Paard remt net voor de hindernis af

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leliex

Paard remt net voor de hindernis af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 09:37

Hoi,

ik ben sinds kort aan het springen met beauke.
Alleen als ik dan aan kom galopperen gaat ze opeens in draf net voor de hindernis.
De hele snelheid is er dan van af en dan komen we soms niet goed uit :+
Ik heb al geprobeerd om een tik te geven net voor dat ze er over heen gaat maar dat helpt niet.
Ik heb ook al over balkjes heen gedraafd op een hoog tempo.
Niks lijkt te helpen?
Iemand die dè gouden tip heeft, voor mijn luie paard :')

Spruitje56

Re: Paard remt net voor de hindernis af

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:16

uuh wat is het voor ras?
en hoe hoog is de hindernis warvoor ze altijd stopt?
meschien is het te hoog of te laag voor haar!
denk niet dat ze lui is, is het je eigen of heeft ze een andere eigenaaresse?
als je hier de antwoorden op hebt, kan ik je wel verder helpen
gr hackny

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 10:24

Het is een fries,
Het maakt niet uit bij elke hoogte en ze stopt niet ze remt af :)
Het is mijn eigen paard

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:28

Als jij twijfelt voor de hindernis stopt je paard 9 vd 10 x ongetwijfeld. Waarschijnlijk door dat dit een aantal x gebeurd is ga je er vantevoren al vanuit dat ze niet gaat springen en gebeurt dit dus ook.
Wat je eigenlijk moet doen is zeker weten dat ze gaat springen. Zo moet je het voelen. Het klinkt dom maar als jij haar niet aan het twijfelen brengt zal ze ook springen.

Als dat ohz niet lukt laat haar dan eens vrijspringen. Zo kun jij zien dat ze het doet, en kan zei ook zien dat ze het kan. Nu zit je in een negatieve cirkel en durven jullie allebei niet meer. Eerst het vertrouwen weer terug krijgen. Succes!

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:32

LauraBloem schreef:
Het is een fries,
Het maakt niet uit bij elke hoogte en ze stopt niet ze remt af :)
Het is mijn eigen paard

ooh oke dat wist ik niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:37

Waarschijnlijk remt jouw paard af omdat hij in galop niet goed uit komt. Het is een slim paard. Het is namelijk makkelijk om op goede afstand uit draf te springen dan uit galop. Wat voor tempo hou je aan? Heb je begeleiding in het springen? Anders is dat wel heel verstandig. Straks wil je paardje nooit meer springen.

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 10:46

Joolien schreef:
Waarschijnlijk remt jouw paard af omdat hij in galop niet goed uit komt. Het is een slim paard. Het is namelijk makkelijk om op goede afstand uit draf te springen dan uit galop. Wat voor tempo hou je aan? Heb je begeleiding in het springen? Anders is dat wel heel verstandig. Straks wil je paardje nooit meer springen.

ik zit dan zeg maar in een pittige galop en dan echt 2 meter voor de hindernis vliegt ze in draf.
Ik heb geen begeleiding omdat er maar 2 springlessen zijn.
De ene voor pony's en dan ander voor paarden.
Maar daar springen ze eigenlijk al te hoog voor beauke.
Ik ga binnenkort wel even overleggen met mijn instructrice ( geeft dressuur en springen) of ze een prive springles wilt geven

@Elma_ dat kan het ook zijn :)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:49

Ik zou pas weer gaan springen als je begeleiding hebt en nu even iets anders gaan doen. Ik geloof niet dat jou paard lui is maar dat er rijtechnisch iets niet goed gaat waardoor ze niet anders kan dan terug vallen in draf. Als je nu doorzet heb je straks een paard dat de hindernis helemaal niet over wil. Ga voorlopig even lekker dressuren, en ga nogmaals pas weer verder als je begeleiding hebt. Is voor jullie beide veeel beter, hoe leuk je het springen waarschijnlijk ook vind :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:50

Dat is denk ik het probleem, een pittige galop is niet de bedoeling. Je galop moet actief zijn maar niet sneller dan een normale galop. Als je te hard gaat, kan je paard niet meer zien wanneer hij af moet zetten. Probeer dus eens een rustigere galop naar de hindernis toe te rijden en niet te gaan 'jagen'. Rustig blijven zitten en wachten, niet harder willen of wat anders gaan doen, laat de hindernis op je af komen :)

Maar wacht anders eerst totdat je begeleiding hebt. Met springen kun je snel iets fout doen.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:54

En een paard pikt alles wat jij voelt op hé, maar dan ook echt alles ookal hebben wij mensen dat vaak niet door. Als jij ook maar een klein beetje twijfelt of ook maar denkt van oooh straks gaat ze niet, of oohh straks valt ze terug gebeurd dat ook. Ook dat kun alleen oplossen met goede begeleiding :)

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 10:57

Oke, dan zal ik straks mijn instructrice whatsappen of dat een mogelijkheid is en dan ga ik vandaag lekker het bos in :)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:58

LauraBloem schreef:
Oke, dan zal ik straks mijn instructrice whatsappen of dat een mogelijkheid is en dan ga ik vandaag lekker het bos in :)

Heel goed! (ideaal hé dat w'app := ) laat maar even weten of het lukt met je instructrice :)

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:01

Goede tips zijn er al gegeven! Kun je in de dressuur ook schakelen in de galop? Echt actief voorwaarts en vlot op zit weer terug naar een handgalopje? En andersom?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:02

Eerst eens kijken naar jezelf. Verander je onbewust zelf iets vor de sprong, waardoor je mentaal een remmende hulp geeft. Is er een stukje spanning bij jezelf?
Of verander je voor de sprong onbewust iets in je houding waardoor je weer remmend inwerkt?

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:08

Met een balkje op een galopsprongafstand voor de hindernis springen ze vaak alsnog in galop, en op de juiste afstand

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:10

Inderdaad eerst in de les beginnen hiermee!
Misschien nog een tip: gebruik één of twee voorbalken zodat het paard al precies uitkomt en ook merkt dat hij in dat tempo moet blijven wil hij uitkomen. Dat gaat het vaak op een vanzelfsprekende manier en jij hoeft minder te regelen waardoor je meer kan ontspannen. Vraag je instructrice welke afstand je moet hebben, kan per paard wel eens een beetje verschillen (ruime of kortere galopsprong van nature).
Dit kan je ook gebruiken met vrijspringen, dan kan je je paard eens goed observeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:13

Als je een balk ervoor legt, doe dat dan op ong 2.5/3 meter, dat geeft hezelfde effect als een drafbalk maar kun je vanuit galop aanrijden.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:15

Joolien schreef:
Als je een balk ervoor legt, doe dat dan op ong 2.5/3 meter, dat geeft hezelfde effect als een drafbalk maar kun je vanuit galop aanrijden.

Ik zou haar dat niet zelf laten doen.. Laat er nou eerst even een instructrice bij komen, kan die ook meteen vertellen op welke afstand de balk moet liggen. Zij heeft het paard dan ook zien lopen.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:20

Kun je wel in galop over een balkje galopperen? Anders zou ik dat eerst proberen, en dan steeds iets hoger, gewoon doorzetten, waarschijnlijk vindt hij het moeilijk om te bepalen wanneer hij af moet gaan. :)
Anders idd wat hulp zoeken van een instructrice!

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 11:26

Ja, dat kan ze wel over balkjes

ijssnuiver; dat zou ik niet weten, heb wel filmpjes van dat ze springt.
Kijk maar in onderschrift :)

shirleyp: Ja, schakelen lukt ook wel allemaal

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:37

Ik geloof wel dat ze springt, maar ik ben van mening dat de ruiter veel meer beïnvloed. Dan hij/zij zelf in de gaten heeft :) .

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 11:40

ijssnuiver schreef:
Ik geloof wel dat ze springt, maar ik ben van mening dat de ruiter veel meer beïnvloed. Dan hij/zij zelf in de gaten heeft :) .

Hoe beinvloed ik haar dan?
Als ik het vragen mag :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:41

Zoals ik net al zei. Onbewust iets in je houding of in je (mentale) energie. Dit hoeft maar iets heel kleins te zijn, maar voor het paard voldoende om af te remmen.

Ik zeg niet dat dit zo is, daarvoor zou ik je moeten zien rijden(filmpje is anders). Maar het kan heel goed meespelen of de oorzaak zijn.

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 11:46

ijssnuiver schreef:
Zoals ik net al zei. Onbewust iets in je houding of in je (mentale) energie. Dit hoeft maar iets heel kleins te zijn, maar voor het paard voldoende om af te remmen.

Ik zeg niet dat dit zo is, daarvoor zou ik je moeten zien rijden(filmpje is anders). Maar het kan heel goed meespelen of de oorzaak zijn.

:j
Je zou misschien ook nog eens gelijk kunnen hebben.
Dus ik ga gewoon een les afspreken en kijken hoe het gaat dan :)

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:54

Wat doet ze als je in draf naar de hindernis toerijd?