Naldo zet zijn beste beentje voor!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Naldo zet zijn beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 22:21

Afgelopen jaar November heb ik een engels volbloed hengst gekocht die naar de slacht zou gaan omdat hij steeds kreupel werd.
Dat was ook niet zo gek want hij zat echt muurvast in zijn rug. Hoe dat gekomen is , is eigenlijk niet bekend.
Doordat hij muurvast zat deed hij ALLES op de voorhand de achterhand werd totaal niet gebruikt.
Zijn rechterachterbeen zette hij amper onder en links maar een klein beetje verder.
Buigen kon hij ook echt helemaal niet het was net of hij een stok ingeslikt had zo liep hij.
Voor liep hij alleen te slenteren dus over elk hobbeltje takje verhoging of wat dan ook viel hij overheen.
Ondertussen is hij behandelt en zijn we nu bezig hem weer te trainen.
Het is de bedoeling hem vooral in de rensport in te zetten maar hem daarnaast ook wat veelzijdig te gebruiken. Op de foto's zit mijn zusje er op die al maanden niet meer gereden heeft en voor de 1e keer op Naldo reed. Helaas passen haar laarzen niet meer dus reed ze met gympen, we weten beide dat dat niet geweldig is maar het gaat even niet anders.
Verbeterpunten:
Bij het paard:
- hoofdhouding moet nog stabieler worden maar we zijn eigenlijk nog helemaal niet mer de voorkant bezig.
- Nog meer achterhand gebruik
- zowel linker als rechterkant evenveel gebruiken
En waarschijnlijk nog honderden dingen

Bij de ruiter:
- handen op de juiste plaats houden
- hakken uitdrukken
- af en toe meer mee gaan met het ritme
Tips zijn zeker welkom maar houdt het netjes.
Stappen ik meen een gebroken lijn.
Afbeelding
Ook stappen zo te zien mocht het actiever.
Afbeelding
Drafje
Afbeelding
Weer drafje al wat fijner beeld.
Afbeelding
draf rechtsom probleem wordt goed zichtbaar. Hij krijgt het moeilijk krult zich voor op en komt terug in tempo en vergeet daarbij zijn achterhand. Gelukkig met vooruit rijden komen we dan een heel eind.
Afbeelding
Al beter in draf
Afbeelding
Hier zie je het probleem weer duidelijk
Afbeelding
Galop rechtsom ik ben erg blij met dit beel voor hem
Afbeelding
Hier valt hij al meer op de voorhand de ruiter hangt hier maar zit hem zeker niet in de mond!
Afbeelding
Galop linksom ben erg tevreden met dit beeld
Afbeelding
Want het kan ook zo
Afbeelding
of zo
Afbeelding

Er is nog veel werk aan de winkel maar we proberen nu vooral hem actief te houden en van voren er af te blijven.
En daarnaast veel wendingen en overgangen rijden.

aslo

Re: Naldo zet zijn beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 08:23

Nog heel wat werk aan de winkel ;)
Allereerst wil ik opmerken dat de martingaal veel te strak zit. Als je paard nu zijn hoofd ook maar iets omhoog brengt, werkt de martingaal al in. Das niet de bedoeling. Ten tweede loopt je paard op veel foto's erg op de voorhand. De houding van de amazone is niet echt je van het. Ze zit regelmatig achter in het zadel ipv in het dieptepunt. Weet niet of jullie les hebben, maar dat zou wel aan te raden zijn. Je paard moet achter actiever zonder dat het van voren weer weg vloeit zeg maar. Ook zou ik werken aan lengtebuiging, stelling, wat ronder instellen, het vw-nw rijden. Veel afwisselen en niet steeds in 1 houding rondjes laten lopen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 10:29

Het klopt inderdaad dat de Martingaal wat strak zat was niet de bedoeling maar zag het met rijden ook.
Dat hij op de voorhand loopt is bekend hij heeft namelijk nooit geleerd zijn achterhand te gebruiken want die kon hij immers helemaal niet gebruiken.
Hij zat achter zo vast dat als hij een beetje kracht met de achterhand moest zetten hij door de pijn gewoon door zijn achterbenen zakte.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat we met de voorkant nog helemaal niet bezig zijn.
Mede door de punten die jij ook aangeeft het lopen op de voorhand, het nog niet 100% op eigen benen lopen, de buiging in zijn lijf nog missen. Ik denk dan ook dat als we meer van voor bezig gaan je eigenlijk alleen het tegenovergestelde effect bereikt.
Hij zit eigenlijk de gehele tijd onder het tempo dat hij moet lopen omdat hij terugvalt doordat hij het moeilijk vindt.
Verder hebben we op het moment geen les, maar we zijn dan ook eerst bezig hem voor de koersen klaar te krijgen. Neemt niet weg dat we wat dressuur rijden om zijn "nieuwe"lichaam te leren gebruiken.
Amazone die er op zit heeft altijd op haflingers van rond de 1,50 gereden die je een rotschop moest geven om aan te draven etc, en schrok dan ook van hoe snel Naldo reageert en hoe anders het rijdt.
Laatste keer op een paard was voor haar ook vorig jaar zomer.
We hebben daarom ook niet echt aan de houding gewerkt buiten een rechterarm die dacht dat hij een vleugel was.
Al met al ik ben het helemaal eens met je commentaar en zijn het precies punten waar we aan proberen te werken. Ik heb helaas geen foto's van hoe het eerst want dan stond ik er vaak na 10min al naast zo erg was het. In stap liep hij of hij minimaal 2 benen gebroken had. Rechtergalop was zo erg dat hij meer struikelde en viel als dat we een galop deden. Dus hij komt al val heel ver.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 10:39

Oh ja ben vergeten er bij te zetten.
we proberen nu ook door middel van balkjes hem wat bewuster te laten worden waar hij zijn benen neerzet. Dit gaat nu gelukkig voortaan voorheen viel hij er alleen overheen.
Veel volte's slangevoltes etc te rijden om hem te leren buigen met zijn lichaam en niet als een stok door de bocht te gaan.
En verder het door blijven lopen en veel overgangen maken.
En verder zijn we nog niet maar als we dat voor elkaar hebben, zijn we al een heeeel eind.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:53

Ik vind het er helemaal niet naar uitzien. Er zijn natuurlijk altijd wel wat puntjes van aandacht maar die had jezelf natuurlijk al gezien. Het is voor een koerspaard niet eenvoudig om de achterhand goed onder de massa te plaatsen ipv ernaast. Wat soms wel een handig kan zijn is een berm of weiland met hoog gras zoeken en hem daar stukjes door heen laten draven. Het is net als balkjes maar dan wat langer. Voor het paard is het ook leuker dan hetzelfde rondje.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:01

Ik vind dat hij wel heel erg op de voorhand loopt, zoals je zelf ook al aangeeft. Haal alsjeblieft die martingaal eraf, want nu trek je eigenlijk zijn hoofd naar beneden, waardoor hij nog meer op de voorhand gaat lopen.
Je kunt zijn achterhand wat actiever maken door veel overgangen en tempowisselingen te rijden. Ook vind ik de houding van je zusje niet echt goed is. Ze hangt soms wat naar achter en zit niet in het dieptepunt van het zadel.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 11:20

Martingaal wordt er bij de volgende keer zowieso vanaf gehaald of een stuk losser gezet.
Wanneer die volgende keer is weet ik nog niet.
Dat hoge gras is inderdaad een goed idee.
Het probleem is ook een beetje wat jjane aangeeft hij moet normaal natuurlijk altijd een voortstuwende kracht leveren en niet een draagkracht van achteren want ik wil naar voren en niet omhoog opstijgen wat je in de dressuur wel graag ziet.
Wel vindt ik dat hij zijn achterhand zeker meer mag gaan gebruiken zodat het gewicht beter verdeelt wordt.

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:53

Ik zou de martingaal er af halen en gaan werken aan je zit.
Als je dat doet in de combinatie met het voorwaarts rijden (waar je al mee bezig bent) dan zal het hele beeld positief veranderen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:32

Hoe meer hij draagt hoe beter toch?? Een paard is er niet voor gemaakt om een ruiter te dragen, bedenk dat :)

Dat stuwen doet ie toch wel hoor.
Met voorwaarts rijden gaat ie niet meer dragen hoor :n
Begin anders eerst in stap met travers en schouderbinnenwaarts, dan gaat ie beter dragen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 20:43

nee klopt met voorwaarts rijden gaat hij niet meer dragen , maar door hem voorwaarts te laten lopen stapt hij ook in plaats van krabbelen. en draaft hij ook in plaats van iets tussen stap en draf in.
Ik zal proberen er iets van een traver of schouderbinnewaarts uit te krijgen maar ben al blij als een volte lukt.
Vergeet niet dit paard zat zo vast dat hij zijn hele lijf als een stok bewoog.
De ostheopaat etc schrokken er van hoe erg hij er aan toe was.
Hij liep of hij 3 benen gebroken had.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:50

Kun je niet wat aan de hand gaan oefenen met travers en sb? En ja dat is wel heel erg :=
Dan tijdens het rijden eerst nog trainen met inbuigen en vw/nw.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 20:56

Hij was er ook heel erg aan toe daarom ging hij ook naar de slager.
Iets is er gebeurd tussen half 2011 en eind 2011.
Niemand weet wat. Toen was hij ook nog niet van mij.
Hij moet nu als het ware weer helemaal leren hoe zijn lijf te gebruiken.
Zeker kwa dressuur is het een ramp.
Ik heb hem nu redelijk koers klaar dat wil zeggen kans links en rechtsom galloperen op de baan.
Rechtsom gaat nog steeds een stuk slechter maar hij kan het wel.
Hij wordt niet meer kreupel na wat rijden dus we zijn al heeeel ver.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:40

Ik vind het super dat je hem van de slacht hebt gered en hem nog een kans geeft! :) de martigaal zit inderdaad iets te strak, maar verder vind ik dat hij vriendelijk word gereden. Misschien is het handig om er nu even een iets meer ervaren persoon op te laten rijden (misschien is je zusje dat wel maar die heeft al lang niet meer gereden zeg je..) om hem eerst fijn recht te richten.

Succes met hem!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 14:46

Ik moet eerlijk zeggen dat wij de dressuur er een beetje bij doen.
Daar bedoel ik mee om hem soepel te houden een goed stuur te behouden en hem te "leren lopen".
Hier bedoel ik mee eerst viel hij over iedere graspol heen, nu niet meer.
Zijn hals bewegen kon hij niet (dan heb ik het niet over aan de teugel), dat kan hij nu al beter.
Zijn lijf buigen voor een volte kon hij niet dat werd een soort mislukte vierkant etc etc.
Hij wordt nu voornamelijk ingezet voor de rensport, wanneer de eerste koers is weet ik nog niet.
Tegenwoordig kan hij in de rechtergalop springt op de baan veel makkelijker over in de bochten en zelfs met galloperen rechtsom verliest hij geen snelheid in de bochten.
Wij trainen dus niet naar een dressuurproef oid.
Mijn zusje zit er verder niet op om hem door te leren of recht te richten maar enkel om het plezier.
Over een aantal weken zal ik nog eens foto's plaatsen om te zien of er iets verbeterd is.

patricia6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:51

Vindt het inderdaad allemaal wel meevallen. De punten die verbeterd moeten worden noem je zelf al op.
heb het idee dat jullie wel weten waar je mee bezig bent.
Als jullie de laarzen niet meer passen, zou ik goedkope chaps scoren ergens. Is toch altijd wat fijner rijden ipv je sokken. Ik glij dan altijd zo langs het zadel, vindt ik zelf erg storend.
Succes met je paard.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:54

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

Digidigidum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:36

Leuk paard. :) Van mij mag hij echt veel actiever. En ga aan stelling en buiging werken. Want op zich ontspant hij op sommige momenten best netjes. ;)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 17:21

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 19:54

Ik vind het opzich een leuk paardje! Even GOED doortrainen en dan loopt ie lekker nagevelijk!

Ik snap dat je nog niet te veel aan de voorkant wilt doen, maar waarom de teugel zo lang? Ze rijd met maringaal, die dient neem ik aan omdat het paard het hoofd anders in de lucht doet? Anders snap ik het nut van de martingaal niet. Deze dient voor de controle, en als je de teugels zo lang hebt, heb je als nog geen controle, mét of zónder martingaal (;
Verder mag het wel wat actiever! Ik snap dat de achterhand een moeilijk punt is, dat is algemeen bekend. Maar probeer lekker actief te rijden, en dmv. overgangen en tempowisselingen die achterhand lekker los te maken. Daarbij mag het paard best zakken met het hoofd! Zo traint ie de goede spieren (zoals de bovenspieren op de hals, en niet die onder de hals, want daar wordt het paard alleen maar sterker tegen de hand van) en is h voor hem ook makkerlijker die achterbenen eronder te gooien!(;

Verder de houding van de ruiter, daar kan ook nog veel aan gebeuren, maar blijf lekker rijden, dan gaat dat vanzelf beter!
Probeer een knikje in de je ellebogen te houden, je strekt je armen, en dat geeft een heel ongemakkelijk beeld, en geloof me, als je ze buigt zit het ook fijner en makkelijker. Je handen hoeven niet van hun plaats af, buig je armen gewoon. Daarbij moet je ze wel goed langs je lichaam houden, dus niet gaan 'vliegen'.
Verder; Blijf je hakken uitdrukken!! Zo zit je veel makkelijker, ik weet het, het is makkelijker gezegt dan gedaan, ik kan erover mee praten:}, maar probeer het wel(:
Ga lekker diep in je zadel zitten, achterover, en je schouders naar achter! Je zit nu wel een rechtop, maar je schouders hangen halverwege, wat een heel raar beeld geeft(;

Ik snap dat jij niet de ruiter bent, maar laat het aan de ruiter lezen(;

Succes verder!

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:08

probeer eerst eens wat voorwaarts/neerwaarts te gaan rijden als het paard nog helemaal getraind moet worden! gelijk een te strakke martingaal werkt hem alleen maar tegen! die hals moet eruit zodat zijn rug de kans krijgt te ontspannen.... zo train je een goede achterhand..die voorhand komt wel dan vanzelf wel.. ziet er niet echt ontspannen uit en je kan alleen maar trainen vanuit een goed ontspannen basis!!!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 12:19

@tylando de martingaal is er ondertussen al lang vanaf.
Hij heeft nu ook vaker stukken dat hij zich ontspant.
OVer een tijdje komen wel weer foto's maar ik ben bijna altijd alleen of op de baan aan het trainen dus dat duurt.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:41

kyrkelover

de laatste foto's zijn gewoon op het verkeerde moment genomen.
Mijn paarden lopen beide niet op de voorhand maar ik kan in galop ook zulke foto's maken..
Het is natuurlijk een totaal verkeerd beeld wat er zo gecreeerd wordt.

Je ziet overgens op de draffoto's dat hij wel echt op de voorhand loopt maar vooral bij de laatste foto is het gewoon een super slechte foto en een heel ander moment in de galop dan de 3 de laatste foto is totaal niet vergelijkbaar

Met longeren een longeerhulp er aan gooien is zeer vriendelijk maar hij leert hierdoor super over zijn rug te lopen en krijgt hierdoor een mooie zelfhouding waar je weer profeit mee krijgt tijdens het rijden

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 12:55

Longeren met hulpteugel heb ik geprobeerd maar lijkt hem op dit moment nog niet te helpen.
Hij gaat er eerder door helemaal op zijn kop lopen.
Over actief zijn dan nog maar niet te hebben want hij vertikt het dan om door te lopen en valt over elke graspol heen.
Onder het zadel gaat het steeds iets beter ook al oefenen we weinig.
Zal eens kijken of ik van het weekend oid iemand enthousiast kan krijgen om nieuwe foto's te maken.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:57

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 13:06

Daar zullen we nog maar even mee wachten.
Dan krijg ik een paard die in de staak gaat en zich achterover gooit.
Hij wordt nu 4 dagen in de week ongeveer op de baan getraind, 1 dag rust en dan 1 dag dressuur of buitenrijden oid.
Dan loopt hij zo
Afbeelding