Pony is gevaarlijk tijdens het rijden in de bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Debortje_

Pony is gevaarlijk tijdens het rijden in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 00:10

Vandaag op stal vroeg een meisje of ik haar pony verder wilde rijden omdat ze voelde dat haar pony zijn erge bui weer had..
Oké geen probleem, hou wel van pittige pony's..

Meneertje keerde telkens half steigerend om in de hoeken en wilde dan "vluchten" en is dan totaal onbestuurbaar, hup elke keer weer omgekeerd en doorgereden.
Later rende de pony in volle draf richting de bak rand, ik kreeg hem niet om gestuurd niks.. en knalt tegen de bak rand op.
Toen een tik gegeven en doorgereden, veel figuren gemaakt.. pony begon te ontspannen en liep netjes, ook langs de hoeken maar na een kwartier wilde de pony ineens van de hoefslag af dus ik probeerde hem erop te houden en toen ging meneertje volop dicht langs de bak rand draven en toen bleef mijn been achter een plaat hangen..
Ik had een gapende open wond en kon naar de EHBO, tetanusprik gekregen en lig nu met hechtingen en een gekneusde knie op bed.

- Als de pony steigert voel je dat hij geen goed evenwicht heeft en het lijkt alsof die zich schuin achterover wilt laten vallen.
- Pony is als die zijn bui heeft compleet onbestuurbaar en wilt het liefst dwars door de bak rand heen rennen, als die vervelend is en je geeft een tik met de zweep wordt die nog veel erger.

Ik heb even geen idee hoe ik dit moet gaan aanpakken en de pony ziet zelf het gevaar niet..

Iemand die me kan helpen?
Laatst bijgewerkt door Debortje_ op 06-06-12 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

xSCWx

Re: Pony is gevaarlijk tijdens het rijden in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 00:12

Eerst even longeren/opjagen in de bak zodat hij zijn ergste energie kwijt is.

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 00:15

Hij was voor het rijden gelongeerd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 00:22

Lijkt me verstandig om daar eerst eens een veearts bij te halen.
Een paard wat het ene moment zo braaf is en het andere ineens onbestuurbaar en zichzelf ook schade toebrengt mag echt weleens nagekeken worden.
Dat doet hij niet zomaar, laat hem maar lekker staan tot de DA is geweest.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 07:53

anneliesdj schreef:
Lijkt me verstandig om daar eerst eens een veearts bij te halen.
Een paard wat het ene moment zo braaf is en het andere ineens onbestuurbaar en zichzelf ook schade toebrengt mag echt weleens nagekeken worden.
Dat doet hij niet zomaar, laat hem maar lekker staan tot de DA is geweest.

Hier ben ik het mee eens. Een paard doet dit niet zomaar.Lekker een DA erbij halen. Hoe oud is die pony?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 08:20

Veerarts idd, paarden hebben geen buien, treiteren ons niet, ze proberen alleen wat te vertellen.

En voor jou... Niet meer stoer doen. Ik denk dat je je lesje al geleerd hebt, maar het is niet cool of dapper om je nek te breken op andermans paarden. :n

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 08:33

Dierenarts erbij halen en pony laten controleren. En de zadelmaker erbij halen, de pony zal niet de eerste zijn die gaat staken ivm een niet passend/kapot zadel.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:56

Zadelmaker en osteopaat erbij halen.

Wel vraag ik me af: hoe is de pony te rijden als hij niet 'één van z'n buien' heeft?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:01

Bij ons op stal zou die pony al lang een lel op zijn kop gekregen hebben... Ik zou er idd ook een veearts bij halen, misschien is er iets niet juist :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:24

Zou er idd een DA bij halen..
En anders miss eens luisteren naar het paard..
Misschien dat ie wel "aangeeft" waar het mis gaat.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:19

Als ik je verhaal zo lees, klinkt het niet als een vervelende pony, maar als een pony die ergens last van heeft. Zoals iemand al eerder gezegd heeft, een paard doet dat soort dingen niet om ons te pesten of omdat ie denkt van goh, laat ik vandaag eens lekker vervelend doen! Uitspraken als "bij ons had die pony al lang een lel op zijn kop gekregen" vind ik dan ook best wel verdrietig om te lezen. Pony probeert aan te geven dat er iets aan de hand is, word ie nog geslagen ook.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:48

Tja... het is verdrietig ja... maar daar kan ik niets aan doen :) ik zelf doe dit nooit bij mijn paarden.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:52

pijn uit gaan sluiten en met kundige hulp rijden als het probleem aan houd na uitlsuiten van eventuele pijn/ blessures.

en vooral niet weer stoer gaan doen, ongeacht wat de achterliggende gedachte is.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:41

Problemen uitsluiten zoals niet passend zadel, blokkades, eigen rijstijl?

Niet met een zweep op zn hoofd slaan, wat een absurde manier om een dier iets af te leren.
Een paard treitert niet, pest niet en denkt ook niet ; HAHAAA nu ga ik even racen en steigeren en doen.

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 21:32

Pony is 3,5 jaar, ik snap het niet want de pony doet niks tijdens het buitenrijden dan kan je alles doen met hem..
Over dat stoer doen slaat nergens op, heb zelf een pittige pony gehad en hoef me voor niemand te bewijzen dat
ik dat pony aan kan.. Ik probeer der alleen maar te helpen.
Eigenaresse laat de tandarts komen voor de pony, aan de zadel ligt het niet dat is een goed passend zadel en
zonder zadel is die precies hetzelfde in de bak.
En voor diegene die zeggen dat die een flinke tik zou krijgen, als je dat bij hem doet dan lig je onder hem..

Pony is dus alleen zo in de rijbak!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:46

In de rijbak word stelling en buiging van hem gevraagd, buiten niet. Is er ook al een ostheopaat geweest? ;)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:53

En aan de longeerlijn? Kan zomaar zijn dat het gedrag is dat niet snel genoeg gecorrigeerd is en daardoor heeft kunnen groeien.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:54

Als je lichamelijk alles 100% uit kan sluiten, zou ik aan een rijtechnisch probleem denken. Veel paarden hebben nog weinig verticale balans in het lijf, zeker als jong dier hebben ze moeite met de balans. Als ze scheef zijn, vallen ze op hun schouder (afhankelijk van hun gebogenheid) en dat kunnen ze op de meest diverse manieren uiten. De een gaat rennen, de ander staat stil. Krijgt ze les?

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:58

dat het zadel goed ligt wil niet zeggen dat de oorzaak niet in zijn rug kan zitten. bij een bepaalde beweging kan de pijn extra opspelen zoals bij het vragen van stelling wat je vaak bij een buitenrit niet doch anders vraagt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 23:09

Dan zou ik er toch een osteopaat oid bij halen. Paard heeft waarschijnlijk moeite met buigen door een fysieke beperking.

Vindt die nou echt helemaal niks en de TA ook niet, dan zou ik rijtechnisch overnieuw beginnen.

Hoe is het met longeren in de bak?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 23:23

Debortje_ schreef:
Pony is 3,5 jaar, ik snap het niet want de pony doet niks tijdens het buitenrijden dan kan je alles doen met hem..
Over dat stoer doen slaat nergens op, heb zelf een pittige pony gehad en hoef me voor niemand te bewijzen dat
ik dat pony aan kan.. Ik probeer der alleen maar te helpen.
Eigenaresse laat de tandarts komen voor de pony, aan de zadel ligt het niet dat is een goed passend zadel en
zonder zadel is die precies hetzelfde in de bak.
En voor diegene die zeggen dat die een flinke tik zou krijgen, als je dat bij hem doet dan lig je onder hem..

Pony is dus alleen zo in de rijbak!

De pony is 3.5 jaar , dus nog heel erg jong.
Waarschijnlijk snapt hij totaal niet wat er van hem verwacht word in de bak en doet hij zo omdat hij gewoon bang is of te grof gereden word,
Het probleem ligt dus niet bij de pony als hij buiten wel braaf is, maar bij een ruiter die niet weet hoe je een 3 jarige moet rijden en beleren, miss vraag je te veel, begin eens stap voor stap, blijft de pony b.v netjes staan als je opstapt? hoe stuur je b.v in de bak? wat is je verwachting van een 3.5 jarige, die hoort eigenlijk gewoon nog heel veel lekker niks te doen om nog verder uit te groeien, lichamelijk maar ook heel veel mentaal, het dier is pas volwassen als hij rond de 10 is, dus doe een beetje rustig aan zou ik zeggen,

mama1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:08

Het zadel kan wel goed passend zijn maar dat hoeft niet te betekenen dat hij geen probleem in zijn rug heeft...ik zou er een goede osteopaat naar laten kijken
Wordt er genoeg afgewisseld in oefeningen? misschien gaat ie vervelend doen omdat er niet genoeg afwisseling in zit.
Moet ie aan de teugel lopen het kan ook iets in hals of nek zijn,waar hij buiten geen last van heeft omdat hij dan niet in de krul hoeft te lopen (neem ik even aan hoor)

Als ik het zo lees heeft ie in elk geval ergens pijn een paard doet dit nooit zomaar.

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 11:17

Pony pakt alles heel goed op, staat stil als je opstapt. Halt houden is geen moeite..
Er word niet veel gevraagd van de pony alleen figuren rijden in stap en draf,
Ik trok niet aan z'n mond (behalve als die opeens omkeerde), ik rij met m'n benen en m'n teugels niet strak.

Ja, meisje krijgt les op de pony.

Ik had gisteren wel gekeken naar het bit wat ze voor de pony gebruiken,
een enkel gebroken dunne bit.. Kan dit een reden zijn? Misschien dat dit bit te scherp is?

mama1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:34

Scherp bitje kan heel goed de reden zijn ... misschien gewoon eens een ander bit proberen dat zachter inwerkt.
Ik denk dat je niks uit moet sluiten en wat je zelf kan proberen inderdaad proberen :j

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:48

Waar ik aan moet denken is dat als de pony buiten wel normaal loopt en in de rijbak niet dat er toch iets niet lekker zit.
In een rijbak moet een paard veel bochten lopen,inbuigen enz.Dan zou het best kunnen zijn dat er iets in het lijf niet goed zit.Zeker met al die rare sprongen wat ie maakt kan er best iets verschoven zijn en zodra het dier dus moet buigen zal ie staken.Je gaf zelf aan dat het vaak gebeurd zodra een hoek nadert?
Verder is het ook nog een hele jonge pony,ik zou het dier toch goed laten nakijken op lichamelijke mankementjes (vastzittend werveltje of zenuw) en dan eens een periode van rust geven om weer even tot zichzelf te komen.
Buiten loopt de pony waarschijnlijk door alle afleiding en rechtdoor gaande wegen door de pijn heen!Dan kan het lijken alsof er niks aan de hand is maar dat is een questie van tijd tot het ook buiten gebeurd.