Heb ik echt wel het goede paard van stal gehaald????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sharonalover

Heb ik echt wel het goede paard van stal gehaald????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 19:03

Ja, dat dacht ik wel eventjes vandaag :D .

Dexter is mijn 4 jarige topper :). Ik heb hem nu 4 maanden, en hij was net zadelmak toen hij kwam. Er zat en zit behoorlijk wat werk in, maar dat vind ik wel een leuke uitdaging :) . Hij was veel te dun, heel slap van achter en mistte erg veel bespiering. Dit is iets wat je natuurlijk niet in 4 maanden voor elkaar krijgt, dus dit zie je nog zeker terug ;) .
Verder buigt hij niet zo graag op rechts, en moet ik daar vooral niet vasthouden. Ook moet ik er op letten dat ik mijn handen niet te hoog houd. (ik hoef hem niet op te tillen ;) ).
Hij zakt graag te diep, dus ik wil hem niet te laag hebben. Dat betekent niet dat ik hem al in de oprichting wil hebben, maar hij moet zeg maar horizontaal, met zn neusje op de LL op eigen benen lopen. Dit begint hij steeds beter te doen :) .
We beginnen altijd met een beetje spanning. Hij kan wel een beetje popiejopie doen. Soms is het dan 1 bokkesprong en dan is het klaar, soms is dit niet eens nodig. Het is natuurlijk een jong dier, en hij wil gewoon graag lopen (en dat is weer een pluspunt). Ik leer steeds beter hoe ik die spanning kan laten afvloeien :). Vandaag was er echter helemaal geen spanning :D Hij was meteen volkomen relaxed en ik heb echt ontzettend fijn kunnen rijden :)

Afbeelding
Lekker losstappen.

Afbeelding
Drafje, al iets achter LL.

Afbeelding
Vind ik een fijn plaatje :) .

Afbeelding
Zooo ja paardje :)

Afbeelding
Galopje, hij galopeert nog erg groot dus ik ben nog een beetje zoekende hoe ik dat het beste kan uitzitten ;) .

Afbeelding
Stukje stappen, weer wat achter LL.

Afbeelding
Stukje rechtsom, je ziet dat hij dat lastiger vindt. Ik ga dan gauw rechts vasthouden en dat moet ik NIET doen.

Afbeelding
Galopje.

Afbeelding
Nog een galopje :)

Afbeelding
Klaar :D

Commentaar geven mag, maar houd het wel netjes natuurlijk :)

We oefenen trouwens om op termijn een B proefje te gaan rijden :) Deze zomer gaat hij iig nog niet mee. Op zijn allervroegst in de herfst, maar dan moet hij zeker deze stijgende lijn volhouden en moet ik echt het idee hebben dat hij het allemaal aankan ;) Ons niveau is dus nog puppytraining ;)

ZusJacobs

Re: Heb ik echt wel het goede paard van stal gehaald????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:11

Oef auw, meid ophouden met liften van zijn hoofd, laaang en laaaag denken en Doen!
+ ga iets lichter zitten, jij zit klaar voor de piaffe maar paard is daar nog lang niet, vooral als ze nog zo jong zijn geef ze de vrijheid, lekker eerst op eigen benen laten lopen, zelf contact laten zoeken.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:42

Ik heb liever dat hij iets achter de LL loopt, als dat jij vind 'een lekker plaatje', want daar vind ik hem juist veelste straks in de bovenlijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:51

Leuk paard, heb je les?
Ik vind jullie nog niet klaar voor een B proefje, daarvoor zou ik hem eerst wat meer op zijn eigen benen laten lopen. Ik ben benieuwd wat hij doet wanneer je de teugels wat langer laat en hem wat meer ruimte geeft, nu ziet het er erg gespannen uit.
Mag ik vragen waarom je met spoortjes rijdt? Ik kan op de foto's niet zien of je je benen stil kunt houden tijdens het rijden. Maar met sporen inrijden lijkt me totaal overbodig en wanneer je hem per ongeluk aandrukt lijkt me dit niet bevorderlijk voor de ontspanning.
Denk wel dat er veel uit dit paardje te halen is :)

Een tip: ik zou hem regelmatig met bijzet longeren (niet te strak) zodat hij op zijn eigen benen leert lopen en daarbij te ontdekken wat een fijne halshouding voor hem is. Zo kweekt hij ook wat meer spieren in de achterhand wanneer je goed longeert waar je weer profijt van hebt met het rijden.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 19:57

Oké dat is prima dat jullie dat vinden :j .
Ik heb echter les van iemand in wie ik het volste vertrouwen heb, dus die lijn zal ik blijven volgen ;)

Ik ben het echter wel met jullie eens dat dat over het algemeen het beste is, zeker voor een jong paard, om hem lang laag te rijden. Er zijn echter paarden waarbij dit iets anders is ;)
Doe ik dat bij hem, dan is hij volledig van het achterbeen af en laat hij al zijn gewicht op de voorhand vallen. Dit terwijl hij juist achter sterker moet ;) . Ook doet zijn rug dan niet meer mee, en loopt hij echt met zijn kin op zijn borst. Daar loopt hij sowieso niet op eigen benen ;) . Ik wil hem juist veel ruimte geven van voor, maar hij moet dat wel kunnen verwerken ;) . Gewoon de boel losgooien is ook niet de oplossing ;) .Hij moet nu door een moeilijk stukje heen, en dat kost hem moeite. Het is een jong dier dat nog veel moet leren, en ik net zo goed ;) .

Ik ben ook zeker nog niet klaar voor de B met hem ;) dat is ook iets wat ik aangeef in mijn openingspost ;)
Ik rijd hem overigens met sporen om hem iets meer respect te laten hebben voor mijn binnenbeen ;) dat heeft hij nu, dus die gaan er binnenkort weer af, dat wissel ik af. Ik ben het absoluut gewend om met sporen te rijden (zie profiel ;) )

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:00

Oke, maar waarom rijd je hem dan niet vanuit (bijvoorbeeld je eerste stapfoto) naar beneden, dan loopt hij perfect en zeker niet op de voorhand.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:01

;) Leuk paard ;)

Nu even serieus :o ik vind het echt een enorm vriendelijk dier in de uitstraling, ben dan ook wel benieuwd hoe die anders is :D !

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 20:02

dat is ook het plaatje waar we heenwerken ;)

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 20:04

Hij is anders ook verschrikkelijk vriendelijk :) Daarom heb ik hem ook uitgekozen, want ik moet een makkelijk ongecompliceerd paard hebben :Y) . Je moet mij niet met zo'n zeikerd aankomen :Y) .
Hij schrikt ook nergens van, is nergens bang voor, superbraaf :)

Hij is alleen nog wel jong, en erg jolig :) En hij vindt zichzelf erg stoer :j . Dat veroorzaakt in het begin soms wat spanning ;) Dan wil hij het er gewoon even uitspringen, maar dat wil ik hem niet aanleren ;)

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:07

Snap ik ook, probeer dan vanauit bijvoorbeeld 7 naar draf te rijden.

Maargoed, ookal vind jij dat zo een jong paard strak van boven moet zijn, om hem op zo'n jonge leeftijd al op het achterbeen te hebben lopen is dat jou keus.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:12

Het aantal smileys in de post met verklaring geeft al aan dat je niet bereid bent om te leren, maar ik ga het toch proberen :)

Leuk paard, maar erg strak in de bovenlijn. Op sommige foto's lijkt het alsof hij een bezemsteel heeft ingeslikt. Daarnaast zie ik ook een overontwikkelde onderhals. Maak je niet te druk om de loodlijn, hij mag wel wat ronder lopen in de training, als je het maar kan veranderen. Lang en laag rijden is inderdaad niet voor ieder paard handig in het begin, maar je kunt het wel meepakken. Denk dan meer voorwaarts/neerwaarts, daarin moet je hem echt wel op eigen benen krijgen. wisselingen maken een paard sterker en in balans: in tempo, maar ook in hoofd-halshouding.

Je lijkt hem ook op te tillen met je handen. Niet doen, krijg je verkeerde spierspanning en leert hij nooit in balans lopen. Pas voor iets pakken wanneer je dit van achter hebt gereden.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:39

Jeetje, jij houdt wel van de ;) smiley, niet TS :D ?!

Ook ik vind het er absoluut niet fijn uitzien, hij blijft in zijn kaak/halslijn VEEL te strak. Ieder dier moet je lang en laag kunnen rijden, jong of oud.
Ik heb ook een jong dier, die loopt ook liever hoog, maar ik wil toch echt dat hij ook lang, rond en diep loopt.
Probeer veel af te wisselen in zijn hoofd/halshouding. Zo hoog mag hij in het Z lopen, maar nu nog absoluut niet :n .

Bonitolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:08

shirleyp schreef:
Het aantal smileys in de post met verklaring geeft al aan dat je niet bereid bent om te leren, maar ik ga het toch proberen :)
hihi, wel veel smileys idd.

Wat een beauty! Echt een super knap paardje!
Ik vind het er ook niet zo fijn uitzien, maar ik weet ook hoe moelijk het is om zo'n jong paard ''perfect'' te rijden. Het is goed dat je les hebt, daar leer je veel van. Probeer haar laag te rijden, hij blijf zo bij zijn kaak/halslijn veel te strak. Probeer je handen wat lager te houden, want dit is niet echt fijn voor hem. Probeer ook wat lichter te gaan zitten. Succes verder, als je veel aandacht eraan blijft besteden, en les blijft houden komt het allemaal wel goed, dan begrijpt hij op den duur zelf wel dat lang en laag lopen veel fijner is! :j

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:43

De eerste foto's vind ik er nog wel oké uitzien, bij de volgende foto's vind ik haar ook wat te strak in de hals. Je moet je paard ook niet helemaal tot op de grond rijden, maar ze mag wel wat ronder en lager, zo zullen haar spieren het snelst en het best ontwikkelen. Veel overgangen rijden maken dat ze niet op de voorhand valt en je hoeft je vooral niet té veel zorgen te maken om de loodlijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:38

ZusJacobs schreef:
Oef auw, meid ophouden met liften van zijn hoofd, laaang en laaaag denken en Doen!
+ ga iets lichter zitten, jij zit klaar voor de piaffe maar paard is daar nog lang niet, vooral als ze nog zo jong zijn geef ze de vrijheid, lekker eerst op eigen benen laten lopen, zelf contact laten zoeken.

Ga ik helemaal in mee.
Je zit hem heel zwaar in de mond, hij is continu strak in de rug en hals.
Het is een jong paard, laat maar lekker lang en laag, als hij achter de loodlijn wil: so be it.
Als hij sterker wordt kun je hem vanzelf meer oprichten maar zonder te hoeven trekken.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:44

Er zitten mooie stukjes tussen, maar ook minder mooie stukjes, je kunt zien dat hij het inderdaad moeilijk vindt, maar je maakt het hem waarschijnlijk al wat makkelijker door je handen wat lager te houden en hem iets meer ruimte te geven. Hij moet toch eerst leren op z'n eigen benen te lopen, als je hem te kort houdt heeft hij heel veel steun aan jou, waardoor hij misschien wat minder snel zelf in balans kan lopen ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:50

Zeker met zo'n paard vind ik de onderhals echt opvallend, en dat getuigd van een verkeerd lichaamsgebruik. Gezien je reacties zal je de mijne ook wel wegwuiven, maar ik zeg het toch: tijd voor een stapje terug. Ga je nog niet richten op oprichting als je paard in de aanleuning nog niet voor elkaar is. Ga naar ontspanning, dan een correcte aanleuning: over de rug, een elastische verbinding. Je hand moet toestaan, het laatste stukje in de aanleuning, het bit aannemen, kom vanuit je paard. Jij stimuleert dit van achter, en vang het op van voren met een stabiele, betrouwbare hand. Als hij dan eerst even achter de LL loopt, prima, rijdt die ontspanning erin, rijdt die aanleuning vanuit de motor, en dan heb je vanzelf de controle van voren om dat neusje eruit te rijden, of die hals op te richten (komt ook van achteruit).

Vergeet niet: ontspanning en takt komen voor aanleuning en oprichting, en dat zowel takt en ontspanning bewaard moeten blijven in de verdere training ;)

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 05:34

Ik wil echt wel wat met het commentaar doen hoor. Maar ik ben het gewoon niet overal mee eens ;) .

Ik moet mijn handen lager houden: Klopt.
Ik moet hem niet willen optillen met mijn handen: klopt.
Ik moet niet te zwaar gaan zitten: is nieuw voor mij maar geloof ik wel in. Ga ik op letten.
Hij is te strak in de bovenlijn: klopt.
Hij moet lager en misschien ook wat dieper: vind ik niet.

Als je kijkt naar de 2e foto, dat is de hoogte waar ik hem hebben wil. Hij moet hier alleen wat meer lengte aannemen. Hij kruipt er net iets achter, en dat wil ik niet. Dat stukje is echt nog wat te lastig, dus mag hij van mij ook een fractie hoger. Hij hoeft echt niet in de oprichting te lopen ;) .

Vanuit die 3e foto, daaruit moet hij het mee kunnen nemen naar lager en langer. Doe ik dat nu, dan mist hij balans en schiet hij er meteen achter. Daar is hij gewoonweg nog niet klaar voor ;) .

Ik ben er gewoon absoluut niet voor om een paard achter de LL de laten lopen. Ook niet bij een jonger paard. Ze moeten leren op eigen benen te laten, en in mijn ogen gaan ze dat niet doen als ze erachter lopen, maar juist als ze op lengte lopen. Dat ik moet leren daar nog wat meer mee te geven is waar, dat heb ik ook zeker niet ontkend ;)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:12

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van HAW zijn verwijderd. Op HAW is het enkel toegestaan te reageren met opbouwend rijtechnisch commentaar. Herhalingen zijn niet toegestaan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:26

Ook mijn commentaar ga je denk ik niet leuk vinden. Alleen de eerste en laatste foto vind ik prettig om naar te kijken, van de rest krijg ik pijn in mijn mondhoeken en nek. Op nagenoeg alle andere foto s wordt het bit flink in de mondhoeken getrokken en is er teveel spanning in de verkeerde nekspieren. Dat hij al een onderhals aan het ontwikkelen is met 4 maanden onder het zadel is geen goed teken.

Op bijna alle foto s maak je de indruk dat je met je volle gewicht aan het trekken? bent, je hangt voorover, veel spanning op je eigen handen en onderarmen en kom je niet oever als ontspannen rijden.

Juist bij die jonge dieren moet je ze langer laten, nog niet denken aan loodlijn, hoofdhouding of wat ook. Eerst rugspieren, zelfstandig lopen en ontspanning kweken dan komt de rest vanzelf.

Het is logisch dat als ze moeten leren ze met een langere teugel op de voorhand vallen, dat hoort erbij. Zolang de achterhand nog niet voldoende ontwikkeld is kunnen ze niet veel anders dan naar voren vallen. Als je vanuit een ontspannen lang en laag houding gaat rijden, ontwikkelen ze vanzelf hun rug en achterhand spieren. Dan zul je merken als ze er lichamelijk klaar voor zijn ze met een lichte ophouding en vragen met je handen ze zich vanzelf zullen oprichten. Het ene paard is daar sneller in dan de ander maar uiteindelijk komen ze er allemaal wel.. Beter iets langer over doen met als resultaat een ontspannen paardje met de goede bespiering die er plezier in beleefd dan met licht geweld een paard dwingen wat een gespannen dier oplevert dat de verkeerde spieren gaat ontwikkelen die later erg lastig weg te krijgen zijn.

Dan kun je gaan werken aan een goede hals hoofdhouding en een opgerichtere houding, maar daar lijkt je paardje nog niet aan toe.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:43

En waarom wil je hem niet lager en ronder hebben TS?! Als Z ruiter zie je zelf toch ook wel dat dit absoluut niet goed is voor je paard?

Ik wissel mijn paard juist af, dat is in mijn ogen ook het beste wat je moet en kan doen :)

Die van mij loopt 7 van de 10 keer zo door de baan:
Afbeelding

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:19

En ondanks dat het paardje daar achter de loonlijn loopt, heeft hij wel een fijn achterhandgebruik en goede aanspanning in de rug. Het plaatje geeft een ontspannen beeld. Ik ziet dat liever, met de opmerking om op den duur wel te oefenen het neusje eruit te rijden, dan een paard dat zich vasthoudt in de bovenlijn, en veel spanning toont. Deze tweede manier geeft op lange termijn uiteindelijk een grote kans op blessures, en dat zou ik persoonlijk liever niet hebben.

neapolitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:37

misschien off topic maar mijn merrie te laag loopt dan gebruikt ze totaal haar achterhand niet en loopt ze op de voorhand dus moet ik juist ook hoger rijden. als het aan haar ligt loopt ze ook laag , lekker op de voorhand. het werkt zeker niet bij elk paard om die laag en diep in te stellen. mijn andere paard daarintegen moet ik juist rond naar beneden rijden als die zijn hals omhoog zet dan wordt zijn rug hol en gebruikt hij de achterhand niet.
ontopic
ik denk dat jou paard wel wat vast zit in zijn rug. veel overgangen rijden op de zit! en een niet te hoog tempo in de stap draf en galop. De hoeken als kwart voltes rijden om het achterbeen te activeren. Daar ook heel bewust mee bezig zijn. liever een wat lager tempo en op eigen benen lopen dan een wat hoger tempo waarbij het paard zijn balans verliest. Galop mits goed uitgevoerd geeft de achterhand ook veel kracht. maar goed het moet wel beheersbaar en in balans zijn. Impuls is namenlijk niet een paard met een hoog tempo door de bak draaft. ik zou zeggen ga zo door en gewoon de tijd nemen om je paard te trainen.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 12:47

Neopolatino : precies, daar ga ik helemaal in mee. hoeken goed inrijden op binnenbeen zijn we idd veel mee bezig, net als het niet te hard gaan.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:50

Maar in deze fase hoeft het paard echt niet in horizontaal evenwicht te lopen, daar gaat tijd en goede training over heen.. Laat maar lekker op de voorhand knallen, vanuit daar ga je werken naar losgelatenheid, takt, etc. etc. Niet gelijk al 50/50 willen zien, dat lukt je toch niet op dit niveau..