Dressuurwedstrijden met springpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liesdix

Dressuurwedstrijden met springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 10:56

Ik rijd met mijn BWP paard dressuurwedstrijden. Hij is springgefokt (President is de vader, Clinton is de grootvader). In niveau 0 maakte ik vaak veel kans op een prijs en na een jaar moest ik al overgaan naar niveau 1. Hierin verwachten ze al snel wat spectaculairs, oprichting, verende gangen, explosieve middendraf, galop-stap, stap-galop,... . Nu moet ik zeggen dat mijn Dixy nu eenmaal niet die spectaculaire dressuurgangen heeft en ik beland al snel achteraan de lijst. Hij wordt wel beter maar die andere dressuurpaarden lopen al zo vanzelf,.. . Ik ben onlangs beginnen springen met hem en hij doet het echt supergraag, hij is veel enthousiaster en doet echt zijn best. Ik deed uit nieuwsgierigheid een oefenjumping meegedaan in de 70 cm clearround en de 80 cm met barrage. En ja 2x foutloos en een 4e plaats in de 80 cm. Zien jullie een kans om die megadressuurpaarden eens te verslaan met mijn springer of kan ik beter mijn eigen gevoel volgen en gaan springen waar ik en mijn paard goed in zijn en graag doen? Dressuur is de basis, maar ik bedoel dan vooral de wedstrijden.
Enkele foto's van mijn lieve Dixy, aja links is hij blind
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Geryon

Re: Dressuurwedstrijden met springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 11:58

Gewoon doen wat jullie beide het leukst vinden! Dressuur is inderdaad de basis van springen, maar dressuur kun je ook doen zonder wedstrijden en alleen springwedstrijden doen :) En tuurlijk maakt je paardje een kans in de dressuurring hoor!

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 12:03

Dressuur vind ik er netjes uit zien hoor, die draffoto geeft een fijn beeld.
Gewoon lekker flink doortrainen, het zal misschien wat meer moeite kosten maar als je het leuk vind zou ik het zeker proberen! :)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 12:09

Ik heb een beetje hetzelfde, ik rijd ook met een springgefokte dressuurwedstrijden.
Hoewel springen ons beter afgaat wil ik liever eerst een aantal punten in de dressuurring halen, omdat ik dan zeker weet dat we een goede basis hebben.
Het is niet dat je met een springgefokt paard geen goede resultaten kunt halen, maar jullie zullen gewoon iets harder moeten trainen dan al die mensen met dressuurpaarden die vanzelf al zo spectaculair lopen.
En ik ben altijd erg trots wanneer ik mijn paardje tussen al die dressuurkanjers zijn best zie doen.

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 12:27

Ik rij ook met een springpaard in de dressuur. Het gaat bij ons steeds beter, ben al een keer 2e en een keer 3e geweest, dus we kunnen het wel, ook al is het tussen de dressuurpaarden :D Wil er wel ook bij gaan springen, maar ik ben niet zo'n held in het springen :P

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 12:59

In het begin zat ik vaak in de prijzen maar met het niveau hoger zitten echt dure dressuurpaarden ertussen die op wolkjes lopen uit hun eigen... Springen doe ik ook heel graag, en de basis dressuur is wel bevestigd op wedstrijd aangezien ik na een seizoen al overmoest vanwege teveel punten. Maar nu verwachten ze andere dingen die mijn paard veel moeite kosten en hij wordt er niet echt voor beloond en dat werkt een beetje tegen voor mij

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:10

liesdix schreef:
In het begin zat ik vaak in de prijzen maar met het niveau hoger zitten echt dure dressuurpaarden ertussen die op wolkjes lopen uit hun eigen... Springen doe ik ook heel graag, en de basis dressuur is wel bevestigd op wedstrijd aangezien ik na een seizoen al overmoest vanwege teveel punten. Maar nu verwachten ze andere dingen die mijn paard veel moeite kosten en hij wordt er niet echt voor beloond en dat werkt een beetje tegen voor mij

maar he, als het je tegen werkt, en het dus eigenlijk niet meer leuk is voor jou (en je paard?) dan stop je er toch mee en dan ga je toch lekker springen? Vooral aangezien dat ook zo goed gaat (aan de resultaten en foto te zien). Of je doet het allebei, de ene keer een dressuurwedstrijdje en dan een keer springen. Of doe helemaal allround, ga eventing starten.
Het hele idee achter de 'hobby' paardrijden is natuurlijk dat het wel leuk moet blijven

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:06

mijn pony was ook meer springgefokt maar liep toch Z dressuur en die liep er soms ook wel pony's af die stukke beter waren. heb zelfs ooit een opmerking van een jury gehad dat ik mijn pony heel goed voor elkaar had, maar de gene die had gewonne gewoon een beter pony had ( die had gewonne rijd ook op echt hoog nivo). als je goed oefent en je krijgt goed les komt dat vanzelf maar je moet er gewoon wat meer moeite voor doen.

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 20:05

nicky_rilana schreef:
mijn pony was ook meer springgefokt maar liep toch Z dressuur en die liep er soms ook wel pony's af die stukke beter waren. heb zelfs ooit een opmerking van een jury gehad dat ik mijn pony heel goed voor elkaar had, maar de gene die had gewonne gewoon een beter pony had ( die had gewonne rijd ook op echt hoog nivo). als je goed oefent en je krijgt goed les komt dat vanzelf maar je moet er gewoon wat meer moeite voor doen.

Ik denk dat je het niet helemaal snapt. Je kunt namelijk niet alle paarden over een kam scheren. In mijn niveau lopen zoveel paarden in hun natuurlijke gang op wolkjes, mijne heeft dat helemaal niet. Hoe wil je dat ik tegen die mensen ga concurreren? Mijn paard is misschien veel meer springgefokt dan jouw pony. Met een typische springbouw heeft je paard het echt wel veel moeilijker om zo lichtvoetig en zwevend te lopen als die dressuurpaarden die amper de grond raken...En geloof me op wedstrijd lopen praktisch alle paarden met oprichting en bergopwaarts zonder er iemand op zit. De ruiter kan dat verbeteren natuurlijk. Maar mijne loopt neerwaarts uit zichzelf...

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:11

Heb ook een springgefokt paard. Heeft geen lichtvoetige draf, erg lang gebouwd en loopt niet uit zichzelf bergopwaarts. Daarnaast vooral een heele grote stap, een grote draf en een gigantische galop. Niet erg ideaal dus. Mag er nu Z mee starten :) Het kan dus echt wel...

Edit: het ligt er maar net aan of paardlief zin heeft om goed z'n best te doen in de dressuurring. Zo wel, rij ik nog bovenaan mee ook met prijzen :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:13

Ik denk dat je je niet zo druk hoeft te maken...
In principe zou ieder goed gereden paard gewoon de basis dressuur en ook wedstrijden moeten kunnen.
Tja t kost t ene paard wat meer moeite dan t andere, maar als ik jouw paard zo zie, moet het prima kunnen.
Mijn pony is een kruising tussen een haflinger en een groninger. Helemaal niets lichtvoetigs aan. Niet springgefokt, ook niet dressuurgefokt... eigenlijk voor de lol gefokt.. boscrosspony gefokt, zullen we maar zeggen :D
Pony bleek dressuur erg leuk te vinden, loopt nu een prima Z1 proefje.
Start tussen de paarden en ja, het is hard trainen en dat lichtvoetige zit er niet vanzelf in.
Maar als jouw paard het leuk vindt en jij ook, dan moet je t gewoon doen!

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 20:56

Ik heb momenteel meer plezier in het springen omdat mijn paard dan echt ontspannen is en er 200%voor gaat, ik heb het alleen moeilijk met de overstap omdat ik al lang dressuur met hem. Dressuur is goed maar ik denk dat voor mij en mijn paard een springcarriere weggelegt is. We doen het supergraag en ik heb een enthousiast paard bij het springen. Dressuur lijkt hij saai te vinden... En bij de Kr maakt het uiterlijk van het paard vaak veel te veel uit. Dressuurgebouwde paarden krijgen al extra punten zonder gereden te hebben.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:57

Nou, waarom twijfel je dan nog? Springwedstrijden gaan plannen dus! :D

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:59

Dan gewoon gaan springen natuurlijk!
Dat laatste wat je zegt is niet waar.. als je goed rijdt krijg je daar de punten naar!

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 21:01

Ik denk dat het dat gaat worden uiteindelijk, het is eerlijker en superplezant! Wij beiden genieten ervan, we maken uiteindelijk kans om te winnen wat bij dressuur niet mogelijk was bij de kr met al die toppaarden. Thanx Geryon

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 21:05

Def schreef:
Dan gewoon gaan springen natuurlijk!
Dat laatste wat je zegt is niet waar.. als je goed rijdt krijg je daar de punten naar!

Duidelijk wel! Ik maakte vorig jaar mee bij een kur dat iemand een 8 kreeg op linkergalop terwijl het paard constant verkeerd aansprong. Maar het was een afstammeling van Gribaldi en hij loopt zo mooi in de 'krul' (hoofd tegen borst), dat zei ze me rechtuit. Eerlijk noem je dat? Tegenwoordig zien velen liever een paard helemaal in de krul getrokken lopen als met aanleuning en een lichte hand. Ik kan niet alle jurys over een kam scheren maar er zitten er velen bij.. Ik rijdt of reed bijna wekelijks dressuurwedstrijden en ik heb al heel wat jurys ontmoet. Ik heb er waar ik heel tevreden van ben maar het merendeel is partijdig!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 21:11

Ik heb die ervaring helemaal niet. Er zit er soms wel eens eentje tussen die niet te begrijpen is. Maar mijn ervaring is over t algemeen dat er heel realistisch wordt gepunt.
In de jaren dat mijn pony met mijn bijrijdster wedstrijden rijdt, rijden we over heel Gelderland en veel verschillende jury's. Ze eindigen altijd bovenaan of in de middenmoot, terwijl je dan zou verwachten dat als het klopt wat jij zegt, ze helemaal onderaan moeten zouden bungelen..
Ik geloof er dus niet in..

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 21:16

liesdix schreef:
Ik denk dat het dat gaat worden uiteindelijk, het is eerlijker en superplezant! Wij beiden genieten ervan, we maken uiteindelijk kans om te winnen wat bij dressuur niet mogelijk was bij de kr met al die toppaarden. Thanx Geryon

Als het je puur en alleen om het winnen ging kon je beter een dressuur én springpaard kopen ;)

Springgefokt of niet, dressuur is de basis, en er lopen genoeg springgefokte paarden in de top. En tsja, dat die van jou misschien minder schwung of wat dan ook heeft dan een volleerd dressuurpaard, het is nou eenmaal zo.

Snap dus niet echt wat je met dit topic aanwil, klagen over dat je het niet kan winnen of...?
Gewoon lekker gaan springen, en af en toe eens dressuurwedstrijdje meepakken.

Ik heb 2 springgefokte paarden gehad, de ene reed constant in de prijzen en mooie punten en liep super mooi, en de ander was dus wat moeilijker, maar heb toch vaak genoten met m in de dressuur.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 21:21

Mijn jonge paard is puur springen gefokt, en heeft vandaag zijn eerste puntje in de M1 binnen gehaald *\o/*
Tuurlijk zie ik ook al die dressuurgefokte bewegingswonders om me heen, maar blijkbaar doet mijn paard er niet voor onder ;)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 07:49

Ik vind het eerlijk gezegd nogal onzin om te zeggen dat je het met een springgefokt paard moeilijker hebt. Ik heb een volle springer staan, maar ik rijd iedereen er uit met dit paard. Toevallig is dit paard wel een bewegingswonder en niemand denkt dat hij springefokt is als ze hem zien gaan. Maar dat is hij dus wel... Misschien zijn al die paarden die jij voorbij ziet komen ook wel springefokt... Als je je paard goed voor elkaar hebt rijd je je punten echt wel. Dat maakt dan natuurlijk geen hol uit of je op een springer zit of niet. Ben het wel met je eens dat het ene paard veel meer talent heeft dan het andere waardoor het met sommige paarden makkelijker is. Maar er zijn ook meer dan genoeg dressuurpaarden waarvan ik denk tsja...

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 08:06

Ik rij met mijn springgefokte ruin, die ook nog eens 20 jaar oud is, Z1 dressuur.
Het is geen bewegingswonder, maar door nette, foutloze proeven te rijden, verslaan we de paarden die dat wel zijn.
We zijn binnen 3/4 maanden de M2 doorgevlogen en ook nog reservekampioen geworden en 4e op de regionale kampioenschappen.
Het kan dus best!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 09:01

Aukelizzy schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd nogal onzin om te zeggen dat je het met een springgefokt paard moeilijker hebt. Ik heb een volle springer staan, maar ik rijd iedereen er uit met dit paard. Toevallig is dit paard wel een bewegingswonder en niemand denkt dat hij springefokt is als ze hem zien gaan. Maar dat is hij dus wel... Misschien zijn al die paarden die jij voorbij ziet komen ook wel springefokt... Als je je paard goed voor elkaar hebt rijd je je punten echt wel. Dat maakt dan natuurlijk geen hol uit of je op een springer zit of niet. Ben het wel met je eens dat het ene paard veel meer talent heeft dan het andere waardoor het met sommige paarden makkelijker is. Maar er zijn ook meer dan genoeg dressuurpaarden waarvan ik denk tsja...

Nou, je kan het wel degelijk moeilijk hebben met een springer. Mijn springpaard (zie profiel) kan echt top springen, maar zal in de dressuur nooit uitblinken. Heeft ze simpelweg de bouw en de gangen niet voor. Paard van TS lijkt me trouwens wel geschikt(er) als ik het zo op de foto's zie.

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 09:59

Geryon schreef:
Aukelizzy schreef:

Nou, je kan het wel degelijk moeilijk hebben met een springer. Mijn springpaard (zie profiel) kan echt top springen, maar zal in de dressuur nooit uitblinken. Heeft ze simpelweg de bouw en de gangen niet voor. Paard van TS lijkt me trouwens wel geschikt(er) als ik het zo op de foto's zie.

Teveel mensen scheren alle paarden over een kam! Het ene springpaard is meer dressuurgebouwd als het andere. Ik rijdt in Limburg België, niet te vergelijken met nederland. Het gaat me niet om het winnen maar steeds opnieuw gaan en weten dat je nooit boven die toppers geraakt met scores van meer dan 71%. Ik kan een foutlose proef rijden maar dan is 68% met een hele goede jury echt het maximum. Het is gewoon niet zo motiverend als je op voorhand weet dat die toppaarden erbij zitten... En wie zegt dat ieder springpaard perfect dressuurwedstrijden kan winnen moet mij maar eens komen zeggen welke een voorbeeld is. Mijne voert alle oefeningen ook perfect uit, zelfs pirouette in galop kan hij. Maar niet zo verend en spectaculair als de echte dressuurpaarden. Winnen is zeker niet hetgeen waar ik naar streef, maar steeds van die onnozele opmerkingen krijgen en lage scores vind ik niet fijn om mee verder te werken. Mijn paard loopt inderdaad wat vlakker als die andere dressuurpaarden, ik wordt er dan ook heel hard op afgestraft.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 10:06

TS, wat wil je hiermee bereiken? Gal spugen over hoe moeilijk je het wel niet hebt?
Tsja, het is soms nou eenmaal harder werken, maar als ik zo je foto's zie valt er nog genoeg te verbeteren, waarom niet eerst daar hard aan werken ipv je paard maar de grond induwen, het gaat ook om de ruiter die erop zit, je doet het samen.

Als je het niet kan of geen zin meer hebt, ga je toch lekker springen en niet meer dressuurwedstrijden maar alleen thuis oefenen?
Ik had ook zo'n paard, was nou eenmaal geen uitblinker, so what? Dan had ik maar een uit moeten kiezen die er heel goed in was én kon springen, elk paard heeft zo zijn kwaliteiten.

Zijn genoeg springpaarden die hoog lopen, het is aan jou om er hard aan te werken en de kwaliteiten eruit te laten komen.

Wat denk je van koudbloeden, tinkers,fjorden, de ouderwetse types, die hebben het ook niet altijd even makkelijk met een zwaarder lichaam, die van mij is ietwat overbouwd en loopt dus graag op de voorhand, maar training baart kunst en we rijden ook lekker mee in de M1 en ja, ook in de prijzen.
Het is maar hoe graag je het wilt.

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 10:11

ik rijd met mijn springpony (paardgefokt pony gebleven) tussen de paarden wedstrijden, zowel springen en cross als dressuur.
Ik rijd dressuur voor mezelf en omdat ik spring in vind het leuk om te doen, maar ik ga zeker niet op wedstrijd met de intentie om te winnen omdat ik weet dat dat er niet in zit. Ik zou de rest van mijn oefeningen dan zo perfect voor elkaar moeten hebben en dan nog denk ik dat ik het niet kan opnemen tegen de dresuurgefokte paarden. Ik rijd nu in het L2 en rijd gewoon keurig mijn winstpunten meestal rijd ik mee in de middenmoot, maar de middendraf van mij is de arbeidsdraf van vele anderen dus helaas zal ik niet snel winnen, maar ik denk dat het belangrijk is dat je er zelf lol aan hebt en zolang je netjes rijd rijd je ook wel je winstpunten alleen zal je niet snel bovenaan eindigen. Ooit hoop ik het Z te bereiken, maar dat zal nog een lange weg te gaan zijn.

EDIT: het ligt ook een beetje aan welke jury je treft, sommig jury's waarderen het erg dat je met je springgefokte knol tussen de dressuurpaarden in de ronde rijd en waarderen dat dan ook wanneer je een nette proef neerzet, andere jury's verwachten meer swung en beweging en daar zal je dan misschien minder scoren, maar zolang jij lol hebt en netjes in de ronde rijd zal je er vanzelf komen!
Laatst bijgewerkt door celine14 op 13-05-12 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt