paard trapt gericht en gaat vaak vandoor

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kosje4

paard trapt gericht en gaat vaak vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 17:02

onze pony die trapt gericht naar mensen bijv als we hem willen laten rennen draait hij ze kont naar je toe en wil die bokken
ook als je longeert en hij stopt en lichaamstaal en stem helpt niet en je draait de zweep naar ze kont draait hij ze kont ook naa je toe
met rijden is die niet echt stuurbaar en gaat er vaak vandoor en als jij hem een tikje met de zweep geeft bokt hij ook
heeft iemand tips?

Maureen95

Re: paard trapt gericht en gaat vaak vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 17:03

ik denk niet dat wij je hiermee kunnen helpen. heb j al aan medische redenen gedacht?
hier heb je proffessionele hulp voor nodig

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 17:04

Mijn enige tip is dat je hulp moet zoeken. Dit ga je niet alleen redden. Zoek een goede instructeur en ga samen aan de slag. Pony is nu de baas over jou in plaats van andersom. Hier moet je niet alleen mee gaan aanmodderen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 17:06

Klinkt alsof hij flinke heropvoeding nodig heeft, zowel in omgang als met rijden.
Lijkt me verstandig er iemand bij te halen die er verstand van heeft, goede instructeur en desnoods de pony ergens in training zetten.
Waar woon je?

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 17:07

hij heeft geen medich iets hij is laatst nog onderzocht de ene keer is die wel braaf andere keer niet
longeer hem veel en loswerken doen we ook
aleen dan komt die niet naar je toe zoals jet hoort

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 17:07

ga niet door zoek proffesionele hulp! ga vooral niet door met uitproberen kan geen goeie gevolgen hebben

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 17:07

amersfoort

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 17:09

hij is ook pas 4 hij is bij een africhting geweest maar blijkbaar geen goeie
in het begin bleef hij echt aleen maar stilstaan
nu loopt hij wel
maar als we gaan rijden zet ik de bak af zodat we nog een klein 4kantje heeft
en er staat altijd iemand bij want hij vindt het ook leuk om onder het draadje door te gaan

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 17:10

Idd hulp zoeken, als je hier verder mee blijft aanklooien kan dit wel eens uitlopen op ernstige gevaarlijke situaties. Dan blijft het niet bij dreigen en haalt hij wel een keer raak uit, met alle gevolgen van dien.
Ik begrijp uit je verhaal dat je je pony losgooit en daarbij wil opjagen? Dat is sowieso al not done, dus raad ik je aan om hulp te zoeken en iemand met verstand van zaken je te laten uitleggen wat de goede manier is..

Hoe is je pony in de normale omgang, zonder dat je iets van hem vraagt als laten rennen?

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 17:12

met poetsen is die wel braaf
ik laat hem eigelijk bijna nooit losrennen
maar bijv als ik loswerk dan drijgt hij ook maar hij heeft ook vaak zat echt getrapt maar nog niet zo vaak raak af en toe
en als je rijdt dan wilt hij je er echt af hebben

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 17:14

Zoek hulp. Paard weet gewoon wat hij bij jullie kan flikken en daar moet je heel adequaat op reageren. Kunnen wij niet vanaf een forum vertellen dat moet je in de praktijk zien.

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 17:15

Zoals zoveel gezegd... Hulp zoeken. Zou niet willen dat er iets ernstig gebeurt met jou/iemand anders.
Zo gaat ook je bant met je paard achteruit op lange termijn wat ook niet ten goede komt.
Voor al deze problemen zou ik zo snel mogelijk hulp zoeken en consequent blijven.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 17:19

ik ben zeker heel streng hij wint het echt niet als ik hem longeer bijv en hij moet naar recht en hij wilt naar links zorg ik ook echt dat hij dde rechterkant op gaat

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 17:23

Wat wil je nou horen van ons dan? Wij kunnen je echt niet helpen verder. Misschien wordt je paard wel duizelig van al dat longeren, hij is pas 4 hoor.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 17:24

nou longeer hem niet aleen maar hoor hij hoeft mar 2x in de week te werken

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 17:33

Jij zegt dat je hem veel longeert, ik kan niet ruiken hoeveel dat dan is. Maar nogmaals, wij kunnen je hier niet mee helpen. Zoek iemand die er verstand van heeft en die samen met jou bezig gaat.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 17:35

sabrinagirl schreef:
hij is ook pas 4 hij is bij een africhting geweest maar blijkbaar geen goeie
in het begin bleef hij echt aleen maar stilstaan
nu loopt hij wel
maar als we gaan rijden zet ik de bak af zodat we nog een klein 4kantje heeft
en er staat altijd iemand bij want hij vindt het ook leuk om onder het draadje door te gaan

Nouja blijkbaar geen goede dat is misschien wat drastisch gezegd. Hoe deed het paard het daar dan neem aan dat als je het dier wegbrengt daarvoor dat je ook weet hoe het daar ging en zelf misschien ook een paar keertjes daar gereden?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 17:36

Is de pony een hengst of een ruin?

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 17:39

heeft ie geen pijn in zijn rug?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 17:40

Ik zou hem met de zweep een flinke klets gevn met longeren. Beetje respect. Spelen in de bak kan gevaarlijk zijn als je paard geen respect heeft..ik zou eerst respect afdwingen met longeren en het laatste woord afdwingen met de aanwijzing met de longeer zweep, daarna pas onder her rijden...als wr respect is zal ze niet meer gericht naar je trappen als je haar losgooit..

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 17:45

Als je paard zich zo gedraagt is hij echt wel de baas over je. Ik weet niet wat je verder wil horen, maar vanaf een forum kunnen wij niet zien wat er aan de hand is. Paard kan best goed ingereden zijn, maar daarna kan het even goed fout gaan. Wel heel makkelijk om iemand anders de schuld te geven. Feit is dat je paard geen enkel respect voor je heeft, anders doet hij zo niet naar jou. Voor jullie allebei gevaarlijk om op deze manier door te gaan. Hier ga je alleen niet uitkomen. Het enige wat je doet is je eigen paard verpesten. Het is vaak moeilijk om toe te geven dat je niet goed bezig bent en de schuld bij het paard te geven. Dat is heel menseigen, maar als het niet goed gaat ligt dat bij 9 van de 10 gevallen bij de eigenaar/verzorger. Wees dus niet eigenwijs en zoek deskundige hulp om hier samen uit te komen!

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 17:46

het is een ruin als die trapt krijgt die zeker een mep ja
meestal longeer ik hem eerst 20 min als die braaf is gooi ik het zadel erop en ga ik er eerst aleen ff opzitten doet die dat braaf gaan we stappen doet die dat braaf gaan we draven dat wil die meestal niet dus eerst paar x drijven luistert hij nog niet geef ik hem een tik dan geeft die een bok dan drijf ik weer tot die in draf zit dan beloon ik hem en gaan we weer na een paar rondjes stappen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 17:55

sabrinagirl schreef:
het is een ruin als die trapt krijgt die zeker een mep ja
meestal longeer ik hem eerst 20 min als die braaf is gooi ik het zadel erop en ga ik er eerst aleen ff opzitten doet die dat braaf gaan we stappen doet die dat braaf gaan we draven dat wil die meestal niet dus eerst paar x drijven luistert hij nog niet geef ik hem een tik dan geeft die een bok dan drijf ik weer tot die in draf zit dan beloon ik hem en gaan we weer na een paar rondjes stappen

Maar blijkbaar heeft het geen effect dat je hem een mep geeft als hij telkens toch blijft trappen.
Ik ben er echt voor om als een paard gericht slaat hem een terug te geven maar dit moet wel effect hebben. Als je dit keer op keer moet herhalen gaat er toch echt iets fout. En heeft het geen zin om te blijven meppen dan moet je echt op andere manier over gaan stappen en dus hulp zoeken.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 17:55

Hoe groot is de pony?
Hoe groot ben jij? En hoe zwaar?

Als je hier het over een shetlander of B-pony hebt dan kan ik goed inkomen dat hij niet bereden wilt worden en zijn gedrag is teken hiervan.
Als je het over een E-pony hebt, dan vraag ik mij toch af wat ze ermee hebben gedaan toen hij weg was om zadelmak gemaakt te worden!?

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 17:58

het is een pony van 1.56
ik ben 1.60 en 50 kilo