Nieuwe aanwinst Wiebe.. Tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nine1987

Nieuwe aanwinst Wiebe.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 20:32

Mijn merrie Sjitske begint nu echt te oud te worden, dus werd het tijd voor een jonger paardje met wie ik weer verder kon dressuren..
Nu wilde ik toch weer een fries, omdat ik ze toch het fijnst vind om te rijden..
En daar was hij dan: Wiebe!!
Ik vond het direct een kanjer en na het rijden wist ik he zeker: Dit moest en zou de mijne worden!!

Gistermorgen is hij aangekomen en gistermiddag heb ik al even les met hem gehad, helaas heb ik hier geen foto's van..
Gelukkig wel van vandaag..
Ik hoop dat jullie mij veel tipg geven, dit zou hel welkom zijn..
Ik heb nooit wedstrijden gereden, dus geen niveau.. Als ik mezelf in zou moeten schalen, dan was het B-niveau..
Ik krijg 1x per week prive les en de rest van de tijd ga ik gewoon verder oefenen met hem, buitenritten maken en eens hier en daar een sprongetje..
Verhalen ben ik verder niet goed in, ik zet hier de foto's en wie vragen heeft: stel ze gerust.. :D

stappen
http://4.media.hyves-static.net/1489254 ... 54971.jpeg

Draf
http://4.media.hyves-static.net/1489256 ... 56179.jpeg

http://2.media.hyves-static.net/1489255 ... 55889.jpeg

http://4.media.hyves-static.net/1489256 ... 56915.jpeg[

http://2.media.hyves-static.net/1489257 ... 57545.jpeg
Hier had ik bijkbaar de grootste lol om iets :P
http://5.media.hyves-static.net/1489257 ... 57940.jpeg

Halthouden
http://7.media.hyves-static.net/1489256 ... 56670.jpeg

Klaar!!
http://5.media.hyves-static.net/1489258 ... 58420.jpeg

Tips zijn welkom, ben niet perfect :D
Maar hou t wel lief, t is onze tweede keer bij ons op stal :)

Foto's zijn Gemaakt door Roos.. Roosch op bokt :D
thnx Roos!!!
Laatst bijgewerkt door C_arola op 26-11-20 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd op verzoek

shannahorses

Re: Nieuwe aanwinst Wiebe.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:38

wat een mooie fries!
op sommige foto's val je een beetje voorover.. en zitten je ellebogen ook te ver naar voren.
probeer om je schouders-ellebogen-hakken 1 lijn te houden! op 1 foto ben je volgensmij even je evenwicht kwijt maar dat kan ook komen omdat je hem nog maar net hebt en dus aan zijn ritme en hoe hij opgooit moet wennen!
veeel succes verder!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:39

Heel mooi dier, het ziet er nog wat onwennig uit maar dat is niet meer dan normaal.
Veel plezier en succes samen!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:42

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Hoe groot is hij? Het lijkt een behoorlijke joekel

Qua rijden zie ik dat jullie nog aan elkaar aan het wennen zijn, maar dat is natuurlijk niet meer dan normaal. Hij lijkt af en toe erg gericht op de omgeving en wat weinig op jou, maar dat zal zeker veranderen de komende tijd :) Hij moet ook even de tijd krijgen om alles op zich in te laten werken natuurlijk

Wat betreft jouw houding: let op je tenen :) Ik zie ze regelmatig wat naar buiten draaien. Om dit te verbeteren kan je focussen op het naar binnen draaien van je tenen, maar je kunt het ook omdraaien en juist focussen op het naar buiten draaien van je hakken :) Vogel even uit wat voor jou prettig werkt
Tot slot kan de keelriem wel een gaatje strakker volgens mij, of is hij nog erg stijf van nieuwigheid en staat hij daarom wat af?

Veel succes nog met je mooie fries!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 20:50

Dankjulliewel allemaal..

Het opgooien valt wel mee, mij friese merrie Sjitske gooit hoger op.. :P Maar het is zeer zeker nog wennen van beide kanten.. Hij is idd vaker wat afgeleid, maar is toch (naar mijn mening?) fijn te bewerken.. Hij geeft me qua rijden wel het gevoel dat we elkaar al lang kennen.. Ook als hij iets eng vindt, loopt hij erlangsaf als ik dat zeg.. T is echt een toppertje..

Het voorovervallen klopt ook helemaal, verbaasde me erover toen ik de foto's zag, had het niet in de gaten van mezelf, maar het is zeer zeker een aandachtspunt..

Mijn tenen.. Vreselijk.. Dit is iets wat ik inderdaad weet en wat mijn instructrice ook meer dan eens zegt.. En toch flik ik het elke keer weer.. Hetzelfde als naar de grond kijken, dat leer ik ook nooit af.. :P

Nee keelriem mag idd iets strakker, want het hoofdstel is niet nieuw, gebruik hem namelijk ook voor Sjitske.. Al krijgt hij dadelijk wel zijn eigen hoofdstel..

Bedankt allemaal :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 20:52

Hij is ook behoorlijk groot.. 1.66/1.67 zal hij wel halen.. :)
Maar heb echt een ding met grote paarden :D

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 21:29

Leuke Fries zeg!

Je maakt je rug heel erg hol, althans, op de meeste foto's en je handen staan erg ver naar voren. Probeer ze bij je buik/zadel ongeveer te houden.

Die laatste foto is erg schattig!

BonnieBalou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:11

Dat je rug hol was viel mij ook op, door je buikspieren aan te spannen en bekken proberen te kantelen kan je dit verhelpen. Leuke combinatie hoor, mooi paardje!

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:13

Gaaf ding zeg!

Maar.. Gisteren aangekomen, en daarna gelijk les gehad?! Laat jij je paard niet wennen aan de omgeving?! Nieuwe stal, nieuwe vriendjes, andere mensen, ander baasje....

Je mag je teugels iig een stuk langer nemen, anders kan hij niet netjes zakken.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:18

Heb het idee dat je met je eigen houding hem behoorlijk 'pushed' naar voren. Probeer zelf ontspannen te blijven zitten en hem het werk te laten doen :)
Hij is duidelijk nog onstabiel in zijn beweging, dus laat hem lekker op eigen benen lopen. Des te gevoeliger blijft/wordt hij op de signalen van jouw zithulp.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 07:37

niet lüllig bedoeld, maar misschien een idee om ene paar goede zitlessen te nemen,
zo op de foto's trek je je rug erg hol waardoor je bekken naar voren kantelt, je overstrekt je armen en je trekt je benen op.
op die manier zit je je paard en jezelf gewoon erg in de weg ,

ik zie wel dat jullie er allebei zin in hebben , oortjes er op en sjouwen maar en jij zit ook met een big smile
dus dat aan elkaar wennen komt wel goed.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 09:40

@Jesdapower: Inderdaad, heb het zelf niet in de gaten tijdens het rijden, maar het viel mij ook al op bij het zien van de foto's..

@Bonniebalou: Bedankt voor de tips.. Ga er meteen aan werken!

@Shaunibef: Heeft een paard op wedstrijd tijd om te wennen aan zijn omgeving? Hij is sochtends aagekomen, heeft de hele dag in de wei kunnen lopen en heb hem in de namiddag gereden.. :)
En mijn teugels langer heb je idd gelijk in.. Normaal krijg ik ze juist op de kop dat ik ze te lang laat, pak ik ze korter, dan zit ik dus meteen te kort..

@LiVetime: Klopt hij is nog erg wiebelig.. Bedankt voor de tips, ga er zeker wat mee doen..

@Sonja_vR: Ik vin dat zeer zeker niet l*llig.. Denk zelfs dat je een erg goed punt hebt.. Ga t eens aan mijn instructrice vragen.. thnx :)
Maar heb idd erg veel plezier aan hem en heb ook wel het idee dat hij het erg leuk vindt om te doen..

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:43

TS, dan is in mijn ogen toch iets heel anders.. Dan zijn ook zijn vertrouwde mensen op hem heen. Maargoed, ieder zijn mening. Hoop alleen niet dat je er problemen mee krijgt, want niet ieder paard kan goed tegen veranderingen.

Succes met hem! Het is een gaaf beest om te zien! Ga je ver mee komen :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 14:20

@ shaunibef: ben blij dat je zo netjes je mening geeft.. Bedankt.. (en dit bedoel ik niet sarcastisch) maar als het hem te snel ging of hij ging protesteren oid, dan was ik wel gestopt.. Maar ik ben zelf van mening dat ik hem het best meteen in het ritme mee kan nemen..

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:12

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regelgeving van HAW verwijderd

xBellalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:16

Wat een mooie fries!
Zoals je zelf ook al aangeeft zit je behoorlijk hol, ik heb hier zelf ook heel erg last van gehad ik wou namelijk te "netjes" zitten - maar zodra je hier zelf heel erg goed op gaat letten gaat het van zelf ook wel weer over.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 21:53

Veel puntjes om op te letten:

*amen
*tenen
*handen
*rug

Veel werk :D

Vandaag weer gereden, ook een stuk naar buiten nu.. Ging lekker..

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:34

Denk je om je kapstoktenen?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 08:52

Crap.. Vergeten.. Vanmiddag heb ik weer les.. T gaat wel elke dag beter :D
We leren elkaar stapje bij beetje steeds meer kennen..

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 08:11

Erg leuke combi.
Denk aan je hakken en zit rechtop!
Verder zou ik iets van de staart knippen.. Lijkt wel heeeeeeeeeeeel erg lang.
weet dat ze zo lang mogelijk horen te zijn, maar als die erop gaat staan, ben je ook niet blij.
Veel succes/plezier met je nieuwe aanwinst!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 08:15

Je zadel ligt niet helemaal mooi en daardoor ga jij anders zitten. Het ligt te ver achterover, waarschijnlijk is het wat aan de nauwe kant. Zodra je zadel recht ligt, kan je aan je zit gaan werken. Eerder eigenlijk niet.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 08:31

Pletje123 schreef:
Je zadel ligt niet helemaal mooi en daardoor ga jij anders zitten. Het ligt te ver achterover, waarschijnlijk is het wat aan de nauwe kant. Zodra je zadel recht ligt, kan je aan je zit gaan werken. Eerder eigenlijk niet.

dit viel mij ook op toen ik de foto,s nog een keer bekeek!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 12:07

Daar kunnen jullie best eens gelijk in hebben..
Gelukkig komt over een paar weken zijn eigen zadeltje :D

Maar gelukkig ligt het ook weer niet zo vreselijk dat we niet aan de slag kunnen..

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:12

Haha, het eerste wat mij opviel: eindelijk een ruiter die wel naar voren kijkt! :D :D

Maar je zit idd een beetje gespannen met een holle rug, lachen helpt daar tegen, zoals je ziet. :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 13:08

holle rug is echt iets heel iets van mij.. Heb alle fotos van meerdere paarden er eens bij gehaald en doe t bijna altijd.. Echt iets waar ik hard mee aan het werk moet..