Allereerst, ik hoef hier geen discussies oid. Gewoon wat tips die me wat verder kunnen helpen zolang ik geen les heb.
Valencia is sinds kort mijn bijrijdpaard, een super leuke 10 jarige merrie v. Iglesias (http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/190258).
Er zit dus aardig wat bloed in. Over het algemeen ging het rijden super. Er zit een hele hoop talent in, maar aangezien de eigenaar ook niet vaak rijd en ik haar maar 2x per week doe, doe ik altijd me best om eruit te halen wat erin zit. We hebben gelest bij Barbara Koot, maar moet eerlijk zeggen dat die manier van lesgeven me niet echt aanspreekt.
Voordat Valenc op training ging bij Annemiek vd toorn ging het rijden super. Ze is dan wel erg gespannen, maar het was te doen.
Ze is daar geweest voor haar trailerangst, en ze zouden ook werken aan haar paniek gedrag tijdens het rijden. Maar dat laatste heeft alles behalve geholpen.
Sinds een maand of twee, is ze begonnen met kopgooien. En met aangalloperen schiet ze altijd in paniek weg, alhoewel ik altijd vrij stil blijf zitten en ook zijn mijn hulpen niet hard oid. Toch blijft ze het doen, maar heeft de eigenaar dat ik er liever geen hulpteugel aan doe, bijvoorbeeld een martingaal. Zaterdag heb ik gewoon een kopstoot tegen me neus gehad, en moest toen wel met een zere neus afstappen want kreeg er behoorlijk hoofdpijn van.
Zondag had ik wedstrijd, en het zweet stond op me voorhoofd. Hoe zou ze zich gedragen? Zal ze weer gaan stijgeren? Hoe hard gaan we vandaag?
Nou het begon al bij het binnenkomen van de bak tijdens het losrijden. Vreemde paarden, heel eng. Ze wou de bak niet in, en hop de luch in met dr voorbenen. Na wat geaai, gepraat en getut toch nog rustig te bak in weten te komen. Losrijden, drama. Hooft omhoog, rennen... Er zaten goede momenten tussen, maar zodra ik een middenstap/draf wou doen vloog ik in gallop aan. Tijdens de proef ging het ook drama.. Hoofd omhoog, wegstuiven, noem maar op.
Nou hoeft ze van mij echt niet in de krul, maar het zou ons al een heel eind opweg helpen om gewoon een rustig rondje door de bak te kunnen rijden.
Hierbij de foto's:

Voor Valenc op training ging

Gespannen, maargoed..
De drama wedstrijd:

Ingedoken, omdat ik zo bang was dat ik weer dat hoofd tegen me neus zou krijgen..

...

Wie o wie kan mij helpen om dit zonder hulpteugels op te lossen?