Gewone dressuur vs. Klassieke dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Gewone dressuur vs. Klassieke dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 18:55

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af wat jullie hier nu van vinden... Deze ''versus''...

Ik heb in die tussentijd meerdere instructeurs gehad, gezien, meegemaakt en de daarbij behorende meningen aangehoord.
Op dit moment rijd ik klassieke dressuur.

Mijn eerste instructrice was een ''gewone'' dressuurinstructrice. Een topmevrouw die van het GrandPrix niveau af kwam.
Ze had de benodigde, goede diploma's gehaald om zich instructrice te mogen noemen en ik kon het erg goed met haar vinden, maar de manier van rijden was mij nogal raadselachtig.

De theorie klonk:
Je moet een raam voor je zien. Door dit raam ga jij je paard heen rijden. Je geeft een stabiel contact in de mond van je paard en van hieruit ga je hem voorwaards rijden. Het paard zal naarmate het tempo juist wordt, zijn hoofd laten zaken en aanleuning zoeken aan jouw handen. Op dit moment behoudt je enkel nog een licht contact en werk je met minimale hulpen. Rechtheid komt voort uit de impuls. Stap 1 van het paard beleren is om het paard met een constante aanleuning te leren lopen. Het paard wordt hier soepel, sterk en gebalanceerd van. Oefeningen ga je pas vragen wanneer je dit bereikt hebt.

Echter, heb ik met mijn kleine pony een tijd les van haar gehad, maar tijdens de lessen liep hij de sterren van de hemel en als ik eenmaal door de weeks zelf aan de slag ging, was het een complete ramp. Tot zover dat ik nu helemaal niet meer op hem rijd, omdat ik de strijd niet aan wil gaan over wie er nu sterker is...

Nu met de klassieke dressuur.

Hierbij moet de aanleuning vanuit de rechtgerichtheid komen en dit bereik je door in een vroeg stadium al oefeningen aan te leren als wijken, binnenwaards, SB, SV, travers, enzovoorts. Eerst in stap, maar naarmate dit goed bevestigd raakt, ga je ook in een andere gang die oefeningen doen...

Nu vraag ik me af wat jullie visie hierop is...

Akke_sSpring

Re: Gewone dressuur vs. Klassieke dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:48

Ik heb vroeger altijd op de gewone dressuur methode gereden en les gehad. Nu ben ik zelf een paard aan het beleren en krijg ik les volgens de klassieke dressuur. Onder het zadel is het vooral voorwaarts en komt het neerwaartse "vanzelf". Aan de hand kunnen we wel al SB, SV, wijken etc. Aan de dubbele longe merk ik ook dat ze dan beter gaat lopen (dit heb ik vroeger nooit gedaan dus daarin geen vergelijkingsmateriaal) Ik merk nu wel dat ik ook onder het zadel veel meer reactie krijg op been, zowel op voorwaarts als op een stukje zijwaarts of inbuigen. Die laatst 2 zijn voornamelijk kleine stukjes maar ze werken wel. Ik vind het een fijne trainingsmethode.

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:24

een rechtgericht paard zoekt aanleuning (op twee teugels evenveel druk) als die druk ''te'' zwaar wordt in je handen kun je het tempo iets omhoog voeren, dus achterbeen meer onder de massa laten treden.

als het hoofd van je paard omhoog komt tijdens het opvoeren van het tempo dan heb je het tempo net iets te hoog, dus boven zijn kunnen, neem dan iets tempo terug blijft dan zijn hoofd laag en de ''te'' zware druk is iets verlicht dan ben je zijn achterbeen aan het trainen (sterker maken) tot de druk weer ''te'' zwaar wordt en dan krijg je hetzelfde verhaal....

dit geldt voor stap, draf en galop met een lage hoofd/hals houding

totdat je paard in het gewenste tempo zijn massa kan dragen op het achterbeen kun je hem iets meer omhoog rijden, totdat ie hier ook weer op het gewenste tempo kan presteren kun je hem weer iets omhoog rijden

hoop het zo wat te hebben uitgelegd (best moeilijk kan het duidelijker zeggen dan schrijven)
maar volgens mij wordt deze methode door zowel goede klasieke als goede dressuur instructrices goed gebruikt, dit is namelijk de basis voor welke takt van de paardensport ook

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:00

Rare titel daar de gewone dressuur eigenlijk de klassieke dressuur is en de enige zou mogen zijn. Rijden is geen krachtsport maar een gevoel. Het probleem ligt hem in de instructeurs en ruiters van tegenwoordig. Indien men niet bereid is om de lange klassieke weg te volgen zou men niet in de buurt van een paard mogen komen.
Het rechtrichten en de relatieve oprichting zijn geen aparte zaken zoals tegenwoordig wel vaker wordt veronderstelt en getraind. Alles is anatomisch onderbouwd en dient door oefeningen te ontstaan. Voor het rechtrichten an sich bestaat geen oefening, maar men gebruikt losmakende oefeningen en zijgangen om dit te verkrijgen. Alles hangt samen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:07

Als je het Skala der Ausbildung bekijkt, dan zie je dat aanleuning inderdaad voor verzameling komt. Voor oefeningen als schouderbinnenwaarts, travers en zeker een keertwending om de achterhand heb je een bepaalde mate van verzameling nodig.

Mijns inziens is het compleet de omgekeerde wereld als je deze oefeningen eerder aanleert dan een fijne, constante aanleuning. Ik ben niet voor rukken en plukken en ik vind ook écht dat een paard eerst voorwaarts moet zijn, voordat je aanleuning kunt vragen. Dat je niet meer weet hoe je je paard thuis moest rijden, terwijl het in de les heel goed gaat is volgens mij niet te wijten aan de theorie, maar meer aan de uitleg en/of de handigheid vd ruiter.

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:14

Voor een schoudervoor en schouderbinnenwaarts in stap, wendingen om de voorhand en achterhand ( geen keertwendingen) in stap is rijkunstig evenwicht voldoende en zijn oefeningen die de aanleuning verbeteren. Zonder aanleuning kan men ook niet beginnen rechtrichten. Dan zal men rukkeb en snukken of zelf met te lange teugel zonder contact gaan rijden. Hierdoor KAN het paard ook geen aanleuning gaan zoeken, de rug niet gebruiken en al zeker niet op de achterhand gaan lopen.
Verder is rijkunstig evenwicht voldoende tot aan de GP. Zelf daar rijdt men hoofdzakelijk in rijkunstig evenwicht, enkel niet voor passages, piaffes.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:17

Hoe vraag jij lengtebuiging aan een paard wat zich al strak houdt in de hals en geen aanleuning aan neemt? Dan heb je een paard wat helemaal uit elkaar loopt en niet goed te controleren is. Keertwendingen voer je overigens altijd uit in de stap! ;) Veel paarden draaien om de middenhand, iets wat voort komt uit te weinig verzameling.

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:34

Zoals ik reeda zei, geen keertwendingen, maar wending op een slangeboog en dergelijke.
Paard moet voor schouderbinnenwaarts in staf goed luisteren naar beenhulpen en dergelijke. Deze oefeningen is bedoeld om de aanleuning te verbeteren en de lengtebuiging en gaat pas goed als deze aanwezig zijn. Daarom werkt men via deze oefeningen ernaartoe. Het paard moet via deze oefeningen luisteren naar zit en beenhulpen en zal zo aanleuning gaan zoeken om deze oefeningen in goed evenwicht uit te voeren. Men mag het gewoon rijden op cirkels e.d. niet vergetrn, maar daarmee krijgt men het pasrd nooit ver genoeg. Deze oefeningen staan dan ook in de basis bij de klassieke rijkunst. Een schoudervoor is gewoon een rechtgericht paard. Daarvoor moet een paard zeker nog niet "op de achterhand lopen" maar in rijkunstig evenwicht, van achter naar voor gereden en altijd voorwaarts. Paard zal zelf aanleuning zoeken.
Men laat een jong paard tijdens de opleiding reeds wijken voor de kuit. Indien men het paard niet leert aan de hulpen te zijn, durchgelassig, dan verkrijgt men nooit een goede aanleuning

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:48

jerich0 schreef:
Voor een schoudervoor en schouderbinnenwaarts in stap, wendingen om de voorhand en achterhand ( geen keertwendingen) in stap is rijkunstig evenwicht voldoende en zijn oefeningen die de aanleuning verbeteren. Zonder aanleuning kan men ook niet beginnen rechtrichten. Dan zal men rukkeb en snukken of zelf met te lange teugel zonder contact gaan rijden. Hierdoor KAN het paard ook geen aanleuning gaan zoeken, de rug niet gebruiken en al zeker niet op de achterhand gaan lopen.
Verder is rijkunstig evenwicht voldoende tot aan de GP. Zelf daar rijdt men hoofdzakelijk in rijkunstig evenwicht, enkel niet voor passages, piaffes.

Je spreekt over wendingen om de voor- en achterhand. Dat zijn geen wendingen op een slangenvolte..:+

Een paard heeft stelling nodig voor de lengtebuiging. Zonder kan je geen lengtebuiging vragen. Een paard wat zich strak houdt in de hals neemt geen stelling aan. Die zul je eerst los moeten maken (nageeflijk rijden) voordat je verder kunt. Schouderbinnenwaarts zonder lengtebuiging bestaat niet en een paard wat schoudervoor loopt, loopt niet recht, maar met een lichte buiging in het lijf (start van schouderbinnenwaarts).

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:58

Beste, maar dan snapt u rechtgerichtheid niet. Voorste schouders zijn smaller dan het bekken. Bij het schoudervoor gaat men zorgen dat het voorste binnebeen in de zelfde baan als het achterste binnenbeen gaat. Dit is een rechtgericht paard. Men kan perfect halsbuiging hebben zonder enige stelling ofzo. Halsbuiging heeft niets te maken met een losse rug. Indien u paard inderdaad schoudervoor kab, dan is uw paard reeds rechtgericht en bent u ook reeds aan het werken aan stelling en aanleuning. En dit is inderdaad de beginstappen van het schouerbinnenwaarts. Dit nodig het paard uit om lengtebuiging te makeb, aanleuning te zoeken en over te gaan tot stelling. Zoals ik rees zei moet alles getraind worden met deze oefeningen en niet alles als apart onderdeel.

Verder is een slangeboog van 5 meter wel zeker een soort van wending om voor of achterhand. U kan door u binnenbeen de achterhand laten uitzwaaien indien dit niet begrenst wordt of het uitzwaaien onder controle houdt. Dan ben u aan het wenden om de voorhand. Zo kan u ook laten wenden om de achterhand door een heel hoge begrenzing met uw buitenbeen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:07

:D soort van wending om de achterhand. Buiten het feit dat je teksten lastig te lezen zijn door een gebrek aan hoofdletters e.d. ga je nu ook eromheen draaien.

Ik weet prima wat een recht paard is, dat is een paard waarbij het front recht voor de achterhand gaat. De voor en achtervoeten zouden dan in eenzelfde lijn moeten gaan. Bij schoudervoor, de naam zegt het al, zet je het binnenschouder iets naar binnen. Dat is dus lichte lengtebuiging.

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:16

Daar toont u reeds dat u mis bent. Als een paard volledig rechtdoor gaat kunnen de voorbenen niet in de baan van de achterbenen gaan daar de schouders smaller zijn dan het bekken. Een schoudervoor paard is rechtgericht. In le cadre noir worden de paarden dan ook op elke rechte lijn in schoudervoor gereden om zo een rechtgericht pasrd te hebben. Hiervoor is nog geen echte lengtebuiging nodig.
En ik praat nier om mijn wendingen om de achterhand heen, ik legde reeds deze om de voorhand uit en het is quasi hetzelfde. Denk dat iemand met enige kennis dit nu wel kan afleiden.

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:40

Ik veronderstel dat u meer academisch rindt dan puur klassiek. Op www.klassiekpaardrijden.nl , eigenlijk gewoon academische rijkunst, staat ook het rechtrichten beschreven. De theorie is dezelfde alleen staat deze bij de echte klassiek in oude boeken ipv op websites.

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:44

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:50

Arabesk schreef:
*pakt cola en popcorn*

:Y)

Ik probeer de discussie te begrijpen, maar dat lukt niet helemaal. Ligt dat aan mij of heb jij daar ook last van? :D

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:58

De een beweert dat men eerst en vooral een paard moet rechtrichten voor alles. De klassieke dressuur zegt dat rechtrichten gewoon in de loop van de training zit zowel als aanleuning en dat dit alles door oefeningen kont. De een zegt dat dat nieiet kan omdat men voor schoudervoor lengtebuigin en sstelling nodig heeft, maar een schoudervooor is net een rechtgericht paard...

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:01

jerich0 schreef:
De een beweert dat men eerst en vooral een paard moet rechtrichten voor alles. De klassieke dressuur zegt dat rechtrichten gewoon in de loop van de training zit zowel als aanleuning en dat dit alles door oefeningen kont. De een zegt dat dat nieiet kan omdat men voor schoudervoor lengtebuigin en sstelling nodig heeft, maar een schoudervooor is net een rechtgericht paard...

Waarheid is een illusie waarvan je vergeten bent dat het een illusie is. Nietzsche
Dank je voor de link :D van "klassiekpaardrijden" :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:05

Wat een grappig topic.

Ik ben wel benieuwd wat nu precies GEWONE dressuur is?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:16

jerich0 schreef:
Daar toont u reeds dat u mis bent. Als een paard volledig rechtdoor gaat kunnen de voorbenen niet in de baan van de achterbenen gaan daar de schouders smaller zijn dan het bekken. Een schoudervoor paard is rechtgericht. In le cadre noir worden de paarden dan ook op elke rechte lijn in schoudervoor gereden om zo een rechtgericht pasrd te hebben. Hiervoor is nog geen echte lengtebuiging nodig.
En ik praat nier om mijn wendingen om de achterhand heen, ik legde reeds deze om de voorhand uit en het is quasi hetzelfde. Denk dat iemand met enige kennis dit nu wel kan afleiden.

Uit je tekst maak ik op dat een paard achter wijder zou lopen dan voor. Als ik het spoor van mijn paard volg, dan kan ik zien dat ze overstapt en dat ook in dezelfde lijn doet. Dus niet achter wijder dan voor. De heupen zijn breder dan het schouder, dat klopt. Maar de afdrukken van de hoeven zitten wel degelijk in hetzelfde spoor :) daarbij komt: bij schoudervoor vraag je stelling. Je paard loopt dan dus nooit kaarsrecht maar met een lichte stelling en buiging. Maar dit heb ik al 3 keer herhaald.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 06:43

Gewone Dressuur, is Dressuur voor het paard. Mensen rijden tegenwoordig Dressuur voor de prijzen, voor hun naam te verbeteren, voor geld te verdienen maar vergeten hierbij de waarde van Dressuur voor het paard.
Eigenlijk is het allemaal al gezegd, een paard kun je niet rechtrichten voordat je een paard gaat rijden. Door een paard te rijden richt je een paard recht.

Pletje123, ja je hebt stelling, je hebt altijd stelling op de rechte lijn, zo houdt je een paard los in de nek en kaken. Zonder stelling gaat je paard ook weer niet rechtuit.
Stelling is niet hetzelfde als buiging, zonder stelling kun je geen buiging hebben maar zonder buiging wel stelling. Gaat je paard schoudervoor dan, zoals al gezegd wordt je paard rechtgesteld. Doordat de hoeven in hetzelfde spoor gaan. Dit is onmogelijk zonder stelling. Dan heb je namelijk contrastelling als je meent je paard hier niet in een stelling te hoeven hebben.

Hoe een paard in vrijheid loopt zo gaat een paard niet als je er op zit. Heel veel paarden gaan, door hun natuurlijke scheefheid, scheef door de baan. Vaak in een travermatige houding. Door het paard dan recht te stellen op de rechte lijn ben je inprincipe al bezig met het hele rechtrichtingsproces.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 06:55

Pletje123 schreef:
Als je het Skala der Ausbildung bekijkt, dan zie je dat aanleuning inderdaad voor verzameling komt. Voor oefeningen als schouderbinnenwaarts, travers en zeker een keertwending om de achterhand heb je een bepaalde mate van verzameling nodig.

Mijns inziens is het compleet de omgekeerde wereld als je deze oefeningen eerder aanleert dan een fijne, constante aanleuning. Ik ben niet voor rukken en plukken en ik vind ook écht dat een paard eerst voorwaarts moet zijn, voordat je aanleuning kunt vragen. Dat je niet meer weet hoe je je paard thuis moest rijden, terwijl het in de les heel goed gaat is volgens mij niet te wijten aan de theorie, maar meer aan de uitleg en/of de handigheid vd ruiter.

Fout, in de stap hebben de oefeningen een losmakende werking in plaats van een verzamelde. Hoe kan aanleuning tot stand komen bij een paard dat niet los is in het lichaam? Aanleuning kan pas ontstaan als het paard dit lichamelijk gezien kan onderhouden.
Als je een paard niet gaat loswerken dan heb je geen aanleuning, je kunt lichtheid in je hand voelen, dit kan ontelbaar veel zijn maar geen aanleuning.

Oefeningen rijdt je om je paard los te maken, krachtig, sterk en zo beter in het lichaam maar ook geest. Het hele rijden bestaat uit oefeningen rijden, mensen die eeuwig op de volte rijden, lang en laag, daar bereik je niets mee. Dat is niet je paard loswerken, paarden komen zo op de voorhand en daardoor kan er nooit een zuivere takt en aanleuning ontstaan.
Aanleuning is iets anders dan mensen denken wat het is omdat het tegenwoordig niet meer echt gevoeld kan worden, dat is eigenlijk jammer.
Aanleuning is de verbinding tussen de ruiterhand en de mond van het paard, via de mond kun je eigenlijk alles voelen wat er in het lichaam gebeurd, daarom dat je bij paardrijden gevoel moet hebben. Constante aanleuning kan dus ook pas ontstaan als het paard op de hand kan nageven, in de juiste houding gaat en in rijkunstig evenwicht wordt gereden. Dan wordt je paard van achter na voren gereden en zo ontstaat aanleuning. En dit kun je pas verkrijgen als je het paard goed hebt losgewerkt, keer op keer weer.
Zonder aanleuning kun je oefeningen rijden, want zo leert de ruiter contact te krijgen met de mond en de zit te verbeteren. Je begint niet gelijk met zijgangen, eerst met wijkoefeningen, je zult dan merken dat je paard door het doen van de oefeningen verbeterd en contact gaat zoeken, na gaat geven op je hand en steeds beter in de houding gaat. Wanneer je aan de zijgangen begint is afhankelijk van de verendenheid van het paard, de bouw van het paard etc etc. Maar de zijgangen in stap hebben een losmakende werking.
Als je naar de draf gaat en daar de oefeningen uit wil voeren dan hebben ze, inderdaad, een verzamelende werking.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 07:31

Sombra schreef:
Gewone Dressuur, is Dressuur voor het paard. Mensen rijden tegenwoordig Dressuur voor de prijzen, voor hun naam te verbeteren, voor geld te verdienen maar vergeten hierbij de waarde van Dressuur voor het paard.
Eigenlijk is het allemaal al gezegd, een paard kun je niet rechtrichten voordat je een paard gaat rijden. Door een paard te rijden richt je een paard recht.

Pletje123, ja je hebt stelling, je hebt altijd stelling op de rechte lijn, zo houdt je een paard los in de nek en kaken. Zonder stelling gaat je paard ook weer niet rechtuit.
Stelling is niet hetzelfde als buiging, zonder stelling kun je geen buiging hebben maar zonder buiging wel stelling. Gaat je paard schoudervoor dan, zoals al gezegd wordt je paard rechtgesteld. Doordat de hoeven in hetzelfde spoor gaan. Dit is onmogelijk zonder stelling. Dan heb je namelijk contrastelling als je meent je paard hier niet in een stelling te hoeven hebben.

Hoe een paard in vrijheid loopt zo gaat een paard niet als je er op zit. Heel veel paarden gaan, door hun natuurlijke scheefheid, scheef door de baan. Vaak in een travermatige houding. Door het paard dan recht te stellen op de rechte lijn ben je inprincipe al bezig met het hele rechtrichtingsproces.

Altijd stelling? Dan heb je een scheef paard! :oo

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 07:34

Volgens mij zijn hier een paar fanatieke klassiekers hun betoog aan het houden :Y) Snap niet dat jullie ontkennen dat een keertwending om de achterhand geen verzameling behoeft. Dan heb je een paard wat een prachtige keertwending om de middenhand doet namelijk. Leuk, maar niet functioneel.

Ach, ieder het zijne :) :D En nee, ik rijd echt niet alleen op de volte Sombra.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 07:50

Gewone dressuur:
dat is voor mij dat m'n paard gehoorzaam is.
Gehoorzaam aan de hulpen als je aan het rijden bent, maar ook gehoorzaam aan de hand.
En dat ze netjes en ontspannen loopt.
Dat ze soepel in haar lichaam is, aan beide kanten.
Dat ze contact met het bit aanneemt en ontspant in haar kaken.
Dat ze haar rug niet vastzet maar 'over de rug kan lopen'.

M'n paard loopt 80% van de tijd onder het zadel in het bos.
Dus de bovenstaande punten zijn voor mij wel belangrijk om goed te blijven trainen.

Klassieke dressuur is voor mij een hoop opgeleid dressuurpaard.
Zoiets als de spaanse rijschool paarden (alleen meer even als voorbeeld genoemd)
Daar hoort dan natuurlijk ook de training bij om op een bepaalde manier zo'n paard op te leiden.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 08:25

Altijd stelling een scheef paard? Weet je wel wat stelling is?
Stelling is niet het overbuigen van een paard zoals tegenwoordig getoont wordt. Stelling is vaak maar minimaal.

Ik heb het in iedergeval niet over keertwendigen maar over wijken om de voor of achterhand. Dat is iets anders dan een keerwending.