Puk (v. Special D) voor het eerst op bokt. (Z1)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LS_

Puk (v. Special D) voor het eerst op bokt. (Z1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 10:00

Hallo iedereen,

Bij deze maken Puk en ik ons debuut als combinatie hier op bokt. Even wat info:
Puk is een 7-jarige ruin van Special D uit een Belisar-moeder, hij is zo'n 1m68 groot. Ik heb hem vorige zomer aangekocht, helaas heeft hij na 2 maanden een blessure opgelopen waar we zo'n 4 maanden zoet mee waren. Eind januari is hij naar huis gekomen van het revalidatiecentrum en zijn we weer aan de slag kunnen gaan.
Puk is een heel fijn paard die graag werkt maar toch heel eigenwijs uit de hoek kan komen. Ook is hij een grote bangerik en daar dien ik rekening mee te houden, pushen heeft geen enkele zin. Eigenlijk moet alles "in overleg" met hem gebeuren, pas dan wil hij voor me werken.

Gisteren hadden we een clinic bij Frenk Jespers, samen met bokkers die ook een Special hebben.
Dit was heel erg leuk en leerzaam. Hoewel we Z1 zijn hebben we gisteren heel veel basis gedaan.
Puk heeft vaak de neiging om op verplaatsing in elkaar te duiken, dan gaat hij hangen op mijn hand en duikt hij helemaal op de voorhand.
Daar dus ook, dus hadden we ineens een fijn werkpunt, Frenk heeft ons heel goed geholpen hierin en Puk liep na enige tijd heel fijn voor mijn gevoel.

Commentaar laat ik aan jullie over. Ik heb zo mijn idee van onze fouten/tekortkomingen en daar wil ik jullie niet mee beïnvloeden. Ben benieuwd wat jullie vinden. Dus shoot maar hou het wel netjes graag. Ik wil graag aan de slag met opbouwende kritiek, die dan ook onderbouwd is ;)
Kijk en oordeel zelf! (Foto's staan niet op volgorde)

Bedankt voor het kijken en laat iets achter! :wave:
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-08-13 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: OP is op verzoek van TS aangepast

FriesWytske

Re: Acapulco (v. Special D) voor het eerst op bokt. (Z1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 10:07

Zijn mooie foto's.
Het enige wat mij stoort is jou handhouding. Die mag volgens mij wel wat lager. En op de eerste foto loopt hij niet over de rug. Voor de rest vind ik het er goed uitzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 10:08

Wat een leuke combinatie zijn jullie! Het ziet er goed uit! Wat ik alleen mis in het 'bovenin blijven', is dat hij dat alleen maar kan als hij van achteren ondertreedt, en dat zie ik niet terug op de foto's.
Dus van mij mag hij meer ondertreden en zakken in de achterhand, zodat de bovenlijn meer opwaarts wordt. Dus veel schijnovergangen rijden, schakelen maar ook wisselen in de hoofdhalshouding.
Heel veel succes, jullie komen er wel :)

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 10:16

Bedankt voor de reacties!

@FriesWytske: Klopt van mijn handen, Ik mocht ze van Frenk zo hoog houden, zolang ik hem maar niet ging dragen, wat ook absoluut niet het geval was. Zo kon ik hem meer uitnodigen om daar mijn hand te gaan opzoeken ipv beneden. Hij loopt veel te makkelijk in die valse knik..

@Joolien: hij mag idd nog meer gaan zakken achter, heb je gelijk in :j
Schijnovergangen hebben we regelmatig gedaan, zie foto 4, we hebben zeker gewisseld in de halshouding, alleen heb ik die foto's hier niet bij gezet :) Bedankt voor de tips en de complimenten!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:53

Ik denk dat als je zelf meer in balans gaat zitten dat het dan nog beter gaat. Je zit ietwat in stoelzit (leunt ietwat teveel naar achteren waardoor je vanzelf je benen wat te ver naar voren steekt) in plaats van diep in je zadel op je beide zitbeen knobbels met je benen mooi in de lijn van schouder-heup-hiel. Als je meer in balans zit wordt het ook eenvoudiger om je voeten netjes naar binnen te draaien zodat je meer contact heb met het paard vanuit je onderbeen.
Maar waarschijnlijk weet je dat zelf ook wel. Mooi paard en mooie amazone. Leuke combinatie.

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 12:41

@pien_2010: Ik vind persoonlijk niet dat ik in stoelzit zit. Wel heb ik het moeilijk om controle te houden over mijn schouders, rug en bekken. Ik heb moeite om mijn bekken te kantelen..
Dat ik niet veel druk zet vanuit mijn onderbeen is een feit, heb je goed gezien, daar heb ik zo mijn redenen voor ;)

nynk_char

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 17:27

Je rijdt goed! Prachtig paard is het.
Inderdaad, je moet je handen wat lager houden.
Ook iets minder naar achteren, geloof ik, maar je zit niet overdreven in de stoelzit.
Oefenen oefenen oefenen met je bekken kantelen! :o

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 17:43

Dankjewel!
Ik ga al drie jaar naar de kinesist zo'n 2-3x per week, ik doe m'n best. Ik kom van ver, dus hier ben ik al best tevreden mee, maar er is nog veel ruimte voor verbetering :j
Frenk liet me bewust mijn handen wat hoger houden, maar vind zelf ook dat ze stukje moeten zakken om de verbinding arm-teugel-mond goed op één lijn te hebben ;)

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:04

Knappe Puk <3.

Ziet er super uit LS_, ik had dan ook 't geluk om 'm in 't echt te meeten :D.
Vind jullie een mooie combinatie en het ziet er echt super uit, zo jaloers op je houding en je vriendelijke manier van rijden.
Stoor me totaal niet aan je handhouding, liever te hoog als gedwongen naar beneden :j

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 07:07

super mooi paard en combi zeg ! wauw - vind je handhouding eigenlijk niet zo heel storend haha mag namelijk van mijn instructrice mijn handen ook iets hoger doen precies om de reden die jij zelf aan gaf --- en als je eens goed op dressuurwedstrijden kijkt naar Z klasses zie je de iets hogere handhouding vaak terug hoor ;)

vind idd ook wel dat ie iets meer mag gaan zakken maar verder vind ik het totaal plaatje erg vriendelijk ogen ! ben bennieuwd naar meer foto's hoor :D

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 07:15

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regelgeving van HAW zijn verwijderd. Op HAW plaats je opbouwend rijtechnisch commentaar. Herhalingen zijn dan ook niet toegestaan.

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 17:52

Psydoxy: bedankt voor de complimenten! :o

LucianoS: Jij ook bedankt voor de complimenten!
Ik heb er zaterdag nog niet ten volle aan kunnen rijden + hij moet nog stukken sterk worden, dus dat zakken achteraan heb ik alle vertrouwen in :)

Ps, al over de 2000x bekeken en slechts enkele berichten. Waar zitten de kritische geesten hier op HAW, zo perfect zijn we toch niet..?

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:20

Mooi paard heb je :) Ik vind hem wel erg iel in de hals op de een of andere manier. Op de foto's loopt hij over het algemeen netjes, wat ik mis is het spectaculaire. Je zegt zelf dat jullie relatief kort bezig zijn dus dat kan zeker nog komen. Maar ik denk dat de hals minder iel blijft als je er echt aan gaat werken, dus zoals eerder gezegd hem meer te gaan laten dragen van achter en van voor hem vaak op diverse hoogtes instellen.

Ik vind dat als je je handen iets lager houdt dat je er heel netjes op zit! Veel succes en plezier :)

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:23

Dan ga ik me er maar aan wagen, ik vertel wat ik
zie. Weet niet of dit ook daadwerkelijk zo is. :o

Ik zie op een aantal foto's, bv. foto 4 en 7 dat hij
niet helemaal aan elkaar loopt. Hij lijkt dan wat in
twee delen te vallen. Voor het niveau dat je rijdt
zou ik verwachten de achterhand er iets meer onder te
hebben. Het kan dat ik het mis heb hoor maar dit is het
eerste wat ik dacht bij de foto's!

Verder heb je een prachtig paard en een nette houding! :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:25

Ik ben een van de kijkers zonder reactie ;)

Prachtig paard! Wat me opvalt is dat hij zijn rug mooi opbolt op de momenten dat je hem terugrijdt. Op de andere momenten wordt het hol achter het zadel en gebruikt hij zijn rug dus niet goed, wat ook invloed heeft op de tact etc. Misschien iets meer laten zakken van voor totdat de topline weer in orde is.

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 18:31

12sterre34: bedankt voor je commentaar.
Van zijn hals klopt, en we werken eraan, ik wissel tijdens het rijden regelmatig van halshouding en let erop dat hij wel over de rug blijft en de juiste spieren aanspant. Ik vind het op deze foto's eigenlijk al een stuk verbeterd tegen enkele weken terug.
Ikzelf vind het niet gek dat zijn hals nog maar dit is, hij heeft maanden stilgestaan met een peesblessure, niet zo vreemd dat hij dan spieren verliest. We zijn sinds februari terug aan het opbouwen, dus nog niet zo lang en na zo'n blessure kan je ook niet meteen er volop aan beginnen rijden, dat is stap voor stap en héél voorzichtig zijn in alles :)
Het spectaculaire volg ik je ook zeker in. Frenk wilde hier eerst die aanleuning voor elkaar hebben, het moest er niet vanaf spatten. Dat is een keuze die we gemaakt hebben, eerst de basis, dan is er tijd voor show verkopen ;)

kristie14: ik snap wat je ziet, echter in 2 delen vallen vind ik niet helemaal de juiste uitdrukking. Maar ik begrijp denk ik wel wat je bedoelt :) Overigens lijkt het mij op foto 7 dat hij net zijn bekken kantelt, maar kan het ook verkeerd hebben hoor..

fcsa: bedankt voor de reactie. Laten zakken was zaterdag geen optie, hij begon net in zijn lage, comfortabele houding en dat willen we net niet. Hij krijgt het dan soms wel moeilijk om zijn lijf goed te blijven gebruiken. :j Tactfouten zie ik persoonlijk niet? Correct me if I'm wrong ;)
Zou je evt de foto's kunnen benoemen waar jij dat holle ziet?
Laatst bijgewerkt door LS_ op 23-04-12 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:35

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 18:46

Dat is een fijn, duidelijk filmpje :)
Ik begrijp wat je bedoelt. En ik geef je ook zeker gelijk hoor. Dit paard moet nog zo veel sterker worden, op alle vlakken. Hij laat korte stukken zien die super zijn en krijgt het dan moeilijk om zichzelf bij elkaar te houden.
Ik denk dat ik me in mijn vorige post iets verkeerd heb uitgedrukt. hij mocht zeker en vast zakken, dat hebben we ook regelmatig gedaan, maar dan ook echt VW-NW, zo geen tussenhouding, want dat is net wat hij graag doet.
Klopt dat ik er nog meer op moet letten dat hij zijn buikspieren aanspant en zijn rug voldoende gebruikt. :j

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:49

Fijn filmpje he? Ik bedoelde idd ook vw-nw, en vervolgens kijken of hij het ruggebruik kan volhouden als je hem hoger instelt. Je hebt een mooie houding, trouwens!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:54

LS_ schreef:
Zou je evt de foto's kunnen benoemen waar jij dat holle ziet?

Holle bijvoorbeeld op 7 en 8, mooi ruggebruik op 9.

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 18:56

Dan zijn we het eens geloof ik, zo probeer ik het aan te pakken. Maar is niet altijd even makkelijk ;)
foto 7 en 8 zijn van dat stukje voorwaarts. Dan merk je dus goed dat hij het moeilijk krijgt, in die arbeidsdraf lukt het nog maar als hij dan nog meer moet gaan doen krijgt hij het moeilijk. Moest hem van Frenk toch even doorpakken en hem daar bovenin houden, heb overigens maar 2x die verruiming gedaan omdat het duidelijk was dat het nog net een tikje te zwaar was ;)
Heb er vanboven qua niveau Z1 op geplakt omdat we dat ook starten op wedstrijd, maar zoals je kan zien zijn we nog zoo hard aan het werken aan die basis :)
Laatst bijgewerkt door LS_ op 23-04-12 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:57

Vertel mij wat ;)

Tatt_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:43

Wat een knap paard zeg! Enorm hoofd zit erop wel :D
Ik vind je handhouding persoonlijk prima hoor!

Paard zelf mag er inderdaad achter nog wat meer onder, en zijn rug meer gebruiken (soms lijkt zijn rug een beetje te recht) maar op foto 9 bv. ziet het er juist wél mooi uit zo, er zitten dus zeker wel momenten tussen wanneer het wél lukt, doorzetten dus :D

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 21:09

Bedankt!
Ik vind zijn hoofd hier ook groot lijken terwijl hij eigenlijk best een klein koppie heeft :') hij loopt met een maat cob van hoofdstel..
We zijn er nog lang niet, maar goed ook, hoe saai zou het anders worden :D

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 23:27

Ik ben het eens met eerder commentaar dat hij inderdaad nog iets meer mag ondertreden met zijn achterhand, ietjes actiever. Ik vind hem nog af en toe iets te stuwend lopen en zijn rug iets te hol maken. Ik denk dat je, zodra je dat in orde hebt, een stuk minder problemen met zijn valse knik ook zult krijgen.

Ik kan me niet zo heel erg ergeren aan je hogere handhouding hoor, op zich lijk je me relatief vriendelijk met je handen, stukken beter dan heel wat anderen die ik heb gezien. Wat ik me wel afvraag is of het je rechtstreekse verbinding niet belemmert en of je nog wel makkelijk genoeg zijn mond kunt voelen op deze manier.

Verder springt er verder naar mijns inziens er nergens echt iets uit, wat je zowel positief als negatief kunt noemen: geen vreselijke problemen, maar het is ook geen spetterende performance :) dus daar kun je nog naar toe werken, maar dat is natuurlijk een traject dat wat langer zal duren.