Angst ddor ongeluk, wat doet mijn paard nu precies?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Angelm

Angst ddor ongeluk, wat doet mijn paard nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 20:33

Hallo paardenliefhebbers

Ik heb een aantal dingen waar ik mee zit.
Het is nogal een verhaal maar ik begin maar gewoon!
Een aantal jaren geleden heb ik met mijn toenmalige pony een ongeluk gehad, ik ben tijdens t steigeren met haar achterover gegaan en heb toen mijn bekken gebroken.
Na een half jaar revalideren ben ik met die pony gewoon weer verder gegaan dat ging ook goed.
Uiteindelijk moest ik naar een paard en heb toen een veulen gekocht en op 3 jarige leeftijd in laten tijden. Vanaf t eerste moment dat ik erop moest ben/ was ik al bant (t was ook geen lieverdje)
Nu heb ik een ander paard zo'n 3 jaar en dat gaat eigenlijk heel goed alleen blijf ik heel onzeker (ik weet niet wat ik eraan moet doen) Ik heb m alles geleerd alleen krijg ik m niet in de rechter galop (dit heeft mischien met mijn bekken te maken) en sinds een jaar stopt ie als ik op links de volte in wil rijden of hij stopt en springt naar rechts of rent achteruit. Dit doet ie ook als we de weg op willen, of als zijn vriendin ook in de bak is en die gaat eruit dan gaat ie mee.
Vanwege dat stoppen zet mijn instructeur dat ik m te vast heb voor, maar van de week deed ie t ook als ik m vrij los heb. Hoe kan dit???

mika11

Re: Angst ddor ongeluk, wat doet mijn paard nu precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:56

Je kan onbewust toch te vast houden?
Heb je dan alleen in de galop problemen met rijden?

Angelm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 22:23

Ik krijg m nietin de rechtergalop daar springt ie telkens op links, en als ik op de linkerhand zit vertoond ie alle andere dingen verder loppt t echt super maar ik ben bang dat ie zo reageert omdat ik zo onzeker ben.
Ik vind t best eng dat ie ineens stopt (dat doet ie in stap draf en galop) hij trekt de stelling eruit en springt ineens rechtsom

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:26

Omdat jij erop voorbereid bent doet hij het zeker ;) bij iemand anders zal hij dit in het begin ook doen (gewenning) maar als die niet bang is en erdoor rijdt zal het weggaan...
Als ik lees hoe bang je bent is het mss beter om hem of ergens te laten corrigeren of toch en ander paard kijken...

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:27

Jouw verhaal doet me denken aan het paard waar ik op heb leren westernrijden. Ook de rechtergalop bijna niet in te krijgen en ook stoppen en omdraaien, zowel in stap, draf en galop. Zodra ik beter leerde rijden deed hij het niet meer. Hij deed dit bij elke beginnende ruiter, was gewoon aan het uitproberen.

Angelm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 22:33

colette_007 schreef:
Omdat jij erop voorbereid bent doet hij het zeker ;) bij iemand anders zal hij dit in het begin ook doen (gewenning) maar als die niet bang is en erdoor rijdt zal het weggaan...
Als ik lees hoe bang je bent is het mss beter om hem of ergens te laten corrigeren of toch en ander paard kijken...

Ik heb idd gedacht aan een ander paard maar ik weet zeker dat ik geen liever paard krijgen kan. Mischien moet ik iemand anders eens laten rijden en dan eens kijken hoe hij daar op reageert, kennissen die weleens kijken hoe t gaat snappen er niks van hij lijkt alleen maar oog voor mij te hebben.

Angelm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 22:36

Hij is eigenlijk al klaar voor de L maaromdat ik de galop niet heb en vanwege dat stoppen rij ik geen wedstrijd. Het lijkt erop dat als je een foutje zou maken hij je meteen pakt en zegt dat is niet goed, dan is t weken weer over en dan weer!!! en verder ie ie zo ontzettend lief!!! alleen ik ben onzeker en dat vind ik vreselijk!!!!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:39

Oke dat kan ik ken je paard niet.
Als je hier vanaf wil komen moet je of zelf drastisch veranderen (mbt angst) of iemand anders door laten rijden dus niet "eens een keer" maar iemand die jij zegt die kan rijden en is niet bang er eens een week lang opzetten. (zelf tussendoor niet gaan rijden dan snapt het paard er niks van ;)).
Ik zou niet door blijven sukkelen wie weet wat hij hierna uit gaat vinden....?
Tenminste als ik zoiets toe zou staan zouden mijn paarden van kwaad tot erger gaan ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:45

Meestal komt dit doordat de ruiter het gewicht aan de verkeerde kant heeft door inknikken in de heup, te weinig begrenzen van de buitenkant en teveel binnenhand.
Ik ken 1 paard die dit deed omdat zijn knieband te slap was. Daar moest een tijd geen voltes mee gereden worden op de linkerhand en ging toen vanzelf over.

Angelm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 07:54

Ja dat idee had ik ook dat ik teveel binnen heb en te weinig buiten, dit komt ook omdat ik nog steeds een bekkeninstabiliteit heb, en naar mijn idee is t rechts erger dan links.
Kan ik hier zelf nog wat aan doen of zeggen jullie: laat m lekker doorrijden en geen gedoe met die galop!1! (dat is wat ik zelf graag wil,alleen mijn instructeur wil dat niet!!!) Na 3 jaar heb ik er wel een beetje genoeg van t wordt dadelijk nog een obsessie, hoe meer ik t wil hoe minder t wat wordt!!!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 08:05

Ik denk dat het heel verstandig is om dit paard een tijdje te laten rijden door een goede ruiter. Eerlijk gezegd snap ik niet waarom je instructeur hier op tegen kan zijn :? . Nu zit je vast op een bepaald punt, dus dit schiet ook niet op.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 08:37

Inderdaad door iemand anders.
Snap instructrice wel (ben zelf ook zo van ik kan het zelf wel dan maar langer ;)) maar ik heb niet het idee dat je angst minder wordt (mss wel meer omdat je weet wat er gaat gebeuren) dus dan maar zo... Toch

Angelm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 11:38

Ja dat denk ik ook. Ik moet zeggen dat ie vandaag weer perfect liep, hij schijnt ook last te hebben van de eiwitten. Op basis van hoe die vandaag liep borduren we maar weer verder. Die galop die laat ik wel lekker door een ander doen!!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:40

Verstandig :j
Misschien kun je een ervaren bijrijder vinden?

Angelm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 13:11

Ja ik denk dat ik wel iemand kan vinden, ik moet alleen even de tijd nemen om goed te bekijken wie ik t er liefst op wil hebben!!! Hij kan niet met iedereen overweg.
Ik hoop echt dat ik volgend jaar alles lekker voor elkaar heb!!!!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:17

Last van eiwitten kan ook last van de nieren betekenen, dus een pijnlijke rug. Sluit dat uit ( bloedonderzoek) en laat even kijken of je paard erg stijf is aan één kant, dan een andere ruiter erop. Snap ook instructie niet die iemand met angst drie jaar door laat modderen.

Angelm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 18:33

Ik zal het allemaal even na laten kijken of ie verder helemaal gezond is!! En dan verder kijken wat ik ga doen, ik heb al iemand op t oog. Ik ga zaterdag even met zier naar haar toe! :)

Angelm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 18:34

Ik wil jullie wel even bedanken, ik vind t top dat er met je wordt meegedacht ;) :j

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 19:11

Ik hoop dat de persoon die je op het oog hebt je verder kan helpen :j . Heel veel succes..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 19:19

colette_007 schreef:

Juist als je er op voorbereid bent kun je de buitenteugel er goed bij pakken om er voor te zorgen dat hij de volte op gaat en niet rechtdoor. Juist als je bij dit soort paarden niet oplettend bent en je buitenteugel er niet meer op tijd bij hebt rennen ze met je weg. Ben het dus niet met je eens.

Ts ik denk dat dit paard in eerste instantie niet meer begreep wat je bedoelde door je bekkenprobleem, bv. door een scheefheid in je bekken je de verkeerde zithulp geeft/ gaf. En dat dit ondertussen ook is over gegaan in ongehoorzaamheid, om dat hij weet dat het hem lukt. Ik zie dat je je paard gaat laten nakijken en zelf ook naar iemand toe gaat. Helemaal toppie! Ik wou je idd aanraden zitlessen te gaan nemen. Kijken hoe je gewichtsverdeling is leren weer helemaal recht in het zadel te zitten. (zoverre dat mogelijk is) Ik denk dat het laten rijden door een ander persoon (een persoon met een goede evenwichtige en onafhankelijke zit welteverstaan) duidelijkheid kan bieden, zien hoe het paard dan reageert en vanuit daar je methode verder ontwikkelen of aanpassen.

Succes!

Angelm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 15:13

Ik begin t idee te krijgen dat er wat met zirion is. vandaag heb ik les t gaat prima, tot ik de linkervolte op in ga. de eerste 2 keer gaat t prima en opeens springt ie naar rechts , ik heb m weer om laten draaien naar links en ik moest de linkerstelling blijven vragen en de de linkerteugel korster houden. (eigenlijk kon hij nu niet meer weg) het werd van kwaad tot erger, alles heeft ie geprobeerd om er uit te kunnen tot echt bokken en steigeren aan toe. Hij wilde zelfs niet meer met stelling de hoefslag volgen. Ik heb t gevoel dat als ie dit door mijn angst zal doen dan kan hij dat overal en niet alleen maar op de volte, want als ik een volte maak met lange teugel dan gaat t prima!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:09

Lara: ts doet naar mijn idee niet wat jij zegt en ik bedoel meeer te zeggen juist omdat je het weet/verwacht verkrampt ze zeer waarschijnlijk en dus gebeurd het weer ;)

Angelm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 18:27

Ik heb m even na laten kijken er zijn geen rugklachten er zijn wel 2 wolfskiezen geconstateerd!!! die gaa er eerst uit en dan gaan we kijken hoe we t samen doen, en als ie zich dan verzet springt zij erop om te kijken waar het vandaan komt!

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:04

Ik denk dat je juist beter zelf kunt blijven rijden, dit omdat het paard direct weer in de gaten heeft dat jij erop stapt en als het dan ondeugendheid is het direct weer doet.

Mocht het nu niet voortkomen uit ondeugendheid dan kun je een andere ruiter overwegen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:02

Heb een jong paard ingereden dat een beetje hetzelfde gedrag vertoonde. Ook wolfskiezen, nadat die eruit waren was het helemaal over.

Verder heb ik zelf ook veel problemen met het rechts aanspringen, ik bleek zelf ook erg scheef in mijn rug en bekken te zijn (paard wilde na een paar keer met mij helemaal niet meer rechts aanspringen). Ik ben behandeld door een manueel therapeut en 't paard springt weer rechts aan...