Consequent verkeerd aanspringen in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ankje11

Consequent verkeerd aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 13:49

Ik heb al een tijd een vraag, laat ik hem maar eens afvuren! :+

Mijn paard wil wel nagefelijk lopen maar dan wel met langere teugels en in een langzamer draf tempo. Opzich ben ik heel blij dat ze doet wat ik vraag, als ik iets sneller wil dan zakt ze op een gegeven moment wel maar dat is maar van korte duur. Als ik de teugels korter pak dan komt ze ook omhoog. Wat zouden jullie doen in dit geval?

Ook zit ik al heel lang met nog een kwestie: Het verkeerd aanspringen in de rechtergalop (links gaat altijd goed). Ik kan haar los rijden wat ik wil, ze springt altijd verkeerd aan. Lichamelijk is ze helemaal goed, zadel licht ook goed en bit is het ook niet. Wie kan mij tips geven?

caspertjeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:55

Leg een balkje op de 2e hoefslag en spring er vlak voor aan.

Lottie84

Re: Consequent verkeerd aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:58

laat hem goed om je been buigen voordat je aanspringt.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 14:02

caspertjeP schreef:
Leg een balkje op de 2e hoefslag en spring er vlak voor aan.

Ik zou graag willen, maar de mede bak gebruikers hebben inmiddels alle balken gesloopt en met spijkers e.d lopen knutselen. Aangezien ik veiligheid heel belangrijk vindt gaat dat helaas niet lukken. Wel bedankt voor het meedenken!

Lottie84 schreef:
laat hem goed om je been buigen voordat je aanspringt.

Dank je! Zal het proberen.
Hebben jullie nog meer tips e.d?

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:05

Rij een gebroken lijn en als je bijna op de hoefslag bent spring je aan. Verder neem les :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:08

Op een grote volte aanspringen of in een hoek, een beetje met je gewicht op het buitenvoorbeen rusten (dus je buitenbeen als het ware iets langer maken) waardoor de binnenschouder vrij komt om daarmee aan te springen. Dit maakt het aantrekkelijker voor haar om met de juiste schouder naar voren (=de binnenschouder) aan te springen in de juiste galop.

Zorg er (dus) voor dat je in ieder geval niet naar de binnenkant hangt, want dan is het dus verleidelijker voor je paard om op de buitenschouder = verkeerde galop aan te springen.

caspertjeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:08

Als ik te lui ben om een balkje te pakken dan leg ik een sjaal op de 2e hoefslag. Zo n gewone wollen wintersjaal. Liefst een beetje fel gekleurd.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 14:15

paardjes123 schreef:
Rij een gebroken lijn en als je bijna op de hoefslag bent spring je aan. Verder neem les :D

Bedankt voor de tip! Zal het proberen. Les nemen wil ik wel, maar kan nog niet niet vinden wat ik wil.

fargo schreef:
Op een grote volte aanspringen of in een hoek, een beetje met je gewicht op het buitenvoorbeen rusten (dus je buitenbeen als het ware iets langer maken) waardoor de binnenschouder vrij komt om daarmee aan te springen. Dit maakt het aantrekkelijker voor haar om met de juiste schouder naar voren (=de binnenschouder) aan te springen in de juiste galop.

Zorg er (dus) voor dat je in ieder geval niet naar de binnenkant hangt, want dan is het dus verleidelijker voor je paard om op de buitenschouder = verkeerde galop aan te springen.

Dank je! Ook dit ga ik proberen. Zal opletten hoe ik zit, volgens mij wel goed maar zal er extra op gaan letten nu!

caspertjeP schreef:
Als ik te lui ben om een balkje te pakken dan leg ik een sjaal op de 2e hoefslag. Zo n gewone wollen wintersjaal. Liefst een beetje fel gekleurd.

Hier was ik dus nooit opgekomen! Zal kijken of een sjaal kan helpen! Ben benieuwd.

Ayel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:50

Mijn paard sprong vroeger ook altijd aan in de verkeerde galop (voornamelijk ook rechts, zoals jouw paard ook doet). Mijn instructie en ik stonden een beetje voor een raadsel. Waar mijn instructie toen mee kwam is, om met twee benen tegelijk aan te drijven. In principe drijf je aan met je binnenbeen (en buitenbeen achter de singel leggen), maar bij mijn paard moet ik dus met twee benen aandrijven, anders snapt ze het niet (zo is ze dus blijkbaar ingereden). Dan gaat ze wel in de goede galop. Misschien iets voor jou om ook uit te proberen :) Succes!

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 14:59

Ayel schreef:
Mijn paard sprong vroeger ook altijd aan in de verkeerde galop (voornamelijk ook rechts, zoals jouw paard ook doet). Mijn instructie en ik stonden een beetje voor een raadsel. Waar mijn instructie toen mee kwam is, om met twee benen tegelijk aan te drijven. In principe drijf je aan met je binnenbeen (en buitenbeen achter de singel leggen), maar bij mijn paard moet ik dus met twee benen aandrijven, anders snapt ze het niet (zo is ze dus blijkbaar ingereden). Dan gaat ze wel in de goede galop. Misschien iets voor jou om ook uit te proberen :) Succes!

Dan gaat ze alleen maar harder. Stuur haar dan een volte op en probeer het weer, maar denk niet dat ze dat snapt.
Bedankt voor je reactie.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:02

Jou paard is scheef en dan zal hij de makkelijkste weg kiezen en aanspringen in de voor hem makkelijkste galop.
Recht maken, dus aan beide kanten de spieren net zo lang en soepel maken is het enige wat gaat werken en daar heb je les voor nodig!
Er bestaan natuurlijk wel trucjes om hem goed aan te laten springen, een daar van is veel stelling vragen, verkeerde been licht rijden en al licht rijdend aanspringen zijn er een paar van, maar dat zijn wel lap middeltjes!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:03

Uit je hele tekst maak ik op dat je paard absoluut niet fijn in zijn lijf zitten.
Is er al eens een fysio of chiro bij geweest?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:08

Fysio of chiro of wat dan ook helpt natuurlijk altijd, mits je een goede hebt, maar als je blijft rijden op de manier waarop je nu rijd en niet inziet dat juist/ook daar iets moet veranderd, is het weg gegooid geld!
Les nemen en dan een osteo of wat ook erbij kan inderdaad een wereld van verschil maken, jammer genoeg denken heel veel ruiters dat het paard daarna weer geweldig loopt en blijft lopen.
Dat is dus een fabeltje!!

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:35

Ik had daar een tijdje last van met mijn bijrijdpaard dat ze telkens verkeerd aansprong.
Ik heb van mijn instructeur geleerd om haar zo diep mogelijk de hoek in te rijden, en op het moment dat je het verst in de hoek bent en wendt, aanspringen. Doordat je ze zo diep mogelijk de hoek inrijd moet het paard wel in de goede galop aangaloperen, want anders lopen ze rechtdoor tegen de muur/bakrand :').
Dit hielp bij mij super, dit kan je natuurlijk niet altijd blijven doen, maar om te beginnen is het een makkelijk hulpmiddel. Je kan het steeds verder uitbouwen, en nu galopeert mijn paard ook gewoon netjes en goed aan op de volte ;)

Succes!!

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:49

Hey, dit is voor mij een herkenbaar probleem, maar gelukkig verleden tijd. Wat ik heb gedaan:
- Een nieuw zadel aangeschaft dat verhielp al een groot gedeelte.
- mijn paard gooide steeds op de rechterhand zijn buitenschouder er uit zodat hij ruimte had om linksom aan te springen.
zorg dat je hem goed begrenst op de buitenhand, zodat hij niet weg kan lopen.

ik denk dat de oorzaak eigenlijk wel ligt in het antwoord van aerdenhout1. de scheefheid! en bij mij dus ook.
Ik ben ook al begonnen met dit te trainen ( zie veel verschillende topics hier over op bokt), maar het is moeilijk, ga binnen kort misschien een poging doen met de klasieke rijkunst ( of hoe je dat ook noemt, er naast en zonder bit enzo). maar gelukkig is het al erg verminderd en doet hij het niet meer, maar ik weet dat ik er nog niet helemaal ben, meneer springt op een buitenrit namelijk nog steeds altijd links aan...

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:56

Niet te veel aan je binnenhand zitten.
Als je haar hoofd naar binnen trekt, maak je de buitenkant langer, waardoor haar buitenvoorbeen meer ruimte heeft dan het binnenbeen..
De enige optie die je paard heeft, is het buitenbeen naar voren gooien, resultaat: verkeerde galop...

Niet aan je binnenhand zitten! Houd je buitenteugel tegen de hals, dat je haar begrensd.
Dan oefenen...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:14

Ik dacht er ook meteen aan dat je paard scheef is. Ieder paard is dat van nature geloof ik. Misschien moet je je eens verdiepen in rechtrichten? Dan komt het aanspringen waarschijnlijk vanzelf goed, en het nageeflijk rijden ook. Dit probleem ligt in de basis als ik zo je tekst lees.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:18

Inderdaad lichamelijke problemen kan het zeker zijn. Heb je haar echt na laten kijken. Vaak zit het probleem toch echt daar en anders inderdaad rechtrichten.

En probeer je buitenbeen ook eens verder naar achteren te leggen dan dat je nu doet.
Probeer het eens uit.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:34

Paard is lichamelijk helemaal in orde zeg je? Is dit nagekeken in een kliniek?
Als je het paard stil zet en een paar passen achteruit vraagd.....gaat ze dan recht achteruit of gaat ze scheef?

Het structureel verkeerd aanspringen zegt al dat er ergens iets niet goed zit, ergens zit een blokkade, zoek uit waar zou ik zeggen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 08:47

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 13:26

aerdenhout1 schreef:
Jou paard is scheef en dan zal hij de makkelijkste weg kiezen en aanspringen in de voor hem makkelijkste galop.
Recht maken, dus aan beide kanten de spieren net zo lang en soepel maken is het enige wat gaat werken en daar heb je les voor nodig!
Er bestaan natuurlijk wel trucjes om hem goed aan te laten springen, een daar van is veel stelling vragen, verkeerde been licht rijden en al licht rijdend aanspringen zijn er een paar van, maar dat zijn wel lap middeltjes!

Ik weet dat ik les moet nemen, maar zie maar eens iemand te vinden die echt goed bevalt.
Als ik nou eens stelling naar buiten vraag, zou dat kunnen helpen?

Corientjuh94 schreef:
Ik had daar een tijdje last van met mijn bijrijdpaard dat ze telkens verkeerd aansprong.
Ik heb van mijn instructeur geleerd om haar zo diep mogelijk de hoek in te rijden, en op het moment dat je het verst in de hoek bent en wendt, aanspringen. Doordat je ze zo diep mogelijk de hoek inrijd moet het paard wel in de goede galop aangaloperen, want anders lopen ze rechtdoor tegen de muur/bakrand :').
Dit hielp bij mij super, dit kan je natuurlijk niet altijd blijven doen, maar om te beginnen is het een makkelijk hulpmiddel. Je kan het steeds verder uitbouwen, en nu galopeert mijn paard ook gewoon netjes en goed aan op de volte ;)
Succes!!

Kan ik ook proberen idd. Dank je.

lindar1985 schreef:
Hey, dit is voor mij een herkenbaar probleem, maar gelukkig verleden tijd. Wat ik heb gedaan:
- Een nieuw zadel aangeschaft dat verhielp al een groot gedeelte.
- mijn paard gooide steeds op de rechterhand zijn buitenschouder er uit zodat hij ruimte had om linksom aan te springen.
zorg dat je hem goed begrenst op de buitenhand, zodat hij niet weg kan lopen.

ik denk dat de oorzaak eigenlijk wel ligt in het antwoord van aerdenhout1. de scheefheid! en bij mij dus ook.
Ik ben ook al begonnen met dit te trainen ( zie veel verschillende topics hier over op bokt), maar het is moeilijk, ga binnen kort misschien een poging doen met de klasieke rijkunst ( of hoe je dat ook noemt, er naast en zonder bit enzo). maar gelukkig is het al erg verminderd en doet hij het niet meer, maar ik weet dat ik er nog niet helemaal ben, meneer springt op een buitenrit namelijk nog steeds altijd links aan...

Een nieuw zadel gaat niet gebeuren, deze is nog vrij nieuw en op maat gemaakt. Ik zal eens kijken hoe ze reageert op extra begrensing. Grondwerk heb ik echt de mogelijkheid niet voor.

Linnietje schreef:
Niet te veel aan je binnenhand zitten.
Als je haar hoofd naar binnen trekt, maak je de buitenkant langer, waardoor haar buitenvoorbeen meer ruimte heeft dan het binnenbeen..
De enige optie die je paard heeft, is het buitenbeen naar voren gooien, resultaat: verkeerde galop...

Niet aan je binnenhand zitten! Houd je buitenteugel tegen de hals, dat je haar begrensd.
Dan oefenen...

Dank je. Dit doe ik ook al wel!

Geryon schreef:
Ik dacht er ook meteen aan dat je paard scheef is. Ieder paard is dat van nature geloof ik. Misschien moet je je eens verdiepen in rechtrichten? Dan komt het aanspringen waarschijnlijk vanzelf goed, en het nageeflijk rijden ook. Dit probleem ligt in de basis als ik zo je tekst lees.

Basis zit er goed in. Lijkt me niet dat dit het is.

linnie050 schreef:
Inderdaad lichamelijke problemen kan het zeker zijn. Heb je haar echt na laten kijken. Vaak zit het probleem toch echt daar en anders inderdaad rechtrichten.

En probeer je buitenbeen ook eens verder naar achteren te leggen dan dat je nu doet.
Probeer het eens uit.

Lichamelijk is ze in orde. Zie mijn OP. Buitenbeen zal ik ook eens proberen.

Hawai schreef:
Paard is lichamelijk helemaal in orde zeg je? Is dit nagekeken in een kliniek?
Als je het paard stil zet en een paar passen achteruit vraagd.....gaat ze dan recht achteruit of gaat ze scheef?

Het structureel verkeerd aanspringen zegt al dat er ergens iets niet goed zit, ergens zit een blokkade, zoek uit waar zou ik zeggen.

Ze gaat recht naar achteren, dat is het probleem niet.

linnie050 schreef:
http://claudiawolters.nl/trainingspaard-flame/

Hier zie je verschil toen ze begonnen en na 2 weken.
Weet niet of je facebook hebt maar ik volg haar ook via facebook altijd goede informatie

Dank je voor de link.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:39

Ga mee met aerdenhout1 en Lindar1985, het kan goed zijn dat jij of je paard scheef zijn. Je hoeft maar iets in te knikken of scheef te zitten en je paard zal verkeerd aanspringen in galop.

Idee om jezelf te laten filmen tijdens het rijden? Zo kun je ook zien of je wellicht te weinig begrenst, te veel binnenhand gebruikt, iets scheef zit oid.. Werkte bij mij in ieder geval verhelderend! :)

Succes en hoop dat je snel de oplossing vindt! :j

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:59

Ankje11 schreef:
Basis zit er goed in. Lijkt me niet dat dit het is.

Als je niet eens in de goede galop kunt aanspringen, dan zit de basis er niet goed in. Veel meer basis dan dat wordt het niet.

Voor de rest is je paard medisch helemaal goed, zeg je. Wil je geen ander zadel. En ga je ook voorlopig geen les nemen, want je kan geen goede instructie vinden. Tja... dan houdt het allemaal een beetje op he. Als je het van tips op bokt moet hebben, dan gaat het waarschijnlijk niet verbeteren. Je bent zelf onvoldoende rijtechnisch gevorderd om het op te lossen, en een paar tips van mensen die je nog nooit hebben zien rijden, gaan daar waarschijnlijk niet bij helpen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:39

De basis zit er inderdaad niet goed in als ik zo je OP lees. Ik zou les gaan nemen. Een paard goed nageeflijk en rechtgericht hebben is de basis (in mijn ogen ook meteen het moeilijkst) en dat is je paard niet..

Je zegt dat je paard alleen wilt nageven in een lager draftempo en met lange teugels. Er is dus ook geen sprake van goede aanleuning en ik denk dat je paard ontzettend op de voorhand valt.

Ik zou helemaal terug gaan naar het begin en je paard gewoon rechtrichten en GOED nageeflijk rijden. Van achter naar voor rijden.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:24

Niet te veel aan je binnenhand zitten, en vooral geen binnenbeen.
mijn eigen paard sprong gisteren ook zomaar een paar keer verkeerd aan, toen vroeg ik mijn instructeur en die zij dat ik teveel met mijn binnenbeen aanduwde. Vervolgens deed ik dat niet en ga ik met mijn buitenbeen de hulp en het was gelijk goed.

Maar jou verhaal te lezen is het paard niet recht en dat een paard juist in een harder tempo niet over de rug wil lopen is een teken dat er toch iets niet klopt. Dus les nemen.