Kinderpony bokt en steigerd als hij geen zin meer heeft.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Theeglas

Kinderpony bokt en steigerd als hij geen zin meer heeft.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 17:59

Hoi allemaal,

Wij zitten hier met een kleine draak waar we eigenlijk niet echt meer een oplossing voor zien, dus wij horen graag of jullie misschien tips hebben.

Het gaat om een 9-jarige kruising (shet X welsh) van 1.17 hoog. Het is een leuke pony, maar heeft eerst bij hele bange meisjes gestaan waarover hij duidelijk de baas was. Toen wij hem kochten dachten wij dat als we het een keer zouden aanpakken (als hij beet gelijk een tik voor zijn neus) dat het wel over zou gaan. Nu gaat het in de hand al stukken beter maar met rijden blijft hij stout. De eerste 10 minuten vind hij wel grappig en doet hij braaf (wel super traag, maar braaf) maar daarna heeft hij geen zin meer en gaat hij bokjes geven en stilstaan. Als je hem dan een tikje geeft gaat hij steigeren en echt helemaal kaarsrecht! Als dat niet lukt trekt hij de kinderen uit het zadel en geeft dan een bok na.

We hebben een poosje een ouder meisje op hem laten rijden, dat was ff werken maar na een poosje lukte het aardig. Zij kan nu op hem rijden zonder eraf te vallen, maar hij blijft haar soms uit het zadel trekken en bokjes geven. Maar de jongere kinderen (10 jaar) kunnen nogsteeds niet met hem rijden. Hij blijft bij ze steigeren en ik vind het eigenlijk te gevaarlijk worden. Stel je voor dat hij wel een keer achterover klapt met zo'n kleine meid eronder..

Wat moeten we nou met deze draak?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:01

Dit noem je toch zeker geen kinderpony.. 8)7 Levensgevaarlijk dit.

Zorg dat de kinderen veilig zijn, zet die pony in als grasmaaier en koop er een pony voor terug die wél braaf is.

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:01

Misschien heeft die pijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:02

Blijkbaar toch geen kinderpony. Als de pony er geen plezier in heeft en zo gaat doen, waarom willen jullie dit dan nog? Beide geen plezier en het wordt nog gevaarlijk ook.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:02

Dit klinkt niet als de ideale kinderpony.. Persoonlijk zou ik deze verkopen en een andere meer geschiktere pony voor ze uitzoeken. Op deze manier verliezen de kinderen ook de animo om te rijden.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:03

Jolijneniris schreef:
Misschien heeft die pijn?

Even los van de oorzaak, ik vind de gevolgen namelijk eventjes wat zwaarder wegen nu.
Als er een kind straks echt hard vanaf klapt zijn de rapen gaar..

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:03

Roosch schreef:
Dit noem je toch zeker geen kinderpony.. 8)7 Levensgevaarlijk dit.

Wou ik net zeggen...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:04

dat is ook wat ik dacht --> geen kinderpony. Zo zie je maar weer: goedkoop is soms duurkoop.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:11

Waar ligt nu de verantwoording van een moeder en ook die verantwoording van de eigenaar van een pony.
Om het auto verkeer veilg te krijgen moet je een rijbewijs hebben en de auto moet zijn APK ondergaan.

Weide stoffering of verkopen.

Stop hier mee, straks zit je in het ziekenhuis of sta je op de begravenis plaats.

xxanoukxx1

Re: Kinderpony bokt en steigerd als hij geen zin meer heeft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:17

pony weg doen en een leuke brave kinderpony ervoor terug kopen zijn zat leuke pony's voor een goed prijsje.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:21

Goh, vind jullie antwoord van verkopen wel slim hoor, een kinderpony die niet met kinderen overweg kan, raak je vast snel kwijt.:=

Ik zou eerst eens kijken of er geen voor de hand liggende reden is, wellicht is het inderdaad pijn, als de pijn op een makkelijke manier weggenomen kan worden, dan zou ik daar voor gaan, zo niet, een leuke grasmaaier erbij.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:21

Ga eens nadenken. Waarom zou een pony zo bokken en steigeren? JUIST!
Er kunnen verschillende kinderen op gereden hebben waar hij slechte ervaringen mee heeft.
Heeft hij misschien pijn in zijn rug? Pijn in zijn mond? Ligt er geen goed zadel op? Word hij goed verzorgt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:23

Nou ga er dan mee mennen oid. maar haal die kinderen er alsjeblieft vanaf.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:26

Komt vandaan bij kinderen die angstig waren......
Hij heeft dus vooral heel goed geleerd wat zijn eigen kracht is en is gezien de combi welsh x shet ook nog een pony met goed ontwikkelde hersens.
Dat leer je niet zomaar af, dat komt elke keer weer terug als er een minder doortastend kind op zit.

Roontje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:27

dat verhaal ken ik :P
mijn staleigenaar had eerst ook een pony voor kinderfeestjes, om dan een rondje op te stappen..
maar als de pony geen zin had ging hij ook vanalles uithalen,
zijn gewoon streken, krijg je er moeilijk uit (of gewoon niet)
altijd als ik erop ging zitten deed hij niks, maar met mijn nichtje ofzo erop was het weer gevaarlijk.

dus ik denk dat dit dezelfde situatie is, of misschien zoals al gezegd, pijn..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:34

tja, ik ga ook echt mee met mijn voorganers. Niet meer gebruiken voor de kinderen. Zou inleren voor de kar geen optie zijn? Dit dier weet waarschijnlijk precies hoe hij zijn zin kan krijgen. Gevalletje veel te slim en te sterk voor kinderen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:56

Wat doet hij als jij hem longeert of lange teugelwerk met hem doet?
Kun je hem dan door het moeilijke moment krijgen en hem aan het werk zetten.
Als jij hem onder controle hebt dan kun je dan de kinderen laten rijden onder jouw begeleiding, desnoods aan de longeerlijn.
Doordat jij hem dan onder controle hebt zou het goed kunnen gaan.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 19:01

Deze pony is duidelijk geen geschikte kinderpony. Deze pony voor een ander doel inzetten/verkopen en dan op zoek gaan naar een pony die wel geschikt is als kinderpony.

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 19:05

het is zeker geen kinderpony maar mischien ligt het aan het zadel of dat ze te hard in mond trekken of iets anders ik zou even controleren of alles past en klopt want in het begin doe je nog niet veel en als hij sloom is!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 19:05

Eens met dat het gevaarlijk is, maar laat aub eens de DA langskomen, of een kraker! En de tandarts! Voor hetzelfde geld heeft hij echt pijn en kan dat andere meisje hem onder controle houden, maar dat wil evengoed niet zeggen dat de pijn is verdwenen.

Als dat allemaal uitgesloten is --> nee dit is geen kinderpony :')

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 19:13

waar is de ts?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 19:14

En voor dat geld koop je een ander pony.

Deze pony mankeert maar één ding.

Hij heeft geleerd en past het elke keer toe.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 19:21

Magrathea schreef:
Eens met dat het gevaarlijk is, maar laat aub eens de DA langskomen, of een kraker! En de tandarts! Voor hetzelfde geld heeft hij echt pijn en kan dat andere meisje hem onder controle houden, maar dat wil evengoed niet zeggen dat de pijn is verdwenen.

Als dat allemaal uitgesloten is --> nee dit is geen kinderpony :')

Mee eens. Eerst dat uitsluiten.

Ariebren: Het is toch geen wegwerpartikel?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 19:28

Het is geen wegwerp artikel.
Shetten of half shetjes zijn geen kinder speelgoed.
Maar voor de veiligheid moet je soms wel eens de beslissing nemen.

Ik wens de TS veel plezier toe tijdens het ziekenhuis bezoek.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 21:55

Nou nou nou zeg toe mensen, ik heb gelijk het idee dat ik hier met de grond gelijk word gemaakt terwijl ik om hulp/advies vraag?

Het gaat hier om een eigen pony van deze meiden (dochters van staleigenaresse), de pony is volledig nagekeken, zadel is nagekeken dus dat is allemaal uitgesloten. Verkopen? Ja lekker makkelijk en daar denken wij natuurlijk ook wel aan, maar schuif je dan niet het probleem af op iemand anders?

We hebben inderdaad het idee om te proberen de pony voor de kar te zetten, maar wilde eerst kijken of iemand anders een gouden tip heeft.

En ja oke, kinderpony is niet het juiste woord. Maar dat gebruikte ik meer om het doeleinde aan te geven. Ik ben het met jullie eens dat hij niet voldoet aan het plaatje "kinderpony".

Dus ik begrijp jullie reactie: verkopen!
Maar begrijp ook dat we én deze pony niet zomaar kwijt raken én we niet iemand anders met dit probleem willen opzadelen.

Tenslotte begrijp ik de reactie goedkoop = duurkoop niet?