Na lang twijfelen toch maar een filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horses_m

Na lang twijfelen toch maar een filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 09:44

Na lang twijfelen om hier een filmpje te plaatsen durf ik het toch maar aan..
Heb lang getwijfeld wegens bokkers die beetje bot uit de hoek kunnen komen en ik hier dus echt niet tegen kan.
Ik hoop dus dat jullie lief zullen zijn en mij OPBOUWEND kritiek willen geven :)
ik rij op mijn lievelings manege paard

Mijn eigen punten:
-Benen stiller
-Handen stiller
-Rechtop blijven zitten
-Paard actiever laten lopen

Het filmpje (het is maar een kort filmpje van 20 seconden ongeveer):)
http://youtu.be/TVsCoWdymOY

Laat een reactie achter O:)
Edit: ben druk bezig met afvallen dus geen commentaar dat ik te zwaar ben etc.
Laatst bijgewerkt door horses_m op 08-05-12 09:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:46

Wat een lief paardje zeg!

Maar hij is echt niet voorwaarts inderdaad, rij veel overgangen, tempowisselingen, schijn overgangen.
Probeer ook echt je benen stil te houden, en ga maar iets trotser zitten, je hebt een prachtig paard, laat maar zien dat jij er trots op bent! Probeer recht op te zitten, dan heb je kans dat je benen automatisch stiller worden!

Succes meid :)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:47

Hoi.
Ik snap je gevoel hoor :)
Wat mij opvalt, of het moet zo lijken is dat je in een stoelzit zit, en het zadel ook wat te klein lijkt voor jou bips.
Want als ik je zie lichtrijden op het laatste rechte stuk langezijde , zie ik dat je achterin het zadel neerkomt, dat is niet zo fijn voor je paardenbeest :)

Inderdaad actiever laten lopen, veel schakelen/schijnovergangen enzovoort :)

horses_m

Re: Na lang twijfelen toch maar een filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 09:51

@Ess_Ramona Dankjewel voor de tips :) Zal er zeker op leten :)

@S_uus Ja klopt maar weet niet precies hoe ik dit kan veranderen ? Aan het zadel kan ik niets aan doen is een manege paard ;) Ben zelf nu druk bezig met afvallen dus hopen dat ik snel er wel gewoon in pas..

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:53

Het paard kan pas actiever lopen als jij meer 'mee' gaat zitten. Je ziet dat je met lichtrijden ver met je kont achterover in het zadel terecht komt. Het heet lichtrijden maar hier zie ik een beetje zwaar rijden. Kijk maar eens goed zelf. Probeer minder ver uit het zadel te komen en licht te gaan zitten en meteen weer te staan (lastig uitleggen :+ ) Doe maar alsof er spijkers op het zadel zitten die naar boven uitsteken.
Je onderbeen verplaats je teveel naar voren waardoor je je balans kwijt raakt. Dit maakt het voor het paard moeilijk om voorwaarts te gaan en dit maakt het voor jou ook weer lastiger. Misschien helpt het als je je beugels een gaatje langer maakt en je onderbeen verder naar achteren houdt zodat je rechter in het zadel zit (dus een lijn kunnen trekken van je schouder, heup, hak).

Misschien kan je eens zitlessen nemen?

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 09:55

@_Ananas_ Kijk van zulke reactie's hou ik nou :) gewoon opbouwend kritiek to the point en niet te bot :) Dankjewel voor de tips :) Ja daar zat ik wel aan te denken moet ik even vragen of dat op mijn manege kan :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:57

horsesm schreef:
@_Ananas_ Kijk van zulke reactie's hou ik nou :) gewoon opbouwend kritiek to the point en niet te bot :) Dankjewel voor de tips :) Ja daar zat ik wel aan te denken moet ik even vragen of dat op mijn manege kan :)

Vast wel :).
Als je in de buurt woont wil ik je anders wel helpen!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:57

Ik zat al te denken hoe ik dit in godsnaam uitleg _O- maar Ananas helpt aardig met wat ik bedoel.
Probeer ook je hakken uit te drukken en tenen naar voren te laten wijzen.
Over de beugels langer ene kant denk ik ja doen maar andere kant je trekt je hakken al zo op misschien dat het dan juist erger word.
Eigenlijk moet je proberen dat het paard reageert op jou kuitdruk, kuit aanspannen is tempo versnellen/aandraven/aangalopperen, maar het lastige is wel dat dit een manege dier is.
Bedoel ik niet negatief maar er rijden er zoveel op dat hij waarschijnlijk niet gaat reageren op druk.

Zitlessen zijn een goed plan :j

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:58

Ess_Ramona, dacht ik ook al maar bij mij in de buurt woont ze denk ik niet + dat de manege dat maar goed moet vinden.

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 10:14

Great was ik bezig met reactie valt internet uit -.-

@Ess_Ramona ik denk het ook wel maar dan nog de vraag of ze het me goed leren/uitleggen ;p Ik woon in bennekom/Ede

@S_uus Ja mijn hakken uitdrukken vind ik erg lastig ik trek ze automatisch weer op -.- Heel irritant... beugels langer heb ik idd keer geprobeerd maar werd hierdoor alleen maar erger omdat ik geen steun meer had doordat ik me hakken op trok. Ja ik snap het manege paarden zijn wat minder actief en er rijden veel verschillende mensen op. Terwijl dat bij evita wel meevalt want echt niemand vind die leuk behalve ik :') Ik heb maar 1x gehad dat ze actief op mijn been reageerde en dat was op dressuurwedstrijd ik natuurlijk helemaal blij :')

Hoezo moeten ze maar goed vinden? Ik mag gewoon lessen waar ik wil :p gaat hun eigenlijk niks aan en als ze het weten vragen ze gewoon en hoe ging het ? etc. dus ze vinden het echt niet erg als ik x ergens anders lesje volg ;)

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:18

Ik zou proberen om met lichtrijden half te gaan doorzitten,
je uit het zadel laten gooien en weer rustig zitten.
En wat minder ver uit het zadel komen.

Ik denk dat het er dan al een stuk beter uitziet ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:22

Je moet meer voorin je zadel neerkomen, op je bekken, je valt nu echt achterover op je billen waarbij je benen steeds wat naar voren gaan.
Ik raad je aan een zweepje te gebruiken, ik zie je steeds aansporen en je paard lijkt nogal geirriteerd te reageren maar gaat niet voorwaartser.

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 10:28

@elmo_browny dankjewel

@anneliesdj Dankjewel. Ik rij dit paard altijd met zweepje maar was hem deze x vergeten... Op zweepje reageert die ook echt nauwelijks..

milouhoefs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:38

Het is een leuk paardje.
Je mist alleen wat evenwicht.
Een goede oefening naast het paard is in een verhoogde deuropening (dorpel) te gaan staan.
Met je voet in de lengte van de dorpel. Dus billen en borst naar de kozijnen.
Ga op 1 voet leunen en probeer je evenwicht te bewaren zonder je vast te houden.
Als dit op beide benen goed lukt ga je een zwaai met je benen maken net zoals bij de schoolslag met zwemmen.
Je begint klein en hoe beter het gaat hoe groter je de slag maakt.
Je zult merken dat je evenwicht echt een stuk beter word en je dit ook terug gaat zien in het rijden.
Verder kan ik niet echt iets toevoegen aan het bovenstaande.
Ik heb wel een beetje een rare tip mbt je hakken laag houden. :+
Maar bij mij heeft het erg geholpen wat jaartjes terug.
De hele dag je hakken uitdrukken.
Op de fiets hakken omlaag, op de stoel je hakken op de grond tenen omhoog, aan de tafel je tenen op de balk onder de tafel zetten je hakken uitdrukken. En zo kun je er nog vele zelf verzinnen.
Het is raar maar het werkt wel en een bijkomend voordeel je kweekt spieren waardoor je betere/duidelijkere kuithulpen kunt geven.
Wel opletten dat je je voeten recht naar beneden uitdrukt en dat je geen 'kapstok' effect krijgt.
Heel veel succes!

Ciscoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:04

Leuk paard heb je!
Je moet proberen je paard voorwaatser te rijden, door bijvoorbeeld veel overgangen te rijden. Probeer het paard actief te houden met weinig beenhulpen, want van steeds porren in zijn zij stomp die af en luisterd hij niet meer. Het is verstandig om een zweepje te gebruiken hiermee kun jij je beenhulpen ondersteunen en je paard beter bij de les houden. Maak ook eens overgangen van galop naar draf, door een paar passen galop te rijden en dan weer te draven dit helpt vaak ook om je paard wat voorwaartser te rijden.
Verder moet je ook nog aan je houding werken, je hebt een stoelzit, dit had ik eerst ook. ik heb het afgeleerd door me beugels een paar gaten langer te maken toen ik dat deed drukte ik me hakken ook automatisch uit. Een onafhankelijke zit kun je oefenen door bijvoorbeeld zonder beugels te gaan rijden, het is erg goed voor je houding. Oefening baart kunst!
Veeel succes!

Lieees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:15

Ik zie vooral een paard wat helemaal niet lekker loopt, volgens mij heeft ze heel veel last van haar rug.. Dit blijft natuurlijk lastig met manege paarden en jij kan hier niks aan doen, maar ik krijg echt pijn als ik er naar kijk. Zoals al gezegd draagt jou zit hier niet aan bij, maar ook dit is jou niet kwalijk te nemen. Ik ga met mijn voorgangers mee wat betreft de zitlessen! Succes!

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 08:43

@milouhoefs Ja mijn evenwicht is echt mijn slechte punt hierdoor ben ik er ook een aantal keren van afgevallen... Bedankt voor de oefening ga ik zeker uitproberen :) Hakken omlaag ga ik ook proberen dankjewel :)

@Ciscoo Het paard is idd niet voorwaarts vind ik ook erg moeilijk bereikbaar met dit paard.. Als ik mijn beugels een paar gaten langer maak word het alleen maar erger doordat ik mijn hakken optrek.. Zonder beugels doe ik nu elke les het laatste kwartier :)

@lieees dat klopt evita heeft erg last van der rug en is ook scheef. Er is 4 maanden geleden een kraker geweest en nu loopt ze al wat beter, hij komt volgens mij onderhand nog een keer...

Ik heb even een lijstje gemaakt met de tips hier en dan zie ik echt dat mijn houding eigenlijk bar slecht is :')

Mijn zit:
- benen stil houden
- trotser zitten
- recht op te zitten
- Stoelzit
- Minder ver uit zadel komen, licht te gaan zitten en meteen weer staan
- Onderbeen niet naar voren gooien
- Hakken uitdrukken
- Tenen naar voren
- ZITLES
- Voorin je zadel neerkomen, op je bekken
- Evenwicht oefeningen
- Zonder beugels gaan rijden

Paard:
- Veel overgangen
- Tempowisseling
- Schijn overgangen
- Schakelen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:45

Lieees schreef:
Ik zie vooral een paard wat helemaal niet lekker loopt, volgens mij heeft ze heel veel last van haar rug.. Dit blijft natuurlijk lastig met manege paarden en jij kan hier niks aan doen, maar ik krijg echt pijn als ik er naar kijk. Zoals al gezegd draagt jou zit hier niet aan bij, maar ook dit is jou niet kwalijk te nemen. Ik ga met mijn voorgangers mee wat betreft de zitlessen! Succes!

Dat is exact wat ik ook dacht en dat daardoor de amazone ook niet lekker kan zitten, paard ruk enorm de rug weg en is niet voorwaarts.
Ik vind het jammer dat de manege niet wat meer aandacht besteed aan zitles want dat kan TS zeker gebruiken daarnaast is het zadel voor TS te klein en dat is ook niet bevordelijk voor houding en paard.

Zitles is denk ik op dit moment het beste voor jou. Aan de longe en alleen leren zitten. Leren voelen hoe het paard beweegt en een onafhankelijke zit krijgen daarna komen de teugels wel.

Daarnaast: HAAL JEZELF NIET ZO NAAR BENEDEN!!!! Je bent niet te dik!!, je past prima op dit paard en je houding is niet slecht hij moet alleen verbeterd worden.
We zijn allemaal zo begonnen of je nou koningin Beatrix heet of pietje puk, we hebben allemaal zo'n periode gehad.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:45

Leuk beestje!
Ik vind je zeker niet te dik of te zwaar, maar wat ik wel denk is dat je je paardje een beetje in de weg zit. (niet onaardig bedoeld!) Het ziet er heel rommelig uit en ik denk dat je net een beetje uit het ritme bent. Probeer echt het ritme van je paard te voelen. En je benen inderdaad echt stil te houden. Oefening baard kunst en ik weet zeker dat dit wel goed komt!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:53

horsesm schreef:
@anneliesdj Dankjewel. Ik rij dit paard altijd met zweepje maar was hem deze x vergeten... Op zweepje reageert die ook echt nauwelijks..

Dan heb je wel een afgestompt paard, tijd om er iemand met ervaring een paar x op te zetten. Edit; bij een manegepaard werkt dat wss niet, ik heb weer niet goed gelezen.

Edit; ik vind je niet te dik hoor, je moet het niet overdrijven.
Ik zie wel een paard wat niet lekker loopt en mn omdat ze niet voorwaarts is en zich irriteerd aan jouw aansporingen.
Ik zou een zweepje gebruiken en je sporen af doen. Been goed stil houden en heel gedoseerd aansporen; 1x been, geen reactie = fors been en tik met de zweep erachter. Als ze normaal al niet reageert dan even fors inkomen, dus een goede tik achter je been.
Als ze gewoon vlot voor je been zou zijn en niet steeds zit te wriemelen omdat jouw aansporingen haar irriteren dan kun jij ook fijner rijden.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 11-05-12 11:00, in het totaal 2 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:56

horsesm schreef:
Mijn zit:

- Stoelzit
- Onderbeen niet naar voren gooien
- Voorin je zadel neerkomen, op je bekken

Paard:
- Veel overgangen
- Tempowisseling
- Schijn overgangen
- Schakelen

De 3 punten over je houden zijn in princiepe hetzelfde maar met andere bewoording.
En dat geld ook voor de punten die je bij het paard hebt gezet ;)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:02

Ik dacht ziet niemand het, maar gelukkig een paar post boven mij schreef iemand het al. Ik vind het paard zelf helemaal niet lekker lopen. Dat in combinatie dat het paard toch best wel in verzet komt (staart zwiepen, oren naar achteren) Heb ik het idee dat het slim is om dit paard niet te pakken, tot dat het probleem (lichamelijk) is opgelost. Want ik denk dat het paard juist terug komt in tempo omdat het pijn heeft/kan hebben....

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 16:58

anneliesdj schreef:
Ik zou een zweepje gebruiken en je sporen af doen.

Ehm ik heb geen sporen om hoor ?

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 17:09

Je zit inderdaad in en stoelzit.
Als je een lijn zou trekken van schouder, heup en hak, zou dit een rechte lijn moeten zijn.
dat is het nu niet, je hakken zijn te ver naar voren.
het is niet alleen dat je de onderbenen naar achteren moet leggen; je hele been moet, vanuit je heup, iets naar achteren liggen. Probeer in stap dat al vast eens voor elkaar te krijgen.

wat verder nog kan helpen, is vanuit de verlichte zit je houding te verbeteren en in draf 2x te blijven staan en 1x te gaan zitten. Dat zijn balansoefeningen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 17:13

Ik denk dat het paard moeite heeft om voorwaarts te gaan, tenminste, dat meen ik te zien. Zijn medische problemen uitgesloten?

Je paard loopt niet lekker, vertoont ook protest.

Maar je hebt wel een erg leuk paard :) En zie het van deze kant: iedereen heeft moeten leren. Heb je les?