Dandyho 1e keer op HAW net 5 maanden onder zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Dandyho 1e keer op HAW net 5 maanden onder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 20:13

Dandy is een 4 jarige ruin (Unaniem x Aram), hij is nu ongeveer 5 maanden zadelmak, waarvan ik hem nu kleine 3 maanden rij.
Ik heb hem kleine 4 maanden geleden gekocht en toen was hij zadelmak, maar daar was ook alles mee gezegd.
Been hulpen kon hij niet (werd alleen op zweep gereden), rechte lijnen lopen nog niet en galopperen al helemaal niet, en balans zat er zeker nog niet in.

we hebben vrijwel elke week les en we gaan de goede kant op.
Galopperen vind hij nog steeds erg lastig, reageren op de been gaat steeds beter, lengtebuigingen vind hij ook nog erg moeilijk, maar hij doet zijn best.
Voor mezelf weet ik dat ik rechterop moet zitten, voeten steken uit en handen moeten rechtop. Ik ben er mee aan het werk, maar iets wat er al zo lang in zit is moeilijk eruit te krijgen ;).
Teugels mag ik ook meer op maat nemen, maar hij pikt steeds een klein stukje teugel van me en ik merk het vaak te laat.

Ondanks dat we er nog lang niet zijn, ben ik al best trots op mijn puppy :D

Instappen en lang en laag proberen, neusje mag er meer uit maar begint al ergens op te lijken
Afbeelding

eerste drafje, loopt nog wat kort
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier begint hij al wat lekkerder te lopen, nu mijn houding nog verbeteren
Afbeelding

Afbeelding

Galop vind hij nog echt heel moeilijk, maar gaat soms toch de goede kant op.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat vinden jullie ervan?

mag ik trots zijn? ;)

Lisa99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:16

idd wat je zelf al zegt je houding is af en toe nog niet helemaal super maar het gaat de kant op met je paardje, leuk paardje heb je ook!

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:17

Leuk! Je ziet dat ze inderdaad lekkerder begint te lopen!
In galop moet je even op je tenen letten, maar verder vind ik het goed gaan! :D

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 20:18

Ja ik weet het het is al jaren een hekel punt bij mij, kan je je voorstellen dat het nog erger was? haha
Dank je

Met galopperen moet ik hem echt voorwaarts houden anders valt hij geheid weer in draf en dan let ik inderdaad niet op mijn voeten, maar je hebt absoluut gelijk!
Laatst bijgewerkt door Silly1972 op 17-05-12 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:18

Ziet er niet verkeerd uit hoor :)
Let erop dat je je tenen naar binnen doet. Houd je handen iets hoger en rechtop, verder als je stelling of buiging vraagt je binnenhand van de hals af houden.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:18

Wat een super leuk paard heb je! Helemaal mijn type :)
Hoe groot is hij? :)

Ziet er al goed en netjes uit hoor :j

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:19

Dandy! hij is leuk! :))

Je verbeterpunten heb je zelf eigenlijk al aangegeven, wellicht kun je proberen je handen wat meer rechtop te houden, duimen op je vuist aansluiten zodat de teugels niet te snel uit je handen kunnen glippen.
Verder lekker gaan oefenen, lessen en genieten van je ventje!
Jullie komen er wel!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 20:20

_Daniella schreef:
Wat een super leuk paard heb je! Helemaal mijn type :)
Hoe groot is hij? :)

Ziet er al goed en netjes uit hoor :j

ik heb hem 3 weken geleden gemeten op 1.67m

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 20:23

P_Tries schreef:
Dandy! hij is leuk! :))

Je verbeterpunten heb je zelf eigenlijk al aangegeven, wellicht kun je proberen je handen wat meer rechtop te houden, duimen op je vuist aansluiten zodat de teugels niet te snel uit je handen kunnen glippen.
Verder lekker gaan oefenen, lessen en genieten van je ventje!
Jullie komen er wel!

Ik weet het Patries, ik probeer er echt op te letten, eigenlijk moet ik iemand aan de bakrand hebben die steeds roep "handen rechtop!" haha

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:42

Leuke foto's Natas! Je hebt wel hele eerlijke foto's geplaatst ;) .
Inderdaad, je benen en je handen, hoewel die benen vooral met de galop heel makkelijk te verklaren zijn, dus dat komt vanzelf wel weer goed. Wel krijg ik het gevoel dat het zadel eigenlijk gewoon te groot is voor jouw kontje.. :D

Tip voor je handen: zweep echt over je knie laten lopen; die ligt nu overal compleet op je bovenbeen. je ziet ook het uiteinde van de zweep niet achter je kuit; waar die eigenlijk dus wel hoort te liggen ivm verduidelijking van je kuithulp.
Dus zweep echt vlak boven het botje van je knie, waardoor het uiteinde (bij de juiste lengte van de zweep) dus precies achter je kuit komt. Je geeft als het ware je knie een tikje, uiteinde zweepje zwiept iets door et voila, het effect dat je van een zweepje wilt.
2e tip voor handen: je moet onthouden dat je met je pinken steeds zijn manenkam/schoft voelt. Als je dat goed door hebt, kun je vanzelf je handhouding iets hoger gaan dragen.

Dandy is en blijft een kanjer natuurlijk!

Imago01

Re: Dandyho 1e keer op HAW net 5 maanden onder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:44

Ohw ja enne..je MAG niet trots zijn, je MOET trots zijn!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 20:47

Ja als ik geen eerlijke foto's plaats heb ik er nog niets aan toch?

oke dat is inderdaad een goede tip van die zweep dat wist ik helemaal niet, ik ben een ramp met zwepen, ik rij er liever niet mee, maar ja hij heeft die verduidelijking van de hulp nog echt nodig.
Handen tip ook een goede, ga ermee aan de slag ;-)

hmm dus ik kan ook gaan kijken naar een 17 inch zadel? dit is nl een 17.5.
maar ja moet het er nog even mee doen tot hij uitgegroeit is.'

haha ben ik ook wel hoor.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:48

nou dat gaat zeker de goede kant uit hoor. wat je waarschijnlijk heel veel gaat helpen is veel longeren, daarin kun je hem goed leren galopperen zonder gewicht en evt. jouw verstoring in balans.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 20:50

ja daarben ik al zeker mee bezig, hij word 1-2 in de week gelongeerd waarbij ik ook veel overgangen doe.

Dat gaat ook al steeds beter, maar soms schieten die benen alle kanten nog op, best grappig gezicht, maar niet handig natuurlijk ;-)

Lies_sjoerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:59

Haha ik zit nooit op bokt! Kijk ik vandaag zie ik opeens jou topic staan! Nou ik vind het super hoe je hem nu hebt lopen! Kleine puppy wordt groot! En tja die pianohandjes hè! Hihi

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:02

Probeer je handen iets meer te dragen en je duim omhoog te wijzen, voor de rest vind ik dat je hem heel vriendelijk rijdt hoor :) Ook een mooi paardje ;)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 21:05

ja dat weet je he! Hoe vaak heb je dat al niet geroepen, komt wel als Dandy een beetje constant gaat worden, dan kan ik wat meer daaraan gaan werken, maar die tip van Imago is wel iets wat ik moet onthouden.

Dank je wel Heleennn!
Maar verduidelijk dat dragen even wat meer voor me als je wilt.

Lies_sjoerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:08

Ik zal voortaan langs de bakrand naar je gillen! Tot je er gek van wordt ;-)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 21:08

is goed ;-)

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:09

Je zit er lekker nonchelant op :D Meeste zitten supergespannen op zo'n jong paard.
Het ziet er fijn uit,puppy achtig maar dat is volkomen normaal. Je geeft hem de ruimte en dat is een goed iets.
Probeer wel je handen dichter bij elkaar te doen,je hebt nu een erg breed stuur en daardoor geef je je paard ook de ruimte om te zwalken,handen bij elkaar kan je hem iets meer insluiten/ondersteunen.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:12

He daar is je topic ;-). Leuke foto's haha.

Wat ik vanmiddag al aan gaf en je zelf ook al wist/weet is dat je best wat rechterop mag gaan zitten. Zat ik later nog aan te denken maar is het misschien een idee om een keer een gaatje langer te gaan zitten. Misschien maakt dat het makkelijker om je been lang te houden. Verder heb ik hem natuurlijk zelf even mogen voelen vanmiddag en wat je zelf ook zegt is dat hij nog wel wat meer aan het been mag worden en stelling mag nemen, maar daar wordt hard aan gewerkt met je lessen. Van de galop weet je inmiddels dat hij het aanspringen toch prima kan :+ .

Verder kan ik niet anders zeggen dan dat je echt een superleuk paard hebt. Jullie komen er wel.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 21:13

Dandy is een jong paard, maar hij is zo ontzettend eerlijk en hij geeft je zo'n vertrouwd gevoel dat zelfs een vreemde die snel bang is zo op kan stappen en weg kan rijden. Hij geeft daar totaal niet om.
Zijn karakter is enorm fijn en dat maakt het een stuk makkelijker natuurlijk.

Oke weer een goede tip Dav, thanks.

Thanks Ann! Maar je hebt ook zelf ervaren dat de galop niet altijd even makkelijk is haha, al sprong hij vandaag bij mij inderdaad erg braaf en opwaarts aan, en daar was ik maar wat trots op.
ja we komen er zeker wel, zeker met zo'n fijn paard als Dandyho.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:16

Ziet er al goed uit toch?

Over lengtebuiging zou ik me nog niet druk maken, hij moet eerst leren reageren op been! Zou veel draf/galop/draf overgangen rijden om de galop te verbeteren. Verder proberen om veel te kunnen varieren in halshouding, dat hij echt je hand gaat volgen :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 21:20

Goh wat leuk om te horen dat ik goed bezig ben, want daar ben ik inderdaad mee aan het werk haha.
Thanks!

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:21

Ziet er niet slecht uit! Fijn dat je 'm rustig de tijd geeft :)

Ik zat alleen even te kijken naar je zadel. Het lijkt wel alsof die niet helemaal lekker ligt.. De achterkant ligt veel hoger dan de voorkant.. Weet een andere bokker misschien waar dit aan zou kunnen liggen? Ik dacht eerst misschien een te wijde boom, maar hij lijkt niet te klapperen aan de achterkant..

edit: of ligt het aan de timing van foto's maken?