Probleem met doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liek_Volan

Probleem met doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 18:42

Hallo bokkers!

Nu ik wat meer aan het oefenen ben met dressuurproeven (B nog maar hoor) stuit ik toch echt op een probleem:
Ik kan echt niet doorzitten! Ik hobbel als een gek en dat vind ik simpelgezegd zielig voor mijn paard.

Hebben jullie goede tips om beter te zitten en oefeningen?

LastDream

Re: Probleem met doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:43

ontspannen . dan gaat het vanzelf minder hobbelen

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:45

Je benen lang maken en ontspannen zitten, zorg dat je je bekken goed achterover kantelt en je dus niet op je doos maar op je kont zit. Wanneer je pony ontspannen loopt is het ook makkelijker te blijven zitten. :)

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:45

Ik lees even mee precies hetzelfde probleem. Vooral vanuit draf meteen doorzitten is hell

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:46

Ik ken je probleem, heb het namelijk zelf ook, en bij mij is de enige oplossing: zitlessen..
echt waar, het helpt, iemand die goed kijkt naar je houding, uitlegt welke spiergroepen je moet gebruiken en hoe je die moet gebruiken, met trucjes enzovoort...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:47

Door je buik ademen. Probeer meerdere houdingen uit waarin jij kan zitten.
Veel oefenen het is ook een kwestie van km maken

Liek_Volan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 18:47

Ja op een of andere manier kan ik me zelf echt niet ontspannen. Ik heb trouwens een instabiel bekken dus misschien dat dat kantelen daarom een beetje moeilijker gaat?

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:49

zitles is ook een oplossing. mij hielp het wel

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:49

Kan ook liggen aan dat je paard zn rug niet los laat, als ie dat doet word het doorzitten ook fijner.
Voor de rest ga ik ook mee met de rest, maar het KAN bovenstaande zijn.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:52

Ik heb zelf ook een instabiel bekken, maar door ze achterover te kantelen blijft je hele rug ook stabieleren, en mijn bekken zijn door actief buikspier oefeningen doen in combinatie met zorgen dat de bekken achterover gekanteld zijn een stuk stabieler geworden. In principe is doorzitten een gevoel wat je moet krijgen, probeer iig niet te strak erop te zitten. Kan je wel in een overgang doorzitten?
En rijd je wel eens zonder zadel? of zonder beugels? :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:54

Ik zeg ook zitlessen nemen. Maar probeer niet gelijk een heel stuk door te gaan zitten. Begin met 2a3 passen en dan weer lichtrijden. En pas die paar passen willen proberen als je paard fijn loopt en jou dus laat zitten.

chexgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:56

10 euro meenemen, die tussen je gat en het zadel stoppen ;) nee hoor, gewoon proberen te ontspannen en inderdaad kleine stukjes meenemen. Sommige paarden gooien hoog op, waardoor het doorzitten ook wat moeilijker wordt. Rustig aan proberen en dan gaat het steeds beter!

Liek_Volan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 19:41

Bedankt voor alle tips!
@Ann_moi Ja in een overgang kan ik het wel! Maar zonder zadel gaat oook niet fantastisch haha. Helpt zonder beugels goed? Heb het nu een paar keer geoefend en heb nu spierpijn in mijn buik ook! Toch maar aan de buikspieroefeningen dus!

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:45

Ik heb hetzelfde probleem, mij lukt het beter als ik een langzamer draftempo vraag. eerst ging het alleen met een hele langzame draf, inmiddels zit ik bijna terug op arbeidsdraf.
Gewoon rustig aan opbouwen

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:46

ja idd. zonder beugels helpt ook voor je zit

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:48

larissa288 schreef:
ja idd. zonder beugels helpt ook voor je zit

In sommige gevallen wel, maar pas op dat je dan niet gaat klemmen met je benen.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:45

Denk er wel aan dat je je volledige onderrug plat op de grond hebt, dus absoluut niet hol trekken! Maar op die manier wordt doorzitten iig ook makkelijker als het goed is. Zonder beugels rijden is echt fantastisch voor de zit, doe ik regelmatig, en dan moet je gewoon goed zitten, maar vooral niet teveel knijpen met je knieen, want dan vind je de ontspanning in het doorzitten niet. Buikspier oefeningen zijn in ieder geval een goed begin. :D

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:53

Het klinkt mss nu nog eng voor je, maar de beste methode is om zonder zadel enkele uren te rijden. Dan moet je wel. Ontspan je gewoon. In het begin gaat het echt bijna niet, maar als je je ontspant, en je leert de beweging van je paard echt te voelen, dan ga je na verloop van tijd echt aan de rug van je paar kleven.
Dit komt omdat zonder zadel je zwaartepunt dieper ligt. Je kan makkelijker evenwicht vinden. Bovendien voel jij je paard veel beter aan, en je paard jou.
Het verschil met het zadel is dat je buiten bovengenoemde punten niet echt een evenwicht vindt, maar eerder je evenwicht leert bewaren.
Ik denk dat omdat ik zelf eerst 3 jaren heb gereden met zadel. Ik kon toen redelijk rijden met zadel. Toen werd mij eens aangeraden zonder zadel te rijden. Ik kan je zeggen dat dat in het begin een ramp was, maar na 4 uren verspreid over enkele dagen, plakte ik echt vast aan de rug van mijn paard. Ik kon springen en alles zonder zadel. Ik merk dat ik sindsdien nog veel beter blijf zitten op de rug, omdat toen eigenlijk pas echt mijn evenwicht gevonden had. Daarvoor bewaarde ik het enkel. Dat evenwicht vinden, dat voel je wel als je dat hebt gevonden. Wees daar maar zeker van.

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 11:07

ik had er ook echt problemen mee, en ik moest ook een proef rijden en het lukte steeds nog niet perfect. Dus ik had toen echt zenuwen dat het helemaal niet goed ging gaan. Maar eens ik de proef aan het rijden was concentreerde ik me zo op de proef en niet op het doorzitten dat het prima lukte. Je moet je dus op andere dingen concentreren want anders ga je je spieren opspannen en dan lukt het inderdaad niet.

Liek_Volan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 12:23

Bedankt voor alle tips! Ik ga er zeker iets mee doen!

Brillant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 12:30

doorzitten was voor mij ook altijd een probleem. Toen ik een nieuw zadel kreeg was het opgelost. Ik reed eerst in een vzh zadeltje wat voor mij en mn pony te klein was geworden en heb nu een dressuur zadel. Niet alleen in draf kan ik nu beter blijven zitten maar ook in galop, alles gaat nu veel gemakkelijker

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:25

Misschien een idee om een paar x zonder zadel of zonder beugels te gaan door zitten?
Heeft bij mij wel geholpen :D

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 23:12

Je zou een zitles kunnen doen.
Wat ook kan, wat ik hen geleerd, is als het linkerbeen naar voren gaat ga jij met je heup naar links. En zo ook bij rechts.
De beweging die je maakt met je heup gaat dus links rechts links rechts etc.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 23:29

Begin klein. Ga niet meteen passen lang doorzitten. Begin met een beenwissel, dus sta-zit-zit-sta. En daarna sta-zit-zit-zit-sta. Ga niet door als je gaat zitten "bonken", dat heeft geen enkele zin, want vanuit daar is het nog moeilijker om de ontspanning te vinden. Probeer het aantal passen zit steeds langer te maken, en ga meteen lichtrijden als je het niet kunt uitzitten. Soms kan het helpen om iets verlicht te gaan zitten, en vanuit daar proberen door te zitten. Dat is gemakkkelijker als "rechtop".

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 09:49

Ik zeg ook zonder beugels rijden & opbouwen qua lengte van doorzitten