Royal (v. Gribaldi) aan het werk tijdens de les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JuliaaahX

Royal (v. Gribaldi) aan het werk tijdens de les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 09:10

Hoi allemaal,

hier het eerst HAW topic van Royal! Royal is een, sinds vrijdag, een 14 jarige ruin van Gribaldi. Samen met mijn zus heb ik Royal nu ongeveer vijf/zes jaar, toen hij nog hengst was. Ik reed al als tienjarig meisje op hem en dat kan/kon je wel merken. Royal wist, dat als ik ging rijden, hij gewoon braaf een paar rondjes moest lopen en dat hij dan klaar was, puur omdat ik niet wist hoe dat moest. Ik was in die tijd vooral een manegeruiter en ben daar sinds driekwart jaar mee gestopt en begon toen serieus te lessen met Royal. In die tijd zijn we allebei steeds meer gaan leren: we gingen echt back to the basics. Hoe rij ik een volte, hoe verander ik van hand, hoe zorg ik dat hij niet onder me vandaan loopt, enz enz. Langzaam aan gingen we wat meer aan het werk: we gingen wijken en pakten af en toen een paar stapjes schouder buitenwaarts mee, maar waar we het voornaamste mee bezig zijn is Royal soepel rijden en richting het nageefelijke gaan. Ik vind zelf dat het al stukken beter gaan als je vergelijkt waar we mee begonnen, maar ik heb nog steeds struikelpunten:
- Mijn houding en dan vooral mijn rug. Ik loop van mezelf al met een holle rug en dit zet ik ook door op het paard.
- Mijn voeten. Ik rij met veiligheidsbeugels (open aan de binnenkant), omdat mijn zus dit fijner vind. Toen we nog op een pensionstal stonden is er een keer een ongeluk gebeurd met een andere jongen op een paard, die mee werd gesleept omdat hij vast zat aan de beugels. Een jong meisje, dat wordt meegesleept door een paar van 1.70 vond mijn zus geen goed idee, dus die beugels zijn een beetje vastgeroest. Ik trek af en toe (lees: vaak) mijn benen op of hou me vast met mijn knieën, waardoor ik de beugels kwijt raak en enorm zit te stuiteren.
- Wat ik vooral merk aan mijn 'achtergrond' als manegeruiter is dat ik de helft van het paard vergeet. Ik focus vooral op mijn binnenhand/binnenbeen waardoor Royal vaak onder me weg loopt of schuin gaan lopen met zijn hoofd.

Ik rij Royal vast voor één keer in de week (waarin ik meestal les heb) maar meestal rijd ik op donderdag/vrijdag/zaterdag/zondag nog wel één of twee keer extra. We rijden geen wedstrijden, in een heeeele verre toekomst wil ik dat misschien gaan doen, maar voordat we daar aan gaan beginnen wil ik dat alle knopjes er op zitten :D

De foto's zijn gemaakt door mijn zus en staan op volgorde. Er zijn alleen nauwelijks foto's van het instappen (toen was ze nog bezig met zijn stal :+) Ik zie nu dat de foto's enorm achteruit zijn gegaan door het uploaden/verkleinen, maar je kan het nog goed genoeg zien :')

Afbeelding
1. Hier zie je gelijk al mijn holle rug en dat ik mijn voeten niet goed uitdruk.

Afbeelding
2. Hier weer mijn voeten, ik ga heel raar zitten en hou m'n handen raar hoog

Afbeelding
3.Ik val heel erg naar voren en mijn buitenhand valt naar buiten (rare uitleg, is iig niet gelijk met binnen :P)

Afbeelding
4. Beetje raar sta-moment, hij loopt hier lekker met zijn hoofd naar boven en m'n voeten gaan weer hun eigen gang

Afbeelding
5. Hier laat ik mijn buitenteugel los (eigenlijk de hele binnenkant) en gaan m'n voeten weer hun eigen gang..

Afbeelding
6. Dit vind ik al een wat fijner beeld, jammer dat ik m'n binnenteugel slap laat hangen

Afbeelding
7. Dit is echt een typisch momentje van ikhoorniettewerkenbijhaar, Royal denkt, zoek het zelf maar uit :P

Afbeelding
8. Op de een of andere manier vind ik dit er niet lekker uitzien, hier zie je vooral mijn holle rug.

Afbeelding
9. Dit is nog wel oké, moet alleen naar voren kijken

Afbeelding
10. Hier komt Royal weer omhoog en m'n rug is weer hol

Afbeelding
11. Hier vliegt m'n binnenteugel weer los

Afbeelding
12. Weer een standfoto, hij staat niet helemaal vierkant en voor mijn gevoel laat hij zijn nek niet goed los

(13. Nog even een rondje buiten om, soort van mijlpaal. Al die tijd nooit naar buiten geweest met Royal en nu ook nog eens gedraafd :D)

Ik hoop dat je er wat van kan maken, wees asjeblieft niet aardig, kom maar op met die verbeterpunten die ik kan meenemen als ik zelf rij :D

Liefs, Julia

Marjo

Re: Royal (v. Gribaldi) aan het werk tijdens de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:13

Ik vind het er opsich heel fijn uit zien, lekker rustig en ontspannen!

Over je holle rug: Ik heb hetzelfde probleem, en het gaat nu steeds beter. Probeer je bekken goed te kantelen, zodat je écht op je kont gaat zitten. Ga desnoods voor je gevoel achterop je kont zitten, want vaak is dat al genoeg. Dat heeft bij mij heel erg geholpen. Wel erop letten dat je niet verder achterin je zadel gaat zitten!

Succes!

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:39

Wat zijn jullie toch knap samen en wat hebben jullie een leuk dekje :~
Jullie zijn echt ontzettend vooruitgegaan! Let wel op dat je je hakken uitdrukt en dat je voor je uit kijkt (ook al is het heel verleidelijk om naar je knappe paard te kijken :')). Dat je je rug hol maakt, zeg je zelf ook al.
Je weet heel goed wat je nog moet verbeteren, dus dat gaat helemaal goed komen met jullie, Juul!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:46

Probeer ook je handen meer te dragen. Je drukt ze nu heel erg weg tegen de schoft van je paard, waardoor je minder makkelijk voelt hoe veel druk je nu echt geeft. Er hoort een knik in je elleboog te zitten, zodat je van de mond van je paard tot je elleboog een rechte lijn hebt. En probeer je handen goed rechtop te houden.

Verder heb je volgens mij hetzelfde probleem als ik: te lief zijn voor je paard := Zoals op foto 7, dit is een moment dat je meteen in moet grijpen en moet zeggen dat dat niet mag. Valt niet mee (ik ben er ook nog niet zo goed in), maar het werkt wel echt!

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:49

Het ziet er netjes en vriendelijk uit. Let wel op je handen, het lijkt of je ze vast zet(laatste paar foto's) en je mag ze iets hoger houden en netjes recht op.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 10:09

Je moet meer van hand naar been gaan rijden en wachten tot je de druk aan de voorkant voelt. In de stap en halthoud- foto's druk je je handen naar beneden en dwing je je paard om met z'n hoofd naar beneden te lopen. Logisch hoor, iedereen heeft dat wel eens geprobeerd, maar het heeft niets met aanleuning, nageeflijkheid of dressuur te maken. Ik zou me in deze fase nog niet zo druk maken om de voorkant (hoe moeilijk dat ook is ;)) maar gewoon flink oefenen met voorwaarts rijden, tempowisselingen en overgangen. Probeer vervolgens vanuit het voorwaartse met je handen wat druk op te vangen, maar niet aan de voorkant komen als het paard geen druk geeft. Succes!

JuliaaahX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 15:12

Marjoow: bedankt voor je tip! Als ik dat doe schijn ik wél goed te zitten, dus nu daar steeds aan gaan denken :P
Soof: thanks! Je moet binnenkort weer komen kijken :D
Maartje_M: Ik zie wat je bedoelt met die knik in m'n elleboog, zal er aan gaan proberen te denken! Ben inderdaad iets te lief voor Royal, gaat gelukkig wel beter dan eerst.
_Cher: Dankjewel, dat is inderdaad nog wel een probleem ja!
Shirleyp: oké, dankjewel! Zal het meenemen, want ik zie inderdaad wat je bedoelt :)

Allemaal heel erg bedankt!

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 15:41

Hoi,
Leuk paard en wat fijn dat hij zo braaf is. Als ik wat tips ,mag geven zou ik zeggen probeer je rmen aan je lichaam te houden met een knik in je ellebogen en dan je handen rechtop voor je te houden. Een probleempje vind ik zelf mee dat je teugels veel in een boog hangen probeer deze op maat te houde zodat je contact met de mond van je paard hebt, ik heb zelf springteugels en daar zitten leertjes op zodat je precies weet hoe lang ze zijn de lengte kun je met je instructeur bespreken. Daarnaast brobeer je lang te maken en je hakken uit te drukken. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

JuliaaahX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 07:23

Ostra: dankjewel, fijne tips! Ik zal er aan denken!

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:58

Ik zou wat meer werken op contact voor je je paard onderin gaat rijden. Als dat contact is er zal het waarschijnlijk ook veel gemakkelijker gaan. Op de foto's zet je je handen vast, als je ze hoger houdt en zorgt dat je je handen rechtop houdt dan zal dit al wel wat minder zijn. :)

Als je niet weet wanneer je vastzet, soort trucje: je kan dat een beetje vergelijken met iemand die aan jouw paardenstaart aan het trekken is, na een tijdje zal je je hoofd ook wel naar achteren doen, omdat de druk dan weg is. Misschien ben jij iemand die zegt van: "Ja hallooow, stop er eens mee!" en doe je tegen. Da's bij paarden ook zo. Als jij druk uitoefent op het bit, dan zal je paard na een tijd zakken, omdat de druk dan weg is en dan voelt hij niets meer. Maar ze blijven dit niet altijd pikken :) Zo extreem is het niet bij jou hoor, maar 't heeft mij een paar jaar geleden wel doen inzien wat het was. :) Hoe dan aan de teugel rijden? Veel overgangen en figuren en dan komt het vanzelf, ik zag ook dat je les hebt, dus dat zal allemaal wel in orde komen ;)

Verder geef je de commentaar zelf aan, een supermooi paardje heb je wel, en jullie zijn een leuk team! +:)+

JuliaaahX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 07:23

jumpiewumpie: dankjewel! Gister tijdens het rijden heb ik op m'n handen zitten letten en ik moest ze inderdaad steeds omhoog houden. Minder aan de voorkant zitten en meer rijden dus, dankjewel! (Ik ben inderdaad iemand die dan zegt dat je daar mee moet stoppen, Royal alleen niet :'))

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:33

waaauuww mooi paard zeg!
Ziet er opzich wel heel fijn uit hoor.
Alleen hoe zie jij waar je heen rijd? =$
En probeer je handen iets meer te dragen.. Op de eerste 3 foto's vind ik dat je je handen netjes draagt, maar de rest van de foto's liggen je handen zegmaar op je bovenbeen.
Probeer voor je uit te kijken zodat je kan zien waar je heen gaat, en niet te focussen op het nageven, want (corrigeer me als het niet zo is!) volgens mij is dat waar je naar kijkt. Loopt hij wel aan de teugel? Zakt hij wel lekker met zijn hoofdje? Gewoon geen aandacht aan besteden en probeer te kijken waar je heen gaat, dan gaat hij vanzelf nageven! =)

Komt dit onaardig over? Nee toch? Niet zo bedoeld in elk geval! =$

irry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:34

Naar mijn idee rij je iets te veel met je armen. En dan bedoel ik dus dat die overal en nergens zitten, terwijl dit beter is om met je handen te doen (die overigens wat mooier rechtop kunnen) Ook zou je een betere knik in je ellebogen kunnen krijgen.
Wat ik nu zie (via foto's dan) is dat je hem met pianohandjes naar het zadel trekt. Eigenlijk zouden je handen boven het zadel, rechtop moeten zitten, zodat je teugel onderuit je hand komt, en je op die manier je hand juist gebruikt. Ik vind je handen hier geen fijn beeld geven. Je binnenhand op foto 3 lijkt al een stuk beter!
Verder vind ik je beenligging wel erg goed!

JuliaaahX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 17:18

LoveUggs: ik zie prima waar ik heen rij haha, maar ik kan inderdaad mijn hoofd wat hoger houden! (Uitzicht is de bijlmer, niet erg aantrekkelijk :P) Klopt inderdaad wat je zegt! Klinkt niet onaardig hoor, ben juist blij met de tips! Dankjewel :)
Irry: Handen dus niet kantelen, dat is inderdaad een puntje waar mijn instructeur het ook over heeft! Dankjewel voor je tips!

Vind het hele fijne tips en ik ga er zeker iets mee doen! :D

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:13

mooi paardje hoor, super bovenlijn!
Je zit valt wel mee, je moet leren je bekekn te kantelen, en foto 6 en 11 vind ik er juist goed uitzien, in een wendig en hoek en op een volte hoort je binnenhand ruimte te geven zodat het binnenachterbeen kan ondertreden.
Verder is het beeld van foto 1,2,3 goed qua hoofdhalshouding, en best goed qua beweging en beenzetting op andere foto's houdt je de hals een beetje te kort en zie je een valse kinp, overall best een fijn beeld hoor, lekker blijven oefenen, en koop een skippybal om je bekken te leren kantelen, netjes als op een paard op gaan zitten, maar je rug echt recht maken, door je buikspieren aan te trekken en je bekken te kantelen.

JuliaaahX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 12:55

Dankjewel Freeride! Zal zeker wat doen met je tips!

Heb laatst geprobeerd alle tips mee te nemen, maar Royal was niet helemaal lekker, dus er kwam niet veel van rijden :P Volgende week dinsdag weer les!

shannahorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:17

heee,
leuk paardjee!
zelf zou ik je teugels iets korter pakken..
met je rug komt het wel goed want daar heb je al heel veel tips voor gekregen. goed aan denken schouders, ellebogen en hakken op 1 lijn. en misschien je handen iets rechter op.
voor de rest ziet het erg leuk uit!

nynk_char

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:14

Mooi paard! De reden dat je hakken omhoog staan is dat je je voet zo ver in de beugel hebt. Iets minder ver en dan moet dat wat makkelijker gaan, maar dat heb ik ook vaak hoor, je denkt er tijdens het rijdne niet meer aan.
Je hebt ontzettende pianohandjes, let daar een beetje op. En ja, je eigen commentaar, holle rug

JuliaaahX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 17:17

Shannahorses en nynk_char, dankjulliewel voor de tips! Ik zal ze meenemen bij het rijden :)

sandravrouw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:12

Je moet niet zo negatief zijn tegenover jezelf!
Ik weet dat dat niet makkelijk is maar het rijden ziet er echt niet verkeerd uit hoor!
Tuurlijk er zijn verbeterpunten maar dat komt vanzelf!
Probeer in stappen te verbeteren; bijvoorbeeld eerst je hakken uitdrukken en dan aan je holle rug werken.
Alles tegelijk lukt niemand!
Heel veel succes met rijden en ik vind jullie erg mooi bij elkaar passen! /3

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:22

Je rijd al erg netjes, en omdat je zelf bewust bent van holle rug kun je daar al aan werken.
Probeer je handen lekker te ontspannen, dit ook met ellebogen en schouders. Houd contact.
Jou houding is verder goed, dus zal je paard straks ook erg fijn lopen!

Top team!! Gewoon doorgaan en kritiesch kijken op je eigen houding met foto's.
Dan kun je verder....:D Super

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:11

Wat een ontzettend leuk paardje!
Je mag met losrijden wel iets meer neusje eruit laten zodat ze mooi ontspant over de rug.
Verder ziet het er fijn uit!

xEmilieLx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:57

Ik vind je houding eigenlijk best wel goed, en je houding tijdens het halthouden daar zie ik niet zoveel verkeerds aan. Aan je hakken moet je niet teveel denken want dan schuif je zo in de stoelzit ( waarschijnlijk) en dat is ook niet helemaal de bedoeling :P . voor het ontspannen heb ik niet echt tips, wat ik doe is net voordat ik begin met rijden, mijn heup even naar achteren en dan naar voren laten glijden zodat mijn benen vanaf mijn heup goed zijn gedraait. Op 1 of andere manier zit ik beter, voelt het beter en blijven mijn beugels op de goede plek zitten! Misschien kun je dat eens proberen? Verder gewoon lekker schouders en armen ontspannen :D

JuliaaahX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 11:27

Sandravrouw1: dankjewel!
Maralyn: dankjewel, foto's zijn inderdaad erg fijn!
Demiwekema: dankjewel, daar zijn we inderdaad mee bezig :)
xEmilieLx: dankjewel voor je tip, ik zal 'm binnenkort eens gaan uitproberen!

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:56

Ik vind het een super leuk beestje!

Probeer wel je handen te dragen en een mooie boog in je armen te hebben, dit zie ik namelijk op weinig foto's. Je teugels, tjaa, die moet echt korter, op bijna elke foto zijn ze gewoon veel te lang en heb je geen contact. Bovendien rijd je je paard niet nagevelijk als je halthoud, als je hem dan naar beneden 'trekt', en stapt dan verder, dan rij je hem niet met je benen naar beneden, maar je trekt hem dus gewoon. Beetje vage uitleg, maar hoop dat je het snapt!

Jullie komen er wel denk ik! Succes verder!