Dan hebben we maar thuis gereden en mijn vriend heeft filmpjes gemaakt. (vandaar de dotjes/vlechtjes)
Deus is een bijna 9 jarige ruin, als sinds zijn 6maand in mijn bezit. Springgefokt.
Moeilijkheden: Deus is een vrij flegmatiek paard, liever lui dan moe. Hier hebben we heel lang op gewerkt en de laatste tijd heb ik steeds meer het gevoel dat we de goede richting uit gaan, maar dan worden er andere punten weer moeilijker, zoals aanleuning.
We hebben nu 2 wedstrijden in de L2 achter de rug!
In deze filmpjes zie je eigenlijk ook veel oefeningen die we niet vaak meenemen (contra en sb). Dus deze doen we gewoon 1 of 2x en verder niet.
Piste: sproeiers waren deze nacht blijven aanstaan, veel water dus, maar niet glad ofzo.
Filmpjes: zijn allemaal kort, kijkt handiger, maar daardoor meer!
Keertwendingen, pogingen tot
Goede en slechtere kant!Wijken in stap rechts
Achteruit gaan goede kant:
Achteruit gaan slechte kant, stapt niet correct achteruit:
Beetje draf en middendraf:
Galop links, middengalop, stukje contra: lang geleden dat ik het geprobeerd had en hij heeft het er ook nog moeilijk mee. Mijn been ligt véél te ver naar achter.
Stap-galop, middengalop, contra op de moeilijkste kant, ging! Normaal raak ik maar 1 bocht door!
Sb neem ik eigenlijk ook heel weinig mee, nu nog eens geprobeerd.
SB links:
Sb rechts:
Wijken vind ik vrij moeilijk. Opletten dat hij niet té traag gaat worden, zorgen dat die achterhand mee komt...
Wijken links:
Wijken rechts:
(die doe we wel soms in stap).
ook hier, kleine stukjes. Pasje opzij, als je merkt dat hij over de schouder wegvalt rechtuit en dan weer een pasje opzij. En verder, tempowisselingen doen het ook vaak goed om je paard wat meer te laten dragen, maar dat doe je eigenlijk al.
) is een belangrijke oefening om het paard los te maken. Dit is een oefening voor het beginnende paard en ook beginnende ruiter en bevordert dat paard kaak los laat. Een belangrijke dressuur oefening om je paard mee los en fijn te maken die eigenlijk iedereen regelmatig zou moeten doen om fijne verbinding met paard te krijgen. Het feit dat keertwending om de voorhand niet in de proeven staan is natuurlijk een flut argument om hem niet te rijden. Je rijdt het paard niet voor de proeven maar om hem beter te maken en dat gaat jou wel lukken want je neemt de tijd voor dit lange flegmatieke paard.