Tattini1 schreef:Pony krijgt over 2 voerbeurten :
- 3/4 kilo basisbrokken
- 1/2 kilo kruidenmelange, alles van het merk Pavo.
wordt aangevuld met 2 a 3 plakken hooi.
Staat ong. 2 u. in de volle wei en wordt daarna op een kaal stuk weide gezet.
Pony loopt overdag buiten, komt 's avonds op stal.
Wordt momenteel getraind 4x per week ong. 45 minuten waarvan 1x zware training (via instructrice).
Alle tips zijn welkom !
Dat is heel veel voer voor een pony die niet een heel grote prestatie moet leveren.
Ik zou zelf terug gaan naar niet meer dan 2 kilo basisbrok per dag en die kruidenmelange is volgens mij al helemaal niet nodig.
Het is namelijk zo dat een pony die teveel brokken krijgt, sneller verzuurd raakt en daardoor ook niet meer kan lopen en stijf wordt.
Verzuring is heel slecht voor paarden en pony's.
Is je pony ook dik?
Jou pony haalt al zoveel extra's uit het gras in de wei en uit het hooi dat 2 kilo brokken meer dan genoeg is. Waarschijnlijk heeftr je pony aan 1 of 1,5 kilo al genoeg.
Zelf heb ik toevallig ook zijn paard teveel biks gevoerd en mij is toen gezegd geef je paard niet meer dan 2 kilo brokken.
Die van mij loopt ook 4 x in de week, en loopt ook op L niveau wedstrijden.
Hij werd traag in het lopen en raakte steeds verzuurd. Ging kleine passen lopen en tilde zijn staart raar op.
Nu ga ik mijn paard 3 kilo brok per dag en 1 kilo granenmix.
Mijn DA adviseerde mij om niet meer dan 2 kilo brok te geven.
Mijn paard was ondanks het vele voer niet te dik, hij was goed op gewicht. Maar omdat mijn paard van nature ook liever lui dan moe is adviseerde mijn DA dat mijn paard 50 kilo moest afvallen.
Dit om nu door de velle brokken zijn vertering in de knoop kwam.
Het beste is om het hooi als onderhoudsvoer te voeren en daarnaast als extra aanvulling basisbrok.
De achterhand kan trouwens slap lijken door verzuring. En daardoor heb je dan ook geen sprong.