gemakkelijke weg of sukkelen tot het bittere eind?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

gemakkelijke weg of sukkelen tot het bittere eind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 17:58

Ik ben benieuwd naar jullie mening en denk dat dit best een interessante discussie kan worden.

Stel, je hebt een paard. Je gaat er van uit dat de vriendelijkste en de zachtste trainingsmethodes ook de beste zijn (correct, consequent, met voldoende resultaat). Dus je hangt er een licht, zacht bitje in, dat er om bekend staat van vriendelijk te zijn. Het gevolg is dat het paard als het ware er voor "kiest" om het bit te negeren. Vlug afgeleid, je hulpen negeren, vlugger eens een bok geven omdat ze haar eigen ding wil doen en niet wil werken. Je moet er dus heel wat meer aan werken om je paard goed aan het lopen te krijgen en aan het lopen te houden. Wat dus ook wil zeggen dat je nu en dan wat harder moet inkomen. Eens wat harder been geven, meer druk op de teugel dan je zou willen,...

Daarnaast heb je ook een zwaarder bit. Dit bit heeft niet je voorkeur, want er is helemaal niets zachts en vriendelijks aan en je weet dat je er het paard behoorlijk pijn mee kan doen als je dit zou willen. Echter, als dit bit gebruikt wordt, heb je een oplettend paard, uitstekend aan de hulpen, nagefelijk, dat goed door zijn/haar lijf loopt en dus op de juiste manier spieren en uithouding kan opbouwen. En jij als ruiter hebt er amper werk aan. Je paard is op je pinken te rijden en je hoeft dus eigenlijk amper de harde werking van het bit te benutten.

Welk bit zou jij als ruiter kiezen?
Het harde bit en dus de gemakkelijke weg, of het zachte bitje waar je regelmatig tegen je frustraties aanloopt omdat je weet wat je paard kan, maar het er (nog?) niet uit krijgt op het lichte bit? Wel merk je verbetering op bij het zachte bit, en echt rampzalig is het nu ook niet te noemen. Het kost je gewoon een hele hoop meer moeite.

Zou je puur het zachte of het harde bit nemen? Zou je afwisselen? En waarom?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:01

Ik ben van mening dat elk paard het op een eenvoudig bit kan tot z niveau zeker
En dat het kwestie is van rijden en dat hoeft helemaal niet lang te duren (dat je maanden aan et sukkelen bent).
Elk paard moet het op een gewoon bit kunnen maar voor verfijning kun je een ander bit uiteindelijk nemen maar de basis zit in een normaal bit.
Daarnaast is een bit zo scherp als de ruiterhand dus met bv een stang hoef je je paard nog niet pijn te doen terwijl iemand met grove hand een paard met normaal bit al pijn kan doen ;)
Alleen kiezen veel mensen de gemakkelijke weg want tijd is geld en die gaan liever vandaag dan morgen op concour ;).
Ondanks dat waarschijnlijk heel bokt dit zo'n beetje zal ontkennen :+
Laatst bijgewerkt door Ashley5760 op 16-05-12 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:02

Ik denk niet dat je vergelijking goed is. wat bedoel je met lichter en zwaarder? In gewicht of hoe scherp een bit inwerkt?

Een bit waar je paard niet lekker op loopt is gewoonweg niet goed voor je paard. Dat kan dus zijn omdat hij niet genoeg ruimte in zijn mond heeft of wat voor reden dan ook. Sommige paarden zijn uit zichzelf wat stugger in de mond en zijn dus gebaat bij een wat scherper bit. Als je paard daar goed op loopt is daar niks mis mee mits de ruiter er eerlijk en consequent mee rijd

Jenkins

Ze zeggen toch bit is zo hard als de hand van de ruiter?
Dus als je het harde bitje neemt en dan met 2 pinken kan rijden, neem ik aan dat het paard hier geen pijn aan ondervind.

ellepel

misschien lees ik het verkeerd maar een harde inwerking op een zacht bit is net zo pijnlijk en ongemakkelijk voor het paard.
mijn idee over rijtechnische problemen is toch wel het volgende:

ik zou voor een zacht bit kiezen en goede instructie om te kijken wat IK fout doe.
denk namelijk toch wel dat de meeste fouten bij de ruiter liggen.
en laat een paard goed medisch nakijken,blokkades etc kunnen ook voor problemen zorgen.
en dan werkt een hard bit ook niet
Laatst bijgewerkt door ellepel op 16-05-12 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Luf_Midnight

ik zou gaan afwisselen.
hielp bij mijn pony heel erg goed, hoe vaker ik wisselende hoe makkelijker hij werd.
heb nu een bit gevonden dat misschien niet het aller liefste is maar wat hij zelf blijkbaar fijn vind liggen en loopt daar fantastisch op.
misschien heeft de ''vorm'' van het zwaardere bit in dit geval wel een betere vorm voor in de mond van je paard en loopt hij/zei er daarom veel beter op.
is in mijn geval wel zo.
dus niet zozeer de weg van de minste weerstand maar hetgene wat mijn paard aangeeft zich prettiger bij te voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:04

Ik zou het harde bitje nemen.. Een bit is zo zoals je hem zelf gebruikt. Zacht bit kan ook hard worden.
Zo te lezen is voor het 'geval' hierboven een scherper bitje meer weggelegt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:06

Ik mis een deel in je verhaal.
Past het lichte bit wel goed? Waarom bokt het paard? Hoe is het gehuisvest? Is het gelukkig?
Voel jij verschil bij jezelf als ruiter wanneer je met een ander bit rijdt? Enz.

Keihard, en niet op jou persoonlijk, maar ik denk dat een lichter bit de onkunde van de ruiter eerder aan het licht brengt, en een zwaarder bit dat verbergt.
Wat niets betekent dat je een onkundig persoon bent, maar dat je een ander soort grens hebt waar je tegenaan loopt... (Namelijk niet die van het paard, maar die van jezelf. ;) )
Die grens ligt voor iedereen ergens anders. :)

Maar er écht iets van zeggen kun je pas wanneer je iemand irl ziet, dit is algemeen gesproken.

Sodeletuut

Re: gemakkelijke weg of sukkelen tot het bittere eind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:11

Reageert het paard dan niet zo uit angst voor het bit? Is de nageeflijkheid wel echt nageeflijkheid of wijkt hij voor het bit? En past het zachtere bitje wel goed, en heeft het de goede dikte voor de paardenmond? Wat versta je onder een zacht bitje?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 18:11

met lichter of zwaarder bedoel ik inderdaad de scherpte van het bit :)

Het paard kan goed lopen met het zachte bit, maar dan moet je wel behoorlijk "achter z'n vodden zitten" Dus constant hulpen geven, aandacht blijven vragen,... geen halve seconde rust.
Scherp bit in hangen is opstappen en gaan.

In mijn geval gaat het hier om een billy-allen D-trens tegenover een pelham op dubbele teugel. In principe dus 2x hetzelfde mondstuk, alleen bij de pelham kan je even de stang bijnemen indien nodig. Op het lichte bitje is het steeds op haar vel zitten en aan het werk houden. Bij de pelham niet, hoewel de stang amper gebruikt wordt. In een uur tijd 4 à 5 keer de stang op druk nemen om de aandacht terug te eisen is vaak al voldoende.

Buitenrit doe ik met de pelham en dan kan ik de teugels volledig los over de hals leggen. Met het zachte bit moet ik de teugels vast houden omdat ze me dan vlugger uitprobeerd.

Voor mezelf heb ik al beslist wat het beste werkt bij mijn paard en dat hangt gewoon af van de activiteit welk bit ik inhang. Ik vraag ook geen advies over wat beter of slechter is.
Ik ben enkel benieuwd wat jullie kiezen en waarom.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:16

Zelfde mondstuk? Daar geloof ik niet helemaal in... Een Billy Allen heeft zowieso een dunner mondstuk en ook wat koper, hoewel ik niet weet of het standaard is.

Ofwel; ik zou verder zoeken naar een bit dat beter bij het paard past.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:22

Ik gebruik voor m'n paard een bit, wat bekend staat als een zacht bit voor de paardenmond.
Maar ik heb niet de problemen die jij hebt ervaren.
Ze heeft sowieso nog nooit maar het kleinste bokje gegeven.
Misschien heb ik het geluk dat mijn paard makkelijk te rijden is, en meestal goed wil meewerken?
Ook in het bos heb ik geen problemen dat ik een te zacht bit zou gebruiken.

Ik denk eerder dat het ligt aan het karakter van het paard (te flegmatiek of te heet), of aan de manier van rijden van de ruiter, dat je problemen zou krijgen bij een te zacht bit.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:32

Ashkerlon schreef:
Vlug afgeleid, je hulpen negeren, vlugger eens een bok geven omdat ze haar eigen ding wil doen en niet wil werken. Je moet er dus heel wat meer aan werken om je paard goed aan het lopen te krijgen en aan het lopen te houden.

Het paard is niet aan de hulpen en wil niet met mij samen werken...
Dat is voor mij het eerste en belangrijkste probleem. Ik gebruik alleen een bit voor verfijning en niet als ik nog dit soort problemen heb. Dat los ik bitloos op. Ik zou nog niet eens gaan denken aan dressuurmatig rijden en lichamelijk trainen.

Als je met rijden er meer aan moet werken, dan betekent dat dat de reactie op de hulpen op verschillende vlakken nog niet optimaal is. Ik zou dan niet een beetje doorploeteren en alles bij elkaar proberen te houden, maar specifiek, een voor een, die reacties verbeteren.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:35

bit of neckrope, stang en trens, touwhalster. Het gaat erom hoe je beloningssysteem in elkaar zit. Waarom wil het paard niet op je letten? weet het wat jij bedoelt? Is het leuk om iets voor jou te doen? Kan het wel wat jij vraagt? Het draait dus om communicatie. Het kan zijn dat je met een bepaald bit beter communiceert dan met een ander, maar dat is niet de basis denk ik.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 18:43

Zo goed als hetzelfde mondstuk :) De Billy-allen is misschien een millimeter of 2 millimeter dunner dan de pelham, maar beide hebben een ongebroken mondstuk waar de teugel aan vast hangt. Dus puur op de trensteugel, heeft de pelham dezelfde werking als de Billy allen. Ik heb enkel nog een back-up in de stang.

Paard gaat niet in protest, is niet angstig, heeft geen blokkades, neemt beide bitjes vlot aan en is op beide uiteindelijk even goed te rijden. Alleen gaat ze meer gaan flierefluiten met het zachte bitje en moet ik vaak mijn stem verheffen om haar bij de les te houden, bijtikken met de zweep, benen harder inkomen, meer druk op de teugel en steeds maar figuur na figuur na figuur gaan rijden.
Bij de pelham is het opstappen even de stang bijpakken dat de kinketting gevoeld wordt (niet hard) terug lossen en rijden. Alles gaat veel gemakkelijker.

Paard werkt graag maar is nogal een karakterkopje en vlug afgeleid. Het is een paarden-paard... voor haar hoeven mensen niet. Ze wil wel voor je werken en dingen met je doen, maar alleen als er voor haar ook een leuke kant aan hangt. En als je haar beledigt mag je vergeten dat je het volgende kwartier nog iets met haar kan aanvangen. Op zich is ze de ideale leermeester. Want alleen een 100% goeie ruiter gunt ze de nagefelijkheid en het loslaten. Ze kan het, en ze kan het goed, maar het is ofwel jezelf volledig kapot en in het zweet werken op het zachte bit of op het gemak correcte spiermassa opbouwen en op eigen houding letten met de pelham.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:48

Ashkerlon schreef:
Paard werkt graag maar is nogal een karakterkopje en vlug afgeleid. Het is een paarden-paard... voor haar hoeven mensen niet. Ze wil wel voor je werken en dingen met je doen, maar alleen als er voor haar ook een leuke kant aan hangt.

Dan heb je daar je oplossing toch? :D

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 18:54

Tuurlijk, maar ik kan niet steeds in rengalop overal doorheen gaan denderen haha. Als ze braaf is en nagefelijk en goed door het lijf is voor en tijdje mag ze even de benen strekken en haar eigen ding doen. Dat hebben we laaaang geleden al afgesproken. Ik 10 minuutjes mijn ding en dan mag zij 10 minuutjes haar ding. :+

Ik wil het uiteindelijk gewoon kunnen op het zacht bit... en als ik les heb, is het ook altijd het zachte bitje dat er in hangt.
De pelham is hoofdzakelijk voor op wandeling, of als ik ze meeneem naar een vreemde binnenpiste. Ik verongeluk niet met het zachte bitje, maar verdorie tis een moeilijk geval haha

Dus ja, voor mij is het al lang uitgemaakt hoe of wat, en hoe ik mijn paard moet aanpakken.
Ik ben vooral benieuwd naar jullie meningen en wat jullie zouden doen in zo'n situatie. Het staat dan ook bij "Discussies" en niet bij "Praktijkproblemen" :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 19:02

Er zijn vast nog wel meer dingen te vinden waar ze gemotiveerd van raakt ;)

Maar even verder op de discussie :D :
Ik zou dus beide niet doen; niets doorsukkelen, maar ook geen extra dreiging erbij hangen.
Ik zie geen enkel nut in het lichamelijk trainen van een paard dat er mentaal niet volledig bij is.
Ik denk dat het een illusie is dat een paard met een ander bit in ineens fantastisch loopt. je loopt uiteindelijk ergens verderop tegen jezelf aan of je paard stompt uiteindelijk af en je zit weer in hetzelfde schuitje. Daarnaast heb ik er op die manier geen lol in.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 19:06

Er zijn zeker nog meer dingen waar ze van gemotiveerd raakt, maar even flink tempo maken is voor haar het ultieme. Er zijn zeker nog andere beloningen in het spel als ik met haar bezig ben, van een simpele "goed zo" tot even stappen aan een losse teugel.

Hoe zou jij het paard er dan mentaal proberen bij te krijgen? :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 19:20

sanne83 schreef:
Ik denk dat het een illusie is dat een paard met een ander [knip]= scherper [knip] bit in ineens fantastisch loopt.

Dat denk ik ook.
Rijtechnisch oplossen dus.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 19:32

Door zelf interessanter te worden :D
Er zijn honderden manieren om je paard meer op jouw gefocused te krijgen, meer gemotiveerd, meer geïnteresseerd te krijgen, maar het belangrijkste is dat jou communicatie boeiend moet zijn voor je paard. Je manier van hulpen geven en belonen (druk-release, maar ook extra beloning), kan het interessant maken voor je paard of juist enorm saai.

Omdat dat nogal moeilijk is :D (en dat tijd kost om goed te leren), zoek ondertussen iets waardoor je paard gemotiveerd raakt, liefst meerdere dingen. Hard gaan, andere omgeving, obstakels, voer, aai, sommige paarden hebben extreem veel afwisseling nodig etc.
Vraag hele korte stukje en beloon gelijk.
Probeer in het begin nog niet alles aan elkaar te plakken. Dan moet je steeds meer hulpen gaan geven en dat kan enorm demotiverend voor je paard zijn.

Paardrijden kan je zien als een orkest aansturen. Als het orkest niet loop, ga je dan maar door ploeteren of ga je afzonderlijk met alle partijen werken totdat die afzonderlijk goed lopen en dan pas weer samen voegen?
Meestal heb je tijdens het rijden een ding die je kan benoemen: " als ...., dan zou alles beter worden". Als mijn paard meer gemotiveerd (ontspannen, aan het been, beter aan de eenzijdige beenhulp, noem maar op) zou zijn, dan zou alles beter zijn. Jouw eerste prioriteit is dan motivatie. Als je paard iets gemotiveerd doet, afstappen en belonen. Niet doorpielen tot hij iets nageeflijker is, iets beter wijkt of iets anders. Als je elke keer afstapt en beloont op het hoogtepunt, gaat je paard je steeds meer geven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 19:56

sanne83 schreef:
kan het interessant maken voor je paard of juist enorm saai.

of onduidelijk. Meestal gaat het dáár mis, want dan wil het paard niet meer voor je werken - ookal vind hij het werk op zich wel leuk.

Denk aan een leraar die een leuk vak geeft, maar regelmatig fouten maakt/verkeerde dingen verteld - dan wordt het voor de student al snel een vervelend vak.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:11

Daar heb je helemaal gelijk in :j

Ik nam (misschien ten onrechte) aan dat dat logisch is.
Wat in aan wilde geven; ook al geef je je hulpen duidelijk, bij een ongemotiveerd paard kan het net iets sneller of juist langzamer zijn in je hulpen het verschil maken tussen een geïrriteerd en/of doodverveeld paard en een gemotiveerd paard.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:16

sanne83 schreef:
Daar heb je helemaal gelijk in :j

Ik nam (misschien ten onrechte) aan dat dat logisch is.
Wat in aan wilde geven; ook al geef je je hulpen duidelijk, bij een ongemotiveerd paard kan het net iets sneller of juist langzamer zijn in je hulpen het verschil maken tussen een geïrriteerd en/of doodverveeld paard en een gemotiveerd paard.

ja :D en als toevoeging....
Vaak zijn "duidelijke hulpen" voor de ruiter erg onduidelijk voor het paard. Te grote hulpen kunnen namelijk veranderen in tegenstrijdige hulpen.
Timing en de juiste dosering is heel moeilijk.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 22:49

sanne83 schreef:
Ik denk dat het een illusie is dat een paard met een ander bit in ineens fantastisch loopt.

Ik wil eigenlijk niet beweren dat ze beter loopt met het scherpe bit. We zitten op dit ogenblik op een bepaald maximum van ons kunnen, nog steeds met ruimte tot verbetering, maar dat kost tijd en training van zowel paard als (vooral) ruiter. Laat ons zeggen dat ik met het scherpe bit gemakkelijker dat maximum kan bekomen dan met het zachte bit.
Ze loopt nog steeds een keer moeilijk te doen, of wil even haar aandacht zetten op die vreemde tractor die naast de piste aan het rijden is, maar met de pelham is het even "hello" zeggen en ze is weer bezig waar we gestopt waren. Op het zachte bit moet ik eerst weer 5 à 10 minuten "moeilijk" gaan doen.

Ik kan niet zeggen dat ze echt ongemotiveerd is om te werken. Meer de instelling van "waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?" Waarom zou je de hoeken van de piste uitrijden als je ze ook kan afsnijden? Das toch korter? Waarom zou je nagefelijk lopen als je zoveel meer kan zien met je hoofd gewoon recht? Vraag haar om te veruimen en te verkorten en ze doet het. stap-draf-galop doet ze meteen als je het vraagt. Echter met het scherpe bit net allemaal ietsje vlotter en gemakkelijker.
Vandaar ook: wie zou kiezen om dan maar het scherpe bit in te hangen en alles gemakkelijk te maken, of toch blijven dooroefenen met het zachte bit, tot het ook daar even vlot gaat. Ook al blijkt dit een werk van lange adem te zijn.