ik scheef ,paard scheef , oefeningen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

ik scheef ,paard scheef , oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 11:53

omdat ik zelf een scheve houding heb , is het heel moeilijk om mijn paard recht te rijden en om de juiste stelling te krijgen.
mijn probleem is dat ik veel moeite heb om mijn schouders naar achteren te houden , en om mijn gewicht niet aan de binnenkant te plaatsen.(vooral op volte + van hand veranderen)
op de linkerhand gaat het beter ,dan hou ik mn linkerschouder ook beter naar achteren , maar op rechts laat ik mijn schouder naar voren komen,waardoor het heel moeilijk is om mijn paard met rechterstelling te rijden en het heel moeilijk is om hem los in de kaak te krijgen.(rechts is ook zijn moeilijke kant)(door mijn scheve houding is begrenzen soms dus ook een probleem)

wie heeft er misschien tips om aan mijn houding te werken?
dit is namelijk iets wat ik in het dagelijks leven ook doe, niet alleen tijdens het rijden.
ik wil dat komende week ook aan mijn fysio vragen ,maar alle tips/adviezen zijn meer dan welkom!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:14

Ik heb het ook.
En juist als mensen vinden dat ik recht zit, zit ik eigelijk met me zit knobbels scheef en voor mezelf naar idee erg scheef.

Ik loop bij een manuel fysio.
Ik wordt gemasseerd en gekraakt en merk al veel verschil.
Heb ook Oef om thuis te doen.

Imre

Re: ik scheef ,paard scheef , oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:17

Ga een keer naar een cesartherapeut (ook wel oefentherapeut genoemd), die werkt aan je houding. Daar krijg je tips en oefeningen voor het zitten, lopen, staan en bewegen en leer je wanneer je recht en in balans bent.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 12:18

klopt exact wat je zegt, als ik voor mijn gevoel mn schouder overdreven ver naar achter hou ,dan pas heb ik een rechte houding, als ik voor mijn gevoel naar buiten zit ,dan pas zit ik recht op mn paard.
wat heb jij zoal voor oefeningen?

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:21

Ik heb ook wel dat ik mijn ene schouder niet mooi recht meer kan houden en dat hij vaak naar voren valt tijdens het rijden.. Vroeger had ik dit niet, maar met dat ik eens gevallen ben van mijn paard en een barst in mijn schouderblad had krijg ik na 15minuten rijden me schouder gewoon niet meer naar achteren... Wat dus ook niet ideaal is voor voltes en dergelijke aan die kant..
Ik zou ook wel enkele oefeningen willen weten om misschien rechter te gaan zitten...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:22

Je kan zelf ook naar een osteopaat gaan, of een sportfysio die zijn al beter dan een gewone fysio.
Voor je paard zou je er voor kunnen kiezen om de komende tijd aan de hand en aan de longe te werken, dan kan hij zonder jou werken aan zijn lijf terwijl jij dat ook doet zonder je paard in de weg te zitten.
ALs je het gevoel hebt dat het met jezelf beter gaat ga dan onder begeleiding weer rijden met iemand die hamert op je houding.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:24

Ra_chel schreef:
klopt exact wat je zegt, als ik voor mijn gevoel mn schouder overdreven ver naar achter hou ,dan pas heb ik een rechte houding, als ik voor mijn gevoel naar buiten zit ,dan pas zit ik recht op mn paard.
wat heb jij zoal voor oefeningen?

Ik heb onderrug oef en boven rug,nek en schouder oef.
Het zijn hele simplele oef maar het werkt wel.

Bijv:

Kin op de borste en je nek naar beneden doen en dan mx 10x herhalen.
Je armen opzij en je ene duim omhoog en de anderen naar beneden, je hoofd naar de duim die omhoog wijst en dan als je naar de andere kant kijkt moet die duim weer omhoog etc.

denyse2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:20

Beide na osteopaat

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:50

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 18:08

denyse2 schreef:
Beide na osteopaat

een osteopaat heeft in dit geval geen nut.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 18:11

FCSA schreef:

er is een keer een flexchair demo geweest bij ons op de manege , die heb ik helaas gemist ,maar weet je misschien waar ik in de omgeving van breda hiervoor terecht zou kunnen? want dat zou idd wel eens een goede optie kunnen zijn!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:12

Geen idee, ik heb zelf lessen gevolgd in Wassenaar. Even googelen dus :)

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 18:14

oke dankjewel!!

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:32

Waarom heeft een osteo geen zin?

Ik was zelf ook scheef, en paard ook. Zijn beide door dezelfde osteo behandeld en het "scheve" deel zat bij ons allebei op dezelfde plek, net boven het bekken.

Heb er veel baat bij gehad :j

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:37

Ik zou eens contact opnemen met ww.stalmireille.nl. Zij kan jullie alle 2 helpen. Succes ermee

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:57

TS, herkenbaar!

Ik zit scheef op mijn paard. M.n. op linkerhand goed te merken, dan gaat mijn linkerschouder veel te veel naar voren (en/of rechterschouder te ver naar achteren), linkerheup draait mee in (knik in heup), waardoor ik mijn linkerbeen (binnenbeen in dat geval) ook niet meer goed uit kan drukken en - dus - niet goed genoeg kan zorgen dat paard buigt om binnenbeen. Het speelt de laatste weken ineens veel meer. Of ik merk het meer, dat kan ook.

Toevallig riep stal-eigenaar me laatst bij zich. Die had me zien worstelen op paard, zag me over het terrein lopen en zei dat ik het met gewoon lopen ook had. Dus wel goed dat jij het idd. ook zoekt naar oplossingen niet alleen voor het paard, maar ook voor jezelf.

Ik ga ook mijn voordeel doen met de tips in dit topic... Jij (ook) succes!

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 21:18

EsterW schreef:
TS, herkenbaar!

Ik zit scheef op mijn paard. M.n. op linkerhand goed te merken, dan gaat mijn linkerschouder veel te veel naar voren (en/of rechterschouder te ver naar achteren), linkerheup draait mee in (knik in heup), waardoor ik mijn linkerbeen (binnenbeen in dat geval) ook niet meer goed uit kan drukken en - dus - niet goed genoeg kan zorgen dat paard buigt om binnenbeen. Het speelt de laatste weken ineens veel meer. Of ik merk het meer, dat kan ook.

Toevallig riep stal-eigenaar me laatst bij zich. Die had me zien worstelen op paard, zag me over het terrein lopen en zei dat ik het met gewoon lopen ook had. Dus wel goed dat jij het idd. ook zoekt naar oplossingen niet alleen voor het paard, maar ook voor jezelf.

ik doe dat dus ook,maar dan met rechts!
morgenvroeg weer naar de fysio, zal eens vragen wat ik kan doen.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 21:21

hetbommeke schreef:
Waarom heeft een osteo geen zin?

Ik was zelf ook scheef, en paard ook. Zijn beide door dezelfde osteo behandeld en het "scheve" deel zat bij ons allebei op dezelfde plek, net boven het bekken.

Heb er veel baat bij gehad :j

dat idee heb ik omdat het een houding is die ik mezelf eigen heb gemaakt na oude blessures , zoals ik heb begrepen maakt een osteo alleen los, en ik heb juist hulp nodig om mijn houding te veranderen en er meer bewust van te zijn.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:23

ik ga naar een fysio die ook flex chair hebben, zo gaaf joh, de stoel registreerd op een scherm voor je of je recht zit en zo oefen je hoe je behoort te zitten [ zitbeen knobbels !!] bv in de wending, en hoe terug te rijden etc. Was een mega eye- opener voor mij. Eind van de maand komt ze op stal in de vorm van een clinic, eerst op de stoel, vervolgens op je paard onder begeleiding van de therapeute :) de praktijk is in brabant

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:26

EsterW schreef:
TS, herkenbaar!

Ik heb dus precies het zelfde.
Met lopen had ik op een gegeven moment heel veel pijn aan me hiel.
Dit na een val van een paard.
Ik heb vanaf die tijd ook aangegeven dat me heup raar aan voelt.
Zit ook een deuk in.
Dit was volgens de HA niks
Ben door de HA doorverwezen nadat ik kwam omdat ik dacht dat ik een flinke kou had gevat.
In ademen deed zo n zeer.
Bleek uiteindelijk me rib te zijn die ergens op drukte.
Dus ben doorgestuurd naar de Manuel Fysio.

Die zei dat ik dus van boven tot onder scheef ben.
Ik zit ook overal vast en heel me lichaam schijnt een en al gespannen te zijn
Na een paar behandelingen merk je al verschil.
Want nu voel ik dus ook het verschil tussen ontspannen en gespannen
Hij zei zelfs dat ik vast een zeer eigenwijs persoon was aangezien de klachten er niet om liegen :+
En nu pas aan de bel trok

Met die heup had ik ook gelijk want die staat alles behalve goed....
Laatst bijgewerkt door Barcelano op 11-06-12 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:28

Is dr iemand in je buurt met een zitsimulator? Daar kun je jezelf op trainen, zonder dat je paard daar meteen iets van hoeft te merken. Voorbeeldje: http://www.zitenhouding.nl.

En verder zal rechts jou als ruiter het idee geven dat dat zijn moeilijke kant is, maar in werkelijkheid is zijn rechterkant het best ontwikkeld, zijn zijn rugspieren daar het langst en sterkts en kijkt hij dus gemakkelijker naar links. Die linkerkant is niet goed ontwikkeld, daarom wil 'ie niet naar rechts kijken, maar neem op zich aan dat je dit al soort van wist.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 21:30

hahaha ook dat klinkt herkenbaar!
stug door blijven lopen tot het niet meer gaat , en de fysio die je dan vol verbazing aankijkt dat je nog functioneert...... ;-)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:32

Sientje schreef:
Is dr iemand in je buurt met een zitsimulator? Daar kun je jezelf op trainen, zonder dat je paard daar meteen iets van hoeft te merken. Voorbeeldje: http://www.zitenhouding.nl.

En verder zal rechts jou als ruiter het idee geven dat dat zijn moeilijke kant is, maar in werkelijkheid is zijn rechterkant het best ontwikkeld, zijn zijn rugspieren daar het langst en sterkts en kijkt hij dus gemakkelijker naar links. Die linkerkant is niet goed ontwikkeld, daarom wil 'ie niet naar rechts kijken, maar neem op zich aan dat je dit al soort van wist.

Ik merk na een aantal behandelingen iets heel bizars aan me paard.
Als ik recht zat schoot meneer in de stress........Ik zat namelijk anders ;)
Maar ik voel nu zeker kwa rijden echt wel verschi want paard komt niet naar binnen en kan gewoon recht lopen :+

Jep had echt op het laaste vreselijke pijn met lopen en na het auto rijden.
Trok ook door na me pees.
Is nu wel al minder, nog niet weg maar toch.
Heb ook minder snel nekpijn/Hoofdpijn

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 21:34

Sientje schreef:

idd, hij heeft moeite met de buiging naar rechts,omdat zijn spieren aan de linkerkant dat moeilijk vinden ,te kort zijn.
dat proberen we ook te verbeteren met longeren.
wat we daar nu ook bij gemerkt hebben is dat hij in de linkergalop soms wat kracht tekort komt in het dragend binnenachterbeen.
heb in een ander topic ook de vraag gesteld of muscle build zou kunnen helpen daarbij.(als aanvulling op de training)

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:44

Ik blijf even volgen, heb precies hetzelfde probleem met rijden.