probleem aanspringen galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

debravanesch

probleem aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 18:45

hey bokkers,

Zo als jullie waarschijnlijk wel weten werk in aan het rechtrichten. In het zadel geeft ze al mooi stelling, ook op de rechterhand, wat haar slechte kant is, zowel in stap als draf. Nu het volgende: de galop!!!
Op de linkerhand galoppeerd ze mooi en zonder moeite aan met de juiste stelling. Als ik dit op de rechterhand probeer echter springt ze niet aan als ik de stelling houd. Ze zal er dan alles aan doen om buitenstelling te krijgen en dan springt ze uiteraard verkeerd aan. Ook moeten jullie weten dat voordat ik aan de stelling werkte ze voor het aangalopperen ook steeds naar buiten keek, maar toen sprong ze vaak wel goed aan.
Ik dacht dat het misschien aan de spieren kon liggen en dat ik op de rechterhand moet werken aan de spierontwikkeling?

wat denken jullie en hoe kan ik hieraan werken???

debravanesch

Re: probleem aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 18:46

Echt niemand een idee

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 18:49

aan de longeerlijn oefenen, later jij erop en iemand met longeerzweep, hetzelfde commando als bij longeerzweep en jij de beenhulpen. en dan steeds meer afbouwen tot je het alleen kan...

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 20:36

Op zich kent ze de hulpen om te galopperen en ze kan het, alleen op haar rechterhand heeft ze moeite als ik stelling vraag

Jampuppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:31

Je zegt zelf dat je bezig bent met rechtrichten. Dus zou ik zeggen 1 geduld, en 2 idd meer vanuit de grond werken in eerste instantie. Zover ik de klassieke rijakademische kunst begrijp werken ze eerst vanuit de grond en dan vanaf het paard, maar alles met geduld en met kleine stappen. Dus ook als het paard het eindelijk aan de longe snapt, niet meteen proberen dit vanuit de rug te doen. Misschien doet hij het uit onwil, omdat het moeilijk voor hem is.

Ook zou ik de tandarts erbij halen en misschien het bit uitwisselen. Ik heb ooit ergens gelezen dat het beter is het bit ieder jaar uit te wisselen. Omdat door het kauwen of scherpe randen de buitenste laag van het bit kapot gaat. Het metaal wat eronder is bevat volgens mij een stof die het zenuwstelsel van je paard/pony kan beschadigen. Ook een therapeut kan kijken of er misschien geen blokkades zijn.

Ach ja, wat ook nog kan zijn is dat het aan jouw ligt (niet om je aan te vallen). Ik weet dat mijn rechterkant moeilijker is dan mijn linker. Daarom misschien zelf ook eens naar de fysio gaan of als je rechtshandig bent je linkerzijde trainen (dat ze gelijk sterk en soepel worden).

Succes ermee!
Groetjes

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:38

Ten eerste: uitzoeken of jij zelf niet per ongeluk scheef bent/zit.
Ten tweede iets dat bij ons goed werkt: veel werken vanaf de grond. Maak je paard enthousiast om te galopperen, laat het paard aan de longe naar je toe komen in galop door de cirkel te verkleinen, laat het halthouden, en in galop de andere kant weer op weg springen. In eerste instantie kun je de bakrand gebruiken. Laat het paard op de bakrand aflopen, sluit het op tussen jou en de bakrand zodat het moet stoppen en stuur het de andere kant weer op weg. Je kunt dit natuurlijk eerst in draf of zelfs stap oefenen. Al heel snel zul je zien dat de achterhand van je paard sterker wordt. Bovendien moet het paard zeer sterk buigen om snel om te kunnen draaien en weg te galopperen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:51

IK denk dat jij denkt dat het probleem aan de rechterkant zit en dat is niet zo!
Jou paard wil juist die linker kant niet oprekken voor de stelling en gaat daarom naar buiten kijken.
Heb je wel les in het recht richten?
Sommige mensen denken n.l dat je recht richt doet door hem recht te laten lopen.
Recht richten wil zeggen, het paard gelijk maken aan beide kanten door de spieren op te rekken.
Dat is natuurlijk wel simpel uitgelegd!
En om dat goed te kunnen doen, moet je een paard over de rug kunnen laten lopen en dus nagevelijk.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 19:29

Ik heb een instructrice die me kan helpen, dus daar zit ik al goed.
het kan inderdaad aan mij liggen, dit ontken ik ook niet, maar ze deed/doet het bij de vorige eigenares (die persoon komt haar nog steeds rijden) ook en aan de longe doet ze vaak ook moeilijk op de rechterhand.

Het enthousiast maken voor de galop is geen probleem, ze doet dit namelijk graag, dat is toch al iets. Ik merk wel dat als ik haar aan de longe op de rechterhand laat longeren, ze liever de hoefslag wil volgen in plaats van op een volte te blijven. Ik weet niet zeker of dit hier ook iets mee te maken heeft, maar het lijkt er in eerste instantie wel op.

Ik heb nog niet zo veel ervaring met grondwerk, ik werk meestal met halster en één enkel touw. Ik heb wel een stukje gekocht om aan het bit te bevestigen om te longeren. Is dit voldoende? (waarschijnlijk een hele domme vraag). Iemand zei me dat ik het met dubbele longe moest doen en achter haar staan.
Ik weet dat je het touw ook kunt bevestigen rechtstreeks aan het bit door op een bepaalde manier onder het kopstuk door te steken, maar ik weet niet precies hoe dit werkt, dus als dit het beste lijkt ga ik dit toch eens navragen.

reeds bedankt voor de reacties. Hier ben ik wel al een stap verder mee!!

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 10:43

Even een update.
Ik heb haar vandaag gelongeerd. Met het bit en de longe zodat ik stelling kon vragen (had wat hulp ingeroepen)
Het stelling geven ging redelijk goed (nog niet zo goed als onder het zadel maar toch) Ook hier deed het probleem van de galop zich voor op de rechterhand. Ze sprong verkeerd aan als de stelling goed was en als ze goed aansprong wisselde ze tijdens de galop. (ik deed haar dan telkens stoppen en opnieuw aanspringen) Ik denk dat ze 2 keer juist heeft gezeten zonder te wisselen

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:34

blijven oefenen ze moet gewoon sterker worden en leren loslaten in zijn/haar lijf een een fychyo kan je alijd doen dat kan nooit kwaad die kan je helpen door de spieren los te maken waardoor het voor je paard makkelijker word

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 15:32

Ok. Blijven oefenen, dat zal geen probleem zijn.
Bedankt

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 10:04

aerdenhout1 schreef:
IK denk dat jij denkt dat het probleem aan de rechterkant zit en dat is niet zo!
Jou paard wil juist die linker kant niet oprekken voor de stelling en gaat daarom naar buiten kijken.
Heb je wel les in het recht richten?
Sommige mensen denken n.l dat je recht richt doet door hem recht te laten lopen.
Recht richten wil zeggen, het paard gelijk maken aan beide kanten door de spieren op te rekken.
Dat is natuurlijk wel simpel uitgelegd!
En om dat goed te kunnen doen, moet je een paard over de rug kunnen laten lopen en dus nagevelijk.

Ik ben het hier helemaal mee eens :j
Ik zat met hetzelfde probleem, maar dan op de linkerhand. Ik zei tegen m'n instructrice 'z'n linker kant is minder soepel' Wat bleek, ik zat er naast. Links was prima los, maar rechts wilde hij niet oprekken, waardoor ie op de linkerhand slecht stelling wilde geven.

Ik moest van m'n instuctrice voornamelijk op de volte rijden (mijn gedachte toen 'huh, ik moest toch rechtrichten??' :+ ) Ik moest dan veel voltes verkleinen en dan weer vergroten, tempowisselingen rijden op de volte en ook veel oefenen met stelling geven op de volte. Zo is mijn probleem met aangalopperen op de linkerhand ook een heel eind verholpen. We zijn nu bezig met de puntjes op de i zetten, door met genoeg stelling aan te springen en weer terug te rijden :j

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 10:05

debravanesch schreef:
Even een update.
Ik heb haar vandaag gelongeerd. Met het bit en de longe zodat ik stelling kon vragen (had wat hulp ingeroepen)
Het stelling geven ging redelijk goed (nog niet zo goed als onder het zadel maar toch) Ook hier deed het probleem van de galop zich voor op de rechterhand. Ze sprong verkeerd aan als de stelling goed was en als ze goed aansprong wisselde ze tijdens de galop. (ik deed haar dan telkens stoppen en opnieuw aanspringen) Ik denk dat ze 2 keer juist heeft gezeten zonder te wisselen

Hierbij vooral uitbouwen ;) spieren moeten hier ook sterker in worden

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 10:23

Ik heb precies het zelfde geval, al hoewel het nu goed gaat maar als hij even rust krijgt kan ik merken dat hij er van alles aan doet om links aan te springen. Ik heb het zo gedaan maarja paarden verschillen.
1. Tikje op de kont niet hard maar dat hij gewoon weet wat hij moet.
2. Op andere plekken aangaloperen dan in de hoek
3. Heel vaak herhalen en oefenen en Belonen als hij het goed doet.
Hoop dat je er wat aan hebt succes!

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 10:54

Dilan1993 schreef:
I
Ik zat met hetzelfde probleem, maar dan op de linkerhand. Ik zei tegen m'n instructrice 'z'n linker kant is minder soepel' Wat bleek, ik zat er naast. Links was prima los, maar rechts wilde hij niet oprekken, waardoor ie op de linkerhand slecht stelling wilde geven.

Ik moest van m'n instuctrice voornamelijk op de volte rijden (mijn gedachte toen 'huh, ik moest toch rechtrichten??' :+ ) Ik moest dan veel voltes verkleinen en dan weer vergroten, tempowisselingen rijden op de volte en ook veel oefenen met stelling geven op de volte. Zo is mijn probleem met aangalopperen op de linkerhand ook een heel eind verholpen. We zijn nu bezig met de puntjes op de i zetten, door met genoeg stelling aan te springen en weer terug te rijden :j

Zo ben ik ook begonnen op voltes. Ik probeer inderdaad ook zo veel mogelijk voltes te rijden en spiralen in de voltes (vergroten en verkleinen dus). Dan ben ik verder gegaan met stelling op de rechte stukken en op de hoefslag dus.
Nog meer voltes rijden blijkt dus de boodschap ;-)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 10:55

sofie189 schreef:
Ik heb precies het zelfde geval, al hoewel het nu goed gaat maar als hij even rust krijgt kan ik merken dat hij er van alles aan doet om links aan te springen. Ik heb het zo gedaan maarja paarden verschillen.
1. Tikje op de kont niet hard maar dat hij gewoon weet wat hij moet.
2. Op andere plekken aangaloperen dan in de hoek
3. Heel vaak herhalen en oefenen en Belonen als hij het goed doet.
Hoop dat je er wat aan hebt succes!

Het belonen is geen probleem, als ze goed zit doe ik dat ook. De andere twee zal ik ook eens proberen

Beau229

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 10:57

Mijn paard doet moeilijlk op de linkerhand. oefenen met de longeerlijn en longeer zweep helpt goed! Nu gaat het ook wat beter erop, maar super gaat het nog niet. succes! ;)

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:03

Eigenlijk is het logisch dat jouw paard wel goed aanspringt wanneer er stelling naar buiten is. Wanneer er stelling naar buiten is, komt de binnen schouder vrij. Hierdoor is het makkelijker om juist aan te springen. Wanneer een paard verkeerd aanspringt geef ik altijd het advies om juist even buitenstelling te rijden. Wanneer je paard de juiste gallop onder controle heeft, dan pas zou ik die binnenstelling gaan vragen. Stap voor stap en veel geduld. Dit betekent niet dat je in de andere gangen niet kunt oefenen met stelling vragen.

En idd veel slangevoltes en voltes rijden. Zowel met binnen als buiten stelling. Beloon je paardje wanneer hij/zij het goed doet! Mijn instructrice zei laatst, stelling naar binnen en zodra je de juiste stelling hebt je paard belonen door m de volte in te laten gaan. Dit is makkelijker voor ze.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 14:46

@_brunette: met andere woorden: oefenen dus :-) Maar haar buitenstelling voor het aanspringen is eigenlijk helemaal scheef lopen. ik zou al blij zijn als ik dit eruit krijg

hoe komt het dan dat ze op de andere hand wel met binnenstelling goed aanspringt?

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:44

In principe moet een paard in de juiste galop aanspringen op de hulp die jij geeft. Ongeacht welke stelling of welke hand. Buitenstelling is gewoon een handig hulpmiddel.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:46

veel mensen en zo ook ik willen te veel stelling met aangelopperen en werken de veel met de binnen hand waardoor je het paard uit zijn balans brengt, enigste manier is om het paard te leren om hem goed de hoek in de duwen met je binnen been en maar een minimale stelling te vragen.
Anders leg je een balk in de hoek waar je wilt aangallopperen als hulpmiddel voor de eerste paar keren kan ook nog wel eens helpen.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:00

Mijn paard had hier een paar jaar geleden ook moeite mee, wat het goede aanspringen voor hem makkelijker leek te maken was aanspringen vanuit stap. Wanneer ik dit deed aan zijn moeilijke kant, sprong hij altijd in de juiste galop aan. Nu doet hij het ook vanuit draf 9 van de 10 keer goed :)

arual1213

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:12

Gebruik de zoekfunctie ;)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 09:28

Als ik start vanuit stap, dan doet hij eerst 2 passen draf en dan galop, maar dan zit hij inderdaad wel juist

@_brunette: haar met buitenstelling laten aanspringen is trouwens ook riskant want dan pakt ze het bit vast.

@dynara: niet te veel stelling vragen. Zal ik aan denken.

Ondanks dat ze nog meer 2 jaar onder het zadel is doet ze het wel al erg goed moet ik zeggen

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 09:28

Ik heb gisteren de vorige eigenares met haar zien rijden, en ook met haar sprong ze steeds verkeerd aan op de rechterhand, zelfs op een volte