uitspappen 5 minuten goed of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spruitje56

uitspappen 5 minuten goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 20:52

hey
het valt mij op dat mensen met paarden uitstappen na het rijden
en dat het niet langer is dan 5/10 minuten!
dit is toch te kort?
om de spieren weer koud te krijgen?

gr hackny

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:53

Ligt eraan, als ie op adem is en niet zo bezweet meer is t goed.
en hoe en hoe lang je rijdt.
Laatst bijgewerkt door SaBiNa_S op 28-05-12 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:53

ligt eraan hoe zwaar je hebt getraind.
als ik licht werk doe. dan stap ik ongeveer 5/10 min uiten.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:54

Tijdens de training ben je op het eind als het goed is al bezig met de cooling down..
Maar ik stap meestal ook wat langer uit.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:55

Ik vind het niet te kort hoor.. Ik stap meestal 5 minuten uit met dit weer, maar daarna ga ik hem vaak ook nog afspuiten en dan nog droogstappen. Voor het uitdraven galoppeer ik ook nog even met lange teugel en draaf ik ook nog even lang en laag.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 20:56

nou ik zie dan weleens mensen die zolang uittappen terwijl het paard nog warm is en niet op adem

@ Maartenn dat vind ik ook goed van je even droogstappen ;)

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:57

Bij mij ligt het aan de zwaarte van de training, als ik alleen een half uurtje wat loswerk dan stap ik minder lang uit dan na een uur zware les.
Nu stap ik tegenwoordig vaak na het rijden onze toegangsweg naar het huis af, dat is ongeveer een 15 min stappen. Dus ik stap dus altijd standaard minimaal 15 minuten uit.. :)

Angela

Re: uitspappen 5 minuten goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:07

Ik stap meestal zo'n 5 tot 10 minuten uit. 5 als "gewoon in de zomer" en 10 bij wat meer arbeid en in de winter. Als hij echt heel erg gezweet heeft, dan 15 minuten. In de winter langer als in de zomer, hij rolt zichzelf nu toch droog, dus daarvoor is het niet nodig. Wel voor het verzuren van de spieren, maar aangezien ik de training toch eerst in draf ga afbouwen, zal hij daar geen last van hebben.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:47

Maar 5 minuten voor het uitstappen doe je al rustiger aan lijkt mij. Ik ga niet even 6 rondjes in galop door de bak racen en dan pats boem m'n paard uitstappen.
Tijdens m'n lessen laat ik ze 10 minuten van te voren de paarden een lange teugel geven in een sukkel drafje, mogen ze nog even lekker door de bak sjokken en dan 5 minuten uitstappen. Gaat prima :j

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:51

@phormicola: Ik bouw de training inderdaad al af voor het uitstappen. Het geheel van afbouwen en uitstappen samen is zeker 15 minuten, soms langer.

Arent

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 23:22

ik werk mijn paard liefst nooit in het zweet... en stap helemaal niet meer uit.

daar zit wel wat achter. ook voor mensen is een cooling down vaak helemaal niet nodig (afhankelijk van de bezigheid) maar voor een paard is het vaak puur een dumpen op de voorhand en rondsukkelen dat niets opleverd.

direct na een geslaagd leermoment afstappen is heel motiverend voor het paard.

een hijgend en zwetend paard is zelfs voor flinke galoparbeid (of piaffe, passage overgangen, pirouettes, etc.) niet per se nodig. Mijn paard rijd ik 1 a 2 keer per dag een 20-35 minuten maar als ik ineens besluit 2,5 uur door het bos bergop te galloperen in de warmte zweet ie nog nieteens: is dus best fit.

warmrijden is een iets ander verhaal, maar ook daar doen we vaak heel willekeurige dingen om onduidelijke redenen.

moet een spier warm zijn om blessures te voorkomen? moet een hartslag verhoogd worden? kun je conditie bouwen met een bescheiden hartslagverhoging?

is een zwetend paard aan het sporten of heeft ie stress?

uitstappen is een dogma dat ook dankbaar wordt aangenomen door manegedocenten om even koffie te drinken of te keuvelen. (je hoort minima van tot 20 minuten warmrijden en 15 minuten colling down, dan ben je dus alleen al daarmee 35 minuten bezig, terwijl je paard zich meestal niet meer dan 20 minuten kan concentreren.) wie rijdt er daadwerkelijk zulke topsport dat ie dat nodig heeft? hebben topsporters dat zelfs nodig?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 23:29

Als mijn paarden daarna weer op het land gaan dan stap ik maar 5 minuten uit. Dat lijkt me wel voldoende gezien ze de rest van de dag op het land lopen. Maar als ze aansluitend naar stal gaan dan stap ik wel langer uit, maar dat komt niet vaak voor.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 07:57

@ Arent: de mate van.zweten zegt nuets over de cinditie van een paard. Zweten is een middel om warmte af te voeren. Sterker nog, er zijn paarden die naarmate ze beter getraind zijn, meer gaan zweten.
Ik heb wel begrepen (maar heb hier zo snel niet de juiste bronvermelding bij) dat de samenstelling van het zweet bij een getraind paard veranderd.

Overigens is je stelling,dat uitstappen op de voorhand laten ploffen ook nogal over 1 kam scherend.
Daar doe je een aanname die echt niet voor iedereen geldt.

Ik merk aan mijn oudere pony, die 24 jaar is, 18 jaar in het manegewerk gelopen heeft en nu ruim 2 jaar met actieve vut is, dat goed loswerken en cooling down wel degelijk nu heeft.
Hij is momenteel soepeler en fitter dan ooit te voren, wordt 4-5 x per week gereden, waarvan 2x bosritten van 1-2 uur. En hoelang er losgestapt wordt en uitgestapt, hangt af van de vorm van de dag en het weer en het evt. trainingsgezelschap.
Bij koud, regenachtig weer stap ik korter uit dan bij warm weer, te veel kou op warme spieren is ook niet goed.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 14:42

Met de bikker hierboven ben ik het eens,het mag dan niet nodig zijn zolang uit te stappen maar zou ik toch doen! Bednkt voor de reacties graag meer!!!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:48

Gelijk eraf na eeb geslaagd leermoment? 2,5 uurs rit in galop? Interessant, heeft jouw paard vleugeltjes Arent?

Ik stap niet zoveel uit onder het zadel maar ga meestal nog wel eventjes aan de hand wandelen na het rijden. Ze gaat ook op het land dus gaat prima allemaal.

Arent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 23:28

Naja, ik ben wel erg te spreken over het resultaat. Ik heb zeker een beter gemotiveerd paard dan ooit te voren. Hij leert snel en bouwt gied spieren op. Mijn huis-paardenosteopaath en hiisdierenarts zijn ook erg over hem te spreken, ( dierenarts was mee op die bewuste buitenrit). Ik jaal vele secon opinions, maar ben toch wel overtuigd dat uitstappen erop niet nodig is en dat bijvoorbeeld losgooien en/ of vrijheidswerk beter is aan het einde van je dressuur als je dan toch wat moet doen.

Warmteafvloeien: uiteraard! Maar waar komt deze warmte vandaan? Slechts een zeer klein deel komt uit de spieren. De stofwisseling geeft de grote bulk aan hitte. Die is onder invloed van meerdere factoren. Welke energiesystemen gebruik je, en waarom?

Ik structureer mijn training anders, maar niet zonder erover na te denken

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 23:36

ik stap altijd aan de hand 10 minuutjes uit. Vind er zelf geen moer aan om erop te zitten met een los teugeltje en paard is imo dan klaar met werken dus ga ik hem niet langer belasten. Ernaast dus, singel gaatje losser, neusriem los, beetje kroelen tussendoor, hapje gras. Ook lekker om mijn eigen benen even los te maken.

Heerlijk hoor, overgangetje van werken naar rust. Paard zo de wei in gooien vind ik ook weer zowat... doe het dus eigenlijk net zo goed voor mezelf :D

S00fjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 10:26

Ligt aan de training die eraan vooraf is gegaan. Als je even twintig minuten hebt gereden zonder al te veel van het paard te vragen, lijkt mij 5 à 10 minuten genoeg. Het ligt denk ik ook aan het paard zelf. Paard met goede conditie is waarschijnlijk sneller afgekoeld dan een paard met slechte conditie. Hoeveel tijd je aan het uitstappen moet besteden is denk ik vooral afhankelijk van deze twee factoren, het paard en de training dus.

Neleh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:20

Hoelang je moet uitstappen hangt helemaal af van je training, is het zwaar geweest en staat je paard in het zweet zou ik zeker langer stappen.
5 minuten kan genoeg zijn als je maar een half uurtje hebt gereden.
In de winter, als je paard niet geschoren is kom je met 10 min zeker niet toe.
Ik maak altijd een rondje door het bos als ik gereden heb, komt mijn paard eens buiten en we zijn ongeveer een kwartiertje aan het stappen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:46

Ik stap uit tot mijn paard op adem is :)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:47

SaBiNa_S schreef:
Ligt eraan, als ie op adem is en niet zo bezweet meer is t goed.
en hoe en hoe lang je rijdt.

al ik met mijn pony net zo lang moet stappen tot dat die droog was kon ik wel 4 uur stappen. dus dat vind ik nou ook niet echt nodig als je maar 30 min hebt gereden. mijn paard daar in tegen is meteen droog. dus als ik daar 45 min les heb en ik stap 2 min is hij droog. dat vind ik ook teweinig. is stap meestal 15 min uit. doe hier een rondje door het bos.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:51

Ik stap standaard een kwartier in en een kwartier uit. Vind ik erg belangrijk.
Als het paard de hele dag op de wei heeft gestaan stap ik iets korter in.
Komt het paard direct uit stal, dan vind ik een kwartier zelf wel nodig.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:06

Ik stap altijd 10 minuten in en ga met goed weer (geen regen) in het park uitstappen dan doe ik een rondje van 15 minuten. Met slecht weer (regen) stap ik in de bak minimaal 10 minuten uit, wanneer hij dan naar een zware training nog niet op adem is stap ik wat langer. Soms zet ik hem direct naar het rijden in de molen(+/- een half uur).

Arent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 00:22

Wat is nou de reden voor dat in en uit STAPPEN? (even nadruk op een nogal specifieke bezigheid)

Dat op adem komen ben ik helemaal mee eens. Maar dat kan, ook na redelijk zware arbeid soms een kwestie van een minuut zijn... of nog niet. Moet dat ook in stap zijn? en droog? Waarom moet een paard in stap opdrogen? Is afdrogen/zweetmes/afspoelen niet effectiever (4 uur opmerking van hierboven)

Soepel maken is belangrijk aan het begin van de rit, en nog belangrijker aan de hulpen stellen, maar wat is nou precies de bedoeling van een cooling down? Kunnen we eens op de zaak ingaan ipv eeuwig dezelfde 'williekeurig-aantal-minuten-stappen' opmerkingen te plaatsen? (no offense)

Waar is het nou exact goed voor? Als het doel gedefinieerd is, kun je een verstandig antwoord geven op de vraag: Wanneer is wat nodig?

Let wel, het nog even langer met je paard bezig zijn heeft weinig met het nut van uitstappen te maken, het managen van de hoeveelheid staltijd is een vraag op zichzelf.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 08:45

ik stap als ze bezweet uit tot ze droog is
zadelplek is dan nog wel nat maar laat haar dan nog 15 min in binnen staan en gaat dan naar buiten(merrie staat 24 uur buiten.
is het warm weer droogstappen dat ze op adem is en dan afspuiten met warm water en dan lekker rollen in het zand .
rij voornamelijk buitenritten dus hou eerder op met draven en stap het laatste stuk met lange teugel.