als ik met mijn fjord aan het rijden ben in voornamelijk draf dan heeft hij de neiging te gaan hangen ik probeer dan te gaan spellen met mijn handen maar dat werkt niet altijd en op een gegeven moment worden mijn armen zo moe dat hij blijft leunen, ik heb bijna elke week les en we letten er elke keer op maar hebben jullie miss nog tips wat ik er aan kan doen ?
en ik heb nog 1 probleem mijn fjord houd ook steeds zijn bit vast helemaal als ik figuren wilt gaan rijden en merk ook dat hij erg stijf is aan een kant als je er iets voor weet dan hoor ik het graag
alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door fjordengek11 op 06-06-12 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt
eempje41
Geplaatst: 06-06-12 16:30
ik heb dit ook met een paard ik zet even een stipje
nicky_rilana
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik
nee hoor als je het op het goede moment doet niet. ik denk dat hier ook het probleem zit dat het beestje heel niet op zn eigen loopt
jameyskatje
Geplaatst: 06-06-12 16:40
maar als je losgooit, dan pakken de meeste de teugel en gaan ze letterlijk stofzuigen.
En paarden zijn ook niet dom, denk je niet dat ze snel zullen door hebben 'als ik ga hangen, laat mijn ruiter de teugels los' ? Ik zou juist niet losgooien.
Ik denk dat je het niet van voren moet oplossen, maar van achteren. De achterhand versterker, zorgen dat het paard meer kan gaan zitten en de motor aan de achterkant goed werkt. Dan komt de schouder wat vrijer en de voorhand ook iets hoger, dan kan je met aanleuning je paard aan de voorkant opvangen.
Persoonlijk zou ik veel schakelen en tempowisselingen rijden. Gewoon rijden, veel figuren, veel schakelen, zet ze aan het werk. Maar er wel altijd voor zorgen dat je aanleuning blijft houden. Als je steeds de teugels moet losgooien en ze dan weer moet oppakken bij een paard dat hangt en zijn hoofd naar beneden stort, dat lijkt me te veel gepruts.
Maar ik ben erg nieuwsgierig naar de reacties van andere bokkers en tips. Mijn paard doet het zelf niet, maar ik ben wel nieuwsgierig hoe je zoiets kan oplossen.
Laatst bijgewerkt door jameyskatje op 06-06-12 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt
ik heb ook een fjord die het zelfde deed. ben toen lang en laag gaan rijden. met veel geduld en een aantal weken verder was het al een stuk beter. nu doet ze het helemaal niet meer. toen ze het nog wel deed hielp losgooien van voren juist wel want dat vond ze ook totaal niet prettig
Een aantal jaren terug op de manege was er ook een fjord die dat deed. En was hierdoor over de kop gegaan met een klein meisje erop. Meisje eronder dus, fjord eroverheen, is wel goed afgelopen. Toen moest ik er een poos op, en idd. even teugels laten flippen, als ze op het zwaarst hangt. Dan leert ze dat ze haar evenwicht niet op de teugels kan hangen maar daar zelf voor moet zorgen. En dus op eigen benen moet lopen.
hebben fjorden eigelijk daar altijd moeite mee ? dat ze leunen ?
Juut
Geplaatst: 06-06-12 16:52
Mijn bijrijdhaf heeft ook zo'n periode gehad. Helaas voor hem reed ik toen met westernzadel; gewoon springteugel over de knop gehangen en paardlief er succes mee gewenst. Hij heeft zich er vrij snel in bedacht.
Nu rijd ik op het werk een paar fjorden, waar ook 1 nogal de neiging tot hangen heeft. En helaas heb ik bij hen géén westernzadel. Bij hen is het tanden op elkaar, veel wendingen rijden, en maken ze het te gortig terug in stap.
Onzin! Geen enkel paard hoeft op de voorhand te lopen en te hangen! Zelfs mijn oude Fjordje van 28 kan nog super licht nageven met de juiste ruiter op zijn rug! Dat het misschien wat moeilijker is om ze zover te krijgen... okee, das waar, maar met de juiste hulp aan de kant kan het echt wel.
Dakotah
Geplaatst: 06-06-12 17:17
Ik bedoel dus dat ze uit zichzelf meer op de voorhand lopen. Bekijk ze maar in de wei, hangen ze meer voorover dan andere rassen.