Drikje Stoere Friese merrie Beleren Tips zijn welkom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daphneM

Drikje Stoere Friese merrie Beleren Tips zijn welkom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 13:10

Hallo Allemaal,

zoals sommige weten ben ik bezig om een 3jarige friese merrie te beleren.

Dirkje is een erg lieve rustige merrie, waar ik op een leuke vriendelijke manier mee aan de gang ben.
alles is zonder stres, of gekkigheid.

Eerste keer draven aan de longeerlijn:
[JITP] Dirkje Beart x Jelke beleren

Dirkje gaat los in de bak:
[ITP] Fotoshoot Wat vinden jullie van deze merrie.

We hebben nu meerdere keren aan de longeerlijn er opgezet, tot ik ineens dacht van we kunnen wel los, ik bleef los op de volte stappen, en draven.

Dit deed ze zo braaf dat er na 1 x ook een 2de keer kwam en nu na een 2de keer ook een 3de keer is gekomen.

De bak is nog niet helemaal af vandaar half gras half zand.

Mijn eigen houding is echt knudde maar dit komt ook door de bodyprotector, als ik recht zit, tik de achterkant tegen het zadel, de merrie word hier erg zenuwachtig van.
Ik dit daarom wat naar voren, mijn benen doen gezellig mee.
Ook weet ik dat mijn houden gesloten moet houden, maar op 1 of andere manier vind ik dit minderstreng staan.Maar we werken er aan, ik ben nu nog zo veel bezig met denken voorwaarts en sturen dat ik mijn eigenhouding een beetje vergeet.
Ik weet dat dit erg belangrijk is, en probeer er daarom wel aan te denken.
Dirkje gaat over 2 weken in training om aan de hand voorgebracht te worden.

Ze komt begin mei terug, en dan ga ik les nemen.
Oohwja het zadel is misschien voor mn billen wat aan een te kleine kant maar ik ben druk bezig met afvallen.

Wij zijn nu bezig om haar te leren sturen, ik doe dit om zoveel mogelijk mee te gaan met mijn handen, benen en heupen.
ze reageerd hier erg goed op, soms in draf hebben we een uitschieter in de bocht, maar dat komt wel goed.
Galop hebben we nog niet onder controle, dit moet iets meer getraint worden aan de longe.

Ik rij in de bak voornamelijk afwisselend door veel aftewenden, voltes, slangevoltes, stap en draf,Ho(stil staan) neerwaarts
elke ronde is anders.
wees lief voor ons dit is mijn eerste keer dat ik een paard zadelmak maak, en onze 3de keer samen los.

Iedereen mag tips geven, graag zelfs.

Kijk en geniet

Even lekker stappen
Afbeelding

De andere kant op stappen
Afbeelding

Rustig drafje van hand veranderen
Afbeelding

Andere hand drafje
Afbeelding

Hand veranderen
Afbeelding

Sta moment weer hand veranderen
Afbeelding

Tussen door even stappen proberen wat lager in te stellen kijken of ze mijn teugels volgt
Afbeelding

Even stil staan, en belonen
Afbeelding

Even een drafje hier zie je duidelijk dat ik haar met mijn handen benen en heupen(door de juiste kant op te kijken) probeer de ronde in te gaan.
Afbeelding

Handveranderen
Afbeelding

groetjes Daphne en Dirkje
Laatst bijgewerkt door daphneM op 16-05-12 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

ivy_power89

Re: Drikje Stoere Friese merrie Beleren Tips zijn welkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:16

tjeeeeetje!
Als je het halster weg denkt, en je er niet bij had gezegd dat dit pas de 3e keer onder de man is, had ik echt goed moeten kijken hoor!!
Wat een pracht paard zeg!
En ik vind het er ook heel erg netjes en relaxed uit zien!

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:16

Nee idd ik zou ook niet zeggen dat het de 3de keer is!
Vind het er fijn uit zien en vooral dat er nog lengte in de hals zit!! :D

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:18

Wat ziet dat er fijn uit zeg! Zou idd niet zeggen dat dit pas de 3e keer is.
Ben ook een Friese merrie aan het beleren. En hoop deze week een zadeltje er op te kunnen leggen als het een beetje goed gaat. Stap, draf en galop en singeltje zijn aan de longe bevestigd nu. Ik hoop dat het er maar net zo goed als jou uit mag zien!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:19

Ziet er netjes uit!! Maar.. wat voor schoenen heb je aan?

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 14:24

Iedereen bedankt voor de leuke reactie's word er vrolijk van

Mrjlnx: Wat gaaf! Leuk ben benieuwd naar jou'n Topper

Pletje: Ik heb veiligheidschoenen aan van de welkoop met staal, die heb ik altijd aan met stallen doen, etc..
Ik kan mn oude laarzen nog niet aan, daarom deze, mn beugels zijn breed genoeg dat ik er niet achter blijf hangen, dat had ik ook al geprobeerd haha

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:17

Is dit pas de eerste keer dat je een paard zadelmak maakt! Vooral doorgaan zoals je doet zou ik zeggen!
Jij vind je houding misschien storend maar dat je naar voren zit voor je bodyprotector is juist een groot voordeel bij een jong paard. Haar zwaartepunt ligt nog erg op haar voorhand en door naar voren te zitten help je haar juist zo goed mogelijk in balans te blijven. Allen zouden je benen meer op hun plek mogen blijven ja maar ach dat komt wel ;) Enige puntje wat ik heb is probeer niet te veel druk op je teugels te houden laat dr maar lekker op zichzelf lopen, maar t is lastig te zien hoeveel jij in je handen hebt natuurlijk. Goed dat je haar zoveel mogelijk op je zit probeert te sturen. Als ze uitwijkt ben je wss net iets te laat begonnen met sturen of mag je hulp nog wat duidelijker voor haar en ach wat maakt dat nou uit zolang ze maar in balans blijft en onder je blijft lopen toch +:)+

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:18

erg netjes!
als tip probereer veel te wisselen in hoofd/hals houding.
\maar ga vooral zo door

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 17:20

Wat een gaaf dier zeg!
Ziet der heel netjes uit en zeker voor het begin!
Ik heb alleen het idee dat je zadel iets te ver naar voren is. Kan ook natuurlijk wat vertekenen door het dekje en de foto's, maar zou der even naar kijken :)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 17:22

Wat een prachtige merrie!

Wat ziet het er netjes uit zeg.
Je hebt een heel nette houding, en het ziet er vriendelijk uit.

Tip: Denk aan je handen!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:12

Ziet er goed uit hoor. Alleen je zadel is aan de kleine kant voor jou en krijg de indruk dat het ook niet lekker past op het paard. Op foto 6 bijvoorbeeld zie je dat het zadel achter omhoog komt. Zadel ligt ook te ver naar voren.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:17

dat het zadel wat krap is voor jou viel mij ook meteen op ;)
Maar verder ziet het er echt super uit, zoals al eerder gezegd is, ik zou ook niet zeggen dant dit pas de 3e keer is :D

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 18:24

Jeetje wat een leuke reactie's!

Ik ben het met iedereen eens, ik werk ook aan de punten die hier worden aangegeven.
De hoofd/hals lengte's probeer ik ook te doen, in draf neemt ze mn teugels nog niet zo fijn aan naar beneden maar daar werken wij ook aan.

Verder had ik zelf ook een beetje zitten kijken naar het zadel..
Ik heb op internet zitten rondneuzen maar kan niks geschikt vinden hoe ik het zou moeten oplossen.

Ik zoek iemand die zadels ruilt/opvult/of aanpast.

Dus iemand die bij mij aan huis komt, met verschillende 2dehands zadels..kent iemand die?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 19:56

Mooi paard hoor, maar wel echt een fries, dus breng haar op lengte:
Sperriempje en halster zou ik eraf laten, al die rommel om het hoofd, nergens voro nodig, teugels een stuk langer nemen en je handen veel meer naar voren brengen, je moet de hals lang houden, niet laten opkrullen zoals nu, met de neus eruit kan ze ook beter haar rugspieren sterken en de achterhand onder brengen.
Verder zou je je knie en eigenlijk hele been iets rechter en naar achteren moeten houden, je zit nu in een beetje stoelzit, daardoor tikt je bodyprotector ook tegen het zadel, je moet je bekken kantelen en actiever mee zijn.Je zadel mag ook wel een stuk naar achteren, ligt nu echt op haar schouder, dat stoort haar in de beweging, en jij kunt nooit lekker zitten als het niet op de goede plek ligt.
Klinkt allemaal heel streng, maar je bent al best goed bezig hoor, tis opbouwend bedoelt en iig ten gunste van het paardje :) nog veel plezier van deze knappe madam.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:06

Ziet er idd lekker ontspannen en ongedwongen uit.

Helaas past je zadel echt niet op je paard! Hij komt op jouw sta-momenten aan de achterkant los van de rug.
Ga hier gauw wat aan doen, voordat ze last van haar rug krijgt (een fries loopt nogal eens te vaak door pijn heen)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 20:09

Madam: Bedankt voor al je adviesen

*knip*
Laatst bijgewerkt door Sica op 17-05-12 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: reactie op verwijderde post verwijderd

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 21:51

Mijn complimenten!!
Ziet er super ontspannen uit.

Enige puntje zoals de andere ook zeggen probeer haar steeds meer lengte te geven, zeker voor een fries, maar je gaf aan dat al te doen.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 08:19

Als je voor het eerste keer een paard inrijd en dit ook nog is de derde keer er op is. Mijn complimenten! Schitterend paard daar ga je veel plezier van hebben. Alleen (zoals al meer wordt genoemd) je zadel past niet ligt te ver naar voeren en drukt op de schouder (wat je paard dus belemmerd in de beweging).

Daarbij over lengte en VW-NW het is een fries dus dat is al moeilijker door de hals inzet, maar dus ook heel belangrijk daar zo snel mogelijk mee te beginnen.

Kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:51

Complimenten !
Ziet er super uit,
inderdaad haar proberen lengte te geven. :)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 16:20

Hallo iedereen bedankt voor het reageren

Ik ga proberen om de hals wat lager in te stellen zodat ze nogmeer haar rug gebruikt, moet zeggen dat ik dit ook wel doe, maar door dat het nog zo pril is pak ik dit het meeste in de stap mee, als ze het in draf doet en ze schrikt ben ik mijn teugels kwijt..
de rondjes die ik draaf zijn max 2 achter elkaar en dan stapen we weer even.
Gewoon om het afwisselend te houden.

Ik zal er vanavond extra opletten en haar meer lengte geven.
We gaan hier mee aan de slag.

Abel1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 16:41

Leuk paard zal je veel plezier van hebben. Bij mij op stal is het streng verboden om zonder stiften in het weiland te rijden en zeker met een jong paard is dat gevaarlijk. Een paard wat net beleerd is heeft nog moeite met jou gewicht . Niet alleen met nat weer, maar ook met droog weer is een weiland veel te glad zonder stiften. Dit geld voor met ijzers en zonder ijzers.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 16:57

wauw, indrukwekkend hoe relaxt dat eruit ziet! :D misschien iets meer meegeven in je teugellengte, laat haar je hand maar volgen. ze moet toch eerst leren om op eigen benen te lopen en haar balans te vinden voordat je haar kan oprichten. dus lekker lang en laag en heel veel figuren rijden! probeer ook terug te rijden op je zit zodat ze die ontspanning behoudt. ga vooral zo door! *\o/*

p.s. wat een heerlijk ding is het zeg <3

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:10

Hele mooie foto's en een ontzettend fijn beeld! Hele mooie hoofd-halshouding en dat voor een fries!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 20:21

Abel: Het is ook meer zand dan gras, alleen achter aan staat een beetje gras, moet zeggen dat het best goed gaat.

Iedereen verder bedankt

Marian_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:06

je bent goed bezig, cap op , bodyprotector aan extra touw om haar nek en een mooi beestje om te zien die er plezier in heeft .