Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Myrthee_ schreef:Ja klopt, werkt HO niet? Anders kneepjes in de teugels geven om en om, niet trekken, dan wilt 'ie alleen maar sneller. Of als het echt niet anders lukt maar omtrekken. Je moet iets..
Kiichi schreef:Vervelend zeg... Probeer hem zoveel mogelijk achter de andere paarden te houden en geef ophoudingen alsof je over wilt gaan in draf. Meestal als je in die mate duidelijk bent, dat je niet zachter wilt, maar terug naar een andere gang, zal hij reageren door ten eerste langzamer te galloperen. Aan jou de taak om hem dan op dat tempo te houden. Wees duidelijk, consequent en als het je niet lukt en je word alsmaar banger: vraag eens om een ander paard.
Trouwens: Halve ophouding was geloof ik bedoeld om je paard attent te maken op een hulp die je gaat geven, maar vraagt niet om een verandering in tempo. Halve ophouding is: let op, ik ga je wat vragen. Hele ophouding is tempo vertragen.
Pally schreef:Danielf schreef:Zijn hier nog meer mensen met angst, onzekerheid voor buitenrijden en/ of hoe overheen gekomen.
Ja hier nog iemand, maar ik hou stug vol![]()
Ik blijf proberen en probeer het 'rondje' buitenom ook steeds groter te maken.

Doubtless schreef:
Vind trouwens wel dat je erg aardig bent gebleven met het terugnemen hoor! Als een paard met mij een loopje neemt in het bos hang ik goed aan de teugels: simpelweg om ieders veiligheid te waarborgen & ik dat soort gedrag dus NIET tolereer.
pinto_1 schreef:Overigens trek ik nooit aan 1 kant, weet niet hoe je dat bedoelt, maar met beide teugels evenveel druk. Het "zagen" of het bit door de mond trekken zou ik mijn merrie niet aan willen doen, moet ook wel zeggen dat dat gelukkig niet nodig is. Bij mij helpt stem gebruiken trouwens ook.
marleen_usar schreef:Wat je zegt in de opening,het ging laatst al fout op stal, oortjes naar achteren etc. Daar begin je al fout, het gaat er niet om hoe het paard zich voelt nee hoe voel jij je? Als jij gewoon rustig kan blijven, ben je al een eind op weg.Ik ken iemand die hetzelfde heeft, en dan stapt ze op en dan zeg ik.Vrolijk kijken hoor er is niks aan de hand.