Met of zonder sporen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RanjaRietje

Met of zonder sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 11:58

Wat vinden jullie, met of zonder sporen rijden?

waarom rijden jullie met OF zonder sporen?
met welke sporen rijden jullie? en waarom?

berdien85

Re: Met of zonder sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:01

Hangt van de ruiter en het paard af..
Ik gebruik ze niet. Ik rijd nog L1 en tot nu toe reageert ze super op mijn been, dus dan zie ik geen reden om met sporen te gaan rijden :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:02

Dat is geheel afhankelijk van de ruiter, en van het paard. Sporen zijn voor het verfijnen van de hulpen, en niet om het paard "aan te sporen". Meestal is een zweepje daarvoor veel beter. In uitzonderingsgevallen kunnen spoortjes wel fijn zijn om een paard voorwaartser te krijgen, maar daarvoor moet de ruiter nog wel steeds een super stille beenligging hebben, en precies weten wanneer het een beenhulp, en wanneer het een spoorhulp aan het geven is/moet geven.

Dat van de stille beenligging is altijd een vereiste wat mij betreft, je moet heel goed weten wat je been/voet aan het doen is, zodat je geen onbedoelde hulpen geeft, en daarmee je paard aan het afstompen bent.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:05

Precies!

LoveMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:13

Ik rijd mijn shetlander ook met sporen, puur omdat hij niet snel is voor mijn been (vooral in stap). Met spoortjes gaat dat een stuk beter. Hij is nu snel voor mijn been en het rijden zelf gaat dus ook een stuk beter :)
Ik rij met korte stompe spoortjes, dus niet hele gemene o.i.d. dus ik vind dat het wel kan :D

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:18

Ik rijd met sporen, het paard wat ik rijd is enorm bang voor de zweep en ze krijgt dan soms erg veel vlucht gedrag, Ik ben zelf te weinig scherp met mijn been om zonder sporen te rijden. Ik vind het fijn om mijn hulpen hiermee te verfijnen en hier reageert ze gewoon goed op.
Ik heb een stille been ligging, als ik dat niet zou hebben dan zou ik dit ook niet mogen van de eigenaars en zouden ze me er per direct van het paard afduwen.

joyfortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:23

Ik rij eigenlijk alle paarden met sporen, af kunnen ze altijd nog. Alleen niet met jonge paarden.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:25

joyfortuna schreef:
Ik rij eigenlijk alle paarden met sporen, af kunnen ze altijd nog. Alleen niet met jonge paarden.

Dat lijkt mij niet helemaal de juiste instelling, maar oke..

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:30

Ik rijd Maaike met sporen..
Ze reageerde totaal niet op been. Hoe ze het uitblokte weet ik niet, maar wat ik deed met mijn benen.. Geen reactie.

Toen ben ik voorzichtig begonnen met sporen, hier reageert ze super op, ze neemt het been/de spoor snel aan, en ik kan haar nu rijden op mijn been.

We kregen haar pas toen ze al 8 was, wellicht heeft haar vorige eigenaar altijd met sporen gereden en is dit de reden dat ze op been niet meer reageerde..

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:39

Ik rijd ook vrijwel elk paard met sporen. Tenzij er expliciet wordt gezegd: doe maar niet =P
Vind het vooral fijn om mee in te buigen en een paard schrikt niet zo van spoortjes en doet dat soms wel van een zweep. Toen ik bij mijn huidige stal ging rijden was ik een beetje tegen sporen. Had ze nooit eerder mogen gebruiken. Maar het went wel heel snel en om eerlijk te zijn, kan ik nu niet meer zonder =P

Chantal1609

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:57

Ik rijd zonder sporen, heb een 4 jarige dus wil er nog een beetje zuinig op zijn
en om in de B dressuur nou al met sporen te gaan rijden, dan heb ik later helemaal sporen nodig van zo lang als maar kan.
zolang ze goed voor het been is blijf ik zonder rijden, uiteindelijk word het verplicht tijdens wedstrijden, ik denk wel dat ik wat eerder al met sporen ga rijden, als ze echt lui voor het been word.
nu is ze nog vrij actief dus zie ik het nut er niet van in om wel een spoortje om te doen.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 23:00

Ik heb eigenlijk altijd zonder sporen gereden, en ben met mijn pony ook zonder begonnen.

Helaas was ze niet goed (lees: ronduit slecht) voor het been en vond ze het ook wel prima om tegen mijn benen te gaan hangen. Mijn instructrice bood me aan om 1x haar spoortje te proberen om te kijken of het hielp, en het hielp super! Ik ben gelijk zelf spoortjes gaan halen en hoef nu maar 1x te drijven i.p.v. 10 keer en met voltes hoef ik niet meer zo hard in te komen met mijn binnenbeen om te zorgen dat ze op eigen benen blijft lopen. Mijn overtuiging dat spoortjes zielig waren heb ik helemaal laten varen, zoals mijn instructrice zegt: "Beter een korte pijn dan een lange pijn." Dus 1 keer aandrijven met spoortje i.p.v. 10 keer zonder.

Wel vind ik het belangrijk dat je je benen stilhoudt zodat je niet bij iedere pas je paard prikt. En als ik op een ander paard klim doe ik dat in principe zonder spoortje, tenzij het betreffende paard met sporen gereden wordt.

Ik heb gewoon een normaal spoortje, geen gekke dingen met wieltjes, karteltjes o.i.d. en als we lekker naar het bos gaan om te relaxen doe ik ze meestal af.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 23:05

joyfortuna schreef:

Ik rij alle paarden zonder sporen. Ze kunnen altijd nog om! :j

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 23:06

dapperdier schreef:
joyfortuna schreef:

Dat vind ik inderdaad een veel betere instelling!

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 23:07

ik rij mijn paard (4 jarige) zonder sporen. Als het nodig is pak ik er een zweepje bij..en dat werkt prima.

Sporen kan ik altijd nog om doen:-)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 23:09

Ik rij zonder sporen.
Mijn paard is goed aan het been, sporen vind ik daarom niet nodig.
Zweepje gebruik ik ook niet.

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 14:15

Ik ben het paard wat ik rij, vorig jaar zomer met sporen gaan rijden, omdat ze daar net wat scherper van op het been werd. Maar tijdens de winter heb ik erg weinig kunnen rijden en merkte dat dat mijn houding niet ten goede was gekomen. Ik heb de sporen dus weer af gedaan omdat ik geen stil en correct liggend been had. Ik rij haar nu mer zweep. Hier reageert ze ook goed op, maar geeft duidelijk minder subtiel resultaat. Ik ben in overweging of ik mijn beenligging nu weer goed genoeg vind om met sporen te rijden. Andere paarden rij is standaard zonder sporen tenzij anders geadviseerd.

Conclusie is dus dat ik van mening ben dat sporen kunnen helpen om je hulp te verfijnen/de reactie te versnellen. Of dit nodig is verschilt per paard. Maar om sporen correct te gebruiken moet je beenligging wel goed genoeg zijn, anders maak je meer stuk dan dat je heel maakt.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 18:33

Ik ben het met je eens LizzyO. Sporen zijn een hulpmiddel! Je moet met en zonder kunnen rijden. Het is inderdaad belangrijk dat je zit voldoende goed is om de hulp van de sporen effectief te laten zijn.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 18:38

Ik heb gewoon standaard sporen aan. gebruik ze alleen zelden maar ik vind het wel fijn dat ze er al hangen als ik ze nodig heb.

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 18:43

Ik rijd zonder sporen. Reageert ie niet genoeg op het been dan doe ik gewoon oefeningen om hem actiever aan het been te krijgen. Of eventueel een zweepje.

joyfortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 19:53

dapperdier schreef:
joyfortuna schreef:

Dat kan natuurlijk ook!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:06

Ik rij ook altijd met sporen.
Meeste paarden bij mij op stal (4 stuks) worden gereden op hoger niveau, daar heb je die spoortjes regelmatig nodig om een paard wat scherper te maken met een oefening.

Alleen de jonge paardjes worden zonder sporen gereden..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:07

Mijn paard is jaren geleden met 3,5 door een prof-ruiter inbeleerd met zweep en sporen.
Geen zin in discussie hoezo en waarom op die manier. Wist ik ook veel toen?
Het idee was: moet eerst goed aan het been leren zijn, eerst goed voorwaarts.
NOU DAT IS GELUKT!

Hoe dan ook, het is nu een stuiterbal van 7,5 jaar, waarbij aan voorwaarts niets op aan te merken valt, ik rijd hem dan ook zonder sporen en zweep, meneer is voorwaarts genoeg.

WEL ben ik het er mee eens, dat een paard ,welk paard dan ook, in de inbeleringsfase moet leren ten eerste voorwaarts te denken; dat zit ook in de natuur van een paard.
Dus is dat geen probleem, zonder sporen, om je paard voorwaarts te krijgen, en dat zou het dus niet mogen zijn, want als je DAARVOOR sporen nodig hebt is er al iets niet goed, zou ik zeggen, ga niet met sporen rijden, maar rijd zoveel je kan, op je gewicht (verplaatsing) en kuithulpen.

Als je paard niet voorwaarts genoeg is, pak je er een zweepje bij. Geen sporen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:09

Gaap, weer een sporentopic :O

Je kunt het vergelijken met dikke handschoenen. Wanneer je dikke skihandschoenen draagt, kan je daar prima de knoppen van een lift mee indrukken. Het wordt echter lastig om er een stukje tekst mee te typen op een (normaal) toetsenbord.

Hoe dan ook moeten sporen ten alle tijden alleen gebruikt worden voor hulpen, niet voor continue geprik. En als je nog nooit met sporen gereden hebt moet je zeker zorgen dat je goed les krijgt van iemand die zelf ook goed rijdt.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:12

Ik rij zonder sporen, paard heeft het absoluut niet nodig! En in onze tak van de paardensport zijn ze zelfs verboden *\o/*