Arabierenklier gaat vooruit.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Arabierenklier gaat vooruit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 22:00

Hallo allemaaaaaal,

Na mijn twee vorige topics: 1. [RT-HAW] Arabierenklier voor het eerst onder het zadel. en 2. [RT-HAW] Arabierenklier opnieuw aan het werk. ben ik nu wel weer benieuwd of er nog mensen zijn die nog meer nuttig commentaar hebben :) Day is inmiddels 2 keer bij de accupressuur geweest voor zijn rugprobleempjes. Zij hebben bij de eerste behandeling nogal wat verkrampingen aangepakt en gezocht naar een blokkade in zijn linker-achterbeen (van achter gezien) omdat deze wat zwakker is dan het andere na een verdraaiing in de trailer. Ook hebben ze een bekkenfout weten te voorkomen, want hier zat hij blijkbaar tegenaan.
Bij de tweede behandeling (6 weken later) vond zij het een vooruitgang van 80%, dus ik was echt intens gelukkig. Ook vond ze bij deze behandeling alsnog de blokkade in zijn linker-achterbeen!

De lessen van Navanja zijn een poosje gestaakt omdat ik het erg druk heb gehad met mijn opleiding en werk, maar deze maandag (de 14e) hebben we weer een afspraak :D

Ik ben inmiddels overgestapt van verschillende zadels: dressuur, boomloos, veelzijdigheid, western -> naar een Trekker Classic Pro. Deze is even nagekeken en op de juiste breedtemaat gezet en ik ben verkocht aan dit zadel. Heerlijk ding, ook voor day, want sinds hij dit zadel heeft, draait hij niet meer met aansingelen en opzadelen en loopt hij niet meer weg bij het opstappen. Ook mag ik weer een voetje krijgen om er zonder zadel op te gaan zitten, wat eerst echt uit den boze was vanwege zijn rugpijn.

Voordat ik vragen krijg over zijn afstamming: Arjuno x Palisa v. Nizjni :) Hij is bijna 5 jaar oud en 1,57m groot.

Van het instappen en indraven dit x geen foto's, want mijn moeder was bezig met ouwehoeren met stalgenootjes :Y)

Iets te kort in de hals naar mijn mening, handen dus naar voren en schouders ontspannen?
Afbeelding
Ik zie dat ik niet helemaal rechtop zit, dus dit is NOG ALTIJD een aandachtspunt, maar verder vind ik het een heel fijn beeld.
Afbeelding
Hier is hij weer wat langer in de hals, wat naar mijn idee erg fijn is. Mijn houding...... -O-
Afbeelding
Ik zit rechtop, maar mag mijn handen iets meer dragen?
Afbeelding
Klein stapje verruimen in draf.
Afbeelding
Middendraf. Heel goed beeld van waar mijn handen en tenen op dat moment zijn: ergens waar ze absoluut niet horen...
Afbeelding

De galop blijft een groot aandachtspunt. Hij is ontzettend scheef op beide handen en hierdoor vind ik het moeilijk om ontspannen te blijven zitten. Ik duik naar voren en heb de neiging om lichtelijk in verlichte zit te gaan zitten. Ik heb hier op mijn andere pony geen last van, maar die is een stuk stabieler. Ik denk dat door mijn eigen balans in combinatie met die van hem het behoorlijk stroef loopt. Ik ben al begonnen met yoga-oefeningen om mijn eigen balans te verbeteren :D Een barebackpad is ook besteld zodat ik daar ook wat meer mee kan gaan oefenen op mijn andere pony in eerste instantie. Als het dan echt beter is, gaan we dat verder uitbreiden.

Typisch voorbeeldje van de galop...
Afbeelding

Na het uitstappen zonder zadel ook nog even gek gedaan, haha.
Afbeelding

Brand maar los, maar wel onderbouwen! Ik wil er iets mee kunnen doen :)

Sieltjuh

Re: Arabierenklier gaat vooruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:07

Ik vind dat je erg vooruit gaat Jolinda :j Day heb je lekker aan het lopen, maar nu idd je eigen houding nog wat verbeteren. Voor meer stabiliteit zou je ook een goede laars of (leren) chap aan kunnen doen. Dan zit je net wat steviger en denk dat het jouw houding ook ten goede doet.
En idd, meer op je kont zitten, denk maar meer omhoog, dan vooruit, dat helpt bij mij heel erg (ik ben ook iemand die snel naar voren valt).

En voor de rest, ik heb het al eerder gezegd, maar wat heb je toch een héérlijk ding onder je kont! :9 Fijn dat die accupressuur toeslaat.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:46

Ziet er al veel beter uit.
Ook voel jezelf al heel goed wanneer je hem wat te kort vind :j
Naar mijn idee zou die wel wat losser(nagevelijker)mogen in zijn kaak/hals lijn.(als ik dit juist zeg)
Zijn achterhand is al een stuk verbeterd...

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 00:48

Wauw wat gaan jullie met SPRONGEN vooruit! :oo Echt leuk om te zien!

Wat je eigen houding betreft zijn er inderdaad wel verbeterpuntjes, maar je hebt hem echt lekker aan het lopen. Ik weet niet meer precies wat ik in het andere topic heb gezegd dus misschien herhaal ik nu wat maar negeer dat dan maar :')

Afstekende tenen kun je verbeteren door op de binnenkant ipv onderkant van je bovenbenen te gaan zitten. Als je nu naar je foto's kijkt zie je dat je je benen echt opzij draait en dat ook je knieën naar buiten wijzen. Als je die naar voren laat wijzen zullen ook je tenen mooi bijdraaien.

Je handen mogen echt een FLINK stuk naar voren, het ziet eruit alsof je constant heel erg op de rem zit (zie je dat zelf ook?). Is op die galopfoto bijvoorbeeld erg duidelijk. Je handen mag je zo ver naar voren brengen dat ze voor je dekje zitten, waar de manenkam begint (en je teugels dan wel iets korter nemen dus dat je wel hetzelfde contact houdt). Als je er dan ook nog op let dat je ze niet inknikt zitten ze super :) Je hebt ze wel netjes in een rechte lijn van elleboog naar mond, alleen dat knikje in je pols doorbreekt die nette lijn en belemmert dus ook jullie rechtstreekse verbinding.

Enneh :D Lach op je gezicht! Je rijdt een schitterend paard, dus wees trots en geniet ervan! :D

Edit: oh en wat ben je trouwens netjes met je handen naast elkaar nu, dat is ook echt een complimentje waard!

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 07:07

Ziet er leuk uit, nog wat kleine aadachtspunten en het plaatje lijkt al meer af.

Je zit erg achterin het zadel, denk erom dat je op het diepste punt in het zadel bijft zitten en rug recht.
Dan zal je zien dat je voeten ook beter op de plek blijven.

Vind het paardje nog erg duiken op de foto's dus meer van achter naar voor rijden, lekker schakelen in de gangen en wisselen in de hoofd hals houding dan word ie van achter actiever en lijkt hij minder te duiken.

Kleine opmerking, je all in one beschermers zitten niet helemaal lekker.
Waarom heb je zijn manen afgeschoren?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 10:45

Uhmmm wat is er mis met zijn beschermers? Ik kan niet vinden waarom ze niet lekker zouden zitten :Y)?

Manen zijn afgeschoren omdat hij in Eindhoven heeft gestaan afgelopen zomer, daar had hij AL zijn manen afgeschuurd... Hij heeft namelijk last van zomereczeem in een lichte mate. Hier in het noorden heeft hij er geen last van, maar in Eindhoven beduidend wel. Ik heb dus ze helemaal afgeschoren en laat ze nu weer mooi recht aangroeien :)

Ik ga even met die knieen en handen aan het werk!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:49

Inderdaad zitten de beschermers niet helemaal goed.
Op de laatste foto zie je het goed, de onderste flap met klitteband hoor onder "om" de kogel te zitten en dan steekt de rest van de beschermer dus niet eronder uit.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:51

Ziet er leuk uit, lekker ontspannen.
Jij krijgt ook les toch van Anne?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:56

Hij loopt erg leuk.
Denk enkel dat je houding te wijten is aan het feit dat je focust aan zijn hoofd-hals houding. Je moet leren voelen dat hij goed loopt en niet naar zijn hoofd kijken, want net hierdoor ga je zo vooroverbuigen. Op 1 foto na sta je steeds naar zijn hoofd te kijken en volgens mij is dit echt je werkpunt.
Ik denk dat je veel meer uit jezelf gaat krijgen als je meer op je gevoel leert rijden, ook je handen gaan dan veel meer stabiliteit krijgen.

NiesAndor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:19

Ik weet niet of het al is gezegd, maar wat mij heel erg op valt is dat je op bijna elke foto je polsen vast zet naar binnen.
Op deze manier heb je onbewust een stuggere hand. Houdt je handen alsof je een open boek vast hebt. Danwel niet zo overdreven, maar gewoon open ipv dicht (duimen eerder uit elkaar ipv naar elkaar toe. En dan niet vanuit de hand denken, maar vanuit je pols. Heel moeilijk uit te leggen. Heb mijn best gedaan haha.:P

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 18:15

De Arabierenklier *\o/* Ik volg je topics al vanaf het begin, leuk om zo'n vooruitgang te zien.

Probeer zelf rechtop te blijven zitten en niet mee te duiken met het hoofd van je pony.

Verder heb ik niet echt commentaar, ziet er allemaal goed uit :)
Succes verder :j

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 21:06

Ik ga deze week even kijken voor een paar laarzen! Wil toch ook misschien ons eens gaan inschrijven voor een dressuurwedstrijdje bij de plaatselijke manege. Voor de plezier :) maar dan zijn laarzen of goede chaps ook een pré.

Heb vandaag op het paard van mijn moeder wel even geprobeert om mijn knieen voorwaards te zetten. In stap ging dit heel goed, maar het paard van mijn moeder is een gangenpaard en heeft dit nog niet helemaal onder controle. Pas onder het zadel namelijk. Is dan ook erg lastig om je benen zo te houden als je drukker bent met het blijven zitten :Y) morgen weer op Day rijden!

Ook het vooruit kijken heb ik mijn moeder op gezet. Dat ze het zegt als ik weer eens kijk naar hoe knap mijn pony is, haha. Dit werkt wel, dan krijg je af en toe even een herinnering.

Bedankt voor al het leuke commentaar!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 21:58

Klopt, op paarden met veel beweging is dat wel lastig om uit te zitten met die benen :) maar had je wel het idee dat het voor je beenhouding hielp?

Ja, eigenlijk heb je gewoon altijd iemand nodig die toekijkt en constant dingen roept als, tenen naar voren, hoofd omhoog, hakken laag, schouders naar achteren _O- pfff daar zou ik blij mee zijn zeg, hihi.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 22:48

Haha ja inderdaad! Nu kan ik mijn moeder het 1 en ander aan opdrachten geven, maar die is er helaas niet altijd bij, haha. Uhm ja ik had wel het idee dat wanneer ik erop lette, dat het hielp, maar dan zal ik toch echt even mijn instructrice moeten laten kijken of mijn moeder weer de camera in handen duwen om te checken of het daadwerkelijk beter gaat! Ben altijd van de reflectie, dus wil graag zien wat ik doe :Y)
Laatst bijgewerkt door Coby op 12-05-12 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op inmiddels verwijderde post verwijderd.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:12

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:05

Ziet er al netjes uit hoor, leuke brede bles heeft je paardje. :)
Probeer zelf iets meer te ontspannen in je armen/handen. Je draait je polsen op sommige foto's.

Is dit ook een boomloos zadel?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 21:23

Ik vind het nogal lastig om mijn duimen uit elkaar te draaien als ik ook mijn zweepje moet vasthouden... Ga morgen eens zonder zweepje rijden om mijn hand-pols houding te kunnen verbeteren!

Het is een Trekker Classic Pro :)! Semi-boomloos.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:26

Probeer wat ontspannender te kijken, je kijkt een beetje moeilijk. Spanning kan je door geven, maar verder ziet het er goed uit hoor.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 23:39

Ik moet zeggen dat ik de vorige topics niet gelezen heb, maar vind het er hier erg fijn en ontspannen uitzien! Leuk paard ook trouwens. Ik vind dat je vooral moet letten op je handhouding (denk ik al eerder gezegd, maar misschien heb je er nog wat aan :P) . Hand mag meer naar voren, teugels korter, schouders en armen meer ontspannen en vooral je polsen recht houden i.p.v. naar binnen en beneden knikken. Ik denk dat naarmate je jouw hand meer naar voren en rechterop zet, de rest van je houding ook rechter wordt. Als ik net op mijn paard zit doe ik altijd even de volgende oefening, helpt voor mij heel erg: Helemaal zo gaan zitten zoals je denkt dat het goed is, hand netjes, armen netjes, benen en rug, en dan even heel diep inademen, en rustig uitademen met het gevoel alsof je billen een opblaas-krokodil zijn waar je de stop uit trekt, leeg laten lopen dus. Ik zit dan altijd gelijk veel meer ontspannen waardoor mijn houding ook beter wordt. Tijdens het rijden kan je dit ook af en toe doen gewoon om de spanning "weg te puffen" zegmaar :P. Voor de rest ontzettend fijn dat zijn ruggetje weer in orde is en je nu een fijn, goed zittend zadel hebt!!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 17:52

Ik heb mijn zweep aan de kant gegooid, want eigenlijk heb ik die helemaal niet nodig :Y) en dan is het een stuk makkelijker om mijn handen open te houden. Hij reageert wel super als ik dat zo doe, alsof het meer een vering is die ik dan in mijn handen heb :) Ik probeer ook meer rechtop te blijven zitten, maar omdat je het zelf niet kan zien -geen spiegel in de bak- is dat erg lastig.
Ik ga eens even pleiten voor een spiegel in de bak :D

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:35

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

Ilonka_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:17

Superleuk paard heb je! Wat je is kan proberen, geen garantie dat het helpt.. maargoed, dat je denkt dat je de koningin bent (die heeft ook altijd een rechte rug als ze staat zegmaar ;p!) En dat jij dat dan denkt als je op hem zit :) Misschien helpt dat voor je houding van je rug :) Heel veel succes!

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:33

Wauw wat een beest. En die coup staat hem nog best goed. Maar wat het balans betreft, het klinkt stom maar volg eens wat lessen voltige. Dit hadden wij ook eens in de zoveel tijd op de manege en dat heeft me echt geholpen!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 15:56

Het is niet MIJN balans wat problemen veroorzaakt :) Het is zijn balans wat problemen veroorzaakt, haha. Lessen voltige gaat mij dus niet helpen. Ik moet zeggen dat hij sprongen vooruit neemt op het moment, door de tips die hierboven al gegeven zijn mbt het balans-probleem in galop. Ik kan nu zonder rugpijn en aanleuningsproblemen heerlijk rondjes galopperen. Ik wil het echter niet overwerken dus we doen stapje voor stapje :)

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:04

Haha sorry verkeerd gelezen ;)