teugels uit handen trekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

teugels uit handen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 12:38

Auw dat doet echt zeer, ik ga wel handschoentjes dragen. Na de winterstop weer een buitenrit gemaakt, zodra ik aan galopeer gaat zijn neus naar de grond en trekt de teugels uit mijn handen.Ik moet dan veel moeite doen de teugels weer terug te nemen,maar dan doet hij het weer. Ik heb dan echt het gevoel geen controle meer te hebben, we hebben een bak (wei) maar die is nu te nat.Hoe kan ik dit stoppen?

ZivaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:41

Meestal als je paard de teugels uit handen trekt dan moet je hem nog meer begeleiden met je kuiten.. Wij hebben ook zo'n paard op stal en als je hem goed begeleid met je kuit en je kuit er goed aanlegt doet hij het niet meer ;) succes

Kattenbak

Re: teugels uit handen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:42

Heb je al geprobeerd met reiki de kern van het probleem op te sporen? Of oorkaarsen willen ook helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:01

Zit het bit wel goed? Mijn paard heeft dit ook gedaan maar het bitje zat haar niet lekker.
Sins ik een wat dikker bit er in heb is ze veel rustiger met haar koppie en trekt ze niet meer de teugels uit mn handen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 13:05

Ik rij al jaren bitloos.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:10

Is een rijtechnisch probleem als je alles lichamelijk en je zadel allemaal ok is, het paard valt te veel naar de voorhand dus eerst in stap en draf aan het werk

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:21

Been geven, achterhand eronder. Paard valt dus uit elkaar, dus motor aanzetten.

Je kan ook de oorkaarsen of reiki proberen natuurlijk……

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:23

Oorkaarsen of reiki!?

Als er lichamelijk niets aan de hand is gewoon flink naar voren drijven! Niet terug gaan trekken want dat win je toch niet.

RyantJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:45

Denk al vaak genoeg gezegd in dit topic, maar ben het er inderdaad mee eens... Been been en nog eens been, kont eronder moet ie!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 19:26

Okee dan ga ik dat donderdag doen,dan heb ik tenminste geen pijn in mijn handen meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:28

Kattenbak schreef:
Heb je al geprobeerd met reiki de kern van het probleem op te sporen? Of oorkaarsen willen ook helpen.

Of een kabouterfluisteraar erbij halen, misschien heeft dat ook nut.

Gewoon naar voren drijven, als ie hard gaat wordt het wel heel lastig om aan de teugels te trekken.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:31

Sammie schreef:
Been geven, achterhand eronder. Paard valt dus uit elkaar, dus motor aanzetten.

Je kan ook de oorkaarsen of reiki proberen natuurlijk……

:')

Inderdaad been, been en nog eens... En er verder voor zorgen dat je aan de voorkant nog geen halve cm meegeeft. Paard boekt nu keer op keer kennelijk succes door jou uit het zadel te trekken. Dus been erbij, en verder letterlijk stille hand, en dan is de keuze aan het paard of het daar tegenaan wil lopen. Overigens is dit mijn ervaring met een bit, als je dit bitloos doet, moet je dr wel verdomd zeker van zijn dat die neusriem niet een paar cm te laag hangt... Maar het been geven gaat hoe dan ook niet opschieten qua achterbeen gebruik als je het aan de voorkant niet opvangt.

Edit: verder lijkt het me persoonlijk nogal gevaarlijk om je paard met de neus over de grond (hard) te laten galopperen. Het risico op een koprol voorover ligt dan aardig op de loer. ;)
Laatst bijgewerkt door Sientje op 15-05-12 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 19:35

Het is op een smal paadje waar een pony er voor draaft het gaat niet hard, want ik hou helemaal niet van jakkeren buiten.

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:47

aandrijven voor dat hij zijn neus naar beneden doet

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 19:49

Okee veel goede tips.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:49

marleen_usar schreef:
Het is op een smal paadje waar een pony er voor draaft het gaat niet hard, want ik hou helemaal niet van jakkeren buiten.

Gaat de neus trouwens echt naar beneden of naar voren? Paard moet zich om harder te kunnen gaan wel langer kunnen maken.
In geval van echt 'pullen': Hangt je neusriem niet op het kraakbeen? Zo nee, laat je teugels een pietsie doorhangen, geef been, pak met 2 handen je zadel vast, en laat verder de keuze aan je paard.
Nogmaals, alleen been geven heeft geen zin als je van voren niks regelt....

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 19:50

Nee echt neus meteen naar de grond, ik zal ook die neusriem eens na kijken? Kan het ook zijn om ontspanning in de rug te krijgen, dus dat hij dat doet?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:57

marleen_usar schreef:
Nee echt neus meteen naar de grond, ik zal ook die neusriem eens na kijken? Kan het ook zijn om ontspanning in de rug te krijgen, dus dat hij dat doet?

Rijd je behalve bitloos ook boomloos?

In galop vind ik het een beetje een onverstandige keuze van het paard, vanwege het risico op een koprol.... Pullen is sowieso een verkeerde gewoonte, maar wel een die 9 vd 10x ooit is ontstaan vanuit onbalans in het lichaam, dus rechtgericht rijden en je paard voldoende bespiering geven om die galop aan te kunnen helpt natuurlijk altijd.
Kan ook vanuit onbalans van de ruiter komen. Dat je paard prima weet dat jij in stap en draf wel steady zit, en in galop minder. Maar dat weet ik natuurlijk niet, denk je dat je erin zou kunnen slagen een filmpje te maken? Dat zou adviseren wat vergemakkelijken...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 20:02

Ja ik rij ook boomloos.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:40

In galop moet je paard de rugspier van achter tot voor aan- en ontspannen. Is je zit stabiel genoeg om dat voor je paard zo optimaal mogelijk te maken, ook boomloos? Bij boomloze zadels zit je met het probleem van de gebrekkige drukverdeling, terwijl de ruiter intussen denkt dat 'ie heerlijk zit. En daarbij behorende piekbelasting voor de rugspieren, ruiter zit immers lekker dus komt niet van de plaats. Dus wat je eerder zei dat hij dat doet om zijn rug ontspanning te krijgen ... ja... kan. Maar als dat de oorzaak is, adviseer ik je wel naar je harnachement te kijken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 07:43

RyantJ schreef:
Denk al vaak genoeg gezegd in dit topic, maar ben het er inderdaad mee eens... Been been en nog eens been, kont eronder moet ie!

Ja en als het paard nu niet kan kantelen in de bekken om het been beter onder te zetten, dan schiet je er ook niks mee op, zomaar doelloos been geven vaak ook nog op het verkeerde moment heeft geen enkelen zin, want wanneer geef je dan been ??

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 09:52

Soleado schreef:
Oorkaarsen of reiki!?

Als er lichamelijk niets aan de hand is gewoon flink naar voren drijven! Niet terug gaan trekken want dat win je toch niet.

hahahaha hier sluit ik me helemaal bij aan.
Zoals als 100x gezegd... goed met je benen rijden.
Hou hem aan het werk.
Terugtrekken werkt inderdaad niet. Wat je wel kan proberen (dat werkt bij de mijne):
Als je voelt dat ie gaat trekken (dus je moet het voor zijn), even heel overdreven 1x goed been geven en een goede ophouding geven met de teugels. Maar ja (komen we weer bij het begin), wanneer je been er goed aan is, is dit vaak al niet meer nodig....

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:41

Neus is een gevoelig plekje, misschien met een neus bontje gaan werken?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 15:57

Van de week alleen gedraaft, goed been gegeven en dat ging goed.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 07:15

Paardrijden is toch simpel hééééé.
Gewoon een paar vervelende tips lezen, en ineens is het probleem zoveel beter, en dus opgelost.