De goede voethouding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schemerdier

De goede voethouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 18:41

Dat je oor, schouder, heup en hiel 1 lijn moeten vormen, weet iedereen wel. Maar hoe zit het nu verder met de goede voethouding?

Sommigen zeggen hakken goed uitdrukken, en daarmee dus steunen op de stijgbeugel, anderen zeggen tenen optrekken, gewoon laten hangen, ...

Wat is volgens jou de goede houding, en een bijkomende vraag, vind jij dat je moet steunen op je stijgbeugel, of zou je in de 'perfecte' houding moeten kunnen zitten zonder stijgbeugel?

Of is het niet meer zo belangrijk eenmaal je zonder zadel of zonder beugels rijdt?

Groetjes

kleinvosje

Re: De goede voethouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:44

Je voet steunt zo veel op de beugel als je been zwaar is, dat zei mijn instructrice vroeger altijd. Oftewel: te veel druk is niet goed, dan ga je klemmen, te weinig is niet goed, dan krijg je een onrustig onderbeen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:46

Geen van twee, de zool van de voet moet evenwijdig aan de grond zijn. Dus niet tenen omhoog of hak omlaag. Gewoon zoals je op de grond ook staat.

Je moet zonder beugels precies hetzelfde zitten als met beugels, maar met beugels wel wat steun er op (anders vliegen ze toch over al heen). Dus de druk/steun die de beugel nodig heeft om op de plek te blijven. Licht rijden doe je ook vanuit je knieën en dus niet door in de beugels te gaan staan. Zonder beugels moet je net zo makkelijk kunnen licht rijden.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 18:48

En waarom is dit zo ? :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:51

Dat is de houding waarin je zelf het meeste in balans zit (mits getraind en geoefend natuurlijk) en daar door dus het meest goed mee kan zitten op het paard zonder ook maar enig moment hem in de weg te zitten.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:31

Je voet moet horizontaal recht in de beugel staan. Er mag geen druk op staan, enkel het gewicht van je been zelf. Je tenen mogen heel licht naar buiten staan (want recht naar voren is voor de meeste mensen anatomisch onmogelijk), maar te veel naar buiten wijst op een been dat niet juist tegen het zadel aanligt. Lichtrijden doe je vanuit je knieen, je voet mag daar dus niet door bewegen.

De reden dat de voet zo moet staan en niet anders is omdat je voet in elke andere houding een aanduiding is van aanspanning van de spieren in je been of voet zelf. Aanspanning van spieren = storing, want dat voelt het paard en is dus een 'hulp', maar zonder koppeling naar een actie van het paard, dus moeilijk te interpreteren. Ook duidt spierspanning op blokkades in het lijf, want je bovenbeen aanklemmen betekent weer dat je je bekken niet kunt kantelen, waardoor je je rug niet kan ontspannen, tegen de beweging komt te zitten, schouders spannen mee = stijf in handen dus geen fijn contact meer dus verlies van aanleuning. Dit is wat je bijvoorbeeld vaak ziet gebeuren bij angstige of gespannen ruiters (ook veel op wedstrijd) waardoor paarden ogenschijnlijk zonder reden in een keer rug weg drukken en tegen de hand komen. De spieren in je lichaam zijn met elkaar verbonden, dus de kleinste dingen zijn aanduidingen van grotere problemen :j

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 12:38

En waarom moeten dan zoveel mensen hun hakken uitdrukken van hun lesgever? :)

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:41

Die zullen de hak waarschijnlijk omhoog hebben, en niet horizontaal, vandaar dat ze vaak zeggen, hakken uitdrukken denk ik.. :)

Ladyson_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:08

Ik herinner mij iets over dat als je je hakken uitdrukt je jezelf dieper in het zadel drukt en daardoor stabieler zit. Verder gebruik je het uitdrukken als een soort vering waardoor je een stillere beenligging en zit hebt. Maar dit is mij ook maar verteld.. Anky en Edward rijden allebei met uitgedrukte hakken, Adelinde daarentegen heeft een horizontale voet..

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:17

Ik denk dat het meest simpel om te onthouden-en uit te voeren is om ze horizontaal te houden alsof je met je voet op de grond staat. Dan je hakken voor je gevoel een klein beetje uitdrukken om te voorkomen dat je ze optrekt.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:31

Hakken uitdrukken is het slechtste wat je kinderen kunt leren, veelal zitten zij nog niet in balans en dan door het uitdrukken het onderbeen naar voren afsteken..

Mij is geleerd: zware voeten en zachten knieën. Gewicht dus naar je voeten en daar balans pakken. Lukt dat niet probeer dan eens tijdens het lichtrijden 2x te staan en 1x te zitten, dan zul je gelijk voelen dat je je voeten vaak verder naar achter zult moeten plaatsen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:07

Ladyson schreef:
Ik herinner mij iets over dat als je je hakken uitdrukt je jezelf dieper in het zadel drukt en daardoor stabieler zit. Verder gebruik je het uitdrukken als een soort vering waardoor je een stillere beenligging en zit hebt. Maar dit is mij ook maar verteld.. Anky en Edward rijden allebei met uitgedrukte hakken, Adelinde daarentegen heeft een horizontale voet..

Doe het maar eens, je hakken uitdrukken als je op je paard zit. In stilstand voel je het het beste denk ik.
Bij teveel uitdrukken breng je meer spanning en druk je jezelf als het ware uit het zadel.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 09:10

Je voet hangt af langs het paard. Je benen zijn in zijn geheel ontspannen en van daaruit is je voet ook ontspannen en veert lichtjes mee in de beweging, vanuit de enkel.
Dit is natuurlijk het ideaalbeeld/het streven.
Zo gauw je ook maar iets gaat uitdrukken oid, ben je spanning aan het opbouwen die je niet wil en die niet nodig is ;).

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:02

"Hakken naar beneden drukken en toppen van de tenen in de stijgbeugels", zeggen lesgevers altijd. Nou zou ik als lesgever zeggen "Je voeten niet te diep en gewoon zorgen dat je de beugels niet kwijtraakt of te diep erin zakt".
Voor de rest kan het mij geen bom schelen hoe mensen met hun voeten zitten, als je maar gemakkelijk zit. In een westernzadel zit ik geheel anders met mijn voeten dan in een engels zadel. Zorg gewoon dat je comfortabel zit, en als je vb pijn hebt als je je hakken naar beneden drukt, doe dat dan niet. :)

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:59

Interessant topic dit! Nu komt toch wel de vraag bij me op, hoe je het beste je voeten kunt houden tijdens het lichtrijden. Nu hoor en lees ik verschillende dingen:
- 'je moet lichtrijden vanuit je knieën'. Maar dan ga je toch klemmen met je benen, waardoor je hakken zich optrekken en je de beugels verliest?
- 'je moet lichtrijden vanuit je kuit/enkel, je kuit moet veren.' Maar dan druk je je hakken toch enorm uit bij elke keer dat je staat?
- 'je moet je voet horizontaal houden.' Maar is dit mogelijk als je lichtrijdt? Welke spieren moet je dan gebruiken?
Meestal probeer ik een tussenweg te vinden, maar dit heeft niet altijd succes :+
Wat vinden jullie ervan?

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 21:09

Je voeten moeten eigenlijk vrij horizontaal houden, maar als ik dit doe gaat mijn voet kantelen, wat pijn doet, dus ik let daar niet teveel meer op. Ik rijd gewoon licht, zonder in mijn gedachten 'vanuit dit of vanuit dat, met die spieren', gewoon zoals het lekker voelt :D

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 21:15

IndianRose_ schreef:
Je voeten moeten eigenlijk vrij horizontaal houden, maar als ik dit doe gaat mijn voet kantelen, wat pijn doet, dus ik let daar niet teveel meer op. Ik rijd gewoon licht, zonder in mijn gedachten 'vanuit dit of vanuit dat, met die spieren', gewoon zoals het lekker voelt :D

Oké, dit doe ik meestal ook. Ik heb echter snel de neiging om mijn hakken op te trekken en op mijn tenen te gaan staan zeg maar. Om dit tegen te gaan ga ik op mijn hakken staan, maar dit lijkt me ook niet de goeie manier. ;)

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 21:25

Wat bedoel je precies met op je hakken staan? Want, aangezien die niet in de beugels zitten, hoe sta je er dan op? :)
Zolang je voeten niet te diep in je beugels zakken, of niet té veel bewegen, is het wel oke. Want als je te veel gaat letten op stilzitten en vanuit je knieën, dan ga je je opspannen volgens mij, is ook niet goed...

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 21:36

IndianRose_ schreef:
Wat bedoel je precies met op je hakken staan? Want, aangezien die niet in de beugels zitten, hoe sta je er dan op? :)
Zolang je voeten niet te diep in je beugels zakken, of niet té veel bewegen, is het wel oke. Want als je te veel gaat letten op stilzitten en vanuit je knieën, dan ga je je opspannen volgens mij, is ook niet goed...

Op m'n hakken gaan staan klinkt inderdaad niet heel duidelijk. Ik bedoel dat ik de bal van mijn voet gewoon in de beugel heb, maar op mijn hakken leunen als ik ga staan, dit om te voorkomen dat mijn hakken omhoog gaan, snap je? :) Ik denk echter dat het beter kan, zoek daarom een beetje de theorie erachter...

Pff, al die vragen over alleen al de stand van de voeten bewijst maar weer hoe lastig paardrijden kan zijn!

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:51

Ik kan je niet echt een theoretische achtergrond geven, sorry ;)
Misschien als je je beugels een wat korter zet, en dan proberen je hielen naar beneden te houden ofzo?

Ladyson_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:48

Ik heb inderdaad ook de neiging om op mijn tenen te staan, en mijn hakken dan dus op te trekken. Dit gebeurt niet als mijn paard ontspannen loopt, zoals de galop. Dit vindt hij nog erg moeilijk waardoor hij erg snel eruit valt. Ik werk dan heel hard om hem in de galop te houden en moet veel drijven, het gaat nog niet zo gecoördineerd. Ik verlies dan snel mijn beugels omdat het allemaal zo wiebelig gaat. Ik heb hier bijvoorbeeld ook last van in middendraf.. Is de oplossing dan een gaatje korter doen, of is het toch iets anders?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 16:52

Ik heb nu van mijn instructeur geleerd om:

knieen van het zadel weg, dat je je niet uit het zadel drukt, en je geen spanning krijgt.
voeten wel weer tegen het paard, tenen naar voren, en tenen 'optrekken', zodat je je ook niet uit het zadel drukt, maar je spier wel is aangespannen om te drijven als het moet.

En ik moet zeggen, mijn voeten zijn er 1000x stiller van geworden :)

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:58

Oh, hoe herkenbaar Ladyson, ik heb echt precies hetzelfde, ook in middendraf (galop al een stuk minder gelukkig). Gaatje korter helpt niet bij mij, dan ga ik over naar stoelzit.
Bij deze een oproep aan bokkers die hun voeten tijdens het draven horizontaal kunnen houden: hoe doen jullie dat toch? :')
Damned, handige tip! Ga ik morgen 'ns uitproberen. Aangezien je je tenen op trekt, leun je dus ook als het ware op je hakken tijdens het rijden?

Ladyson_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:31

Tenen optrekken klinkt als een handige tip! Ga ik proberen..

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 18:35

@jannaa, dat weet ik niet, want ik mocht mijn stijgbeugels niet aanhouden, ik heb weer een paar zitlessen nu haha :)