4 jarige doodsbang voor tegemoet komende paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rowo

4 jarige doodsbang voor tegemoet komende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 14:14

Wellicht dat ik dit topic te vroeg open (ze is tenslotte nog niet zo lang zadelmak), maar ik ben toch benieuwd naar ervaringen van anderen.

Eind februari/begin maart heb ik een 4 jarige zadelmak gemaakt. Ik moet zeggen; van zulke paarden mag je me er meer doen. Nog nooit een stap verkeerd gezet en super braaf. Na een aantal weken thuis te hebben gereden om een stuur en een rem erop te krijgen, is ze voor het eerst mee geweest naar de clubles.
Ik heb wel geteld 15m gedraafd (uiteraard eerst gelongeerd en gestapt) toen een clubgenoot me in een drafje tegemoet kwam. Nog geen seconde later, lag ik ernaast. Ze heeft zich razendsnel omgedraaid, omdat ze schrok van de tegenligger.

Helaas is dit laatste nog steeds net zo erg, als in het begin. Zo gauw iemand me tegemoet stapt of draaft binnen 15meter draait ze zich razendsnel om en is echt bang. Ik heb dit nog nooit meegemaakt en toch al genoeg jonge paarden opgeleid. Ze springt niet alleen op zij, maar draait zo razendsnel om dat we telkens zowat met zijn 2en van de benen gaan.
Gelukkig helpen clubgenoten me door me rustig tegemoet te komen of uit te wijken, maar zelfs als er 1 of 2 stilstaan en ik wil er langs (van voren dus) durft ze dat niet.

Naast dat het vervelend is dat ze zelf zo bang is, is het natuurlijk behoorlijk irritant. Ze moet straks mee op wedstrijden, maar op deze manier lig ik er met losrijden natuurlijk al direct een paar keer naast. Voorlopig blijven we dus thuis....

Wie oh wie kent dit of heeft het ook meegemaakt? En wie heeft tips voor mij.....? Voorlopig neem ik haar iig vaak mee naar de lessen en probeer zo ontspannen mogelijk een ander te passeren, in stap, dan in draf. Helaas heb ik de paarden aan huis, dus thuis ben ik altijd alleen in de bak.

Voor de informatie; t is een 4 jarige die mijn oom en tante zelf hebben gefokt en waar ze ook in de opfok heeft gestaan tot voor kort. Voor zover bekend, is er dus niets in haar verleden gebeurd.
Laatst bijgewerkt door rowo op 30-05-12 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

The_Stig

Re: 4 jarige doodsbang voor tegemoet komende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:17

Doet ze het alleen als ze zelf op de hoefslag loopt, of ook als jij op de binnenhoefslag iemand op de hoefslag wil passeren?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 14:20

Maakt niet uit of ik op de binnenhoefslag rijdt, op de hoefslag, of gewoon midden in de bak. Ze doet het altijd...

Toppunt gisteren was.... lekker uitstappen naast een clubgenoot. Schuin voor ons stappen 2 anderen, die ons dus niet eens tegemoet komen. De ene gaat alleen maar halthouden en binnen een seconden is ze omgedraaid en staat 15 meter verderop. Ze kon nog net overeind blijven, zo snel ging het.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:22

Probeer eens met nog 2 ruiters naast je, die ook dezelfde richting op rijden als jij, jij in het midden de andere 2 dicht naast je. En dan laat je een andere ruiter jullie tegemoet rijden.

NadineBlabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:24

Ooh ik herken dit, heeft mijn net 6jarige een paar weken geleden ook gedaan, net voor ons Bdebuut :')
Twitter durfde gewoon in een straal van 15/20m niet in de buurt te komen van andere paarden. Uitzitten en de paarden aan elkaar laten snuffelen was bij mij goed zat, na 2 weken hield het op en op de dag van wedstrijd totaal geen problemen gehad :)
Lessen, tips van je instucteur vragen en zoveel nogelijk bij andere paarden zien te rijden zou ik proberen. Hoop dat het lukt!

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:24

ThreeFingers schreef:
Probeer eens met nog 2 ruiters naast je, die ook dezelfde richting op rijden als jij, jij in het midden de andere 2 dicht naast je. En dan laat je een andere ruiter jullie tegemoet rijden.

Dat wilde ik net zeggen. Dan krijgt je 4-jr 'hulp' van de paarden naast je en zal misschien denken ok dat kan dus wel gewoon.
Ben benieuwd. Succes!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 14:25

Zelfs dan draait ze om :+ Liefst springt ze nog over de ander heen..... Gisteren ook paar keer achter een ander aan gestapt en zo iemand tegemoet gereden. Het liefst loopt ze dan met een boog van 20m om de ander heen .

Uiteraard heeft het waarschijnlijk ook meer tijd nodig. Maar het is zo extreem dat het gewoon lastig is.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:26

Ik vraag me af of je paard wel goed kan zien. En dan met name naar voren. Je zou kunnen kijken wat er gebeurt als je haar direct stelling zou geven zodat ze het tafereel voor haar van bezijden kan zien. Ik kan me namelijk voorstellen dat als zij ineesn een grote vlek op zich af ziet komen, zonder dat zij dat als soortgenoot herkend zij zou kunnen schrikken. Uiteindelijk levert dat geen oplossing op maar misschien wel een denkrichting. Ze zal uiteindelijk toch moeten wennen aan collega's die ook aan het werk zijn.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:27

Jammer dat je de paarden aan huis hebt, anders zou je kunnen oefenen met een tegemoetkomend weidemaatje. Of die voor haar loopt op het moment dat ze andere paarden passeren. Dan is omdraaien misschien enger dan veilig bij haar weidemaatje blijven.

Misschien dat je een clubgenootje hebt die een keer een weidemaatje van d'r wil rijden in de clubles? :D

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:27

Ik denk dat je zeker het topic niet te vroeg opent!! Als je het nu goed aan pakt, heb je daar voor de rest profijt van!!
Heb je het al eens geprobeerd met iemand anders op haar rug??

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:28

ze mankeert niets aan de ogen?

lastig probleem.. hoe doet ze het aan de hand? als er dan paarden in de buurt komen. echt angst voor andere paarden is het niet als ze er wel naast durft te stappen..
oplossing zou ik zo niet weten, behalve veel oefen met veel rust en geduld. sterkte ermee!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:29

Wat ik bij jonge paarden doe is eerst iemand thuis uitnodigen die gewoon aan de andere kant van de bak aan het rijden is. Soms komen juliie elkaar dan bij X tegen maar je houd daar eerst 5-10 meter tussen. Dan heel rustig in stap kijken wat het dier doet en de tijd nemen. Het mooiste is als jou paard en het andere paard weide of stalgenootjes zijn.
Verder langzaam opbouwen en probeer de situatie dat jij op de hoefslag bent en iemand je met hoge snelheid tegemoed komt de eerste tijd te vermijden. Dat is namelijk een van de engste dingen die je paard kan hebben.

Staat je paard met andere in de weide en is ze erg onderdanig?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:32

Hoe reageert ze aan de hand?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:33

Doet ze dit zowel op de linker als op de rechterhand? Ik denk ook dat het met zicht te maken heeft...

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:35

Hoe is ze op het land met andere paarden?
Doet ze het ook als jij bv in de bak longeerd en er ook iemand in rijd?
Doet ze het ook als je er naast loopt?

Rustig blijven en oefenen en zorg voor kundige begeleiding is altijd zeer belangrijk

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:37

Dan lukt naar een spiegel toe rijden waarschijnlijk ook niet?!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:39

Maar ook als het een zichtprobleem is, dan moet dit toch te trainen zijn zodat ze uiteindelijk genoeg vertrouwen heeft in de ruiter?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 14:40

De ogen heb ik ook aan gedacht.... alleen zo aan de hand lijkt dat prima in orde. Maar das wel een puntje van aandacht eventueel en iets om na te laten kijken.
Het maakt overigens niet uit of ik (of iemand anders) links of rechtsom rijdt.

Ik had thuis al bij onze pony in de bak gereden voor ik richting de clubles ging. Ondertussen hebben al veel aangeboden te helpen. Iig met 1 in de bak en dan te beginnen in stap en dan opbouwen.
Voor ik erop ga, longeer ik en dan merk ik er eigenlijk niet echt iets aan als er wat om haar heen stappen?

In de wei is ze niet onderdanig en ravot ook met de pony, die elkaar gewoon tegemoet galopperen.

Bedankt overigens voor het meedenken :) Echt fijn!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 14:41

Kentaro schreef:

Geen idee, want die heb ik thuis niet en op de les ook niet.

Daarnaast hebben wij om de bak thuis nu van alles liggen wat er eerder niet was. Dan zou ze daar ook van moeten schrikken? Of van tegemoet komende auto's of fietsers als ik langs straat loop?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:42

Skygirl schreef:
Maar ook als het een zichtprobleem is, dan moet dit toch te trainen zijn zodat ze uiteindelijk genoeg vertrouwen heeft in de ruiter?

Ja, dat is natuurlijk wel de bedoeling. Maar als je weet waar het probleem vandaan komt, helpt dat bij het zoeken van een oplossing.

Goos_Horses

Re: 4 jarige doodsbang voor tegemoet komende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:45

Het klinkt mij in de oren alsof er nog niet genoeg vertrouwen is als je erop zit.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:47

rowo schreef:
Kentaro schreef:

Geen idee, want die heb ik thuis niet en op de les ook niet.

Daarnaast hebben wij om de bak thuis nu van alles liggen wat er eerder niet was. Dan zou ze daar ook van moeten schrikken? Of van tegemoet komende auto's of fietsers als ik langs straat loop?

Met een spiegel 'lijkt' het alsof iemand haar tegemoet komt, vandaar dat ik dat dacht :P
Mijn vorige paard was bang voor schaduwen.... Ik was meest 's avonds op stal. Hadden een buitenbak met zo'n grote lamp. Als er dan andere paarden in de bak waren, was hij echt als de dood voor de schaduwen van die paarden.... :P Kon me niets voorstellen wáárom dat nu was. Hij had niets naars mee gemaakt. Kon hem vanaf net een jaar, kocht hem toen hij 3 was en ben later zelf met hem begonnen. Dus een 'trauma' was het niet. Met veel geduld en toch maar blijven proberen was het net zo spontaan als dat het kwam, weer over.

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:47

Heb je het al geprobeerd met vriendjes van haar?

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:48

Wij hebben een tinkermeisje van 5, zadelmak. Vind het ook erg eng als er paarden in de buurt komen alhoewel ze ook net uit de kudde komt. Zij is erg onderdanig in de kudde op de wei nu. (wij hebben haar nu 1,5 mnd). Denk ook niet dat het met zicht te maken heeft. Eerder met het niet gewend zijn aan..... Ben benieuwd naar de ideeen, dus ik volg even :j

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:49

Schrikt zo ook zo erg als je ernaast blijft lopen in de bak en dan iemand je tegemoet komt rijden?