probleem met Fjord tijdens het opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AlexDertien

probleem met Fjord tijdens het opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 10:47

hallo!
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen
ik les elke week op een fjord van 6 en als ik op wil stijgen gooit die zijn hoofd naar voren begint hard te trekken en wilt weg rennen
als ik dan eenmaal zit gaat die veder , er is tegen mij gezegt zodra die het doet geef hem been alleen ook dat helpt niet!

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen !

ayla31

Re: probleem met Fjord tijdens het opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:54

ik zou als je merkt als je opstapt en hij gaat zo doen, weer afstappen tot ie rustig is en weer proberen.
tenzij hij het bij de 100ste keer nog doet.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:55

of iemand vast laten houden totdat ie braaf blijft staan of met zen kop tegen een muur of hek zetten dat ie niet weg kan

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:08

Ik zou de methode van ayla31 iets anders gebruiken, omdat het paard zoekt naar het moment dat de druk wegvalt.
Probeer het volgende eens.
Ga met een voet in de stijgbeugel hangen, en wacht even. Reageert hij niet, dan stap je na 15 sec met je voet er weer uit. Wil hij beginnen wandelen, dan blijf je erin hangen tot hij stilstaat. Stuur hem desnoods naar een muur zodat hij wel even moet stoppen, of laat hem kleine cirkeltjes draaien tot hij stilstaat. Eventueel kan je iemand vragen je paard stil te zetten, maar deze persoon moet wel toestaan dat het paard begint te bewegen. Van de moment dat hij stilstaat haal je alle druk uit de stijgbeugel. Dan leer je het paard dus dat hij minder druk krijgt als hij stilstaat. Probeer 15 sec in de stijgbeugel te kunnen hangen terwijl je paard stil staat.
Lukt dit, dan kan je in het zadel gaan zitten, en hetzelfde doen tot hij wacht op jou signaal om voorwaarts te gaan.
Het voordeel hiermee is dat je beloont wanneer hij stilstaat en dus niet straft voor wanneer hij beweegt. Dit is beter omdat paarden sneller leren van een beloning dan van een bestraffing.
Een ander voordeel is dat je het paard zelf het juiste antwoordt laat zoeken. Je forceert hem dus niet. Je mag hem dus ook niet verplichten na een bepaald aantal stappen stil te staan.
Als je dit consequent doet, zal je na een tiental minuten of een kwartier (vaak nog veel sneller) kunnen opstijgen terwijl het paard stilstaat, en heb je een paard dat ter plaatse blijft staan tot je iets anders vraagt. Maar consequent zijn is nodig. En het kan zijn dat je de eerste keer al moet belonen voor een vertraging in plaats van het halthouden zelf.

AlexDertien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 13:13

ik heb het al een keer gedaan , toen heb ik hem tegen de muur gezet en toen liep die naar achter.. het is wel beter maar het is niet de bedoeling natuurlijk om elke keer als ik wil rijden hem tegen de bakrand aan moet zetten ..

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:54

Wat doet ie als je met een wat langere teugel opstijgt?

AlexDertien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 14:59

dan gaat die met ze hoofd zover het mogelijk is naar beneden hangen ..

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:24

AlexDertien schreef:
ik heb het al een keer gedaan , toen heb ik hem tegen de muur gezet en toen liep die naar achter.. het is wel beter maar het is niet de bedoeling natuurlijk om elke keer als ik wil rijden hem tegen de bakrand aan moet zetten ..

Ik heb ook sommige paarden met dat probleem heropgeleid bij andere mensen. Ik heb nog niet gehad dat je ze tegen de bakrand moet aanzetten, maar ik wil dat niet uitsluiten dat dat nodig kan zijn. Zelfs als dat nodig is, zal dat maar enkele keren nodig zijn. Echt waar, bij de paarden die ik zo heb leren stilstaan tijdens het opstijgen, had ik meestal binnen 2 minuten redelijke resultaten, en binnen 5 minuten waren er totaal geen problemen meer. Soms gebeurde het dat ze de dag daarop het even vergeten waren, maar dan was het genoeg om het 1 keer te doen. Nadien waren ze er voorgoed vanaf. (tegen de bakrand zetten is enkel maar als hij zich anders voorwaarts verplaatst in een snellere gang dan stap. Als ze gewoon stappen is dat absoluut niet nodig.)

AlexDertien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 17:10

Nou ik ga het morgenochtend maar is uit proberen! Aan deze tips zal ik vast wat hebben !

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:10

En als je opstapt met een krukje? Misschien vind hij het gewicht wat aan hem "trekt" niet prettig en reageert hij alleen zo om het te ontwijken?
Drukt het zadel niet ergens, dat dan pijnlijk is met opstappen? Of zit zijn velletje tussen de singel?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:07

Nog voordat ik het vergeet. Kijk na of je paard zich goed schrap zet tegen het gewicht dat in de stijgbeugel ligt. Test dit door het paard te proberen uit evenwicht te brengen door aan het zadel te trekken en duwen. Je paard zal zich dan normaal schrap zetten. Let er ook op dat je het paard niet met je voet in de flank raakt tijdens het opstijgen en ga rustig zitten. Dat samen met andere tips die gegeven zijn werkt wel.
Pijn is mogelijk ook een oorzaak zoals matasja al zei. Het is zelfs 1 van de grotere oorzaken. Kijk na of het zadel mooi past en nergens knelt.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 16:14

mijn verzorgpaard deed het ook, ik stapte toen op zonder krukje, en heb toen ook het krukje ingevoerd.
het probleem is met een paard wat wegloopt, dat het lastig is om met een krukje te doen, want dan moet je elke keer je krukje meenemen. Dus in het begin hield de eigenaar haar vast, en stapte ik op via het krukje.

na een paar keer was de eigenaar niet meer nodig, veel paarden vinden opstappen gewoon heel erg vervelend en dat is ook logisch.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:02

Dat is zeker ook een mogelijkheid. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet moet stilstaan tijdens gewoon opstappen. Ik denk bvb maar als je op een buitenrit valt, heb je toch het liefst dat je er terug op geraakt zonder te veel problemen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:05

Je zegt dat je elke week les hebt op deze fjord.
Dan lijkt mij dat je lesgever je hierbij moet gaan helpen.

Overigens als je de teugels lang laat en hij doet zijn hoofd helemaal naar beneden, staat hij dan wel stil?

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 19:38

Sjolvir schreef:
Overigens als je de teugels lang laat en hij doet zijn hoofd helemaal naar beneden, staat hij dan wel stil?

Dat vroeg ik me dus ook af.
Mocht dit zo zijn, dan denk ik dat je bij het opstappen teveel druk op zijn mond legt. Je stapt dan ook nog eens zonder krukje op, verbaast me niets als je hem daarmee onbedoelt uit balans trekt. Zijn enige optie is dan lopen

ReneePomme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:41

ik weet natuurlijk niet hoe jouw bak eruit ziet, maar als er geen schrikdraad ofzo omheen zit kan hem met zijn hoofd in de hoek zetten, dan kan hij niet naar voren rennen. En natuurlijk niet de teugels heel strak pakken want dan raakt hij uit evenwicht (is trouwens al een keer gezegt hier )
en anders iemand die hem vasthoudt terwijl jij opstijgt, als deze persoon jouw paard aait zal je paard zich misschien ook meer op zijn gemak voelen.
ik hoop dat je hier iets aan hebt :P en succes verder
Laatst bijgewerkt door ReneePomme op 11-06-12 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:42

Ik zou eerst het zadel eens na laten kijken.

aquilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:47

Zit het hoofdstel wel goed? En het zadel?

Zoja, wat jensvl zei.

me88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:36

Gaat het om een manege paard?
Dan is het natuurlijk wel erg moeilijk. Dan wordt hij maar een keer in de week een uurtje in zijn probleem getraint en voor de rest niet. En denk ik dat er weinig kans is dat hij het dan echt gaat veranderen mist iedereen natuurlijk eraan werkt.
Is het geen manege paard maar je eigen of een verzorgpaard dan ben ik het helemaal eens met de manier van jensvl

ReneePomme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:39

ja als het zadel niet goed zit kan je paard natuurlijk zijn hoofd omgoog gooien en wegrennen door de pijn/druk. anders misschien even een zadelmaker of iemand anders die er verstand van heeft erbij halen.
Ligt het anders misschien aan het bit? misschien kun je anders wat expirimenteren met verschillende bitten. met wat voor een bit rij je hem nu?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:26

me88 schreef:
Gaat het om een manege paard?
Dan is het natuurlijk wel erg moeilijk. Dan wordt hij maar een keer in de week een uurtje in zijn probleem getraint en voor de rest niet. En denk ik dat er weinig kans is dat hij het dan echt gaat veranderen mist iedereen natuurlijk eraan werkt.
Is het geen manege paard maar je eigen of een verzorgpaard dan ben ik het helemaal eens met de manier van jensvl

Dat is spijtig genoeg volledig waar. Er is dan een mogelijkheid dat hij jouw op een gegeven moment kent, en altijd zo op jouw reageert, maar met maar een uurtje in de week zal dat enorm lang duren, en de kans blijft klein. Dus als het een manegepaard is, reken dan niet op blijvende resultaten.

AlexDertien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 14:40

het is een eigenpaard van iemand die nu op de manege les geeft aan gehandicapten mensen , en ik ben degene die op haar paard lest omdat ze zelf weinig tijd heeft . ik heb het er zaterdag zelf met haar overgehad en we hebben de manier van jensvl opgevolgt , ik moet zeggen dat ik toch erg blij ben met het resultaat aan het begin heeft z'n eigenaar hem vast gehouden en ben ik in de beugel gaan 'hangen' al snel merkte die toch het verschil ! aan het begin vond die het nog wel erg wennen hoor zo iemand die aan een kant gaat hangen maar daarna ging het aardig! de eigenaar vond het toch best vreemd en zou woensdag even naar het zadel laten kijken

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:06

Waar houd je jezelf aan vast als je opstijgt? Aan zadel zelf dus aan de voorkant van het zadel (zadelboom) of aan een pluk van de manen (ik bedoel:met je linkerhand?) En wat doe je tijdens opstijgen met je rechterhand, waar pak je vast?
Zet je je verend af of hijs je jezelf in het zadel?
Is het een paard dat zich erg opblaast bij het aansingelen, zodat je na opstijgen nog altijd eens moet nasingelen?
Ga je meteen wegstappen als je eenmaal zit of wacht je eerst een minuut of wat alvorens voorwaarts te gaan?
Al deze dingen kunnen al dan niet in samenspel met elkaar, een grote rol spelen bij het probleem.
Hoe oud/jong is het paard en doet het paard dit ook als de eigenaresse er opstapt(e)?

Voor bijna alle problemen is wel een passende aanpak, maar het ligt er maar net aan wat het "probleem"gedrag veroorzaakt.

Heb zelf ook zo'n geval (gehad), waar ik me rot aan ergerde (en het was nog gevaarlijk ook) maar met enig nagaan van wat je stap voor stap eigenlijk DOET, en vervolgens gerichte aanpak, zoals alle mogelijke irritaties wegnemen die je opstapmethode bij het paard veroorzaakt, had ik (en heb ik nog) toch binnen enkele keren een enorme rust weten te creeeren, waardoor ik na een week of anderhalf-twee van een dribbelend racemonster een doodkalme opstapper heb weten te maken. Die, nadat ik ben opgestapt met losse teugel blijft wachten, desnoods minutenlang, tot ik aangeef dat er in beweging gekomen mag worden. En mijn paard is nog jong 7,5 jaar , en altijd even temperamentvol om iets te gaan doen, in beweging te komen (het gezeur deed zich voor rond zijn 5e jaar).

Het is ook van groot belang dat het paard consequent leert, dat het absoluut niet meteen mag gaan lopen ALS je eenmaal in het zadel zit, laat hem eerst wachten tot op het moment dat JIJ dat aangeeft!

AlexDertien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 15:28

als ik opstijg houd ik met mijn linkerhand de zadelboom vast en leg ik mijn rechterhand op het einde van het zadel , en hij zet z'n buik inderdaad heel erg uit tijdens het zadelen en dan moet ik voor in opstijg nog aansingelen inderdaad. als ik eenmaal zit wacht die wel altijd tot ik aangeef dat die mag stappen . Het paard is 6 jaar , de eigenaaresse heeft het zelf niet / nooit gehad . alleen ze heeft wel een nieuw zadel gekocht voor ik er op ging rijden , maar daar word woensdag naar gekeken , misschien kan het ook zijn dat die nog aan mij moet wennen?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:53

Okee, hier herken ik alvast wel iets.

Probeer met je linkerhand NIET de voorkant van het zadel zelf (de zadelboom) vast te pakken, maar in plaats daarvan de dichtst bij de schoft liggende manenpluk. Als de Fjord daar iets "grijpbaars" heeft, tenminste, want als de manen in zo'n bij dit ras gebruikelijke Fjordenboog zijn geschoren is dit minder makkelijk.
Door het blijkbaar ook nog vrij nieuwe zadel voor en achter vast te pakken, terwijl het niet helemaal stabiel ligt doordat Fjord zich bij het aansingelen opblaast, trek je het zadel al gauw zijwaarts weg (naar je toe). Dit geeft een hele vervelende ruk/druk tegen schoft en ruggenwervels.
Ook zou ik willen aanraden met je rechterhand niet de achterkant van het zadel vast te proberen te pakken, maar, als je kunt over het midden van het zadel te reiken en je flink af te zetten tijdens het omhoog komen.
En opstappen via een krukje/opstap-verhoging.
Wel zachtjes neerkomen in het zadel!!!
Maak ook niet de fout de teugels bij het opstijgen te strak vast te nemen, zodat die opeens "los komen te vallen" als je eenmaal in het zadel zit, dit alleen al kan de Fjord opvatten als een aanduiding om voorwaarts te mogen gaan, terwijl jij daar nog geen hulp voor gegeven hebt.

Door diverse keren op- en meteen weer af te stappen (ook niet hangen aan het zadel!) alvorens echt aan het werk te gaan, kom je er doorgaans vrij gauw achter waar het probleempunt precies zit.