Pony mooi nagevelijk, maar geen 'schuim'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Apple_

Pony mooi nagevelijk, maar geen 'schuim'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 17:40

Hoi

Mijn pony rijd ik 3x (ongv.) in de week, de ene keer intensiever dan andere keren.
Maar, het valt me op, dat m'n pony wél nagevelijk is, maar niet schuimt in zijn mond.
Zou dit een goed teken zijn of niet?

(sommige paarden die schuimen echt heel erg, bij mijn pony is het niet meer dan een 'laagje' over de lippen heen. )

Het bit maak ik wel iedere keer schoon, en is wel 'onder besmeurd'. In de mondhoekjes heeft hij ook schuim zitten maar verder niet, ja een klein groen laagje van het gras. Hij staat niet op hoog gras ofzo, maar dat heeft hij in het begin wel.

Wie heeft er een idee?

Diaz

Re: Pony mooi nagevelijk, maar geen 'schuim'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:41

Wees blij.. schuim is alleen omdat een paard niet goed kan slikken met een bit in..

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:42

waarom wil je dat? tis alleen maar irri en vervelend... beetje raar.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:46

Diaz schreef:
Wees blij.. schuim is alleen omdat een paard niet goed kan slikken met een bit in..

Dat slaat echt nergens op. Paarden eten gewoon een appel met bit in.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:47

Diaz schreef:

Lees je eerst even goed in voor je dit soort uitspraken doet...

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:51

Na mijn weten is schuimen een teken van ontspanning..? Dus graag wat uitleg over niet goed kunnen slikken/irri/vervelend.
Het paard gaat kauwen/sabbelen op het bit, waardoor er schuim ontstaat. Soms ligt het ook aan het materiaal van het bit. Zo heb je bij koper of aurigan (hoog koper waarde in metaal) dat je paard sneller gaat schuimen.

Ken ook paarden die bitloos ook gaan schuimen... Dit lijkt me vrij onlogisch dat ze dan niet goed zouden kunnen slikken.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:52

Nou als hij het niet doet is er toch geen probleem? de ene doet het wel de andere neit. ik zou me er niet druk over maken...

meagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:53

geef voor dat je gaat rijden een handje suikerklontjes verbetert het schuimen in de mond of een goede zuure appel

Greek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:54

En waarom zou je paard dan moeten schuimen?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:55

Maar ontspannen rijden = schuim is ook niet helemaal waar volgens mij, want mijn paard is toch 9/10 keer lekker relaxed. Maar schuimen doet ze helemaal niet, echt nooit. Bij westernpaarden zie ik het ook zeer, zeer weinig. Vraag me dan toch af hoe dat komt. Gewoon puur interesse hoor :)

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:56

meagen schreef:
geef voor dat je gaat rijden een handje suikerklontjes verbetert het schuimen in de mond of een goede zuure appel

Een handje suikerklontjes is wel veel. Maar een halve appel of een kwart appel werkt ook prima.
Ik gaf mijn paard een kwart appel. En ik had een fijn schuimend paard. Die het bit fijn aan nam tijdens het rijden.

meagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:57

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 18:09

Bedankt voor de reactie's en meagen, bedankt voor de site!
Maar zijn suikerklontjes niet slecht voor het gebit?

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 18:21

Ik rij nu met dit bit:
Afbeelding
En ik heb ook nog deze:
Afbeelding
Welke is het best te gebruiken?

Greek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:26

Als het met het bit wat je nu gebruikt goed gaat, zou ik die gewoon blijven gebruiken. Waarom een ander bit er in hangen om je paard te laten schuimen?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:35

Voor zover ik weet, schuimt niet elk paard. Maar als het SCHUIMT is het teken van ontspanning aannemen van het bit. Maar mijn vz paard knabbelt ook met het bit, is zacht in de mond en ontspant maar schuimt ook niet echt. Volgens mij is dat niet erg hoor.
en over die discussie van het slikken: dat is kwijl. Als er letterlijk slijm uit de mond komt, betekent het dat een paard niet kan slikken. :j

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:37

mang schreef:
Diaz schreef:

Lees je eerst even goed in voor je dit soort uitspraken doet...

Ze heeft anders wel gelijk! Het paard kan niet makkelijk het speeksel door slikken als ze nagevelijk lopen.
Niet elk paard heeft daar last van natuurlijk en het ene paard heeft ook meer speeksel dan de ander, maar bij veel speeksel rond de mond is dat omdat ze het niet weg kunnen slikken.
Waar het vandaan komt dat het goed zou zijn als ze schuimen weet ik zo even niet.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:41

Lees even het onderzoek wat is gedaan met de neussonde Aerdenhout.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:41

Een paard hoeft niet te schuimen om ontspannen te lopen, een paard hoeft ook niet te schuimen om in aanleuning te lopen. Dat is klinkklare onzin. Een paard kan wel flink schuimen op augetain en koperlegeringen, maar dat komt door een redoxreactie, een soort chemische elektrische lading, wat niet per definitie betekend dat het paard fijn en ontspannen loopt.

Schuimen ziet je vaak bij de top top top paarden, en ook niet bij allemaal, door de hoofd-hals houding, waardoor ze niet alleen in aanleuning lopen, maar ook een bemoeilijkte speekselafvoer hebben door middel van slikken, terwijl de speekselklieren door de aanleuning op het bit worden gestimuleerd. Ze kunnen wel slikken, maar het wordt bemoeilijkt en er is sprake van meer speekselproductie.

Schuimen is niet per definitie goed en als je paard fijn loopt op het bit die je nu hebt en de hulpen die je nu geeft moet je er niet aan gaan lopen klooien. Schuimen is geen doel maar een bijwerking.

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:27

je zou ook een klein beetje appelstroop op het bit kunnen doen dan gaan ze met het bit spelen, doen ze ook wel eens op wedstrijden.
maar een paard hoeft niet perse te schuimen zonder kan ie ook gewoon ontspannen lopen hoor!

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 11:45

Heel veel paarden die ik zie of ken die schuimen zo:
Afbeelding
Mijne komt niet verder dan dit, maar zo schuitm hij bijna nooit:
Afbeelding

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:51

_Apple_ schreef:
Heel veel paarden die ik zie of ken die schuimen zo:
[ Afbeelding ]
Mijne komt niet verder dan dit, maar zo schuitm hij bijna nooit:
[ Afbeelding ]

Beide paarden lopen niet nageeflijk,
Miss eerst leren wat nageeflijk is, idd het schuim mag niet zo erg zijn als op foto 1 , want waarschijnlijk loopt dit paard achter de loodlijn , (kijk ook eens naar de ogen van het paard dat is geen plezier in het werkt maar overleven tot de ruiter eraf is), dan is er geen ruimte om te slikken en soms zelfs te ademen, vaak lopen de paarden die zoveel schuim hebben ook met erg wijde neusvleugels dus lucht te kort in de longen.

Het 2 de paard heeft een schuim randje dat is netjes maar loopt niet nageeflijk , loopt meer te veel te hangen op de teugel dus op de voorhand, maar de uitstraling in de ogen is al een stuk fijner om te zien.

Miss eens het boek metaal in de mond en dressuur onder vuur lezen, leer je ook wat over een bit , nageelijk en wat is het nu eigenlijk, heel veel paarden lopen achter de loodlijn en kunnen daar door niet slikken en soms zo erg dat de klodders door de lucht vliegen , dat is niet erg diervriendelijk, maar helaas word er op wedstrijden niet op gelet of er ruimte is om te slikken,

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:06

Diaz schreef:

Hoe verklaar je dan dat mijn pony schuift onder het werken terwijl ik bitloos met haar werk? :)

TS: ik zou me er niet te druk om maken, ik kan genoeg paarden die netjes en ontspannen lopen zonder te schuimen! Zie het niet als noodzakelijk, je pony kan ook ontspannen en nagevelijk lopen zonder te schuimen

*edit* interessant stukje tekst: http://www.bitloos.nl/downloads/publica ... huimen.pdf

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:10

Is het erg dat je paard schuimt?

Want nou weet ik eigenlijk niet wat ik moet geloven..

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:11

SienenIvo schreef:
Is het erg dat je paard schuimt?

Want nou weet ik eigenlijk niet wat ik moet geloven..

Lees het stukje even wat ik boven jou post gevoegd heb. Daar komt het er dus eigenlijk op neer dat het goed en niet goed kan wezen, er zijn meerdere redenen waardoor een paard kan gaan schuimen.