Help! Kan ons paard nog beleerd worden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haflover3

Help! Kan ons paard nog beleerd worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 01:52

Beste Bokkers,

Wij hebben thuis een super mooie ruin staan. Sinds kort hebben we een tinker erbij gekocht die super mak is en waar je alles mee kan schrikt nergens van. We hebben toen ook besloten om onze ruin van ongeveer 8 jaar ook zadelmak te maken zodat we lekker met z'n beiden erop uit kunnen. We hebben hem toen naar een dure stal gedaan, waar hij onder het zadel zou komen. Ik zelf durfde het niet aan, heb wel wat ervaring, maar wou wel dat het goed gebeurde, niet dat ik hem zou verpesten. Eenmaal daar heeft hij bijna de hele boel afgebroken, maar ze hebben er toch voor gezorgd dat je erop kon zitten en dat hij de gangen beheerste. Het zou nooit een mak paard worden dat wisten we wel, er zit behoorlijk wat temperament in. Nadat we hem op hebben gehaald ging het een tijd goed, maar de problemen beginnen nu pas. In het begin was hij wel angstig maar schoot niet weg. Nu schrikt hij overal van. Zelfs van de kippen die al z'n hele leven op het terrein staan. En je kunt niet zonder een ander paard weg, dat had hij daar ook al. Hij is dan niet te houden. De eerste paar keren ging het redelijk. Maar de laatste keer was hij zo wild dat ik gevraagd heb of hij aan de longeerlijn mocht want ik vertrouwde het niet. En zelfs toen ben ik er nog afgevallen. Mijn schoonvader rijd er ook regelmatig op en dan meer buiten samen met de tinker. In het begin ging het ook prima, maar nu schrikt hij ook overal van. Wat hij doet is dan een paar passen heel hard waardoor je uit balans raakt. Daardoor zit je misschien 2x door en daar schrikt hij nog meer van waardoor hij zijn kont intrekt en super hard gaat . We hebben al heel veel met hem geprobeerd. Hem laten wennen aan angstige dingen. Hem zoveel mogelijk longeren. Hem genoeg aandacht geven en borstelen. Ik ben de wanhoop nabij. Ik ben gewoon bang dat dit paard niet geschikt is voor ons. En we hebben al heel veel geld neergelegd voor het beleren van hem. En we proberen alles wat in ons vermogen ligt, maar het lukt ons gewoon niet meer. Mijn schoonvader durft er eigenlijk al niet eens echt meer op. En ik vind het ook niet fijn als je zo a relaxed rijd. Heeft iemand tips? Of kunnen we hem beter verkopen naar iemand die meer ervaring heeft? Maar is hij wel te verkopen? Omdat hij ook zo angstig is? ik weet ook niet of er mensen zijn die het een uitdaging vinden. Het liefst willen we hem ook elke dag rijden, wat misschien ook wel moet, maar dat ligt niet in ons vermogen. We proberen hem in ieder geval wel zoveel mogelijk in beweging te laten. Verkopen zou voor ons echt de laatste optie zijn, maar we zouden het zo fijn vinden als we er ook alleen mee weg kunnen. Heeft iemand tips of kan die mij helpen?

Groetjes,

Inge

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 05:55

Kan je niet kijken of je iemand met veel rijervaring kan vinden, die hem een paar keer in de week gaat rijden voor jullie? Dan hoeven jullie hem niet te verkopen en krijgt het paard meer ervaring en een goede basis. Succes!

haflover3

Re: Help! Kan ons paard nog beleerd worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 06:26

Ja daar zijn we ook al mee bezig geweest, maar is niet zo makkelijk zo iemand te vinden die het voor niks wil doen. Mijn schoonmoeder zei anders brengen we hem naar de manege en gaan ze er daar op rijden, maar ik denk niet dat dat een goed plan zou zijn

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 06:37

Kijk is naar alles eromheen:
-hoeveel krachtvoer krijgt hij?
-hoeveel ruwvoer krijgt hij?
-komt hij wel genoeg buiten?
-hoeveel keer per week loopt hij?

Ik heb ooit is een friesje gereden en het lijkt of je het daar over hebt. NA veel kilometers maken konden wij heerlijk met hem op stap en heeft iemand die voor hem wilde betalen hem over genomen kwa rijden. Die deed niet genoeg met hem en dat liet hij merken ook.

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 06:46

Ik weet niet precies wat hij krijgt want hij is van mijn schoonouders en ik had gister even met mijn schoonmoeder gepraat en die zei dat mijn schoonvader er niet meer op wou omdat hij hartstikke wild telkens is. Ik geloof dat ze 2x per dag kuil(hooi) en 2x per dag biks krijgen. Ze gaan elke dag naar buiten en hij word 2x per week loopt hij. eerst wel 3x per week maar omdat het eerst hartstikke goed ging en nu opeens niet is de lol er voor mijn schoonvader van af. En voor mij ook wel een beetje, want het is super a relaxed om op hem te zitten. Terwijl er eerst niks aan de hand was. Het voelt alsof het terug bij af is. Ik denk dat ze hem beter hadden kunnen verkopen want ze willen het liefst een paardje waar je alles mee kan. Omdat ze veel buitenritten maken. Ik zelf rij ook wel veel buiten, maar ook dressuurmatig. En dit paard is wel echt een paard voor de paardensport met heel veel temperament.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 06:52

Ik denk dat dit paard wat leiderschap mist in jullie. Leer hem dat jullie de leiders zijn en dat hij jullie kan vertrouwen. Dat lukt niet door er maar twee keer per week wat mee te doen, dat is een proces van maanden lang dagelijks met hem aan de slag. eerst op de grond, als het vetrouwen daar goed zit, dan pas erop. Vergeet niet, hij heeft 8 jaar niks hoeven doen. Zulke paarden staan meestal behoorlijk zeker in hun schoenen tav wat ze wel en niet accepteren, en zulke dieren overhalen tot meewerken kost nou eenmaal tijd.
En anders denk ik helaas dat dit paard inderdaad niet geschikt voor jullie is.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 07:00

Voer kan een factor zijn, maar ook jullie eigen angst.

Ik heb in september een paard gekocht dat absoluut nergens van schrok in de bak, maar omdat ik het soms wel spannend vond ging hij ook schrikken, dat ging van kwaad tot erger tot ik eigenlijk alleen maar op een bepaald gedeelte van de bak kon rijden zonder dat hij "schrok". Tot iemand me met de neus op de feiten drukte en vertelde dat het aan mij lag, ik was niet aan het rijden maar meeliften, zat onzeker te paard, hij voelde dat aan terwijl hij behoefte had aan een leider op zijn rug.

Ik heb toen de keus gemaakt om de angst opzij te zetten en meer eraan te rijden, sindsdien is het schrikken ook over en kunnen we gewoon de bak weer door.

Dat kan bij jullie ook het geval zijn, jullie zitten er onzeker op, het paard heeft behoefte aan leiding. Er een ander opzetten lost het voor die ander op, maar zodra jullie erop gaan ben je weer terug bij af. Je zal zelf de knop om moeten zetten, dat is heel moeilijk, dat besef ik ook, ik heb heel veel steun gehad aan degene die dit tegen me zei, die ging regelmatig aan de kant van de bak zitten en heeft me er doorheen gepraat.
Mijn advies is zoek iemand die dit ook bij jullie kan doen, een lesgever die je met de neus op de feiten drukt en je kan helpen hiermee.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 07:01

Kun je misschien iets meer vertellen over het type paard en eventueel afstamming? Er zijn tegenwoordig zoveel sensibele sportpaarden die voor een (niet respectloos bedoeld) gewone recreatieruiter erg lastig te berijden kunnen zijn (vandaar mijn vraag).

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 07:27

Tjaaaa dit paard doet niets verkeerd, maar het is net iets te veel paard voor jullie.
En zoals er al door enkelen aangegeven is, het paard mist hier zeker het leiderschap dat het echt wel nodig heeft, jullie komen hier te kort.
En uiteraard veel te weinig beweging.
"wet pads , sweet horses"

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 08:05

Ja ik weet het zelf ook wel. Ik zelf ben een vrij onzekere ruiter door een naar ongeval toen ik nog maar net op paardrijden zat. Door mijn angst toch proberen opzij te zetten gaat het best wel goed. Ik durf eigenlijk wel op heel veel paarden te rijden en voor mij was op hem zitten ook geen probleem totdat ik dat ongevalletje kreeg. Ik werd daardoor wat onzekerder. Mijn schoonvader daarentegen is wel een leider, maar meer een recreatieve ruiter. Ze hebben een boerderij en hebben het gewoon super druk met hun werk en de boerderij die ze runnen dat het ook niet in hen vermogen ligt om elke dag te rijden. Ik kan in principe wel elke dag mee aan de slag maar omdat hun er niet bij zijn en de buurman die ook paardenman is en ons helpt het ook heel druk heeft ligt het niet in hun vermogen er dagelijks mee te rijden. Over de afstamming weet ik niet veel. Alleen dat de vader een kampioen was in de dressuur een fries en de moeder was een heel onrustig schrikkerig paard die ook in de dressuur winstpunten heeft behaald tot L1 geloof ik. Ik heb ook wel gezegd tegen hen er moet eigenlijk elke dag op gereden worden, maar ze hebben gewoon drukke banen. Ik dacht ik vraag even hier of mensen nog tips hebben, maar ik zal wel zeggen dat het misschien beter voor hen is hem te verkopen naar iemand die er wel genoeg tijd voor heeft en ook passie er voor heeft met hem wedstrijden te rijden. Want zo´n paard is het nu eenmaal en ik durf er ook niet meer op omdat ik hem niet wil verpesten, was er in het begin al heel voorzichtig mee, maar dat vind ik erger dan dat er niet op gereden word en hij heel wild is.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 08:16

Naar mijn mening maakt het eigenlijk niet zo heel veel uit waar het aan ligt (hoewel dit soort problemen wel vaker voorkomen bij een al wat ouder zadelmak gemaakt paard). Feit is dat het paard en jullie niet 'matchen'. Je kunt tijdelijk wel een prof er op laten rijden maar de bedoeling is dus dat jij/schoonouders er iets mee moeten kunnen toch? Dat wordt 'm niet. Ik zou hem verkopen. Dat gaat niet veel opleveren zonder papier, zonder klassering en met dit verhaal, maar hij kost in onderhoud net zoveel als eentje waar jullie wél plezier aan beleven en dan lijkt me de keus niet zo moeilijk. Misschien is er een fatsoenlijke handelsstal waar je wat kan inruilen.

bibi_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 08:16

Wij hebben een soortgelijk geval aan de hand gehad, met een heel dominate tinker voor mijn te jonge dochter. Echt alles geprobeerd, en uiteindelijk de knoop doorgehakt en haar proberen te verkopen. Ik heb 3 keer de advertentie weggehaald, omdat ik het niet over mijn hart kon verkrijgen. Uiteindelijk is ze verkocht aan mensen die haar helemaal geweldig vinden. Haar geintjes heeft ze nog steeds, ook bij de heel geoefende ruiters, maar die mensen kunnen er beter mee omgaan.
Wat ik er van geleerd heb, is dat een paard echt soms niet bij je past, en het is zo relaxed om met een paard om te gaan wat gewoon rustig is, als dat dan je voorkeur is he. Sommige mensen houden juist van pit.
Nou, die mensen zijn dus dan beter geschikt voor zo'n paard. Het is zo energie vretend wetende dat je een paard hebt met zo'n gebruiksaanwijzing en waar je iedere keer met angst in je hart naar toe moet gaan.
In mijn ogen moet omgaan met welk dier dan ook plezier brengen, en als dat niet meer matched, een andere oplossing zoeken, en dat is soms een ander tehuis.
Als je eerlijk bent naar een eventuele nieuwe eigenaar, dan kan dat dier soms veel beter op zijn plaats zijn!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:38

Ik denk dat je de cirkel waarin jullie zitten precies beschrijft in de openingspost...

Op het moment dat het paard schrikt wordt het door jullie bevestigd in zijn reactie, doordat degene die er op zit ofwel zijn evenwicht verliest, of zelf schrikt/wat angst heeft van de schrikreactie van het paard. Vaak is het bij schrikkerige paarden zo dat het gedrag sterk verergert onder een 'schrikkerige' ruiter (of onder een ruiter met te weinig balans om de schrikreacties op te vangen). Terwijl onder een coole, meer ervaren ruiter, dit gedrag zomaar kan verdwijnen.

Ik denk toch ook dat je er goed aan doet om dit paard of echt goed door te laten rijden, of hem te verkopen. Doorrijden kan ook aan huis soms, zolang er maar iemand op zit die het paard kan bevestigen in het goede gedrag in plaats van in het ongewenste gedrag. Het zou best kunnen dat als dit dier straks langere tijd onder het zadel is en een stuk meer zelfvertrouwen heeft, hij minder last heeft van een onzekere ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:17

Ik mis even het deel waar het paard is beleerd? Ik zie dat het paard braaf onder het zadel is, dus zadelmak. Maar is het paard wel verder geleerd wat er van hem verwacht wordt? Kent hij alles onder het zadel?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:30

Als ik jou was zou ik iemand zoeken die aan de slag gaat met je paard gewoon op je eigen stal, zo hoeft hij niet onnodig te verhuizen en kan jij elke keer zien wát ze doen en waarom. Hier kan je zelf enorm van leren en ze kunnen je duidelijk vertellen waarom ze bepaalde stappen zetten en waarom nog niet. Het voordeel is dus dat jij later, als je vertrouwen meer terug is, onder begeleiding van dat persoon er ook eens op kan. Het fijne daar aan is dat diegene je paard en jou dan inmiddels goed heeft leren kennen en weet of jij het aan zou kunnen of niet.
We zijn momenteel ook bezig met die van mij beleren, dat gebeurt gewoon bij mij op stal. 1x in de week krijg ik les met hem, de ene keer longeer ik hem om te laten zien hoe het gaat en tips te krijgen, de andere keer longeert zij hem als we ergens mee vast lopen oid. Als hij het zitten eenmaal goed kent (en ik klaar ben met mijn examens) gaan we wat meer lesjes per week mee pakken, omdat dan het echte werk kan gaan beginnen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:54

Even ter perspectief: ik heb imo een behoorlijke hittepetit, niet echt kijkerig meer maar hij heeft wel alles gezien en spant heel makkelijk op. De laatste wedstrijd zat hij te meuten over een enge hoek, een meneer die met zijn voeten in de losrijring zat, een man op krukken, gekleurde kegeltjes... De voorlaatste wedstrijd vloog er een stuurloos paard mijn ring in, wat ik niet had gezien en mijn paard gaf geen krimp (het staat op video en ik wist het pas toen de mensen de dag erop hun excuses aan kwamen bieden). Bij wie zit de spanning denk je? :D
Ik denk dat jullie zelf moeten leren je paard te vertrouwen en niet alvast te gaan anticiperen op momenten dat hij opspant of zijn kont eronder trekt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:25

Dit verhaal klinkt in mijn oren als paard verkopen een een braaf recreatief paard waar je fijn mee buiten kunt rijden er voor terug kopen. Ik verwacht dat dit paard helemaal niet zo verkeerd is maar gewoon net iets teveel temperament heeft voor jullie. Een wat ouder paard 15+ dat alles al gezien heeft en gewoon braaf is zou beter bij jullie passen. Maar!! ook bij een braaf ouder paard moet je consequent zijn en de leiding nemen zodat hij zich blij bij jullie blijft voelen. Wij hebben zo'n braaf paard (17 jaar) maar helaas voor jullie is hij niet te koop. dit zeg ik niet als flauw grapje maar om je ervan te overtuigen dat die paarden wel bestaan.
Op ons braaf paardje rijden 60+ mensen en vorige week is een vrouw van 61 jaar op hem begonnen om voor het eerst in haar leven paard te rijden. Als ik er op stap dan voelt hij dat er wat meer kan en dan gaan we een fijne pittige buitenrit maken zodat ventje goed en jong tussen de oren blijft. Iedereen is weg van dit paard, dus geloof me ze bestaan. Even goed zoeken en deze spoedig verkopen want dit is voor jullie maar ook voor het paard niet leuk.

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 17:28

Ik heb ook al met mijn schoonouders overlegd. Het ligt gewoon niet in hun vermogen om hem elke dag te rijden. Nu heb ik een goede vriendin die heel goed met paarden is die eventueel wel wil helpen, maar zoals veel reacties ook zeggen. Ik denk dat als we dan 2x per week aan de slag gaan er nog geen schot in zit. Hij is super lief en daar ligt het niet aan maar ik denk dat hij meer beweging en uitdaging nodig heeft dan hij nu krijgt. En ja hij is beleerd in een speciale trainingsstal. En makke paarden bestaan dat weet ik wij hebben ook nog een 17 jarige tinker waar je een bom naast kan gooien en dan schrikt hij nog niet bij wijze van. Maar het is niet mijn beslissing om hem te verkopen dat moeten hun beslissen maar ik wil ze zo graag helpen

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 07:23

Het maakt niet uit hoeveel je rijd maar hoe je rijd, wat je doet en of je reageerd op gekke dingen die hij doet, hoe is je gevoel als je er bij bent en of je het vertrouwt, dat zijn dingen daar aan gewerkt moet worden.
Maar heeft hij geen last van zijn rug, net achter het zadel, kan zijn dat hij dan met een schrik reactie door de pijn nog eens daardoor meer reageerd, als normaal.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:00

Even de vragen die bij mij op komen;
-Is het zadel goed?
-Zijn alle eventuele medische oorzaken uitgesloten? (TA, DA, Osteo)
-Krijg hij de juiste voeding binnen?

Als je het paard graag wil houden is het belangrijk om er ook in te investeren. Dit betekent dat hij zeker vaker van 2x per week iets moet doen. Heb je een bak waar je in kan rijden? Zadelmak en beleerd betekent niet meteen dat hij alles snapt om dit te bevestigen zul je zelf les moeten nemen met je paard.
Kan er een bijrijder die handig is ook een aantal dagen in de week aan de slag met je paard, want alleen maar op de wei zetten van een voor mijn gevoel werkwillig paard is niet verstandig.

Zoek een instructeur die weet wat er met jonge paarden nodig is om alles te bevestigen, misschien ook bezig kan met het rechtrichten.

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 13:35

We hebben wel een bak en de buurman is een ervaren paardenman en die geeft les dan. Maar ik ben de enige die in de bak rijd, want mijn schoonouders houden van buitenritten dus als die rijden dan rijd hij alleen maar in de bossen. En ik denk dat als er misschien iets mis was verder met hem de buurman het wel heeft gezien en anders de stal waar hij op heeft gestaan voor het beleren. Ben het verder met veel mensen eens over de beweging die hij krijgt dat is gewoon te weinig maar ik kan mijn schoonouders niet dwingen om met hem te gaan rijden als ze niet kunnen of hem te verkopen die keus is aan hun. Maar allemaal bedankt voor jullie advies ik ga proberen of het gaat lukken allemaal en anders denk ik toch dat ze hem moeten verkopen voor een braverd die ook voor de kar kan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:12

Ik ben nogmaals benieuwd of dit paard alleen zadelmak gemaakt is of dat het paard ook echt is doorgereden door jullie of de stal??

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 21:04

Hij is licht doorgereden. maar naar mijn idee hebben ze er ook amper op gezeten. Het liep allemaal wat raar en we hebben hem teruggehaald vanwege de uitbraak van het rhinovirus en zij zeiden dat alles goed ging en dat ze er ook al niks meer mee deden dus ja mijn schoonouders hebben er super veel geld voor betaald en als het paard er maar wat staat en toch niks aan gedaan word dan haal je hem ook weg. In ieder geval in het begin ging het perfect echt nergens bang voor super braaf wel druk maar ja wat wil je met zo´n jong paard maar nu lijkt het net alsof er iets gebeurd is waardoor hij bang is geworden. Want ik doe ook wel grondwerk met hem maar zelfs dan is hij niet te houden en toen is hij me los gebroken dwars door de draden van de bak...

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:12

En het paard was eerder niet zo voor het zadelmak maken?

Dan is er ergens iets echt verkeerd gegaan!
Zielig voor het paard :( Heeft misschien een trauma?
Dat kan maanden of wel jaren duren als dit zo is.

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 21:19

ja ik zou niet weten wat voor trauma. Hij is al zijn hele leven in het bezit geweest van mijn schoonouders en het paardje is mijn schoonvader zijn alles. Ik weet wel dat zijn moeder ook wel een nerveus typetje was en die kon ook soms bang zijn voor dingen en dan kreeg je haar niet verder. Maar niet bang in de zin van wegstuiven als een gek. Maar ik heb met een vriendin van mij gesproken maar misschien moet hij ook wel bitloos gereden worden omdat hij super gevoelig in zijn mond is want een klein rukje en hij is helemaal van slag dus misschien is dat het, maar er is niks mis met zijn gebit dat vind ik dan weer raar maar het ene paard is gevoeliger in de mond natuurlijk dan het andere paard. Ik zelf zit gewoon met de handen in het haar want ik wil echt het beste voor hem. Hij is ondanks dat hij zo wild is toch wel mijn knuffelmaatje die ik altijd borstel en vertroetel.