Galop onder controle buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Danielf

Galop onder controle buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 19:09

Ik weet of het handig is om de volgende vraag hier te plaatsen. Misschien ga ik mijzelf nog banger maken maar ik wil toch graag wat tips e/o ervaringen van andere ruiters.

Ik rij nog niet zo lang paard. Ik rij nu 10 maanden ongeveer en heb 1x p week priveles en 1x pw groeples. Het gaat allemaal best goed en in de bak rijd ik op vrij jonge (5 jaar)en soms hete paarden ( geen make manege paarden) en dit lukt allemaal.

Nu gaat alleen buiten in een groep galoperen niet echt. Nu 2 keer meegemaakt dat mijn paard alles en iedereen voor bij raast en dan krijg ik hem pas terug. Maar dan zit de schrik er al in.

De laatste keer: begon al fout in de stal, paard chagrijnig oortjes naar achteren, been optillen etc. Ik bang wat ik nog nooit heb gehad in de stal. Uiteindelijk met hulp opgezadeld. Buiten niets aan de hand, stappen, draven allemaal ok. Toen aanspringen galop paard naast mij kreeg een trap van het paard voor ons groep valt uit elkaar mijn paard schiet er in een normaal galop tempo tussendoor en blijft zeker 200 meter galoperen voordat ik hem terug krijg. Omgedraaid en terug naar de groep en verder.

Toen na 30 minuten ik rij nu voorop naast begeleider. Mijn paard draaft aan (niet op mijn hulp maar uit zichzelf) ik ga daar in mee net als de rest(stom!) en dan ineens versneld mijn paard naar een rengalop.
Ik schrik me kapot maar blijf zitten halve ophoudingen geven geen reactie, durf niet goed langer te trekken maar wordt dan zo boos dat ik keihard trek en weer los en trek weer keihard aan mijn rechter teugel en hij komt terug pffff. Nu zit de schrik zo in mijn benen dat ik alleen maar in stap naar huis durf.

Ps groep was na de eerste galop actie onrustig, het was fris en winderig weer dus paardjes waren al blij volgens mij.

Wat ging hier mis volgens jullie( heb zelf wel een idee maar hoor graag jullie input) en hoe kan ik dit nu voorkomen. Wil gewoon rustig gecontroleerd buiten kunnen galoperen. Ik ben nu best angstig geworden om buiten te galoperen, is me nu nog nooit lekker gelukt. K.... Zooi! Heel frustrerend. Hoe te doorbreken?
Laatst bijgewerkt door Danielf op 16-04-12 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Danielf

Re: Galop onder controle buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 19:14

K

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:14

Manege paarden worden heel snel heet in hun hoofd. Was bij mij op de manege ook zo.
Het voordeel van veel manegepaarden is dat HO ook werkelijk HO is.
Ik had zelf een oude manege pony overgenomen, die was ook zo vreselijk heet in haar hoofd. Maar als je Ho zei, stond ze direct stil.

Ik zal als ik jou was ook gewoon proberen rustig te blijven. Als je schrikt of bang wordt merkt een paard heel snel dat ze je nu de baas kunnen zijn. Gewoon zelfverzekerd er op blijven zitten.
Je hebt alleen nog niet zo veel rij ervaring, dus als ik jou was zal ik gewoon jaar je lerares vragen of je de volgende keer op een rustig paard mag!

Danielf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 19:20

Paard is een best rustig paard binnen dan! En dat rustig blijven tja ik weet het en probeer t gaat ook steeds beter, klem al niet meer als zoiets gebeurd of verkramp niet. Maar dat t gebeurd is al oliebol.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:22

Ja klopt, werkt HO niet? Anders kneepjes in de teugels geven om en om, niet trekken, dan wilt 'ie alleen maar sneller. Of als het echt niet anders lukt maar omtrekken. Je moet iets..

suzanne461

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:26

Ga bijvoorbeeld dravend rijden op verschillende plaatsen in de groep zodat hij weet dat hij niet altijd voorop mag en als hij er toch vandoor gaat vooral handen laag houden en achterover zitten.

Danielf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 20:50

Myrthee_ schreef:
Ja klopt, werkt HO niet? Anders kneepjes in de teugels geven om en om, niet trekken, dan wilt 'ie alleen maar sneller. Of als het echt niet anders lukt maar omtrekken. Je moet iets..

Ophoudingen maken om en om werkte de laatste keer niet toen moest ik echt hard trekken en weer los laten en weer trekken. ( ik weet dat ik niet te lang aan de teugel moet gaan trekken want dan is het helemaal feest) Uiteindelijk is hij na paar 100 meter wel terug gekomen dus daar troost ik mijzelf dan mee. Maar het feit dat hij er alvandoor gaat daar baal ik van!

Ik wil gewoon aan kunnen springen en een rustig galopje kunnen doen buiten. Dat racen komt later wel een keer.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:56

Vervelend zeg... Probeer hem zoveel mogelijk achter de andere paarden te houden en geef ophoudingen alsof je over wilt gaan in draf. Meestal als je in die mate duidelijk bent, dat je niet zachter wilt, maar terug naar een andere gang, zal hij reageren door ten eerste langzamer te galloperen. Aan jou de taak om hem dan op dat tempo te houden. Wees duidelijk, consequent en als het je niet lukt en je word alsmaar banger: vraag eens om een ander paard.

Trouwens: Halve ophouding was geloof ik bedoeld om je paard attent te maken op een hulp die je gaat geven, maar vraagt niet om een verandering in tempo. Halve ophouding is: let op, ik ga je wat vragen. Hele ophouding is tempo vertragen.

Danielf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 21:19

Kiichi schreef:
Vervelend zeg... Probeer hem zoveel mogelijk achter de andere paarden te houden en geef ophoudingen alsof je over wilt gaan in draf. Meestal als je in die mate duidelijk bent, dat je niet zachter wilt, maar terug naar een andere gang, zal hij reageren door ten eerste langzamer te galloperen. Aan jou de taak om hem dan op dat tempo te houden. Wees duidelijk, consequent en als het je niet lukt en je word alsmaar banger: vraag eens om een ander paard.

Trouwens: Halve ophouding was geloof ik bedoeld om je paard attent te maken op een hulp die je gaat geven, maar vraagt niet om een verandering in tempo. Halve ophouding is: let op, ik ga je wat vragen. Hele ophouding is tempo vertragen.

Bedankt. Bedoel ook hele ophoudingen, schrijf fout.

Danielf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 21:22

Ik denk dat het in dit geval echt een combinatie was van hetfeit dat het in de stal al niet goed ging, was niet de baas. Daarnaast werden de paarden erg jolig van het weer, groep was onrustig en het belangrijkste mijn paard nam het initiatief om te gaan draven en versnellen en ik greep niet of te laat in. Hij bepaalde en was de baas toen. Ik moet ontspannen rijden maar ook beter opletten dat mijn paard niet telkens versneld. Wat denken jullie?

Danielf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 08:29

nog meer mensen ideeën, tips, gedachten hierover?

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:32

Niet met de hele groep weer gaan rijden, blijkbaar jutten de paarden elkaar op, ook vanwege de schop-actie. Vragen of je een paar keer met alleen 1 begeleider op pad kunt zodat je weer meer zelfvertrouwen krijgt en onder begeleiding de rem kan vinden. Dan weer in de groep.

Danielf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 09:16

goed idee en dat ga ik ook zeker doen!

PinkHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 07:53

tja mijn eerste buitenrit was onverwacht dus ik wist niet echt wat ik moest doen het gebeurde gwn uit mezelf
Als hij/zij te hard gaat ophoudingen maken das dus even inhouden los inhouden los enz. ook naar achteren zitten erg belangrijk en absoluut niet bang worden dan wordt het paard alleen maar banger

Danielf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 15:09

Gisteren weer buitenritje gemaakt met instructeur samen( met zijn 2en dus) op het braafste paard van stal. Ging goed ook stuk in galop. Had nog wel dat onderbuik gevoel, spanning. Probeer die spannning weg te redeneren maar is best lastig. Het is vooral de angst van paard is kijkerig, komt auto aan, hind etc. Straks springt ze op zij en ik lig er dan naast. En angst voor straks loopt paard onder me vandaan.

Ik ken de theorie wel, ontspannen, paard voelt wat jij voelt etc. Tempo bij je zelf houden door ophoudingen, recht zitten, niet klemmen enz. Enz. Maar praktijk is toch iet anders.

Zijn hier nog meer mensen met angst, onzekerheid voor buitenrijden en/ of hoe overheen gekomen.

Ga over een paar dagen weer met instructeur naar buiten, nu weer op ander paard.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:25

Danielf schreef:
Zijn hier nog meer mensen met angst, onzekerheid voor buitenrijden en/ of hoe overheen gekomen.

Ja hier nog iemand, maar ik hou stug vol :P
Ik blijf proberen en probeer het 'rondje' buitenom ook steeds groter te maken.

Danielf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 20:30

Pally schreef:
Danielf schreef:

Ja hier nog iemand, maar ik hou stug vol :P
Ik blijf proberen en probeer het 'rondje' buitenom ook steeds groter te maken.

Ja dat doe ik ook gewoon blijven doorgaan. Wel frustrerend soms. Buitenrijden is eigenlijk de reden waarom ik ben gaan rijden en nu voel ik me veel meer op mijn gemak in de bak dan buiten.

Danielf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 14:01

Nog meer mensen hier met soortgelijke ervaringen e/o tips?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:09

:j

Ik heb op jonge leeftijd een ongeluk gehad tijdens het buitenrijden. Dankzij een beschermengel enkel mijn bovenarm gebroken, maar wel een 'trauma' voor het leven.
Momenteel heb ik een 3 jarige, die dus ook geen ervaring had met buitenrijden voordat ik daarmee begon. We hebben nu een paar keer kleine stukjes gegallopeerd, heel gecontroleerd. Meer dan een middengalop zal zij nooit mogen van mij, dan is de kans kleiner dat ze ooit zelf dat initiatief zal nemen (tenzij ze schrikt oid).

Ik ga dus wel de bossen in (1 of 2 keer per week) maar stap en draaf dan voornamelijk. Ik ga altijd in kleine groepjes (2,3 of 4). Als het een ontspannen rit is & de paarden zijn braaf pakken we een handgalopje mee, meer dan dat nog niet. Vind trouwens wel dat je erg aardig bent gebleven met het terugnemen hoor! Als een paard met mij een loopje neemt in het bos hang ik goed aan de teugels: simpelweg om ieders veiligheid te waarborgen & ik dat soort gedrag dus NIET tolereer.

Danielf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 14:15

Doubtless schreef:
:j

Vind trouwens wel dat je erg aardig bent gebleven met het terugnemen hoor! Als een paard met mij een loopje neemt in het bos hang ik goed aan de teugels: simpelweg om ieders veiligheid te waarborgen & ik dat soort gedrag dus NIET tolereer.

Was meer de angst om niet te hard aan de teugels te hangen. Bang dat hij dan het bit vastpakt en nog harder ging rennen. In de bak altijd geleerd niet te hard gaan hangen en inkomen los en inkomen. Heb ik nu dus ook weer geleerd dat wanneer hij/ zij echt gaat rennen gewoon wel hard (aan 1 kant e/o om en om) hard trekken. Nog meer tips wat te doen als hij/ zij echt onder je vandaan gaat rennen...? Wel of niet hard trekken?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:29

Heel bokt zegt op je zit terugnemen, maar als mijn paard eruit zou naaien ben ik niet zo vriendelijk meer. Ik pak de teugels ook 1 om 1 vast en laat weer los, maar bij mijn huidige paard lok ik dat dus niet uit (door in kleine groepen rustig te rijden).

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:29

Ik trek zeker wel even hard aan de teugels als mijn paard ervandoor wil in een buitenrit. Van het weekend nog, een flapperend zeil op een wagen (maakte ook erg veel kabaal) en ze wou er in paniek vandoor gaan. Tja, dan hou ik de teugels wel even heel kort zodat ze op de plaats stond te galopperen en gelijk weer loslaten zodra ze ontspande...
Verder belangrijk dat jij het tempo bepaalt, niet het paard.
Mijn merrie wil ook het liefst zo hard mogelijk, als ik dat goed zou vinden zou ze elke keer haar grenzen opzoeken. Laat ik haar een keer wat harder galopperen op een zandpad, zal ze de eerstvolgende keer op hetzelfde punt willen versnellen. ;)
Dus consequent blijven over wie het tempo aangeeft.

Overigens trek ik nooit aan 1 kant, weet niet hoe je dat bedoelt, maar met beide teugels evenveel druk. Het "zagen" of het bit door de mond trekken zou ik mijn merrie niet aan willen doen, moet ook wel zeggen dat dat gelukkig niet nodig is. Bij mij helpt stem gebruiken trouwens ook.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:33

Wat je zegt in de opening,het ging laatst al fout op stal, oortjes naar achteren etc. Daar begin je al fout, het gaat er niet om hoe het paard zich voelt nee hoe voel jij je? Als jij gewoon rustig kan blijven, ben je al een eind op weg.Ik ken iemand die hetzelfde heeft, en dan stapt ze op en dan zeg ik.Vrolijk kijken hoor er is niks aan de hand.

Danielf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 14:56

pinto_1 schreef:
Overigens trek ik nooit aan 1 kant, weet niet hoe je dat bedoelt, maar met beide teugels evenveel druk. Het "zagen" of het bit door de mond trekken zou ik mijn merrie niet aan willen doen, moet ook wel zeggen dat dat gelukkig niet nodig is. Bij mij helpt stem gebruiken trouwens ook.

Ik zaag niet, maar ik trek wel aan 1 teugel tegelijk niet aan 2. Dit omdat ik heb geleerd dat wanneer je je paard terug wil nemen op de teugel je met 1 teugel (in de bak de buitenteugel) inkomt en weer ontspant. Volgens mijn instructeur doe je dit ook tijdens een buitenrit op deze manier. En wanneer hij/ zij onder je uitloopt en je hebt het niet meer onder controle doe je dit op dezelfde manier maar indien nodig harder.

Danielf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 15:00

marleen_usar schreef:
Wat je zegt in de opening,het ging laatst al fout op stal, oortjes naar achteren etc. Daar begin je al fout, het gaat er niet om hoe het paard zich voelt nee hoe voel jij je? Als jij gewoon rustig kan blijven, ben je al een eind op weg.Ik ken iemand die hetzelfde heeft, en dan stapt ze op en dan zeg ik.Vrolijk kijken hoor er is niks aan de hand.

Ik snap helemaal wat je zegt. Maar dit vind ik het moeilijkste. Om commando (tegen je natuur soms) ontspannen. Ik zit dan toch nog vol spanning, straks schrikt mijn paard, straks loopt ze onder me uit etc etc. Probeer dat weg te redeneren. Ik denk dat ik het vooral moet blijven doen en positieve ervaringen moet hebben ipv de paar negatieve dingen die ik nu heb meegemaakt. Dan kom ik er denk ik we overheen. De eerste keer buiten (8 maanden geleden) vond ik eigenlijk helemaal niet eng. Nu maanden later en wat negatieve ervaringen verder ziet die angst er wel in.