aan te springen
Of lees ik dr zin verkeerd