Luca 1e keer los onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammert

Luca 1e keer los onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 09:55

Hallo,

Sinds 1 april ben ik trotse eigenaar van Luca. Vandaag dus precies 2 weken. In een korte tijd zijn we al lekker naar elkaar toe getrokken. Ze heeft altijd een lui lekker land leven gehad. Ze kende het zadel al wel , en er was wel is opgehangen. Ook wel is opgezeten maar dat vond ze erg spannend.

Dus ik ben nu 2 weken aan de slag met haar, lekker longeren. Want er mogen wel wat spekkies vanaf. We zijn al 2 weken ook aan het hangen en zitten en wat stappen terwijl ik zit. Alleen ik ben er al 2 keer vanaf gevallen en heb zelf al een blessure dus kan niet te veel klappen opvangen. Vandaar dat Theeglas er nu opzit, en dat ook vaker gaat doen totdat ze het ''snapt''.

We hebben vandaag gelongeerd en voor het eerst aan de lange lijn gestapt, gedraaft en gegalopeerd. En ze deed het braaf, geen enkele pas verkeerd en geen bokje. Daarna heeft theeglas nog zonder de longe gedraaft, en wat was ze braaf!

Hier mijn trots!

Naam : Luca
Ras: Newforest x appaloosa
Leeftijd: 1 mei 2006
Schofthoogte : 1.44

Eerst hangen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Laat je een leuk berichtje achter :D?

De foto's zijn hard achteruit gegaan wegens het uploaden en verkleinen. Weet iemand waar je kan uploaden dat de kwaliteit niet hard achteruit gaat? Ik hoef geen reactie op de sporen, wij weten waar we mee bezig zijn en wat we doen. Danku.
Laatst bijgewerkt door Sammert op 15-04-12 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:58

Wat fijn dat ze zo braaf was!! Vind haar niet heel erg te dik hoor..!!

Maar heeft de ruiter nou sporen om?????? en waarom????
Laatst bijgewerkt door Ma_ris_ka op 15-04-12 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 10:00

Leuke pony.
Volgens mij is de amazone wel wat gespannen.
Draagt ze nu sporen, wat is daar de reden van?

De pony doet het verder wel heel braaf, zo te zien.
Veel plezier met haar!

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 10:03

De amazone is niet gespannen hoor. :) De reden daarvan is als ze niet reageert op het been om voorwaarts te gaan dat ze dan even een extra hulpje heeft :) Word alleen gebruik indien nodig.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 10:06

Sammert schreef:
De amazone is niet gespannen hoor. :) De reden daarvan is als ze niet reageert op het been om voorwaarts te gaan dat ze dan even een extra hulpje heeft :) Word alleen gebruik indien nodig.

Oke, daar zijn sporen in feite niet voor bedoeld, maar ik snap dat je op je eigen manier je pony wilt inrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 10:08

Leuk paardje. Ik zou het zadel alleen niet op de schouders leggen maar er achter ;) en de amazone is zichtbaar gespannen, misschien toch longeerlijntje eraan houden?

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 10:10

Waarom een longeerlijn eraan houden als ze braaf is zonder?
Laatst bijgewerkt door Coby op 15-04-12 16:25, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Reactie op inmiddels verwijderde post verwijderd.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 10:12

Dan is een kort zweepje verstandiger, zie mijn reactie hierboven. Maak je gebruik van stemhulp? Bedenk eens welk commando je gebruikt voor voorwaarts gaan bij het longeren en pas deze voorlopig ook nog even ohz toe, dan begrijpt ze het zo.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 10:13

Zeker die sporen af, zijn niet bedoeld om voorwaarts te gaan en ook niet om jonge paarden te leren aan het been te blijven. Daar heb je eventueel een zweepje voor.

Verder vind ik de teugels vrij strak, zeker als je aangeeft dat ze het voorwaarts zijn nog niet zo snapt.

Denk wel dat het heel wat is voor je paardje om nu allemaal mee te maken en te verwerken. Net bij een nieuw baasje en meteen iedere dag aan de longe en mensen op je. Geef je paardje ook de tijd om dit allemaal te verwerken.

Wel een leuke paardje! Mooie kleur!

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 10:19

KozieZ schreef:
Zeker die sporen af, zijn niet bedoeld om voorwaarts te gaan en ook niet om jonge paarden te leren aan het been te blijven. Daar heb je eventueel een zweepje voor.

Verder vind ik de teugels vrij strak, zeker als je aangeeft dat ze het voorwaarts zijn nog niet zo snapt.

Denk wel dat het heel wat is voor je paardje om nu allemaal mee te maken en te verwerken. Net bij een nieuw baasje en meteen iedere dag aan de longe en mensen op je. Geef je paardje ook de tijd om dit allemaal te verwerken.

Wel een leuke paardje! Mooie kleur!

Ze pakt alles prima op en we zijn geen uren bezig. We kijken ook naar hoe zij reageert. En er zit niet iedere dag een ruiter op?

Wel elke dag aan de longe, anders gaan jullie straks allemaal weer klagen dat ze te dik is enzo. :)

En als je je paard in training zet, gaat hij daar toch ook niet eerst 1 maand staan om te wennen en daarna nog de tijd om hem te beleren. Dat zou een leuk kostenplaatje worden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 10:32

Goh, logisch dat de pony nog niet aan het been is, ze weet tenslotte nog niet wat het is :)*
Probeer de beenhulp aan te leren met stem of een klein zweepje, als ze er idd vandoor gaat en ze krijgt de sporen in haar buik kan ze nog wel eens lelijk reageren, daar kun je een boel mee verpesten.
Verder vind ik het er fijn uit zien. Komt wel goed denk ik zo!

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 10:45

Waar ik in mijn vorige posts niet aan toe kwam: ik vind het een erg leuk dier! Spanning in de ruiter zie ik ook iets, maar dat lijkt me alleen maar gezond. Als je relax op een jong paard stapt vermoed ik dat je te jong bent om gevaar te zien. Door die spanning houdt ze haar inderdaad iets kort, het paard is gebaat bij iets meer ruimte.
Laatst bijgewerkt door Coby op 15-04-12 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op inmiddels verwijderde post verwijderd.

suikermeisje

Re: Luca 1e keer los onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:22

Jammer van de sporen.
Mensen die een paard willen laten beleren zorgen thuis al vaak voor een basis van longeren. Hier gaan meestal maanden aan vooraf. Tegen de tijd dat ze vinden dat het paard er klaar voor is brengen ze deze een x aantal weken weg. Dat is dus heel wat anders dan na 2 weken er al op moeten ronddraven. Ik denk dat je meer voor een band moet zorgen met de pony. In 2 weken is dit meestal nog niet zo heel veel.

degene die erop zit moet meer achterover gaan zitten. Als ze zo voorover zit prikt ze eerder met haar benen in de buik, terwijl dit niet de bedoeling is.

Op foto 5 en 6 vind ik haar binnenhand te streng.

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 11:29

suikermeisje schreef:
Jammer van de sporen.
Mensen die een paard willen laten beleren zorgen thuis al vaak voor een basis van longeren. Hier gaan meestal maanden aan vooraf. Tegen de tijd dat ze vinden dat het paard er klaar voor is brengen ze deze een x aantal weken weg. Dat is dus heel wat anders dan na 2 weken er al op moeten ronddraven. Ik denk dat je meer voor een band moet zorgen met de pony. In 2 weken is dit meestal nog niet zo heel veel.

degene die erop zit moet meer achterover gaan zitten. Als ze zo voorover zit prikt ze eerder met haar benen in de buik, terwijl dit niet de bedoeling is.

Het ''onbekende terrein'' blijft hetzelfde waar jullie allemaal op blijven hameren. De band is al degelijk goed, want ze komt vanaf dag 1 naar me toe gelopen zodra ik 1 voet in het land zet en volgt me overal naar toe. Ze heeft bij de vorige eigenaar al de goede basis geleerd.

En ze is minder gespannen en rustiger zonder longeerlijn dan vastgeknoopt te zitten aan de longe.

Maar kennelijk weten jullie alles veel beter :D

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 11:57

Wie kan hier een slotje op doen? zijn we van beide kanten gelukkig =)

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:58

Eerst en vooral : leuk paardje en een mooi kleurtje!
De houding van de ruiter vind ik goed. Als ik voor het eerst los op een pas zadelmak paard kruip, zit ik er ook niet super relax op, en verkies ik ook om lichtjes verlicht te blijven zitten. Daarom : toppie.

Over die sporen, eigen keuze ja, maar!! let op, moest ze schrikken van iets of een rare beweging doen, kan het zijn dat de ruiter haar toch raakt met de sporen en daardoor de situatie enkel maar verergerd. een kort zweepje en een tikje op de schouder lijkt mij veiliger omdat je die kan laten vallen in geval van nood.

veel succes verder!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:00

ik ga helemaal mee met webster :)

en ik vind trouwens de ruiter er niet gespannen opzitten hoor, dat zie ik meerdere mensen schrijven.. maar als ik een groen paard voor het eerst berijd dan zit ik ook licht naar voren, om eventuele uitspattingen direct 'op te kunnen vangen'. ik vind dat ze er top op zit!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:28

Sammert schreef:
suikermeisje schreef:
Jammer van de sporen.

Het ''onbekende terrein'' blijft hetzelfde waar jullie allemaal op blijven hameren. De band is al degelijk goed, want ze komt vanaf dag 1 naar me toe gelopen zodra ik 1 voet in het land zet en volgt me overal naar toe. Ze heeft bij de vorige eigenaar al de goede basis geleerd.

En ze is minder gespannen en rustiger zonder longeerlijn dan vastgeknoopt te zitten aan de longe.

Maar kennelijk weten jullie alles veel beter :D

Haha wat leuk, ik heb niet gezegd dat ze aan de longe moet hoor. En ook niet dat ik het beter weet.
En ik heb zelf al heel wat paardjes en pony's ingereden en ook die van mijzelf waar ik nu wedstrijden mee rijdt.
En als je geen kritiek wilt moet je ook niets op bokt plaatsen. Ik opende een topic van mijn paard waar ik 4 weken op zat, krijg ik ook commentaar, maar ik deed er wat mee en ga niet alles omdraaien en dat alles een reden heeft. Ik hield hem te kort, maar had er niet bij nagedacht. Omdat ze het zeiden ging ik erop letten en heb hem lang en laag leren lopen ;)
Een band moet je opbouwen, een klik is er. Met mijn paard had ik ook de klik, was 1x op gezeten en een paar x gelongeerd. Ik ben er na 3 weken op gaan zitten maar paard snapte stem al zoveel en ging ook niet los voordat ik aan de longe kon galopperen. Stel dat het paard ervandoor gaat, dan weet je wat die doet in galop en of die terug te rijden is.
Ik bedoel het heus niet banketstaaf hoor, en anderen ook niet. We willen alleen kennis met je delen om je pony goed en leuk ingereden te krijgen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:42

Ik zal even wat op een rijtje zetten, vat mij niet aanvallend op.

Je hebt een erg mooie pony, het is erg goed dat je dit met zijn tweeen doet, en dat je een beetje kijkt wat wel en niet kan. Het maakt in principe niet zo heel veel uit of hij los of aan de longe loopt, het maakt wel uit hoe de ruiter zich voelt. Als dit werkt voor jullie dan is dat prima.

Ik zou persoonlijk niet met dit zadel rijden, het past namelijk niet, je moet dit zadel denk ik al extra goed aansingelen om op zijn plaats te houden, en daarbij kan een paard goed nadelig gaan reageren doordat het op de schouders valt. (nadelen zijn ook dat de schouders kunnen gaan ontsteken).
De teugels zou ik er ook nog niet bij nemen, zo verhinder je een beetje dat de pony zijn balans kan vinden onder de ruiter. De pony moet zelf controle hebben over de halshouding in dit stadium.

Het gewicht moet je ook niet echt naar kijken hoor, dat komt vanzelf wel.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 16:34

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal reacties moeten verwijderen. HAW is bedoel voor het plaatsen van opbouwend rijtechnisch commentaar. Het continu herhalen van reacties over sporen is dan ook niet toegestaan. TS heeft inmiddels antwoord gegeven over dit onderwerp en dit is uitvoerig besproken.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:09

Beste mensen,

Ik had mij voorgenomen om hier niet op te reageren toen ik door Sammert op dit topic werd gewezen, omdat ik het idee heb dat wat ik ook zeg, het toch niet goed is. Ik plaats ook nooit rijfoto's van mezelf. Ik heb les, ik probeer iedere dag te leren, ik doe mijn best en ik ben ook maar een mens.

Mag ik even uit de wereld helpen dat ik die sporen bewust heb omgedaan om de pony voorwaarts te drijven. De sporen zitten standaard om mijn laarzen, omdat ik altijd met sporen op mijn eigen pony rijd. Ik werd gebeld of ik op Luca wilde komen rijden omdat ze Sammert en haar vriendin eraf had gegooid.(Dus zaten ze gewoon nog om, niet bij nagedacht) Ik wilde er best op, want ik heb wel degelijk ervaring met het beleren van pony's en paarden (ook op profesionele stal), alleen normaal met een vast persoon dus dan weet je wat je aan elkaar hebt. Voor Sammert is het de eerste keer dus ja, ik vond het spannend omdat ik niet wist wat de pony zou doen en wat Sammert zou doen. Maar niet meer dan gezonde spanning, dat heb ik altijd bij iedere pony waar ik voor de eerste keer op klim.

Omdat ik wist dat ze Sammert en haar vriendin eraf had gebokt/gestijgerd(?) heb ik mijn teugels op maat gehouden om te voorkomen dat de pony het hoofd tussen de benen kon werpen en ging bokken. Strenge hand zie ik op de foto's niet, ze zitten laag en tegen de hals aan zodat ik direct de band kan pakken mocht er wat gebeuren.

Dat naar voren zitten is mij gewoon zo geleerd, zodat je de rug iets ontlast en beter met onverwachte bewegingen mee kan gaan. Naarmate de pony beter beleerd is gaan we vanzelf rechter op en wat zwaarder zitten.

Verder wil ik alleen nog zeggen dat ik ook gewoon maar mijn best doe een vriendin te helpen en dat jullie best nuttige dingen zeggen, maar niet altijd op de meest vriendelijke manier. Ik neem het in overweging, dat wel, en ik probeer op mijn gevoel af te gaan.

Ik ga hier verder niet meer reageren omdat dit niet mijn topic is en dus verder niet om (opbouwende) kritiek heb gevraagd. Ik heb dat liever van mijn intructrice omdat ik vind dat je van foto's niet altijd hetzelfde beeld hebt al wanneer je het in het echt of op video ziet. Misschien zou dat helpen, een filmpje, maar dat is een leerpunt voor de volgende keer.

Fijne dag allemaal.

Met vriendelijke groet,
de ruiter hier op de foto

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:00

Ja, leuke pony, mooi kleurtje.

Maar ik vind dat hij bij Rij-itp hoort, want ik kan hier geen rijtechnische tips voor geven. Vooral omdat de ruiter nu zelf aangeeft, geen tips te hoeven.

Aan die pony ligt het niet, die is net onder het zadel...

Het enige wat ik zie, is dat volgens mij je zadel niet goed ligt. Als je echt toe bent aan rijden, laat daar even goed naar kijken zou ik zeggen. Als dat zeer doet, is dat voor de pony ook niet echt een lekker begin.

Verder, succes!

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:02

als je misschien je been iets naar achter legt met je benen eraf dat luca wat beter reageert op het been. Ik vind het wel een heel leuk beestje om te zien!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:09

Oke, 1 rijtechnisch detail: Pony heeft een vrij korte hals en heeft nog duidelijk moeite om de rug los te durven laten.
Ik zou tijdens het longeren aandacht besteden aan lang een laag laten lopen. Niet opgeknoopt, maar aan de enkele lijn.
Heb je alleen maar profijt van bij het rijden. Ik heb nlk een volle Appaloosa die hier ook moeite mee had.
Met haar ben ik qua grondwerk altijd paar stappen voor op het werk onder het zadel. Zo leren ze zonder iemand erop al wat de bedoeling is.
Laatst bijgewerkt door Coby op 18-04-12 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Off topic verwijderd.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:07

Moderatoropmerking:
En opnieuw meerdere reacties die niet voldoen aan de regels van HAW verwijderd.