't Is Deus Z (L2) @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alizeetje

't Is Deus Z (L2) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 22:50

Vandaag had ik normaal wedstrijd, maar bij het wegrijden 2 banden van trailer lek gereden tegen een klein muurtje...
Dan hebben we maar thuis gereden en mijn vriend heeft filmpjes gemaakt. (vandaar de dotjes/vlechtjes)

Deus is een bijna 9 jarige ruin, als sinds zijn 6maand in mijn bezit. Springgefokt.
Moeilijkheden: Deus is een vrij flegmatiek paard, liever lui dan moe. Hier hebben we heel lang op gewerkt en de laatste tijd heb ik steeds meer het gevoel dat we de goede richting uit gaan, maar dan worden er andere punten weer moeilijker, zoals aanleuning.
We hebben nu 2 wedstrijden in de L2 achter de rug!

In deze filmpjes zie je eigenlijk ook veel oefeningen die we niet vaak meenemen (contra en sb). Dus deze doen we gewoon 1 of 2x en verder niet.

Piste: sproeiers waren deze nacht blijven aanstaan, veel water dus, maar niet glad ofzo.
Filmpjes: zijn allemaal kort, kijkt handiger, maar daardoor meer!

Keertwendingen, pogingen tot :-) Goede en slechtere kant!

Wijken in stap rechts

Achteruit gaan goede kant:

Achteruit gaan slechte kant, stapt niet correct achteruit:

Beetje draf en middendraf:

Galop links, middengalop, stukje contra: lang geleden dat ik het geprobeerd had en hij heeft het er ook nog moeilijk mee. Mijn been ligt véél te ver naar achter.

Stap-galop, middengalop, contra op de moeilijkste kant, ging! Normaal raak ik maar 1 bocht door!

Sb neem ik eigenlijk ook heel weinig mee, nu nog eens geprobeerd.
SB links:

Sb rechts:

Wijken vind ik vrij moeilijk. Opletten dat hij niet té traag gaat worden, zorgen dat die achterhand mee komt...
Wijken links:

Wijken rechts:

onbekend0207

Re: 't Is Deus Z (L2) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 06:43

Leuke combinatie zijn jullie :)

Maar jee wat ben je allemaal aan het doen met die ''keertwendingen''? Die zou ik dus nog gewoon volledig
aan de kant leggen en oefenen met een goede instructrice erbij. Dit is gewoon een rondje stappen.

Voor de contra en sb loopt je paard nog teveel uit elkaar. Ik zou veel meer schakelen en zodat hij eerst
sterker en vlugger wordt voor dat je dit soort dingen gaat oefenen.

Middendraf zie ik ook geen verschil alleen maar versnelling. Zelf zou ik korte stukken schakelen
en zorgen dat hij veruimt ipv versnelt :)

Succes!

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 07:11

ga mee met commentaar hier boven.. keertwending? zou het echt niet doen, straks leer je het hem verkeerd aan,en doet ie het alleeen nog maar verkeerd

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 08:52

We doen die ook in de lessen. Zelf doe ik 2x langs elke kant 'iets'. Lijkt er idd nog niet op, maar vroeger ging hij helemaal niet op zij. In de les krijgen we meestal eerst dit, en na enkele keren een goede. Ik moet ook blijven stappen, en 'groter' denken, omdat hij anders zijn voorste benen laat stilstaan en gaat 'boren'. We zijn dus op zoek naar een mix tussen de 2.

Contra nemen we gewoon even mee, meer dan 1x per kant doe ik het niet, en meestal laat ik het gewoon liggen inderdaad, omdat hij dit nog zo moeilijk vindt (maar ook al minder moeilijk dan vroeger). Idem met Sb ;-) (die doe we wel soms in stap).

Verruimen lukt idd nog niet, hij reageert wel (vroeger bleef hij gewoon zelfde tempo draven), maar we moeten die versnelling nog leren omzetten in verruiming, maar momenteel ben ik wel tevreden dat hij al reageert?

Bedankt voor de commentaar!

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:12

wat ik zie, en wat me stoort, is dat als je bijv die keertwending probeert en het wijken ( zijn de enige 2 die ik gezien heb ) probeer je hem steeds weer rond te trekken. je paard opent ook op het eerste filmpje zn mond hierdoor.. voor de rest vind ik het er netjes uitzien.

maar probeer hier iets aan te doen. jij vindt bepaalde dingen moeilijk, maar je paard ook. laat hem dan even uit die houding, en geef hem ruimte zodat dit makkelijker voor hem wordt.

succes! :)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 10:22

Leuk paard heb je ziet er lekker meewerkend uit.
Waar ik meteen bij het 1e filmpje van schrok waren die keertwendingen. Die zijn niet om de ah maar meer om de mh! Ik zou die nog lekker even laten liggen tot je paard meer bij elkaar is je ziet net zoals Audrey zegt ook terug in de contra en de sb dat die uit elkaar valt!
Wat mij ook opvalt is dat je direct alles groot wilt doen. Keertwendingen direct al een draai van 180graden, contragalop al een halve baan rond, sb al flink wat meters en wijken tot de hoefslag. Je kunt beter 2 a 3 passen een goede keertwending om de ah doen en dan rechtuit en beter een paar meter tot de bocht contra doen, hem dan terugnemen en dan pas belonen (ik zie je de korte zijde langs gaan, vervolgens valt die uit elkaar en op dat moment beloon je hem?)

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:16

Ik schrok een beetje van je filmpjes! Die keertwendingen zijn echt niet goed, ik zou ze zo nooit oefenen. Vraag hulp hierbij als je dit al wil doen, want het lijkt alsof je het zelf niet goed voelt wanneer hij om de achterhand gaat. Ook loopt hij nog te veel uit elkaar.
Probeer met wijken hem niet te laten uitzwaaien bij het afwenden, dan komt de achterhand eerst voor daarna de voorhand weer en dan vergeet je de achterhand als het ware. Zo krijg je een erg rommelig geheel.
Ook lijkt het alsof je alleen maar bezig bent met rond houden van de voorkant, waardoor hij af en toe helemaal op de voorhand kukelt.
Ga veel schakelen en overgangen rijden, laat die voorkant maar lekker die komt vanzelf als jij die achterhand erbij krijgt!!

verder wel een super leuk paard en ik zie dat hij graag voor je wil werken!

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 15:25

Bedankt voor de commentaar.
Ik zal de keertwendingen voorlopig even laten voor wat het is, en deze enkel in de les oefenen. Ik kan ze ook 'anders', dus wel gewoon om de voorhand, maar dan zet hij met zijn achterbenen 2 pasjes opzij, stopt even, zet weer opzij, en blijven de voorbenen staan, wat ook niet goed was.
De KW naar links: daar had ik zelf al vaak van door dat hij idd geen kw om de voorhand maakt, maar eerder omgekeerd.

In onze gewone trainingen nemen we op zich weinig oefeningen mee, buiten wijken dan. Deze dingen zijn meer iets voor in de les, en ik wou ze eens op film, om te zien hoe het er uit zag (en hoe het niet uit moet zien ;-)).

Ivm belonen op einde: we deden dit voor de cameraman, dan wist hij wanneer hij kon stoppen met filmen, niet echt ideaal begreep ik al...

Bedankt voor de tips!

Oh, en grappig dat jullie zeggen dat hij precies wel wil werken voor mij, tot voor kort was dit niet het geval, niet dat hij stout was, maar hij wou niét vooruit en was liever lui dan moe.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:53

Wat leuk om jullie weer eens aan het werk te zien, Alizé!
Ik vind ook wel dat hij er al veel vlotter uitziet, en toch licht blijft :)
(wel jammer van je banden zeg!)

Keertwendingen om de voorhand vind ik zowizo al raar, het lijkt me interessanter om ze te oefenen op de achterhand? (Maar die om de voorhand zitten in de proeven zeker he?)

Schouderbinnen zou ik net vaker meenemen (als hij er vlot in blijft vooruitgaan) omdat het wel een goede oefening is voor zijn buiging en sterker worden van de achterhand he, misschien zou ik hem wel eerst inzetten met een volte 10 meter

Het is leuk om te zien hoe jullie vooruit gaan! Succes ermee nog!

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:19

keertwending om de voorhand, volgensmij moeten die om de achterhand of ben ik nu heel erg verkeerd aan t denken?

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 21:08

Hoe bedoel je Queenlens?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:11

Op CC willen ze een keertwending om de achterhand.
Keertwending om de voorhand oefen ik ook wel eens, maar komt in de proeven niet terug.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:12

Queelens schreef:
keertwending om de voorhand, volgensmij moeten die om de achterhand of ben ik nu heel erg verkeerd aan t denken?

In bijna alle proeven is het inderdaad een keertwending om de achterhand, maar in de A7 proef in België zit er ook een keertwending om de voorhand!

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:32

Er is veel gezegd over de keertwendingen, daar ga ik in mee :) ik doe met de fries ook vaak keertwendingen om de voorhand om te zorgen dat hij zijwaarts en voorwaarts blijft stappen, daar is het een ideale oefening voor. Hij heeft namelijk nogal de neiging om alleen zijwaarts te stappen, waarbij de impuls volledig zoek is. Het kan dus wel.

Ik ga ook mee in het commentaar van Queelens, je wil alles meteen groot en goed doen, waar je paard eigenlijk de kracht nog niet voor heeft en daardoor uit elkaar valt. In één filmpje zie ik stap-galop, middengalop en contra. Voor een paard wat nog niet bevestigd is in deze oefeningen, is dit best zwaar. Probeer bij het begin te beginnen. Je rijd een middengalop, maar de overgangen zijn niet goed te zien. Het is te zien dat je gas geeft, maar je paard valt daarbij uit elkaar. Kleine stukjes is hierbij het middel. Het paard is ook vrij groot en lang, dus het is logisch dat hij dit doet. Kleine stukjes en overgangen meer markeren dus. Terug rijden, op de achterhand, gecontroleerd gas geven en weer terug, het liefst met een minimale hulp. Middendraf hetzelfde verhaal. Je begint eigenlijk vrij goed hoor, paard verruimt mooi, maar mist de kracht nog om dit de hele diagonaal vol te houden. Halverwege maakt hij een taktfout en gaat hij over in een versnelling in plaats van verruiming, dan krijg je ook dat hij op de voorhand gaat vallen.
Met wijken valt hij inderdaad op een gegeven moment over de buitenschouder weg. Dat is namelijk lekker makkelijk :D ook hier, kleine stukjes. Pasje opzij, als je merkt dat hij over de schouder wegvalt rechtuit en dan weer een pasje opzij. En verder, tempowisselingen doen het ook vaak goed om je paard wat meer te laten dragen, maar dat doe je eigenlijk al.

Dan wil ik wel afsluiten met wat complimenten want je handen zijn beduidend stiller geworden, mag nog wel wat stiller maar een duidelijke verbetering, je paard is ook actiever en beter aan de hulpen. Ook vind ik het 'goed' om te zien dat je voldoende afwisselt in het rijden. Je ziet vaak dat mensen maar wat aan het rondsturen zijn op de hoefslag en af en toe eens een oefeningetje of overgangetje maken. Je bent duidelijk met de beste bedoelingen aan het rijden, er valt alleen nog veel aan te sleutelen en ik hoop dat je met deze tips aan de slag gaat zodat je de oefeningen die je hier laat zien ook daadwerkelijk correct kunt uitvoeren. :)

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 22:03

Inderdaad, bij de federatie vragen ze keertwending om de voorhand.

Dank je voor de uitgebreide uitleg Olympus. Leuk dat je verbetering ziet in mijn hand, al kan het idd of beter, en zijn reactie op mijn hulpen.
We gaan blijven doortrainen, voornamelijk op die reactie wel weer, en dan onthou ik voornamelijk om de oefeningen iets minder lang te doen, maar wel goed! Bedankt :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:40

Dat achteruit goede en slechte kant snap ik niet zo goed, ik bedoel, je stapt toch gewoon recht achteruit? Dan heb je toch niet te maken met goede of slechte kant?

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:36

Ik vind het een leuk paard!
Alleen die keertwendingen, ik snap totaaal niet wat je daar doet, want het enige wat klopt is dat je de andere kant op gaat, maar de rest..? Als ik jou was zou ik me echt goed gaan focussen op het wijken, want dat is in de L2 toch wel belangrijk, en als dat goed lukt heb je er alleen maar profijt van in de hogere klasses straks;)
En de wendingen, zoals hoeken door rijden en afwenden, daar zwaait ie naar mijn idee best wel uit, probeer daar op te letten.
Jou houding is verder wel goed, alleen je hakken, probeer die te blijven uitdrukken.

En in de galop, wat doe je daar met je handen? Je hebt ze daar wel heeel breed staan! Je paard loopt diep genoeg, en geeft goed stelling, dus pak je handen wat hoger en dichterbij elkaar! Dat staat een stuk netter, ook op wedstrijd!

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:36

ik ga mee met de voorgaande reacties. Wist trouwens niet eens dat ze in Belgie een keertwending om de voorhand vragen.

Mijn tip voor jou is, laat alle oefeningen eens een maandje voor wat ze zijn. Dus ook de oefeningen die je nodig hebt in het L2. Ga eerst je basis nog eens goed aanpakken. Ik zie een paardje dat niet fijn de aanleuning pakt en jou hand niet volgt (teugels soms wat los maar paard blijft "in de krul" ) Probeer je handen echt veel stiller te houden. Die binnenteugel een stuk losser! Gewoon contact op 2 teugels en paard tegen je handen aan drijven als het ware. Hij moet jou handen volgen en daarin contact houden en zn lijf loslaten. Regelmatig zie ik het paard lang worden, versnellen en geen ruggebruik. Vooral in de galop. Hou hem daar eens kleiner en bij jou, ga gewoon op de hoefslag rijden en voltes en rechtuit, niets meer. Tot hij daar fijn bij elkaar en actief gaat lopen. Heel simpel rijden. Pas daarna kun je eens denken om een pasje te verruimen zonder contact te verliezen en een pasje trug. Beestje doet verder niets fout hoor, is een leuk beest maar probeer samen trug naar de basis te gaan. Ziet er echt niet verkeerd uit hoor! maar zometeen in het M word het echt allemaal een stuk moeilijker!

Ikzelf pak 1 a 2x oefeningen mee en rij verder vooral basis, oprichting, pasje verzamelen, laag en rond en vooral contact en rechtrichten (Ik rij zelf overigens Z en train op ZZ-L niveau)

succes!

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 21:54

Bedankt voor alle tips!

Tnx Céline, leuk :-)

Normaal rijden we in training enkel echt basis. En heeeel veel overgangen. Enkel zo heb ik hem zoals nu gekregen. Vroeger reageerde hij niet op die hulpen!
In de les nemen we bepaalde oefening zoals deze af en toe mee, maar als het minder gaat gaan we weer terug naar die basis...

Donsje: klopt. Zijn galop vind ik heel moeilijk ook. Hij lijkt hier zo snel te gaan uitvallen en daardoor denk ik enkel aan die vooruit! Voor de
M zijn we nog lang niet klaar! Dat besef ik goed. Eerst een nog betere basis.

Ik snap dat deze filmpjes een beetje een verkeerd beeld moeten geven van onze trainingen! Aangezien we normaal enkel basiswerk + wijken doen. Nu mijn vriend kon filmen wou ik eens alles op camera, ga ik ook blijven doen. Ik hoop binnenkort weer een topic te plaatsen. Misschien met iets meer basiswerk, zoals gewoonlijk, dan!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:15

Lees dat de keertwending in Belgie om de voorhand moet, dan snap ik deze keertwending aardig.
Toe ik het filpmje zag dacht ik Huh?! dat is geen keertwending..

Verder zie ik een leuke combinatie en een ruiter die vriendelijk rijdt. Let wel op je tempo. Voor het mooi mag deze meer gecontroleerd worden, zeker in de contragalop. Ze lijkt dan iets onder je vandaag te lopen.
Tip: neem in het begin maar 1 hoekje mee.. Beter 1 goede bocht in contra dan 2 bochten waar ze snelheid en spanning opbouwd.

Wijken kan je goed oefenen door te wijken vanaf de hoefslag naar de AC lijn, precies andersom dus. Zo pakte mijn paard het fijn op.

Achterwaarts goede en slechte kant begrijp ik niet helemaal, Zoals Yamcha zegt, je gaat toch recht achteruit?
Of bedoel je dat ze op een bepaalde kant sneller haar kont naar binnen gooit? dat kan je oplossen door meer recht te richten.
Als je achterwaarts gaat en ze gaat scheef moet je je hand aan de kant waar haar kont naar binnen komt wat wijder zetten. dan corrigeer je haar in het scheef gaan. En flinke stukken door gaan dat ze de laatste passen recht zet. Meer tempo houden in je achterwaarts, ze moet meer stappen zeg maar.

Schouderbinnenwaarts vind ik opzich best netjes ;)

Wat ik zou doen met dit paard:
- Meer lang laag afwisselen met oprichting, ze moet wat losser worden in haar rug, dan gaat de achterhand ook fijner mee.
- HEEL veel schakelen voor de impuls EN de controle in tempo. Laat haar maar op jou wachten.
- klein leren te laten stappen, draven en galopperen..
- motor meer activeren.

Succes met oefenen en trainen. ;)

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 09:48

Bedankt Don Zhivago!

Hihi, het is een hij, maar geeft niet ;-)

Bedankt voor je tips.

Inderdaad, bij het achterwaarts gaan, gaat hij op de ene hand veel gemakkelijker naar achter, en blijft hij recht. Andere kant minder.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 01:03

Koekje op bokt! :)

Je zou eigenlijk altijd een vergelijkingsfilmpje moeten zetten ;)

Dit paard wordt 5 keer per week getraind, heeft een conditie om u tegen te zeggen, is super braaf, maar zeer flegmatiek en helaas ook niet de allersnuggerste :D

1000 keer wat doen en dan begint er ergens wat te dagen bij hem :) Basiswerk is bij dit paard echt wat dagelijks gereden wordt, wijken ed komt er vaak niet eens bij kijken!

Maar... al dat harde werk wordt wel beloond en er zijn dagen dat hij heel goed meewerkt en meedenkt :) En dan rij je je er vrij 'simpel' oefeningen uit :j

Alizé: ik blijf erbij, hij zal nooit geen elektrische machine worden, maar hij verandert wel steeds :) Z moet zeker zeker haalbaar zijn :)

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 19:08

Hehe Femke :D Koekje :D

Tnx :-) Z weet ik zo nog niet, we zien wel :D

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:21

Wat ik mij afvraag.. Je rijdt L2, dus ik neem aan dat je LRV rijdt?
Waarom leer je hem dan de keertwending om de voorhand? Hij heeft helemaal geen nut om die te leren, denk ik?
Ik zou de keertwending om de voorhand laten en je meer focussen op het wijken en sb.
Wijken is een losmakende oefening en bij sb leert je paard zijn binnenachterbeen onderbrengen, daar zie ik meer nut in om deze meer mee te nemen dan je keertwending.

Een kwart keertwending om de achterhand is handig om de schouders te leren sturen met de buitenteugel zoals het hoort, maar ik zie niet in welke bijdrage een keertwending om de voorhand levert?

Jullie zijn een hele leuke en mooie combinatie en op goede weg ;)
Bedenk wel dat M1 eraan komt en ze daar al wat meer oprichting en durf willen (zeker in de LRV),
lekker veel schakelen en afwisselen in hoofdhouding.

Veel plezier!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:43

Vaak krijg ik buikpijn van de filmpjes en reageer ik niet. Bij jou word ik blij. En natuurlijk is er bij jou (en bij mij) nog een hoop te verbeteren.
Keertwending om de voorhand (geef even les :+ ) is een belangrijke oefening om het paard los te maken. Dit is een oefening voor het beginnende paard en ook beginnende ruiter en bevordert dat paard kaak los laat. Een belangrijke dressuur oefening om je paard mee los en fijn te maken die eigenlijk iedereen regelmatig zou moeten doen om fijne verbinding met paard te krijgen. Het feit dat keertwending om de voorhand niet in de proeven staan is natuurlijk een flut argument om hem niet te rijden. Je rijdt het paard niet voor de proeven maar om hem beter te maken en dat gaat jou wel lukken want je neemt de tijd voor dit lange flegmatieke paard.
Je mag hem wel wat kleiner uitvoeren want paard heeft te veel ruimte daarvoor nodig. Dus bijna vanuit stap/ stilstaand de oefening inzetten. Probeer eens of je meer reactie van hem kunt krijgen op je been, zie je ook bij het wijken dat hij te weinig reageert. Wellicht dat je eens kunt proberen om te gaan wijken in stap met 45 graden over de hoefslag met lichte stelling kijkend naar de kant waar been in werkt. Dus gezicht van je paard wijst naar de hoefslag toe en dan gaat hij als het ware in een hoek van 45 graden met lijf schuin over de hoefslag. Dan moet hij reactie geven. Wellicht dat je kunt gaan "schenkelen" (pootje overstappen). B.v je bent bij B (stap uiteraard) en dan laat je jouw paard van B naar X gaan en hij mag niet over de denkbeeldige midden lijn met zijn neusje. Dan moet hij reactie geven op je been en moet echt naar rechts of naar links (met pootje overstappen). Is goede loswerkende oefening voor dit paard.
SB zou ik in de les oefenen. Let op dat je niet te ver naar achteren gaat zitten want dan raak je uit balans en gaat je paard uit evenwicht. Je zit zo mooi dat zou zonde zijn. Ik zou advies van met langere teugel gaan rijden zeker niet over nemen dan wordt het nog lastiger om gewicht meer op achteren te rijden.
Ga vooral door want je rijdt eerlijk en vriendelijk.